Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne kirkkoon kuulumattomat haudataan?

Vierailija
16.08.2017 |

Millaisin hautajaismenoin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatopaikalle, setä töissä kaatopaikalla ja kertoo että sinne menivät biojätteen sekaan.

Nykyään tosin poltetaan jätteenpolttolaitoksilla, eli ateisti hyödyttää yhteiskuntaa vielä kuolemankin jälkeen.

Vierailija
42/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain kirkon maille saa suomen kaltaisessa monopolikommarimaassa haudata, kaikki yksityiset hautausbisnekset on kielletty.... ei ole alalla kilpailua.,..

Niin tietenkin että kirkkoon kuulumattomasta maksetaan enemmän kuin kirkkoon kuuluvista joka vuosi.

Ja joka vuosi nostetaan tuota maksua. Sikamaista.

Mitä maksua? 

Eihän se hautapaikka ole ilmainen.

Mutta einsiitä mitään vuosimaksua makseta, kuten tuossa aiemmin joku väitti. Hautapaikasta maksetaan kertamaksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon ja olen suunnitellut omat hautajaiseni. Joko uurna sukuhautaan tai sitten muistolehtoon. Kumpi tulee halvemmaksi. Halvin arkku ja uurna. Ne voi tehdä myös itse.

Uurnaa saa lain mukaan pitää vaikka takan reunalla vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoitettava minne se on haudattu. Vaikka omalle maalle. Siitä pitää tehdä virallinen ilmoitus. Mitään muistomerkkiä ei ole pakko laittaa. Tuhkat voi heittää myös mereen.

Muistotilaisuuden voi suunnitella jokainen itse tai omaiset, jos ei ole tullut asiasta puhuttua elossa ollessaa. Muistopuheen voi pitää haudalla, kotona, vuokratussa tilassa tai hautausmaan kappelissakin. Muistotilaisuuskaan ei ole välttämätön.

Arkun kuljetuksestakaan ei ole mitään lakia. Monet vanhemmat vievät lapsensa arkun itse hautausmaalle/krematorioon. Uurnan itse kuljettaminen on ihan tavanomaista.

Ohis mutta soitelkaa hautaustoimistot läpi ja kyselkää hintoja. Surussaan monet maksavat turhaan kalliista arkusta joka poltetaan saman tien. Eikä sitä uurnaakaan kukaan siellä. maan alla katsele. Tyylikkään mäntyuurnan saa edullisestikin.

Meillä oli vuokrauurna, josta tuhkat kaadettiin kuoppaan.

Vierailija
44/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon ja olen suunnitellut omat hautajaiseni. Joko uurna sukuhautaan tai sitten muistolehtoon. Kumpi tulee halvemmaksi. Halvin arkku ja uurna. Ne voi tehdä myös itse.

Uurnaa saa lain mukaan pitää vaikka takan reunalla vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoitettava minne se on haudattu. Vaikka omalle maalle. Siitä pitää tehdä virallinen ilmoitus. Mitään muistomerkkiä ei ole pakko laittaa. Tuhkat voi heittää myös mereen.

Muistotilaisuuden voi suunnitella jokainen itse tai omaiset, jos ei ole tullut asiasta puhuttua elossa ollessaa. Muistopuheen voi pitää haudalla, kotona, vuokratussa tilassa tai hautausmaan kappelissakin. Muistotilaisuuskaan ei ole välttämätön.

Arkun kuljetuksestakaan ei ole mitään lakia. Monet vanhemmat vievät lapsensa arkun itse hautausmaalle/krematorioon. Uurnan itse kuljettaminen on ihan tavanomaista.

Ohis mutta soitelkaa hautaustoimistot läpi ja kyselkää hintoja. Surussaan monet maksavat turhaan kalliista arkusta joka poltetaan saman tien. Eikä sitä uurnaakaan kukaan siellä. maan alla katsele. Tyylikkään mäntyuurnan saa edullisestikin.

Arkun kuljetuksesta ei ole lakia mutta vainajan kuljetuksesta on. Tyhjän arkun saa kuljettaa niin kuin haluaa, mutta jos vainaja on sisällä, sen saa kuljettaa vain vain siihen erityisesti tarkoitetulla ajoneuvolla, josta on omat määräyksensä.

Uurnan tuhkineen tai ilman tuhkia saa taas kuljettaa haluamallaan tavalla.

