Mitä yrittäjän puolisolle tapahtuu työttömänä?
Sain sellaisen mielikuvan, että jää ilman mitään tukia käytännössä kaikissa tapauksissa. Voiko olla näin? Avopuoliso haaveilee nettikauppamuotoisen yrityksen perustamisesta ystävänsä kanssa. Mitään takuita tuon tuotoista ei ole (joskaan en usko että sillä herroiksi eletään) ja itse olen kausitöissä, eli useimmiten puolet vuodesta työttömänä jos tuolle pätkälle ei löydy jotain hommaa. Onko tosiaan niin, että sitten jäisin räpiköimään ilman tukia koska mies on yrittäjänä yrityksessä jonka tulot hyvä jos riittävät hänen elättämiseen?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon väärää tietoa. Jos työskentelee puolison yrityksessä, katsotaan että työllistyy siinä. Jos ei, työttömyysturvaan ei vaikuta mitenkään. Kokemusta on, sillä mieheni on yrittäjä ja olen ollut pari kertaa työttömänä. Korvaukset juoksevat.
Juuri näin. Jos on muualla töissä, riittää, että vastaa selvityspyyntön, että ei työskentele puolison yrityksessä eikä ole siinä omistajana. Jostain syystä suurin osa ihmisistä ei ymmärrä lukemaansa, vaikka se miten selkokielellä kerrotaan.
Kiitos selkokielennyksestä 😊 t. 19/työkkärintäti
Ei ole vaikuttanut mitenkään. Olen saanut työttömyyskorvausta normaalisti eikä mitään selvityspyyntöjä ole tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että miten käy? Laitat rastin ruutuun "puolisollani on yritystoimintaa" ja saat selvityspyynnön. Siihen kirjoitat, että puolisolla on yritys, jossa et ole koskaan työskennellyt eikä yrityksessä ole tehtäviä, joihin osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen perusteella voisi työllistyä.
Hirvittävän vaativaa, mutta noin se tehdään. Tuon kun palauttaa niin alkaa saada tukia jokos kassan tai Kelan kautta.
Puolisollani on yritys, joka työllistää noin 30 työntekijää. Ei mitään nipotusta, että mene sinne töihin, koska opettajalle ei ole hommia metalliverstaassa.
"Sinua voidaan pitää yrittäjänä työttömyysturvassa myös osakeyhtiön osaomistajana tai yrittäjän perheenjäsenenä, vaikka itse kuuluisitkin muun kuin yrittäjän eläkevakuutuksen piiriin. (...) Perheenjäseneksi työttömyysturvalain tarkoittamassa merkityksessä katsotaan henkilön kanssa samassa taloudessa asuva puoliso (myös avopuoliso), lapset ja lastenlapset sekä vanhemmat ja isovanhemmat."
minusta tuossa on aika selvästi ettei yrittäjän puoliso ole tavan työttömyysrahoja saamassa, työskenteli yrityksessä eli ei
Kannattaisiko kopioda koko teksti? Tuossahan jatketaan kertomalla osaomistajuudesta, yrityksessä työskentelystä jne. eli pelkkä perheenjäsenyys ei tuo mukanaan automaattisesti yrittäjyyttä, tarvitaan hieman lisäedellytyksiä. Mutta perheenjäsenyys ja osaomistajuus yhdessä tuovat eteen tilanteen, jossa henkilö voidaan itsekin katsoa yrittäjäksi.
Turhan usein työttömät selittävät, että he ovat vain nimellisiä omistajia, mutta valitettavasti laki ei tunne sellaista termiä. Ei kannata kokeilla sitä, että irtisanoutuu perheyrityksen johtopaikalta ja yrittää väittää, että vaikka omistaa 30 % yrityksestä ja on ollut siellä töissä, niin ei oikeasti ole yrittäjä.
tuossa on kylläkin perheenjäsenen ja osaomistajan välissä sana tai, ei ja. eli ei tarvitse olla kumpaakin vaan vain toista.
Totta, jos satut olemaan töissä yrittäjäpuolisosi yrityksessä ja haluat ryhtyä työttömäksi, niin lain mukaan tulkitaan, että riittävän pituinen työskentely yrityksessä johtotehtävissä tekee sinustakin yrittäjän, vaikka maksaisit työntekijän vakuutusmaksuja. Mutta huomaa: silloin olet töissä puolison yrityksessä ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikuttanut mitenkään. Olen saanut työttömyyskorvausta normaalisti eikä mitään selvityspyyntöjä ole tarvittu.
Ennen pystyi asiantuntija harkitsemaan, että voi katsoa asiakkaan työttömäksi, kun ei samassa taloudessa asuvalla yrittäjällä ole työtä tarjolla. Nykyään pitäisi kaikille laittaa selvari.
19
Älä kerro että se on yrittäjä. Sano vaikka et se joku raksamies.
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro että se on yrittäjä. Sano vaikka et se joku raksamies.
Miksi on parempi valehdella viranomaiselle kuin vastata selvityspyyntöön?
Juuri näin. Jos on muualla töissä, riittää, että vastaa selvityspyyntön, että ei työskentele puolison yrityksessä eikä ole siinä omistajana. Jostain syystä suurin osa ihmisistä ei ymmärrä lukemaansa, vaikka se miten selkokielellä kerrotaan.