Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen nappi kiinni naisen käsivarressa? N. 2 €:n kolikon kokoinen.

Vierailija
17.08.2017 |

Ihossa kiinni. Vähän kolikko paksumpi. Joku seurantalaite? Uuuuh, kun teki pahaa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joojoo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokerimittari

Kyseessä ei ole verensokerimittari, koska verensokerimittaria ei kiinnitetä käteen. Vaan kyseessä on hyvin todennäköisesti sensori, joka on yhteydessä insuliinipumppuun. Näiden lisäksi on vielä erikseen tuo verensokerimittari.

Kyse on todennäköisesti kudossokerimittarista, juuri siitä Freestyle Librestä, mistä edellä on jo puhuttu.

Läheiselläni on kyllä sensori käsivarressa, joten asia on enemmän kuin tuttu!

Ja tästä nimenomaan sairaalassakin puhutaan SENSORI nimikkeellä.

Vierailija
22/58 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joojoo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokerimittari

Kyseessä ei ole verensokerimittari, koska verensokerimittaria ei kiinnitetä käteen. Vaan kyseessä on hyvin todennäköisesti sensori, joka on yhteydessä insuliinipumppuun. Näiden lisäksi on vielä erikseen tuo verensokerimittari.

Kyse on todennäköisesti kudossokerimittarista, juuri siitä Freestyle Librestä, mistä edellä on jo puhuttu.

Läheiselläni on insuliinipumppu ja käsivarressa sensori, joten asia on enemmän kuin tuttu!

Ja mulla on tuollainen etäluettava Libre ja käsivarressa sekin nimeenomaan on. Eikä ole insuliinipumppua.

Itsehän väitit, ettei verensokerimittaria kiinnitetä käteen.

-- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on sellainen, sensori jonka kautta on helppo katsoa verensokeri. Insuliinipumppua ei ole. On tosi hieno juttu tuo sensori, vaihdetaan kahden viikon välein. Sormenpäitä ei tarvitse jatkuvasti pistellä enää.

Vierailija
24/58 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin tollaset tekee pahaa. Minkäs sille voi.

Entinen työkaveri nosti paidanhelmaa ja piikitti itseään keskellä tilinpäätöspäivällistäkin, sekin teki pahaa. En pysty katsomaan pistämistä, ja vaikka käänsin katseeni muualle, aloin silti voida pahoin. Mielestäni nuo pistämiset olisi kohteliasta hoitaa niin, ettei kukaan huomaa.

Meillä on lapsella diabetes ja hän joutuu pistämään itseään 10 - 17 kertaa päivässä. Mitenköhän pistäminen pitäisi mielestäsi hoitaa? Mennä vessaan? Tosiasia on se, että ilman insuliinia hän kuolee, joten ei pysty syömään kertaakaan ilman pistämistä.

Syökö lapsesi 10-17 kertaa vuorokaudessa vai miksi pistää noin usein ? Kuulostaa oudolta.

Pitkä insuliini pistetään aamulla ja illalla, joten kaksi noista pistoksista on pitkävaikutteista. Aamupala, lounas, välipala koulun jälkeen, päivälinen, , iltapala ja välipaloja sen mukaan mitä ja millaisia harkkoja on (lapsi harrastaa kilpaurheilua monta kertaa viikossa, joten myös sairauden hoito sen mukaan). Mikäli verensokeri on korkealla, niin myös sitä joutuu korjaamaan pistoksilla.

Ni eli 7 kertaa normisti aamu 2 lounas 1 väli 1päiv.1 iltapala 2 . Jos 10 kertaa joutuu pistää insuliinia vielä lisäksi ei ole kovin hyvin hallinnassa? Suosittelen kyllä teille tuota Libreä sillä kun saa nopeesti mitattua ja usein ja käyränä miten kaikki vaikuttaa. Vähemmän säätöä :)

Vierailija
25/58 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikkona pitäisk mitata ja pistää vähän väliä. Ei siinä kerkeä/kykene menemään jokaista kertaa vessassa

26/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työkaveri nosti paidanhelmaa ja piikitti itseään keskellä tilinpäätöspäivällistäkin, sekin teki pahaa. En pysty katsomaan pistämistä, ja vaikka käänsin katseeni muualle, aloin silti voida pahoin. Mielestäni nuo pistämiset olisi kohteliasta hoitaa niin, ettei kukaan huomaa.

Se hoidetaan silleen että sinä katsot muualle pistämisen ajan jos tekee pahaa. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että 1-tyypin diabetes ei ole mikään pilipalijuttu, vaan oikeasti tosi vakava sairaus joka vaatii ympärivuorokautista monitorointia, laskemista, ennakointia ja vaivannäköä. Siitä ei voi lipsua hetkeksikään tai henki lähtee. Eli ei siinä kauheasti ehdi jonkun herkkänahkaisen neulakammoa miettiä. Pistäminen sitä paitsi kestää n. 3 sekuntia, ja neula on 4mm pitkä. Eli get over yourself.

Niin ja se lätkä on verensokerimittarin sensori. Mittaa sokerin ilman sormeen erikseen pistämistä. Eli hei vähemmän neuloja, jee!

Vierailija
27/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totut sitten kun saata oman.

Vierailija
28/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkaa vähän heikottamaan kun näen että joku pistää. Olen ratkaissut ongelman niin, että kun näen että joku ottaa välineet esiin, pistän silmät kiinni ja käännän pään toiseen suuntaan tai lähden esim. Vessaan, tupakalle etc jos mahdollista.

