Lapsi jää yksin kun muut eskarilaiset menevät aamupalalle
Meillä siis tilanne, että lapsi vain eskari ajan, eli 4h eskarissa, koska itse olen vielä kotona pienemmän lapsen kanssa. Eskari on joka päivä klo 8-12.
Kun lapsi viedään eskariin muut lähtevät syömään aamupalaa ja lapsi jää puoleksi tunniksi piirtämään tms. niin että vain ohjaaja on paikalla. Tänään kotiin tullessa tuli itku, kokee itsensä ulkopuoliseksi ja sanoi että olisi halunnut mukaan, kun muutkin menivät syömään. Nälkäkin oli, kun aikaisemmin aamulla ei vielä aamupala kotona maistunut.
Ymmärrän hyvin, että vain eskaria käyvälle lapselle kuuluu pelkkä lounas, mutta en ymmärrä miksi pakollinen eskari-aika alkaa klo 8.00 sillä, että muut lähtevät puoleksi tunniksi ruokailemaan? Mitä lapsi tällöin oppii? Korkeintaan sen, että ei kuulu porukkaan ja on ulkopuolinen.
Kysyin ohjaajalta eikö eskariaika voisi alkaa esim. 8.30, kun muut ovat jo syöneet ja päättyä klo 12 sijaan klo 12.30, se ei kuulemma onnistu.
En tiedä, kaipaan tähän vain ehkä kommentteja, onko muillakin näin, mitä mieltä olette tästä ja mikä olisi tähän tilanteeseen hyvä ratkaisu?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä muksu on päikkyhuoneessa kun haen hänet yhdeltä. Meillä on ollut ainoa joka on haettu tähän aikaan. On ollut nyt vaan eskarissa, mutta syyskuulla jatkuu hoitona. Aulassa olen ollut nyt joka päivä viittä vaille. Lapsi tuodaan sieltä usein vasta kymmenenkin minuutin päästä. Hoidon puhelinohjelmassa on ollut merkattuna että lapseni olisi ollut joka päivä "väärin". Nyt tunti velotteista hoitoa kulunut jo tunti!
Ilmeisesti sitten vietkin lapsesi etuajassa eskariin, jos olette max kolmen eskaripäivän aikana saaneet jo tunnin kerrytettyä yliaikaa? Jatkossa menet itse hakemaan lapsesi sieltä päikkyhuoneesta kun tulet, ettei mene yli.
Itse asiassa en ole vienyt aiemmin. Tänäänkin vein 2 minuuttia myöhässä. Tarkoituksella. Huomasin jo ekana päivänä väärin laitetut saapumiset. Olen vienyt tarkoituksella myöhässä. (Odotan autossa tasaan ja sitten menen vasta sisälle). Ja tarkoituksella olen hakenut taas ajoissa. Kello on oikeassa. Omassa työssäni seuraan koko ajan aikoja niin jäänyt vähän päälle. Nyt on aikaa kun itse olen sairaslomalla.
Toki on aikaisemminkin ollut niin että toisen lapsen olen mukamas hakenut kolmelta, toisen viideltä. Vaikka ihan yhtä aikaa olen hakenut. Ovat eri ryhmissä. Tässä vaan oli puhetta jos en käytä tässä kuussa hoitoa niin saan hoitomaksuista vapautuksen.ovat unohtanut kirjata lapsen ulos jos paljon hakenut saman aikaan ja kaikki on jutellut hoitajan kanssaa tai puhelin taas temppuilut ja sovellus ei toiminut
Miten kirjaus voi unohtua, kun vanhemman pitää itse omalla tunnistelätkällään leimata lapsensa ulos?
Ja vain eskarissa olevaa lasta ei kirjailla millään lätkillä sisään eikä ulos.
Meillä eskari aika on 8.30-12.30 ja juuri sen aamupalan päätyttyä alkaa eskari. Huonosti suunniteltu juttu. Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan.
"Opetus- ja kulttuuriministeriön näkemyksen mukaan ..."
Kiitos linkistä! Eli pitäisihän tämän koskea ilman muuta myös eskaria ja koulua, jotka toimivat opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa. Tästä asiasta on parhaillaan keskustelut käynnissä eskarin kanssa,ilmoittelen täällä sitten miten käy.
ap
Jo tähän mennessä 7 sivua enkä usko, että edes luet tätä.
Mutta kerron kuitenkin, että oikea osoite selvittää asiaa on joku ylempi taho. Käytännössä sivistys- tai varhaiskasvatusjohtaja tai joku muu vastuuhenkilö.
Tässä tapauksessa ei eskarilaiset selvästi ole tehtävänsä tasalla, kun noin hassu aikataulu on tehty. Onhan sekin väärin, että vain yksi lapsi sitoo yhden henkilön aamupalan ajaksi, vaikka hänen työpanostaan varmaan tarvittaisi siellä ruokailupaikassa. Se on työajan väärinkäyttöä, kun ongelma olisi ratkaistavissa useammalla eri tavalla.
Ai meillä oli eskarissa aamuryhmä ja iltapäivä ryhmä. Leppäkertut ja joutsenet.
Mutta tämä oli siis lukukautena 91-92 :D
Vierailija kirjoitti:
Syötä aamulla ja kehota ottamaan kirja käteen. Säännöt on säännöt. Tai tuo 8.30. Aikanaan pidin vp kun poika eskarista ja välillä meni 9.00 välillä 10 . Ei mitään ongelmaa. Tosin ei oppinut sujuvasti lukemaan mutta oltuaan koulussa muutaman päivän niin poika näytti kuinka lukee ja todella sujuvasti.
Väärin. Säännöt eivät voi olla ristiriidassa ylempien säädösten kanssa, ja tässä tapauksessa sen ylempi säädös on varhaiskasvatusta koskeva asetus tai laki. Eivät säännöt saa olla mielivaltaisia.
Ethän sinä itsekään sääntöjen mukaan toiminut, jos lapsesi meni eskariin milloin sattui, ehkä yhdeksältä tai kymmeneltä.
Onpas outoa! Ei meidän lapsen eskarissa ole aamupalaa. Miksi et vie lasta myöhemmin, jos kerran olet kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan on opetusministeriön ohje eli pitää antaa lapselle ruokaa vaikka olisi puolipäiväinen.
Ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajaan tai sitten päivähoitotoimen johtajaan kunnassa. Lasta ei saa jättää yksin.
Eskarilainenhan ei ole puolipäivähoidossa. Hän on ilmaisessa eskarissa.
Miksi lapsi sitten ei sa mennä muiden mukana?, kun kerran on ilmaisessa eskarissa. Eikö kaikilla ole sama ohjelma.
Joo, ota yhteyttä johonkin tahoon. Kun kerran muut eskarilaiset menevät syömään, niin lapsi myös. Ja jos tuo on päivähoidon ruokailla, n iin ei se ole eskariaikaa. Silloin lpsi myöhemmin sinne.
Onpa hieno, kun lapsesi puhuu sinulle nuo asiat j sinä reagoit.
Olet kenties sattunut kysymään vaan vöörärltä henkilöitä...kysy niin on, että löytyy se tyyppi, joka tajuaa ja järkkää.
Päiväkodeissa on kummallisia sääntöjä. Olin muutama vuosi sitten kunnallisena perhepäivähoitajana ja lasten varahoitopaikka oli lähipäiväkoti.
He eivät saaneet osallistua askarteluun. Kun muut lapset askartelivat nämä neljä leikkivät keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä muksu on päikkyhuoneessa kun haen hänet yhdeltä. Meillä on ollut ainoa joka on haettu tähän aikaan. On ollut nyt vaan eskarissa, mutta syyskuulla jatkuu hoitona. Aulassa olen ollut nyt joka päivä viittä vaille. Lapsi tuodaan sieltä usein vasta kymmenenkin minuutin päästä. Hoidon puhelinohjelmassa on ollut merkattuna että lapseni olisi ollut joka päivä "väärin". Nyt tunti velotteista hoitoa kulunut jo tunti!
Ilmeisesti sitten vietkin lapsesi etuajassa eskariin, jos olette max kolmen eskaripäivän aikana saaneet jo tunnin kerrytettyä yliaikaa? Jatkossa menet itse hakemaan lapsesi sieltä päikkyhuoneesta kun tulet, ettei mene yli.
Itse asiassa en ole vienyt aiemmin. Tänäänkin vein 2 minuuttia myöhässä. Tarkoituksella. Huomasin jo ekana päivänä väärin laitetut saapumiset. Olen vienyt tarkoituksella myöhässä. (Odotan autossa tasaan ja sitten menen vasta sisälle). Ja tarkoituksella olen hakenut taas ajoissa. Kello on oikeassa. Omassa työssäni seuraan koko ajan aikoja niin jäänyt vähän päälle. Nyt on aikaa kun itse olen sairaslomalla.
Toki on aikaisemminkin ollut niin että toisen lapsen olen mukamas hakenut kolmelta, toisen viideltä. Vaikka ihan yhtä aikaa olen hakenut. Ovat eri ryhmissä. Tässä vaan oli puhetta jos en käytä tässä kuussa hoitoa niin saan hoitomaksuista vapautuksen.ovat unohtanut kirjata lapsen ulos jos paljon hakenut saman aikaan ja kaikki on jutellut hoitajan kanssaa tai puhelin taas temppuilut ja sovellus ei toiminut
Miten kirjaus voi unohtua, kun vanhemman pitää itse omalla tunnistelätkällään leimata lapsensa ulos?
meidän lapsen eskarissa hoitajan kirjasi puhelimella, kaverin lapsen hoidossa oli noi lätkät
Meiän päiväkodissa aamupala jo 7.30 ja eskari 8-12.
Laita nyt hyvä ihminen lapselle eväitä mukaan, kai hän niitä saa syödä, OMIA, vai.
Joo, laitan huomenna pitsat ja hampparit mukaan, sillähän tämä ratkeaa 😏
ap
Meillä eskari alkaa kaikille aamupalalla, myös heille, jotka ovat vain eskarin ajan.
Unohdimpa tulla infoamaan miten tässä jutussa lopulta kävi. Eli lapsi saa nykyään aamupalan siinä missä muutkin ja pakollinen esiopetusaika säilyy klo 8-12.
Ja vielä lisätäkseni: päiväkodissa virallinen välipala-aika oli klo 14, mutta usein alottivat jo aiemmin ja siksi lapsi, joka haettiin klo 14, laitettiin toiseen tilaan kun muut söivät.