Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva etova olo, ei pysty hengittämään riittävän "syvään", vatsa tuntuu parista ruoan murenasta täydeltä

Vierailija
14.08.2017 |

Lääkäriin oon kyllä menossa, viikkojen päästä, mutta sitä ennen helpottaisi kuulla mistä tällainen oireilu vois johtua.

Anteeksi otsikko kun en keksi sille nyt parempaa muotoilua.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin samaa vaivaa. Lisäksi närästää varsinkin makuulla. :(

Vierailija
2/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko refluksia? Onko vatsassa ylimääräistä joka painaa vatsalaukkua? Toimiiko suoli, ummetus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi?

Vierailija
4/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiinin puutos.

Tai rasvamaksa.

Vierailija
5/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon melko varma, että sama vaiva ku mulla. Juot kahvia (tai teetä, kofeiinia kumminkin) ja maha menee kunnolla kramppiin, koska se ärtyy. Jännität vatsaa jatkuvasti, painut kyyryyn, huono ryhti painaa ruuansulatusta entisestään. Kipeitä pieruja. Oksettaa. Stressaat, maha ei tykkää siitäkään.

Anyways, olet jännittänyt vatsasi jumiin. Kokeile seuraavaa harjoitusta. Seiso ryhdikkäässä asennossa. Vedä syvään henkeä ja yritä samalla työntää vatsaasi ulospäin. Todennäköisesti se ei hievahda mihinkään, ja tunnet rintalastan alapuolella kovaa kiristystä. Siellä on ongelma, palleassa ja mahalaukussa. Yritä vähentää kiristystä hengittelemällä syvään ja työntämällä vatsaa, kunnes tunnet sen antavan pikkuhiljaa periksi ja rentoutuvan. Todennäköisesti suolistosi ääntelee kurlaati-purlaa, kun on taas tilaa liikkua. 

Sitten lopulliset ratkaisut. Näistä et pidä. 1) lopeta kahvi ja tee. 2) aina kun ellottaa, syö pellavansiemeniä ruokalusikallinen vaikka veden kera. Auttaa noin minuutin sisään, ainakin itselläni. 3) tee niitä hengitysharjoituksia. 4) liiku! Ahteri ylös sohvalta, kävele ulkona, lenkkeile, selkä suoraan, hengästy, käytä niitä hengityslihaksia äläkä kyyristele ja kiristele niitä!

Vierailija
6/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö Levomepromatsiiniä tai Mirtazapiiniä? Ne tekee tuollaista...

Vierailija
7/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi?

Omalla kohdalla ainakin on ihan vastaavaa oireilua tullut ja mennyt ja olen siten laittanut sen stressin piikkiin. Ehkä kuolen ensiviikolla mahasyöpään.

Vierailija
8/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös samanlaista. Välillä huonompi, välillä pahempi. Varmaan johtuu ruoasta/elämäntavoista, siksi en ole mennyt lääkäriin. Olen niin nuorikin (22), että tuskin mitään vakavaa on.

Helpotti hetkeksi lähes kokonaan kun lopetin kahvin juonnin ja tupakoinnin, paheni taas vähitellen kun palasin vanhoihin tapoihin. Lisäksi on ylipainoa. Lisäksi joku puhui ryhdin vaikutuksesta, itse istun ainakin ihan lytyssä. Johtunee varmaan ihan niistä, elämäntapamuutos olisi paikallaan.

Vierailija
9/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko refluksia? Onko vatsassa ylimääräistä joka painaa vatsalaukkua? Toimiiko suoli, ummetus?

Suoli toimii hyvin, ehkä vähän liiankin. Tosiaan tuntuu tuolta, että vatsassa on jotain "liikaa". ap

Vierailija
10/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla psyykkiset syyt aiheuttaa oireita. Suru, ahdistus, stressi yms. Kun olen saanut purettua stressiä niin kas kummaa ei okseta niin paljon. Sitten se tulee taas..

Koita tehdä hengitysharjoituksia välillä. Suolisto menee lyttyyn jos hengittää pinnallisesti ja jos on huonossa ryhdissä.

Vierailija
11/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon melko varma, että sama vaiva ku mulla. Juot kahvia (tai teetä, kofeiinia kumminkin) ja maha menee kunnolla kramppiin, koska se ärtyy. Jännität vatsaa jatkuvasti, painut kyyryyn, huono ryhti painaa ruuansulatusta entisestään. Kipeitä pieruja. Oksettaa. Stressaat, maha ei tykkää siitäkään.

