Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työntekijällä muka velvollisuus päivystää, että soitetaan töihin?

Vierailija
14.08.2017 |

Olin sunnuntaina vapaalla, ja huomasin, että töistä oli soitettu aamulla joskus seitsemän aikaan. Enpä soittanut takaisin, koska ajattelin, että en halua vapaa-ajalla ajatellakaan työasioita. Tänään töihin mennessäni sain kuitenkin sellaisen räpätyksen aiheesta, että. Olisivat kuulemma soittaneet töihin, koska olisikin kuulemma tarvittu lisää porukkaa.

Nyt minulle ollaan vihaisia siitä, että en tullut töihin, vaikka olisi muka pitänyt. Siis ihan todellako minun olisi kuulunut perua vapaapäiväni, skipata kaikki suunnitelmat oman perheen kanssa ja mukisematta kipittää töihin? Käytännössä ei kyllä olisi ollut mahdollistakaan, koska olin kahden nuorimman lapsen kanssa yksin koko viikonlopun.

Itse olen kyllä eri mieltä. En tietääkseni ole sitoutunut sellaiseen työhön, että voidaan samana aamuna soittaa ja vaatia tulemaan töihin. Tuolla systeemillähän ei koskaan voisi suunnitella yhtään mitään omia juttuja. Koska aina voi joku soittaa, että hei, tulepa töihin. Sellaisestahan pitäisi saada jotain päivystyspalkkaakin.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Vierailija
2/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta, paitsi niillä jolla on kokonaistyöajan puitteissa sovittu asiasta tai muuten sovittu ns. hälytysrahasta. Tsekkaapa työehtosopparisi, löytynee liittosi sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi. Vapaalla ei tarvitse mennä töihin tai olla edes tavoitettavissa. Päivystyksestä tulee sitten maksaa ja sopia erikseen. Ilmeisesti tällainen on kuitenkin yleistä ainakin ravintola-alalla.

Vierailija
4/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittuna vapaapäivänä ei tarvitse vastata puhelimeen tai olla työntantajan käytettävissä eli ihan oikein toimit.

Vierailija
5/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa sopimuksesi.

Vierailija
6/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu jos teillä tällainen työkulttuuri on vaikka sopparissa ei ole mitään varallaolosta tms. Pakkohan se ei ole töihin mennä, mutta paskaa saattaa silti sataa niskaan.

Vierailija
7/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä todennäköisemmin ei ole mitään velvollisuutta, ja mikäli työnantaja tuota vaatisi niin päivystyskorvaus. Selviää parhaiten omasta työehtosopimuksesta.

Vierailija
8/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias soittaa takaisin ja sanoo, ettei voi tulla töihin. Se siitä.

Vierailija
9/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku laiska siellä vain ulissut, kun olisi joutunut kerrankin tekemään hommia, että "äkkiä lisää väkeä töihin"

Vierailija
10/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi olla hälyvalmiudessa, mutta se sovitaan aina etukäten. Siitä saa pienen korvauksen. Ja joskus joutuu soittamaan väkeä vapaalta töihin, muttei ole pakko tulla. Siitä saa kunnon hälytyskorvauksen, jos tulee.

Vierailija
11/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä oletan, että työntekijät tarvittaessa joustaa esim. ylitöissä.  Kun heidän leipänsä tulee siitä, että firmalla menee hyvin ja työt tulee hoidettua. Vastaavasti annan paljon siimaa.  Joskus annan ylimääräisen palkallisen lomapäivän, jos on oltu ahkeria ja bisnes luistaa. Tai joskus tilissä heitän 100-300 Euroa ylimääräistä "hyvän työntekijän" -lisää, kun firman tilanne on hyvä ja on painettu kovasti töitä. Töistä toki tulee sovittu palkka ja ylityökorvaukset pennilleen, että se lisäraha on ihan aito bonus. Esimerkiksi kesäkuussa painettiin kuin elukat töitä ja työntekijät sai isot tilit ja vielä 300 Euroa bonusta kiitokseksi. Tää on kuitenkin pienipalkkainen ala, jossa tuntipalkat on 12-15 Euron välillä, joten 300 Euroakin muutama kerta vuodessa tuntuu.

Vaihtuvuus on nolla ja työntekijät tuntuu viihtyvän. Palkan saa tehdystä työstä, ei notkumisesta x tuntia työpaikalla. Jos aamulla annetaan työparille keikka ja siihen arvioitu aika normaalilla työtahdilla on 8 tuntia, niin saavat itse säveltää, miten sen tekevät. Useimmiten rehkivät hiki valuen ilman taukoa sen 4 tuntia ja lähteävät kotiin. Palkka tulee silti kahdeksasta tunnista. Joskus tekevät oma-aloitteisesti pidemmän päivän torstaina sen takia, että saavat perään perjantain vapaaksi.

Yrityksellä menee hyvin, koska työntekijät on erittäin vastuuntuntoisia, suorastaan yrittäjähenkisiä.

