Mitä tapahtuu jos lääkäri ei kirjoita sairauslomaa ja en kerta kaikkiaan pysty menemään töihin?
Siis fyysisesti. Olen ollut viikon saikulla. Hakeuduin lääkäriin ja minulla todettiin masennus/ahdistus, tarkempi selvittely lienee työterveydessä edessä, aika on huomiselle ja saikkua huomiseen asti. Olin suostuvainen masennuslääkkeeseen ja sen aloitin muutama päivä sitten.
Ei herranjumala mihin kuntoon tämä on saanut minut fyysisesti. Otin eka lauantaina pillerin ja ahdisti ihan kauheasti, kuten aina enennkin. No ahdistus on vähän helpottanut, että ei sillä. Oksettikin. Sydän pamppaili vähäsen.
No sunnuntaina se alkoi: otin pillerin ja tunsin, miten kouraisee mahassa. Ripulia, oksennusta, tärinää.. Tätä kesti kuusi tuntia ainakin ja paniikinomaista oloa. Eilinen meni vähän helpommin, otin pahoinvointilääkeen ja rauhoittavan. Näistä huolimatta meni taas joku kuusi tuntia, että pyörin sängyssä juosten välillä vessaan yökkimään, tuskahiki, sydän hakkaa, joka paikkaan kihelmöi.. Oli siis kerrassaan niin hirveä olo, että luulin kuolevani. Helpotti vähän iltaa kohden ja sain syötyä. Tämä päivä mennyt entistä huonommin, jo alkoi oksentaminen kello 7 ja loppua ei oo oikeen vieläkää. Vähän saanu fantaa juotua. Yököttää ja olo on ihan vitun kamala, en uskalla syödä mitään.
En ymmärrä, miten mun huomenna pitäis selvitä lääkärille. Lääkäri, jolle menen on erittäin tiukka sanoisinko. Olen tavannut hänet ennenkin ja luulen, että hän "suuttuu" kun olen ollu tällaisten vaivojen vuoksi pois töistä näinkin pitkään eli viikon ja en usko, että hän kirjoittaa lisää saikkua. Minua pyydettiin menemään nimenomaan hänelle, koska hän on työterveyslääkärini ja tarvitsen tosiaan tarkemman selvittelyn onko kyseessä paniikkihäiriö vai mikä on lopullinen diagnoosi, terapiaa (?) yms.
Mitä tapahtuu jos hän vaan passittaa töihin? Onneksi aika on iltapäivällä niin on jotain toiveita selvitä sinne oksennuspussin kanssa. Mut siis jos tämä ei helpota niin en ihan oikeasti voi tässä kunnossa mennä kun makailen pitkin kylppärin lattiaa tuskahiessä.
Kauan tää pahin oikein voi kestää? Läheiseni ovat hyvin huolissaan minusta kun kunto on tämä. Pahoinvointi kyllä mainitaan sivuvaikutuksissa, että ei sen puoleen.. Ahdistuksen takia ollut huono olo jo aiemmin, siis kuvotus, niin ehkä tää siks sit on saanut tän nii rajuna.
Jos tämä tiukkislekuri ei suostu jatkamaan saikkua niin omalla ilmoituksellahan en voi enää olla pois? Toki on lääkärin todistus tälle viikon ajalle. Menenkö sitten vaan päivystykseen vai mitä ihmettä? Kauhea stressi ja ei auta asiaa, miehen mukaan stressaan turhia mutta kun tuo lääkäri on oikeasti ihan hirveä ja varmaan aattelee et lusmuun vaan himassa, mut ei helvetti tää saikku on ollut kyl kaikkee muuta kun "syö vaikka jäätelöä ja käy kävelyllä" mitä edellinen lääkäri ehdotti toipumiseksi.
Kommentit (36)
1. Älä suostu syömään lääkkeitä. Pitää vaan ihmetellä miten ihmiset suostuu popsimaan noita pillereitä tuosta vaan. Hoikka serkkuni lihoi muodottomaksi palloksi psyykelääkityksen aikana. Niillä on oikeasti vaikka mitä haittoja ja vaikutus on monilla lumeen luokkaa ihan tutkimustenkin mukaan.
2. Käy toisella lääkärillä jos vaan voit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä saikkua aina saa, jos ei jostain ihme syystä joltain valelääkäriltä niin sitten toiselta. Vaihtoehtoja on kyllä: työterveys, terveyskeskus, päivystys, yksityinen.
Mut jos ap on ohjattu nimetylle työterveyslääkärille, ei muiden saikkutodistukset todennäköisesti kelpaa.
Ei kai tämä voi olla totta, että vain yhden lääkärin todistus kelpaa?
Kyllä kelpaa, ei kai kukaan vaaranna terveyttään. Yhteys luottamusmieheen, jos pomo alkaa vittuilemaan.
Ap taitaa olla nyt niin herkillä kertakaikkiaan, että mikä tahansa lääke, vaikkapa ihan plasebo, antaisi hänell kaikki mahdolliset sivuvaikutukset mitä jostain on lukenut.
Todella vaikeaa saada tiukka-asenteinen lääkäri ymmärtämään että olet noilla oireilla täysin työkyvytön. En oikein tiedä ainakaan itse, että millä sen saisi vakuutettua.
Päivystykseen sitten vaan.
Onko sinulla mitenkään hoidossa nuo ahdistukset ja paniikkikohtaukset? Sillä hoitoa ne tarvii. Ei taida nyt yhdellä työpaikkalääkärin käynnillä sun olotilat parantua.
Jos meillä ei mene työterveyslääkärille, niin palkallisesta sairauslomasta saa vain unelmoida.Miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä, että sinä kirjoitat kotona vauvapalstalle?
Seronil ei auta heti masennukseen. Menee muutama viikko, yleensä kolmisen viikkoa ennen kuin auttaa.
No ei tietenkää parane yhdellä käynnillä. Pääsen siitä sitten psykiatrin konsultaatioon yms. Annostus on tosi pieni, olen toki erittäin pienikokoinen niin sekin vaikuttaa varmasti.
Jospa nyt ette kuitenkaan moralisoisi tai vittuilisi lääkkeen aloittamisesta. Olo on ollut pitkään sietämätön ja eipä mun tarvii sitä tänne selitellä mitä oon joutunut kokemaan viime aikoina. Koen, että ehdottomasti tähän väliin lääkitys yhdessä psykologin käyntien kanssa on tärkeää. Olen käynyt omakustanteisesti juttelemassa jo aiemmin psykologille ja hän myös oli sitä mieltä, että työkyvyn kannalta olis olennaista nyt hetki syödä lääkettä kun ei lähde muuten helpottamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Menet päivystykseen. Omalla ilmoituksella ei voi jatkaa lääkärintodistuksella kirjoitetun s-loman jälkeen. Päivystyksessä voi sairaanhoitajakin kirjoittaa sairaslomaa.
Surkea tilanne sulla, saamasi lääkkeet eivät todellakaan näköjään sovi ja karmeaa, että joudut käymään jollain natsilääkärillä :(
Hoitaja ei voi jatkaa lääkärin kirjoittamaa saikkua.
T: päivystyksen sh
Lääkkeestä tulevat vieroitusoireet loppuvat kyllä pikkuhiljaa, siihen voi mennä useampikin viikko! Samoin siihen että nähdään minkälainen vaste lääkkeellä saadaan. Molemmissa on yksilökohtaista vaihtelua hyvinkin paljon. Joskus vaan lääke ei sovi, ja sitten joudutaan miettimään jotain muuta valmistetta.
Sinun on sanottava napakasti että et kykene töihin. Pelkästään jo sen perusasian perusteella, mikä siellä taustalla on. Jos siis ahdistuksen/masennuksen selvittelyt on alkamassa on kyllä aika vastuutonta tt-lääkäriltä sanoa ettei kirjoita lisää sairaslomaa. Mutta jos ei kirjoita sitten menet illalla päivystykseen ja sanot sinne että et kykene töihin.
Ilmeisesti olet saanut nyt tämän viikon jonkunlaisen stressireaktion tai muun vastaavan perusteella, mutta koska selvittelyt nähtiin tarpeelliseksi niin tuollainen viikon sairasloma ei riitä alkuukaan. Harvoin lääkäri niitä tarjoaa, etenkään tt-lääkäri joten itse on sanottava mahdollisimman suoraan miten asia on.
Lääkäri kirjoittaa arvioinsa työkyvyttömyysajasta ja työnantaja päättää, onko tarjolla muuta tilanteeseen sopivaa työtä. Ei sairausloma aina ole palkallinen.
