Tyttö ei osallistu vanhojen tansseihin, koska kaikki pojat on jo varattu.
Onko tosiaan niin, että parin valinta on omalla vastuulla? Tyttöjä on kuitenkin paljon enemmän, miten teidän lukioissa asia on ratkaistu?
Kommentit (76)
En tiedä, mutta meilläpäin voi pyytää myös jotain muuta tuntemaansa noin sopivan ikäistä poikaa pariksi. Tietysti silloinkin pitäisi tietää joku. Tämä on ihan yleistä.
Täällä on otettu alemmilta luokilta ja joskus on ollut jonkun poikaystäväkin mukana.
Mun poika ajatteli, ettei paria löydy, kun on hiljaisempaa sorttia. Meni vanhojen tanssikurssille. Sieltä hän sai parin. Pari tosin lopetti terveydellisistä syistä koko kurssin. Poika oli siis pariton, mutta sai uuden parin heti seuraavalla tanssitunnilla. Siellä se järjestyi. Ketään ei kysellyt eikö kukaan kysynyt häneltä. Tanssit meni hyvin, muutama vuosi sitten.
Hakaniemessä oli nuoruudessani teatterikorkeakoulun pukuvarasto, josta sai halvalla vuokrattua upeita ja persoonallisia vanhojentanssipukuja. Valitsin 1800-lukua henkivän mekon. Oli aivan mahtavaa eikä muilla taatusti ollut mitään vastaavaa, sillä nykyiset vanhojentanssipuvut ovat iltapukumaisia ja kaikki kuin samasta muotista tehtyjä. Ainoa huono puoli oli, ettei pukua saanut pitää. Se oli teatterin omaisuutta. Sitä piti myös varoa ja melkein rikoin pukuun kuuluvan, alushameen alle laitettavan kehikon, joka piti alushameen helman ajalle ominaisen leveänä. Ideana oli siis pikkuruinen yläosa, koska olin laiha tyttö ja valtava, puolikuumainen alaosa. Hassua oli, että pääsin ystäviäni huomattavasti halvemmalla ja näytin tyrmäävältä. Vaikka sen itse sanonkin. Parini äiti sanoi, että katsomossa oli kuiskailtu, että minulla oli kaunein puku.
Itse pitää hoitaa tietenkin. Kai tää nyt oli läppä. Kyllä tuon ikäsenä pitää jo osata tehdä itse asioita.
Mä kyllä olisin hankkinut omalle tytölle kadetin, jos muut keinot eivät olisi tuottaneet tulosta. Lopulta tyttö päätyi lukioon, jossa on valtaosa poikia ja tätä ongelmaa ei tullut. En sitten tiedä mitä parittomat pojat siellä tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssit on outo heteronormatiivinen dinosaurus, joka olisi syytä kuopata.
Sinut olisi syytä kuopata
Miksi vanhojen tansseissa pojat eivät koskaan pyydä tyttöjä parikseen, vaan se menee lähes aina toisinpäin? Miksi Suomessa asia on näin päin?
Vierailija kirjoitti:
Hakaniemessä oli nuoruudessani teatterikorkeakoulun pukuvarasto, josta sai halvalla vuokrattua upeita ja persoonallisia vanhojentanssipukuja. Valitsin 1800-lukua henkivän mekon. Oli aivan mahtavaa eikä muilla taatusti ollut mitään vastaavaa, sillä nykyiset vanhojentanssipuvut ovat iltapukumaisia ja kaikki kuin samasta muotista tehtyjä. Ainoa huono puoli oli, ettei pukua saanut pitää. Se oli teatterin omaisuutta. Sitä piti myös varoa ja melkein rikoin pukuun kuuluvan, alushameen alle laitettavan kehikon, joka piti alushameen helman ajalle ominaisen leveänä. Ideana oli siis pikkuruinen yläosa, koska olin laiha tyttö ja valtava, puolikuumainen alaosa. Hassua oli, että pääsin ystäviäni huomattavasti halvemmalla ja näytin tyrmäävältä. Vaikka sen itse sanonkin. Parini äiti sanoi, että katsomossa oli kuiskailtu, että minulla oli kaunein puku.
http://18thcenturyblog.johannaost.com/images/uploads/1462_medium.jpg
Tällainen, mutta päällyshame ei ollut kiiltävää silkkiä vaan mattamaista samettia ja väri oli tumman viininpunainen. Alushame siis näkyi samoin kuin tuo valkoinen osa, mutta minun alushameeni oli luonnonvalkoinen tai vaalea kermanvalkoinen. Muistan yhä tuon puvun. Kuin se olisi ollut eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen, mutta päällyshame ei ollut kiiltävää silkkiä vaan mattamaista samettia ja väri oli tumman viininpunainen. Alushame siis näkyi samoin kuin tuo valkoinen osa, mutta minun alushameeni oli luonnonvalkoinen tai vaalea kermanvalkoinen. Muistan yhä tuon puvun. Kuin se olisi ollut eilen.
