Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aikuinen nainen ja yhä ihan hukassa kuukautisteni kanssa :(

Vierailija
16.08.2017 |

Ongelmat:
- ne ovat todella epäsäännölliset
- ne vaikuttavat mielialaani todella negatiivisesti
- en ole vieläkään löytänyt kunnolla toimivaa "kuukautissuojaa"
- ne ovat todella runsaat
- ne kestävät aina viikon
- ne tuovat joka kerta hirveät kivut
- jatkuvasti menevät kaikki vuodevaatteet ja omat vaatteet likaisiksi verestä

Luulisi tällaisia ongelmia olevan vaan teineillä, mutta minäpä olen jo melkein 30v ja silti tämä on tällaista. Kuukautissuojina vuorottelen kipujen mukaan kuukuppia, tamponeja ja siteitä. Mieluiten käyttäisin aina kuukuppia, mutta useimmiten etenkin kuukautisten alussa paikat ovat jotenkin niin kipeät, ettei sen laittaminen vaan kerta kaikkiaan onnistu! Muutenkin kuukupin asentaminen on aina todella vaikeaa sittenkin kun kivut jo antavat sen myöten. En ymmärrä mikä voi olla vikana. :(

Tamponeja käytän vähiten, koska niiden laitto sattuu lähes yhtä paljon kuin kuukupinkin, mutta se on minusta paljon epämiellyttävämpi kuin kuukuppi. Siteiden ainut hyvä puoli on niiden kivuttomuudessa, mutta niiden kanssa tulee sitten niitä ohivuotoja ja pitää vaihtaa tosi usein, ettei haisisi, kun tosiaan vuoto on runsasta. Kuukuppi on unelma silloin, kun sen vihdoin saa asennettua. Se voi sentään olla useamman tunnin ennen kuin täyttyy enkä ole onnistunut saamaan ohivuotoja sen kanssa. Toki tyhjennys taas on kuukupin kanssa ikävämpää kuin tamponeiden ja siteiden vaihtaminen.

Kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi vuodevaatteeni ja omat vaatteeni kokevat vähintään kerran kuukaudessa hirveän verilöylyn. En pysty yhtään ennustamaan, milloin ne alkavat ja useimmiten ne alkavat öisin. Hirveä pyykkishow siis joka kerta. Moni vuodevaate ja muukin vaate ovat menneet ihan pilallekin, kun en ole saanut sitä verta enää irti niistä jos olen vaikka nukkunut pommiin enkä ole ehtinyt aamulla käydä enää puhdistamaan niitä ja veri on kuivunut kunnolla kiinni. Ikävää suunnitella ikinä mitään matkoja, kun ei koskaan tiedä milloin tämä ihanuus aina alkaa. Olisi todella noloa jättää johonkin hotellin vuodevaatteisiin hirveät teurastusjäljet.

Miten ihmeessä te muut naiset hoidatte nämä naisten vaivat mahdollisimman vaivattomasti? Minua nämä ongelmat rasittaa hirveästi. Parasta on jos kuukautisten ekat vuotopäivät ajoittuvat viikonlopulle, jolloin ei tarvitse kotoa edes poistua tai vielä parempaa loman ajalle.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä kommenttini hävisi, en tiedä miksi. Hormonikierukka vähentää vuotoa, sopii myös synnyttämättömille ja vaikkei ehkäisyä tarvisikaan. Siis mikäli pillerit eivät sovi. Tekikö gyne ultraäänen? Runsaat vuodot ja kivut sopivat endometrioosiin (googlaa). Itselleni ainoa kipulääke joka auttoi oli Clotam (reseptillä ainakin ennen). Mustat pikkarit käyttöön ja yöllä tumma froteepyyhe suojaamaan patjaa. Kylmä vesi tekstiilien pesuun niin kuin moni täällä ehdottaakin.

Tsemppiä, koeta kestää!

Gyne ei tehnyt ultraäänitutkimusta, ainoastaan tavallisen sisätutkimuksen, jonka perusteella sanoi tuon, ettei alateitse synnytystä kannata edes harkita ja arvaili seksinkin olevan vaikeaa. Hän sanoi ahtauden olevan epätavallista, muttei kuitenkaan uskonut siihen liittyvän mitään sairauksia.

Ajatus kierukoista on jotenkin vastenmielinen, koska inhoan kaikkea alapään sörkkimistä. Voisin kuvitella sen laiton olevan ihan hirveää. Kiitos kuitenkin vinkistä, kaikkea täytyy harkita.

ap

Vierailija
22/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia tamponeja käytät? Mulla asetintamponit ei tunnu yhtä ikävältä kuin pelkkien tamponien laitto.

Limakalvosi myös voivat olla kuivat. Menkkojen aikana on toki kosteaa, mutta kuivuus voi silti tuntua kipuiluna kun limakalvot ovat ohuet ja kärsineet kuivuudesta koko sen muun ajan kun menkkoja ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut erilaisia tamponeja? Itse käytän Moxy-merkkisiä, on vähän hintavampia mutta pinta on semmoinen, että solahtaa nätisti sisään. Yöt nukut tamponi+yösidekombolla - ja hei, kaikille tulee joskus ohivuotoja. Ei ole yhtään noloa. Kipuihin haet samantien vahvat kipulääkkeet. Mielialavaihteluissa ei auta kuin tiedostaa mistä on kyse, ja ottaa itseään niskasta kiinni. Jos on tosi epäsäännölliset, ala seuraamaan kiertoa. Lataa natural cycles-sovellus, osta lh-testejä, mittaa lämpöä... Ovulaation kun opit saamaan joka kuussa kiinni esim. testin, lämmönmittauksen ja vaa'alla käynnin avulla, osaat siitä arvioida millon menkat vois about alkaa. Harvathan sitä päivälleen tietää.

Vierailija
24/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut erilaisia tamponeja? Itse käytän Moxy-merkkisiä, on vähän hintavampia mutta pinta on semmoinen, että solahtaa nätisti sisään. Yöt nukut tamponi+yösidekombolla - ja hei, kaikille tulee joskus ohivuotoja. Ei ole yhtään noloa. Kipuihin haet samantien vahvat kipulääkkeet. Mielialavaihteluissa ei auta kuin tiedostaa mistä on kyse, ja ottaa itseään niskasta kiinni. Jos on tosi epäsäännölliset, ala seuraamaan kiertoa. Lataa natural cycles-sovellus, osta lh-testejä, mittaa lämpöä... Ovulaation kun opit saamaan joka kuussa kiinni esim. testin, lämmönmittauksen ja vaa'alla käynnin avulla, osaat siitä arvioida millon menkat vois about alkaa. Harvathan sitä päivälleen tietää.

Pitää kokeilla tuotakin merkkiä. Tavallisia merkkejä olen käyttänyt, en ole ollut mitenkään merkkiuskovainen. En tykkää asetintamponeista. Jotenkin tavalliset on minusta helpommat, vaikkei nekään helppokäyttöisiä minulle ole.

ap

Vierailija
25/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että sinulla on "migreenitaipumus", niin varmistaisin että onko sinulla siis nimenomaan aurallinen migreeni? Jos on auraton migreeni, silloin ei ole e-pillereille estettä.

Kipulääkkeistä minulla Litalgin toimi voimakkaisiin kipuihin yhtä hyvin kuin Panacod. Juuri nyt sitä tosin ei valitettavasti ole apteekeissa tehdasongelmien vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi