Miten viskeraalirasvasta pääsee eroon?
Olen laihtunut tammikuusta 13 kg, BMI on laskenut 32:sta 27:ään. Olen harrastanut 2-3 tuntia liikuntaa 5-6 päivänä viikossa, kuntosalia, pyöräilyä, uintia. Aiemminkin harrastin liikuntaa varsin paljon, eli vähintään sellaisen 3-4 kertaa viikossa. Ruokavalio terveellinen ja proteiininsaanti kunnossa.
Mutta vyötärönympärys, se ei ole pienentynyt yhtään! Se oli tammikuussa 92 cm ja nyt se on kutakuinkin sama, jos vähän vedän mahaa sisään, niin saan sen 89-90:een, mutta ilman että vedän mahaa sisään se on edelleen 91-92. Vaatekoko on toki vähän pienentynyt (tai malli vaihtunut), koska lantio ja rinnanympärys ovat kaventuneet. Farkut ovat siis lantiosta ja reisistä löysät, mutta vyötärö on yhtä tiukka kuin ennenkin.
Mitä vielä voi tehdä vai onko tämä vain ikään (n.50) liittyvää ja väistämätöntä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tätä sivua ongelma: olen hentorakenteinen, vielä 10v sitten painoin 49kg. Pituus 164 cm. Olen lihonnut 10kg vaihdevuosien ja iän myötä. Painoindeksin mukaan en ole lihava, mutta olen oikeasti "laihaläski". Mahaani on tullut lähes kaikki kilot. Ja se näkyy.
Nyt maksa-arvoni on koholla, asiaa tutkittiin ja selvisi, että maksani on rasvoittunut. Kun en käytä alkoholia, enkä lääkkeitä tai luontaistuotteita, jää jäljelle vatsaan kertynyt rasva. Mitä voin tehdä? Painoani katsottaessa, minulle ei juuri voi suositella laihdutusta. Terveyteni takia jotain olisi tehtävä. Terkkari vaan levittelee käsiään.
Onko ehdotuksia? Olen yrittänyt pudottaa painoa, mutta se ei ole onnistunut. Kiinteytyisin mieluusti vatsasta ja ennen kaikkea haluaisin maksan rasvasta eroon.
Paljon liikuntaa matalalla sykkeellä. Ripeitä kävelylenkkejä ja uimista sekä vesijuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tätä sivua ongelma: olen hentorakenteinen, vielä 10v sitten painoin 49kg. Pituus 164 cm. Olen lihonnut 10kg vaihdevuosien ja iän myötä. Painoindeksin mukaan en ole lihava, mutta olen oikeasti "laihaläski". Mahaani on tullut lähes kaikki kilot. Ja se näkyy.
Nyt maksa-arvoni on koholla, asiaa tutkittiin ja selvisi, että maksani on rasvoittunut. Kun en käytä alkoholia, enkä lääkkeitä tai luontaistuotteita, jää jäljelle vatsaan kertynyt rasva. Mitä voin tehdä? Painoani katsottaessa, minulle ei juuri voi suositella laihdutusta. Terveyteni takia jotain olisi tehtävä. Terkkari vaan levittelee käsiään.
Onko ehdotuksia? Olen yrittänyt pudottaa painoa, mutta se ei ole onnistunut. Kiinteytyisin mieluusti vatsasta ja ennen kaikkea haluaisin maksan rasvasta eroon.
Sun tehtävä ei siis ole painon pudottaminen vaan ruokavalion korjaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko synnyttänyt? Saatat kärsiä vatsalihasten erkaantumisesta. Jos ne ovat irronneet, vatsa pömpöttää vaikka tekisit mitä. Vain leikkaus auttaa. Onko kohtu tallella? Olen kuullut, että myoomia täynnä oleva kohtu voi painaa jopa useita kiloja.
Kotikonstiksi osaan ehdottaa vain oikein kunnon lihasten kasvatusta. Useimmat naiset käyvät salilla heiluttelemassa todella pieniä painoja. Olet nyt sen verran laihtunut ja kohentanut kuntoa, että tästä eteenpäin pitää alkaa rääkätä lihasta kovemmin, jotta siihen tulisi muutoksia. Tavoite ei siis ole puntarissa vaan siinä, että lihasmassan ja rasvan suhde kehossa muuttuu. Isoilla painoilla niin, että tuntuu, ja proteiinia päälle.
Ihan hyvä neuvo terveyden kannalta vahvistaa lihaksia, mutta jos rasvakerroksen alla ja päällä olevia lihaksia vahvistaa ja kasvattaa niin ympärysmitta vaan kasvaa.
Viskeraalista rasvaa on erityisesti sisäelinten ympärillä, se ei välttämättä ole sellaista pehmeää höttöä heti ihon alla.
No hahah. Kyllä saa vaihdevuotinen nainen vetää jo anabolisia, jotta olisi todellinen riski "kasvattaa ympärysmittaa" lihaksilla. Todellisuudessa ympärysmitta yleensä pienenee tai pysyy samana, rasva vain korvautuu lihaksella, olettaen tietysti, että ei päästä painoa nousemaan. Lihaksikas näyttää aina hoikemmalta kuin lihakseton, ellei nyt mennä bullmentula-asteelle, koska lihas on tiivistä ja jäntevää. Kunnollinen lihastreeni vähentää nimenomaan rasvaa myös sisäelinten ympäriltä, kun kaikki matsku pyrkii lihaksiin. Mutta on naiselta kyllä aivan turha, joskin ilmeisesti yleinen, että salitreeni tekee hänestä mentulan xD
En kirjoittanut missään kohtaa siitä, että "naisesta tulee mentula" tai "liian lihaksikas". Kerroin vain faktan, että läski on läskiä joka lähtee laihtumalla ja lihas on lihasta, jota voi kasvattaa ja kehittää. Ja ne ovat kaksi aivan eri asiaa. On hankala yhtäaikaa kehittää lihasmassaa ja laskea rasvaprosenttia, tästä syystä ne "mentulat" yleensä pitävät massakausia ja rasvantiristyskausia. Jos ap haluaa rasvaa pois vyötäröltä, tai mistä vaan, hänen pitää laihduttaa. Se, että kehossa oleva lihasmassa polttaa enemmän energiaa on fakta sinänsä, mutta "rasva muuttuu lihakseksi" on huuhaata ja epätieteellinen väite.
Vierailija kirjoitti:
Syöthän tarpeeksi rasvaa?
Minä, rasvamaksa, syön rasvaa, mutta varmaan vääriä: suklaa, jätski, tosin myös siemenet ja feta, halloumi ja mozzarella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laihtuminen onnnistuu. Olethan onnistunut lihomaankin sen 10 kiloa. Sun pitää vaan hakea itsellesi sopiva metodi. Kokeile eri tapoja, jatka ainakin kuukausi ennen kuin toteat toimiiko vai ei. Parasta olisi antaa 3 kuukautta aikaa, koska laihtuminen voi olla alussa hidasta. Joillain toimii HIIT-treeni, joillain pitkät kävelylenkit. Sama ruokailun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöthän tarpeeksi rasvaa?
Minä, rasvamaksa, syön rasvaa, mutta varmaan vääriä: suklaa, jätski, tosin myös siemenet ja feta, halloumi ja mozzarella.
Suklaa ja jätski on pääosin sokeria, ei hyvä rasvamaksalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaamalla
Käytännössähän se, että tässä iässä laihduttaa ja pitää proteiininsaannista huolta tarkoittaa sitä, että on pakko valita runsasproteiinista vähälkalotrista ravintoa, jolloin se väistämättä on vähähiilihydraattista vaikkei varsinaisesti karppaakaan. Käytännössä ruokavaliosta ovat tippuneet pois peruna, riisi, pasta ja myös leipä satunnaisia yksittäisiä ruisleipäviipaleita lukuun ottamatta. Karppaus ei enää ratkaisisi mitään, eikä siinä ole järkeä, nykyinen ruokavalio on ravitsemuksellisesti järkevin.
ap
Runsasproteiininen ravinto ei vain poista sitä viskeraalirasvaa, vaikka se sinusta olisikin järkevää. Mutta tee niin kuin haluat.