Eroa tietenkään ei ole sillä, onko vainaja jonkin uskontokunnan jäsen vai ei.

Vierailija
45/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei seurakunnilla mikään monopoliasema hautaamiseen ole. Vähänkään jos hautausbisnekseen tutustuu niin huomaa ettei sillä rikastumaan pääse.

Tunnuksettomat,. pakanat jne ovat nimenomaan halunneet eroon kirkosta ja perustaa omia mutta ollut kiellettyä pistää pystyyn omia hautausbiensksiä..

Milloinko tuo olisi vapautunut kilpailulle?

Kyllä oman hautausmaan saa perustaa, mutta toistaiseksi niitä on perustettu hyvin vähän.

Bisnes ei ole hautausmaiden ylläpidossa, vaan hautauspalveluissa (=hautaustoimistot).

Vierailija
46/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sinne samalle hautausmaalle kuin kirkkoon kuuluvatkin. Mun ateistipappa haudattiin niin, että hautausmaan työntekijä teki haudan ja sovittuna aikana kokoonnuttiin hautajaisväen kanssa hautaamaan uurna, ne jotka halusi sanoi pari sanaa ja työntekijä peitti haudan.

Vierailija
47/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka suunnittelee omia hautajaisiaan? 

Minä. Olen tehnyt selväksi läheisilleni millaiset hautajaiset haluan: en minkäänlaisia. Ei mitään ilmoituksia eikä muistotilaisuuksia eikä hautakiviä. Haluan vain hävitä luontoon ilman mitään seremonioita. 

Ja minä. Fiiliksen mukaan erilaiset mutta aina kuitenkin iloiset. Jumalattoman kalliit bileet, joissa vainajaa muistellaan kuvin, sanoin ja bändin kanssa tai ystäväpiirin kokoontuminen, jossa juodaan punkkua ja kuunnellaan heviä, vielä kerran porukalla vaikka yksi on poissa.

Tai jotain siltä väliltä.

roots, bloody roots.

Vierailija
48/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka suunnittelee omia hautajaisiaan? 

Minä. Olen tehnyt selväksi läheisilleni millaiset hautajaiset haluan: en minkäänlaisia. Ei mitään ilmoituksia eikä muistotilaisuuksia eikä hautakiviä. Haluan vain hävitä luontoon ilman mitään seremonioita. 

Täällä suunnilleen samanlaiset ajatukset. Toivon itselleni mahdollisimman pienet ja vaatimattomat maahanpanijaiset, ellei sitten ruumista(ni) toimiteta tutkimus- ja opetustarkoituksiin.

Vierailija
49/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on lohduttava elementti. Haluaisin, että kaikkein läheisimmät ihmiseni tekisivät pienen retken kotiseutuni metsään ja sirottelisivat samalla sinne tuhkani. Parasta olisi, jos istuttaisivat samalla puun, joka toimisi muistomerkkinä, mutta se ei ole välttämätöntä (talvella myös mahdotonta).

Vierailija
50/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat Bileet kirjoitti:

.

Seremoniat ja juhlat on tarkoitettu surijoille. Hautakivi on pakollinen, kun ruumis lasketaan hautaan. Polttohautauksessakin arkku on pakollinen, eikä se polttaminen mitään kovin ekologista ole.

Kirkolla on velvollisuus osoittaa hautapaikka jokaiselle ihmiselle. Jos ei kuulu kirkkoon, joutuu itse kustantamaan haudankaivuun ja peittämisen. Jos haluaa kappelin käyttöönsä, kirkkoon kuulumattomilta peritään siitä vuokraa. Pappi ei siunaa vainajaa, joka ei kuulunut kirkkoon.

Vierailija
51/51 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ymmärtääkseni tuhkiakaan ei saa sirotella minne lystää. Helsingissä on ainakin tietty paikka meren rannassa, jonne saa viedä, hautausmaiden lisäksi.

Olisi se vähän ikävää, jos joku kaadettaisiin moottoritien pientareelle ja toinen lasten leikkipuistoon.

Eihän lemmikkejäkään saa nykyään haudata minne haluaa kaupungissa.

Eiköhän siitä ole jotkut säädökset. Ikävä istua puistossa piknikillä, kun jonkun jäämistöt on mustanneet housut.