Mulle on useampi lääkäri sanonut, että jos tulee oksentelua niin mielialalääke ei sovi vaan se pitää lopettaa. Pelkän pahoinvoinnin voi kuulemma odottaa menevän ohi, mutta tuon luokan oksentelu ei ole normaalia. Varsinkin kun sinulla on noin rajut oireet muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä lääke on Seronil. Koitin googlailla kokemuksia niin aika monella on ollut pahoinvointia. Itsellä vaan ilmeisen rajuna. Henkisesti sen sijaan voin jo muutama päivän jälkeen hiukan paremmin eli en itke hysteerisesti yms, mikä on outoa kun vaste pitäisi tulla vasta viikkojen päästä? Tai en minä keksi muutakaan mistä tää hirvee olo ois tullut kuin tästä lääkkeestä. Alkoi lääkkeen aloittamisen jälkeen tämä tuskainen olo (tuskainen pahoinvoinnin takia) ja jumalaton yökötys + oksennus. Oksensin eilen lattiallekin paristi. Ennen tätä lääkettä oli ahdistuksesta kuvottava olo ja vatsa sekaisin, ripulikin rauhoittunut nyt. Tää kuvottava olo on vaan aika lievä ilmaisu enää..
Ap
Se lääke ei sovi sulle. Sano lääkärille että vaihtaa toiseen. Tai sanot, että jos ei vaihda, niin lopetat lääkkeen syömisen, kun tulee niin rajuja sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeestä tulevat vieroitusoireet loppuvat kyllä pikkuhiljaa, siihen voi mennä useampikin viikko! Samoin siihen että nähdään minkälainen vaste lääkkeellä saadaan. Molemmissa on yksilökohtaista vaihtelua hyvinkin paljon. Joskus vaan lääke ei sovi, ja sitten joudutaan miettimään jotain muuta valmistetta.
Sinun on sanottava napakasti että et kykene töihin. Pelkästään jo sen perusasian perusteella, mikä siellä taustalla on. Jos siis ahdistuksen/masennuksen selvittelyt on alkamassa on kyllä aika vastuutonta tt-lääkäriltä sanoa ettei kirjoita lisää sairaslomaa. Mutta jos ei kirjoita sitten menet illalla päivystykseen ja sanot sinne että et kykene töihin.
Ilmeisesti olet saanut nyt tämän viikon jonkunlaisen stressireaktion tai muun vastaavan perusteella, mutta koska selvittelyt nähtiin tarpeelliseksi niin tuollainen viikon sairasloma ei riitä alkuukaan. Harvoin lääkäri niitä tarjoaa, etenkään tt-lääkäri joten itse on sanottava mahdollisimman suoraan miten asia on.
Ettekö urpot edelleenkään tajua, että jos henkilöllä on ollut paljon poissaoloja ja työnantaja on edellyttänyt, että todistukset tulevat jatkossa työterveydestä, eivät mitkään päivystyksen todistukset oikeuta kuin poissaoloon ja palkkaa sillä ei hyvin todennäköisesti makseta. Päivystys ei muutenkaan ole oikea paikka millekään sairaslomien jatkoille ja etenkään missään masennus/paniikkihäiriötapauksissa. Paniikkihäiriötilanteissa ei pääsääntöisesti suositella muutenkaan sairaslomia, kun tahtovat vain pahentaa tilannetta ja ei varsinkaan mitään pitkiä sairaslomia. Muistinko sanoa, että olet urpo?
Niin siis yleislääkäri yksityisen terveysaseman päivystyksestä käski, että mene työterveyslääkärille. Esimies ei ole sanonut mitään.
Kiitos neuvoista. Minä pyydän jotain muuta lääkettä.
Ap
Heräsin aamuyöstä ja otin lääkkeen neljältä, jotta ei kestäisi niin pitkään iltapäivään. Nyt vasta alkanut vähän helpottaa. Eilen otin vähän myöhemmin (8?) ja kesti herraties mihin asti. Sellanen 6-12h menee kun on tosi huono olo, sitten alkaa tulla enää pieni kuvotus ja jees fiilis. Aamulla sama uudelleen. Tämä kolmen päivän vaiko neljän kokemuksella. Ap[/quote]
Saiko apteekista ohjeita lääkkeen ottamiseen? Olet ilmeisesti ottanut sen tyhjään mahaan pelkän veden kanssa. Pitäisikö lääke ottaa ruokailun yhteydessä? Kysy apteekista tai tutki ainakin pakkausseloste. Ruoka vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen todella paljon.
Pyydät vaihtamaan lääkettä. Itsellenikin SSRI-lääke (Fevarin) aiheutti voimakkaan pahoinvoinnin, lopetin kyllä sitten lääkkeen jo kahden tabletin ottamisen jälkeen. Mulle sopiva lääke oli Ixel.
Ihan estoitta oksennat sen lekurin kengille, jos yrittää olla antamatta saikkua.