Käypä hoito -suositus suosittaa laihduttajalle vähintään 1,5g proteiinia /painokilo /vrk ja siihen olen yrittänyt tähdätä. Väitätkö tietäväsi tämän asian paremmin kuin kyseinen suositus?
Vierailija kirjoitti:
Markettien ylihintaiset ja liian usein huonolaatuiset proteiinijuomat saattavat myös sotkea vatsan normaalia toimintaa. Hyvä linkki asiaan liittyen.. http://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden
Pääsääntöisesti olen hankkinut proteiinini normaalista ravinnosta, erityisesti rasvattomasta rahkasta, kanasta, kalasta, härkäpavusta ja kauraleseistä, jolloin aminohappokoostumuksen pitäisi olla liki täydellinen. Heraproteiinipohjaista proteiinijauhetta olen nauttinut yhden annoksen kuntosalikäyntien jälkeen, myös heraproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaamalla
Käytännössähän se, että tässä iässä laihduttaa ja pitää proteiininsaannista huolta tarkoittaa sitä, että on pakko valita runsasproteiinista vähälkalotrista ravintoa, jolloin se väistämättä on vähähiilihydraattista vaikkei varsinaisesti karppaakaan. Käytännössä ruokavaliosta ovat tippuneet pois peruna, riisi, pasta ja myös leipä satunnaisia yksittäisiä ruisleipäviipaleita lukuun ottamatta. Karppaus ei enää ratkaisisi mitään, eikä siinä ole järkeä, nykyinen ruokavalio on ravitsemuksellisesti järkevin.
ap
Missään iässä liiallinen proteiinin syöminen ei ole tarpeellista. Se vain haittaa laihdutusta varsinkin keskivartalosta. LCHF poistaa vyötärörasvat.
En ole syönyt proteiinia liikaa, vaan laihduttajalle ja liikkujalle suositellun 1,5-2g/kg/vrk.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko synnyttänyt? Saatat kärsiä vatsalihasten erkaantumisesta. Jos ne ovat irronneet, vatsa pömpöttää vaikka tekisit mitä. Vain leikkaus auttaa. Onko kohtu tallella? Olen kuullut, että myoomia täynnä oleva kohtu voi painaa jopa useita kiloja.
Kotikonstiksi osaan ehdottaa vain oikein kunnon lihasten kasvatusta. Useimmat naiset käyvät salilla heiluttelemassa todella pieniä painoja. Olet nyt sen verran laihtunut ja kohentanut kuntoa, että tästä eteenpäin pitää alkaa rääkätä lihasta kovemmin, jotta siihen tulisi muutoksia. Tavoite ei siis ole puntarissa vaan siinä, että lihasmassan ja rasvan suhde kehossa muuttuu. Isoilla painoilla niin, että tuntuu, ja proteiinia päälle.
Vatsalihaksissa ei ole erkaumaa. Kohtu on tallella, ei myoomia, käyn gynekologilla vuosittain.
Kuntosalilla teen nimenomaan isoilla painoilla ja lihakset näkyvät jo selvästi ulospäin, treenin päälle otan aina proteiinijuoman.
ap
Tiputa ne prodejuomat hiiteen.Ei niistä ole oikeasti apua. Sä saat liikaa energiaa, siksi läski ei lähde. Käypä välillä puolen päivän vaelluksella metsässä niin alkaa rasva palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaamalla
ap
Runsasproteiininen ravinto ei vain poista sitä viskeraalirasvaa, vaikka se sinusta olisikin järkevää. Mutta tee niin kuin haluat.
Käypä hoito -suositus suosittaa laihduttajalle vähintään 1,5g proteiinia /painokilo /vrk ja siihen olen yrittänyt tähdätä. Väitätkö tietäväsi tämän asian paremmin kuin kyseinen suositus?
Itseasiassa aika moni tietää asiat paremmin kuin tuo "suositus". Muistatahan että käyttämättä jäänyt prode varastoituu ihan samalla tavalla kuin liika hiilihydraattikin, läskiksi. Jos kroppasi ei toimi kuten VRN kuvittelee sen toimivan, tuolla "suosituksella" saa heittää vesilintua.
Laita se tyhjään maitopurkkiin, teippaa umpeen ja laita sekajätteeseen.
Kokeile vhh-ruokavaliota.