Vierailija
12/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varallaolosta pitää etukäteen sopia. Voihan toki työnantaja aina kokeilla hälyttää ihmisiä töihin vapaallakin, mutta ei siitä pidä suuttua jos ei käy.

Vierailija
13/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso oma työsopimus. Jos siinä ei mainita varallaoloa, ei sun tarvi mennä vapaalla töihin. Joissakin työpaikoissa on näin, mutta se lukee siinä sopimuksessa ja siitä maksetaan korvaus ( varallaolo/hälyvalmius /päivystys ).

Toki olisi ollut kohteliasta soittaa ja ilmoittaa, että et pääse lasten takia.

Vierailija
14/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuoruudessa vähän samantapainen juttu. Olin hesellä töissä opiskelujen ohella. Siellä oli monesti arkisin iltapäivällä liian vähän ihmisiä laitettu töihin, ja meitä jotka aloitettiin klo 17, yritettiin saada aiemmin.

Eräänkin kerran oli koulussa labrat (opiskelin kemiaa) iltapäivällä, ne taisi päättyä klo 16, Joten mulla oli tunti aikaa käydä kotona, syömässä ja ehtiä töihin. Huomasin kesken labrojen että töistä soitetaan. En juuri sillä hetkellä kyennyt vastaamaan ja sen jälkeen unohdin koko asian. Koska suoraan sanottuna oli aika tiukka aikataulu. Tästä sainkin kuulla sitten elämäänsä kyllästyneeltä vuoropäälliköltä miten olen todella epälojaali, kun hänen mielestä tottakai tuollaiset labrat voi jättää kesken kun kyllähän se työpari hoitaa loput ja miksi en edes suoraan sieltä voinut tulla paikalle. Kun minä hirveä ihminen halusin käydä nopeasti kotona ennen 7 h työpäivää (jota oli edeltänyt 6 h koulupäivä).

Vierailija
15/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänä oletan, että työntekijät tarvittaessa joustaa esim. ylitöissä.  Kun heidän leipänsä tulee siitä, että firmalla menee hyvin ja työt tulee hoidettua. Vastaavasti annan paljon siimaa.  Joskus annan ylimääräisen palkallisen lomapäivän, jos on oltu ahkeria ja bisnes luistaa. Tai joskus tilissä heitän 100-300 Euroa ylimääräistä "hyvän työntekijän" -lisää, kun firman tilanne on hyvä ja on painettu kovasti töitä. Töistä toki tulee sovittu palkka ja ylityökorvaukset pennilleen, että se lisäraha on ihan aito bonus. Esimerkiksi kesäkuussa painettiin kuin elukat töitä ja työntekijät sai isot tilit ja vielä 300 Euroa bonusta kiitokseksi. Tää on kuitenkin pienipalkkainen ala, jossa tuntipalkat on 12-15 Euron välillä, joten 300 Euroakin muutama kerta vuodessa tuntuu.

Vaihtuvuus on nolla ja työntekijät tuntuu viihtyvän. Palkan saa tehdystä työstä, ei notkumisesta x tuntia työpaikalla. Jos aamulla annetaan työparille keikka ja siihen arvioitu aika normaalilla työtahdilla on 8 tuntia, niin saavat itse säveltää, miten sen tekevät. Useimmiten rehkivät hiki valuen ilman taukoa sen 4 tuntia ja lähteävät kotiin. Palkka tulee silti kahdeksasta tunnista. Joskus tekevät oma-aloitteisesti pidemmän päivän torstaina sen takia, että saavat perään perjantain vapaaksi.

Yrityksellä menee hyvin, koska työntekijät on erittäin vastuuntuntoisia, suorastaan yrittäjähenkisiä.

Peukku tälle. Kuulostat reilulta pomolta, enkä tarkoita pelkästään tuota bonusta.

Vierailija
16/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aloilla on erilaisia sopimuksia.

Meillä useinkin soitellaan töihin ja on työhönkutsu tekstaritkin käytössä.

Näitä lisätöitä ei tarvitse ottaa vastaan.

Pomolla ilmeisesti oikeus herneisiin.

Vierailija
17/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit täysin oikein. Ihmisellä on oikeus vapaa-aikaan, et ole mikään työnantajasi orja.

Vierailija
18/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäisin varmaan turpiin jos töistä vapaapäivänä häirittäisi. Siinäkin on vähän liikaa kun kaikki arkipäivät menee töissä. Harmi kun ei ole pokkaa hakea lomaa saikun muodossa.

Vierailija
19/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias soittaa takaisin ja sanoo, ettei voi tulla töihin. Se siitä.

Pitää muistaa sanoa olevansa kännissä tai matkoilla vaikka Tallinnassa. Jossain tapauksissa voi oikeasti olla velvollisuus tulla jos sattuu vastaamaan. Helpointa on olla kokonaan vastaamatta..

Vierailija
20/65 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sen tiedän, ettei työsopmuksessani tuollaisesta mainita mitään.