Kiinnostuksen kivivyöry.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö on sen verran ujo, että tuskin kyselee paria ympäriinsä. Taitaa tanssit jäädä tanssimatta =(
Ap.
No kotoako se tyttö pitäisi tulla hakemaan, kun ei itse saa aikaiseksi?
ykkösläinen kirjoitti:
Miksi vanhojen tansseissa pojat eivät koskaan pyydä tyttöjä parikseen, vaan se menee lähes aina toisinpäin? Miksi Suomessa asia on näin päin?
Koska useimmat lukiot ovat tyttövaltaisia. Poika siis ajattelee (virheellisesti), että joku tyttö kuitenkin pyytää häntä, koska poikia on niin paljon vähemmän. Hyvä kokea tämä jo tässä vaiheessa niin ymmärtää 10 vuoden päästä miksi akateemiselle Helsingissä asuvalle miehelle ei ole kysyntää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksen kivivyöry.
Anteeksi jos nostalgiamatkani jotenkin ankeutti päivääsi. Lukeahan ei ole pakko. Annoin vain vinkin halvasta tavasta hankkia vanhojentanssipuku. Ne ovat nykyään niin kalliita, että on täällä pakko olla ainaki yksi, joka koki hyötyneensä vinkistä vuokrata puku teatterista.
Minä en tanssinut. En saanut paria ja kukaan ei halunnut tanssia kanssani. Pojat loppuivat kesken ja minä kuuluin siihen epäsuosittujen kastiin joten ei ollut ihme, että jäin ilman paria. Kukaan ei olisi halunnut sellaista häpeää, että olisi joutunut tanssimaan kanssani, kun jo pelkkä vieressä istuminen tunneilla paikkojen loppumisen vuoksi oli vaikeaa. Ja ei minussa mitään varsinaista vikaa ole. Ulkonäkö ihan ok. Meidän lukiossa oli vaan sellainen ahdistava ilmapiiri jonka monet muutkin myönsivät. Toisaalta harmittaa, kun jäi tanssit välistä, mutta ehkä parempi niin kuin muiden arvostelun alaisena yrität sitten tanssia ja pitää hauskaa. Ei kyllä jäänyt tuota lukiota ikävä. Meininki pahempi kuin yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssit on outo heteronormatiivinen dinosaurus, joka olisi syytä kuopata.
Ai jotain genderfluiideja kummajaisia tilalle vai?
Kurssille oli ainakin meillä täysin mahdollista mennä, vaikka paria ei ollut. Saattaahan olla, että sinne tulee myös parittomia poikia. Jos ei tuu, opettaja kehittelee tai auttaa kehittelemään jotain. Ei kenenkään tanssit oo sen takia jääneet tanssimatta että on potkittu tanssikurssilta pihalle parittomuuden vuoksi:)
Itse en osallistunut vanhojen tansseihin 90-luvulla. Päätin jo peruskoulun puolella etten halua olla missään tekemisissä sen naurettavan touhun kanssa kun lukioon menen aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan, että kaikki jännäpojat on varattuja? Kilttipojat jää taas ilman. Naikkoset on mieluummin ilman kuin kilttipojan kanssa. Ja jännäpojat pääsee poksauttelemaan kirsikoita vanhojen jatkoilla ja ne kunnon pojat itkee yksin luolassaan. :(
Kunnolliset pojat ei kirjoittele nettiin lukioikäisistä tytöistä naikkosina tai "kirsikoiden poksauttelemisesta".
Onko se pakko tanssia pojan kanssa? Itsekin tanssahtelin kaverini kanssa jolla oli yhtä huono flaksi miesten suhteen ja ei edes oltu ainoa tyttöpari.
Onko nuo pakollisia kursseja? En ymmärrä miten kuuluvat lukioon.