Miten päästä psykopaatti-exästä parhaiten eroon?
Oli vaan tapailukumppani, huomasin ajoissa luonnevian... nyt mies pommittaa viesteillä ja yrittää manipuloida. Vuorotellen rakkaudentunnustuksia ja huorittelua. Olen uhannut jo lähestymiskiellolla jos pommitus ei lopu. Pitääkö minun oikeasti mennä poliisille vai riittääkö jos en enää vastaa mitään mihinkään?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kuule mulla oli vastaava keissi nuorena ja häirintäsoitot loppui kun vaihdoin puhelinnumeron ja laitoin samalla salaiseksi.
Stalkkeri elää siitä että ottaa kontaktia. Mua yritettiin myös kiristää jatkamaan suhdetta parilla jutulla, kuten itsemurhalla uhkailulla, mutta annoin vain jäätävää hiljaisuutta. Muutin myös toiseen osoitteeseen.
Jos on pelko että ottaa kontaktia esim töihin mustamaalatakseen, puhu pomollesi että tämmöinen tilanne. Mä jouduin siihenkin. Pomo ymmärsi kyllä ja kertoi myöhemmin että oli sanonut että kiitos soitosta ja ei kiinnosta.
Heti alussa nollalinja, koska asia vaikeutuu parinkin kuukauden aikana, häirikkö saa rohkeutta jos hoksaa ettei kukaan puolusta.
Olin samanlaisessa tilanteessa. Blokkasin numeron, somekanavat. Ei ottanut enää yhteyttä mutta sitten pitkän hiljaisen jakson jälkeen tuli kamala pommi. Se hullu oli alkanut ahdistella minun lähisukulaisiani haukkumalla minua. Onneksi he ilmoittivat siitä heti minulle eivätkä vastanneet sen hullun yhteydenottoihin. Tein rikosilmoituksen. Vainoaminen loppui siihen. En tiedä tekikö poliisi mitään asialle. Luultavasti ei koska ei ole ainakaan minulle ilmoitettu ja tästä on jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten, 24, sun psykopaatit suhtautui poliisille ilmoittamiseen?
Usein nämä haistaa jonkun haavan joka uhrissa on, kuten huono lapsuus. Ja aloittavat manipulaationsa.
Tämä kuulostaa nyt aika pahalta, mutta sanonpa silti, koska sanomani voi auttaa jotakuta. Itse haistoin kyllä nimen omaan kiltteyden ja herttaisuuden. Miellyttämisenhalun, halun miellyttää toista ulkoisesti ja luonteeltaan. Kaikki ovat oikein ihania ominaisuuksia eikä niitä pitäisi kenenkään itsessään muuttaa. Ikinä. Vaikka millaisia kusipäitä tulisi vastaan. Miellyttämisenhalusta kannattaa pyrkiä eroon. Kuunnelkaa, kun perheenne sanoo, että tuo tyyppi ei ole hyvää seuraa tai on muuttunut oudoksi. He ovat usein oikeassa. Ja jos joku kehuu maasta taivaisiin, se on aina hälytysmerkki. Aina. On merkki joko lipevästä ja valehtevasta luonteesta tai splittingistä, jossa toinen nähdään vuoron perään taivaan lahjana ja jumalattarena tai alimpana olentona. Tiedän mistä puhun. Olen itse ollut siinä toisessa roolissa kuin te.
Oletko aina ollut psykopaatti vai tapahtuiko sinulle jotakin traumaattista, joka muutti sinut sellaiseksi?
Olen aina ollut. Pidin sitä normaalina olotilana, kuten persoonallisuushäiriöiset aina pitävät. Lisäksi etsin ystäviä, jotka arvostivat piirteitäni. He tukivat ennestään näkemystäni, että minä olen se normaali. Olin aina hyvin suosittu, koska osasin hurmata muut sillä, mitä he halusivat kuulla. Vasta viime aikoina olen alkanut tajuta, että minä en olekaan normaali. Tämä tapahtui, kun menin käytöksessäni liian pitkälle. Mutta en tässä kuvaile enempää.
Oikeasti sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, vaikka traumat olisivatkin syynä. Muiden kohteleminen huonosti on aivan yhtä väärin, vaikka se johtuisi omista traumoista. Huonoon kohteluun alistuminen, koska välillä menee hyvin ja voi auttaa toista, ei paranna ketään. Se vain pidentää väkivallan kierrettä. On kuitenkin huolestuttavan helppoa löytää ihmisiä, jotka alistuvat sellaiseen. Juuri noita kilttejä ja herttaisia ihmisiä, jotka aidosti haluavat auttaa. Nykyään arvostan heitä todella paljon. Siksi tulin tähän ketjuun auttaakseni heitä.
Huomatkaa, että suurin osa psykopaateista on sellaisia, ettei itsereflektion taso tule ikinä riittämään siihen, että tajuaisi itse tekevänsä väärin. Jos nyt joku yksi promille tajuaakin tekevänsä väärin, hänkään ei välttämättä pysty käytöstään hillitsemään. Siksi heistä tulee pysyä kaukana.
Helpoiten onnistuu kun vain estää miehen, eikä vastaile enää mihinkään. Poliisille ilmoittaminen olisi ehkä paikallaan sen takia jos mies tekee jossain vaiheessa jotain rikollista, niin tästä taustasta voi olla hyötyä syyllisen löytämisessä. Toki jos poliisi alkaa häntä kuulustelemaan, niin voit saattaa itsesi aika ikävään tilanteeseen ja provosoida miestä.
Älä vastaa puheluihin, älä tapaa ja jos mahdollista niin kerro peloistasi ulkopuoliselle vaikka mitään konkreettista ei uhkailun lisäsi olisi tapahtunutkaan. Tarkoitan Ammattilaosapua esim. Viola ry ( kertovat miten tulis toimia) Pellolle ei pidä alistua