Sairastuminen ei oo diabeetikon syy, ja insuliini on elintärkeää heille. Minun heikotukseni on siinä toissijaista.

En minäkään tykkäsi, jos joku kauhistelisi sitä kun otan toimintakykyni kannalta äärimmäisen tärkeät kipulääkkeeni. Nih.

Vierailija
29/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihossa kiinni. Vähän kolikko paksumpi. Joku seurantalaite? Uuuuh, kun teki pahaa.

Hän ei ole oikea ihminen vaan robotti, joka itse asiassa on pantu tarkkailemaan sinua.

Ole nyt varmuuden vuoksi kunnolla.

Vierailija
30/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sellainen venttiili korvan takana. Siitä truutattiin vettä päänahan alle.

Vierailija
31/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsella diabetes ja hän joutuu pistämään itseään 10 - 17 kertaa päivässä. Mitenköhän pistäminen pitäisi mielestäsi hoitaa? Mennä vessaan? Tosiasia on se, että ilman insuliinia hän kuolee, joten ei pysty syömään kertaakaan ilman pistämistä.

Miksi niin monta kertaa vai laskitko myös sormenpäästä otettavat sokeriarvot?? Meillä tyttö piikitti inskaa 5-6x päivässä ja mittasi verensokerin 5-8x/pvä. Onneksi nyt on pumppu ja sensori ja elämä tuon suhteen helpottanut

Vierailija
32/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nähnyt myös parillakin tuollaisen. Mä kuvittelin että on jokin esim. insuliiniannostelija? Ei tehnyt pahaa.

Insuliinipumppu on eri asia. Sitä pidetään yleensä housuntaskussa tai vyötäröllä, vaatteiden alla olevassa pumppuvyössä. Jotkut kuulemma pitävät sitä jopa rintaliiveissään (ihmettelen sitä). Aivan pienillä lapsilla insuliinipumppu voi olla pikkuisessa selkärepussa vaatteiden alla.

Insuliinipumppu pumppaa koko ajan hiukkasen insuliinia diabeetikon elimistöön ohutta letkua pitkin. Letkun päässä on kanyyli, joka voi olla kiinnitettynä alavatsan ihoon tai pakaroiden yläosaan.

On niitä letkuttomiakin pumppuja (OmniPod) Pumppu on hieman tulitikkurasiaa pienempi pyöreäreunainen "aski" joka voi olla kiinni käsivarressa tai alaselässä.

Vierailija
33/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen. Verensokerimittarin sensori. Ei tee minulle pahaa. Erinomainen laite!

Vierailija
34/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisykapseli tai -laastari.

Laastari on nimensä mukaan vain laastari ja kapseli ei näy mihinkään.

Vierailija
35/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikko kirjoitti:

Minulla on sellainen. Verensokerimittarin sensori. Ei tee minulle pahaa. Erinomainen laite!

onko siellä kokoajan pieni neula tms ihon alla?

Vierailija
36/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi abbottin laite on oikeesti kamera. Se näkee sun vaatteiden alle, ja pystyy kuvaamaan vatsamakkarat, jotka automaattisesti tulevat sun faceseinälle, odota vaan.

Mutta... Ei se jää tähän. Siinä on naisten ajatustenlukija myös, ja se se vasta pelottavia asioita nähtävillemme tuo.

Vierailija
37/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikko kirjoitti:

onko siellä kokoajan pieni neula tms ihon alla?

On. Mutta se on joustavaa silikonia eikä metallia. Ei tunnu missään.

Vierailija
38/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku swiddu käy parin viikon välein viillättäässä ihoaan ja sinne työnnetään joku muovilätkä. Hyi schatana! Eikö alkoholinkäyttöä vois muuten vähentää?

Vierailija
39/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on Libre käsivarressa, insuliinipumppu on myös. Suosittelen, että jos kiinnostaa niin tulette ihan suoraan kysymään. Kerron mielelläni näistä :) luulen, että sama koskee useimpia muitakin sensorin käyttäjiä.

Libre, eikä mitkään muutkaan sensorit, ei mittaa suoraan verensokeria kuten verensokerimittari, vaan ottaa tuloksensa kudosnesteestä. Idea on kuitenkin ihan sama ja kertoo elimistön sokeritasapainosta, lähde tulokselle on vain vähän eri. Tuosta Libren lätkästä, joka ei itseasiassa ole se itse sensori vaan lähetin (ja sisältää kaikenlaista muutakin tekniikkaa), menee ihon alle lyhyt, ohut ja taipuisa metalliliuska joka on se sensori. Sensorisetti asetetaan itse, jos sensorointia tapahtuu enemmän kuin pari viikkoa vuodessa. Voisihan sen toki silloinkin käyttäjä itse laittaa, mutta yleensä diabeteshoitajat haluavat asettaa sensorin ja varmistaa, että kaikki menee oikein. Libre tulee valmiina settinä ja se on ikäänkuin valmiiksi pakattu kertakäyttöiseen asettimeen joka "ampuu" neulalla sensorin ihon alle. Tämä ei yleensä tunnu miltään ja varsinkin Libre on suunniteltu erittäin helpoksi ja käyttäjäystävälliseksi.

Vierailija
40/58 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku swiddu käy parin viikon välein viillättäässä ihoaan ja sinne työnnetään joku muovilätkä. Hyi schatana! Eikö alkoholinkäyttöä vois muuten vähentää?

Öö, mitä? Et taida nyt tietää mistä puhutaan tai edes mistä itse puhut.....