Anyways, olet jännittänyt vatsasi jumiin. Kokeile seuraavaa harjoitusta. Seiso ryhdikkäässä asennossa. Vedä syvään henkeä ja yritä samalla työntää vatsaasi ulospäin. Todennäköisesti se ei hievahda mihinkään, ja tunnet rintalastan alapuolella kovaa kiristystä. Siellä on ongelma, palleassa ja mahalaukussa. Yritä vähentää kiristystä hengittelemällä syvään ja työntämällä vatsaa, kunnes tunnet sen antavan pikkuhiljaa periksi ja rentoutuvan. Todennäköisesti suolistosi ääntelee kurlaati-purlaa, kun on taas tilaa liikkua. 

Sitten lopulliset ratkaisut. Näistä et pidä. 1) lopeta kahvi ja tee. 2) aina kun ellottaa, syö pellavansiemeniä ruokalusikallinen vaikka veden kera. Auttaa noin minuutin sisään, ainakin itselläni. 3) tee niitä hengitysharjoituksia. 4) liiku! Ahteri ylös sohvalta, kävele ulkona, lenkkeile, selkä suoraan, hengästy, käytä niitä hengityslihaksia äläkä kyyristele ja kiristele niitä!

Kiitos tuosta harjoituksesta, helpotti ainakin hetkellisesti. Mun PITÄISI kyllä olla elämäntapojen vuoksi hyvässä fyysisessä kunnossa.

Yksi mitä olen kyllä huomannut tekeväni on se, että jännittäessäni esim. töissä pidätän hengitystä. Viime keväänä oli paljon stressiä ja silloin nämä oireet alkoivat. Silloin myös join paljon kahvia, että jaksoin ja varmaan sillä aiheutin itselleni näitä ongelmia. ap

Vierailija
12/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin kävely joka päivä ohjelmaan mutt varovaisesti aloitellen.

Vierailija
13/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosten mukaan vatsan liikahappoisuus on isokin ongelma, mutta puolet ongelmista on kuitenkin vähähappoisuus.

B-vitamiinien puutos on yhdistetty ruoansulatuskanavan ongelmiin.

Vierailija
14/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama vaiva, syynä se että nielen ilmaa, niin hölmöltä kuin se kuulostaakin. Tupakoin ja se pahentaa vaivaa. Sitten kun sitä ilmaa on mahalaukku täynnä niin kyllä etoo. Ja näsäviisaille tiedoksi niin ei, ei se yleensä röyhtäisemällä parane enää sieltä mahalaukusta asti vaan kipujen kanssa odotella että kulkee koko suoliston läpi :D Yh yh kamala vaiva, mutta onneksi näissä määrin mitä mullakin on niin vaaraton.

tässä vielä muutama pointti tähän vaivaan:

- jännittäminen, stressi ym. pahentaa

-tupakointi pahentaa

-hotkiminen pahentaa

-huono ryhti pahentaa

en nyt sitten tiedä koskeeko tää ap:tä tai teitä muita, mut ajattelin jakaa et jollain voi olla tämäkin vaiva.

Vierailija
15/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että jos aloittaisin aamun tästä lähtien hengitysharjoituksella ja venyttelyllä. ap

Vierailija
16/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tosiaan on refluksia ja happovaivoja. Ei se aina ole poltetta rintalastan takana, vaan voi ilmetä lievempänä esim. epämiellyttävänä yhtä aikaa tyhjänä ja täytenä olona mahalaukun seudulla, kuvotuksena joka ei johda kuitenkaan oksentamiseen. Jos mahansisältöä refluksoituu kurkkuun asti, voi tulla myös äänen käheyttä, hengitysvaikeutta kun henkitorvikin turpoaa mahahapoista, jopa korvakipuja.

Noihin vaivoihin voi kokeilla esim. viikon kuurin jotain kunnon protonipumpun estäjää esim. Somac (saa ilman reseptiä). Jos se auttaa, tietää että kyseessä on vatsan happoihin liittyvät vaivat. Ruokavaliolla voi sitten alkaa etsimään mikä itsellä vaivaa aiheuttaa. Valitettavasti aina ei kyllä pelkkä ruoka auta, osalla esim. ylipaino keskivartalolla aiheuttaa refluksia söipä mitä tahansa.

Vierailija
17/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäelimet oikein kunnon rasvapeitteessä...

Vierailija
18/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa todella vain toiminnalliselta vaivalta, johon ei oikeastaan ole mitään lääkitystä. Joskus jotkut lihasrelaksantit/rauhoittavat saattavat helpottaa elimistön pinnetilan auki. Kokemusta on...

Vierailija
19/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoli toimii hyvin, ehkä vähän liiankin. Tosiaan tuntuu tuolta, että vatsassa on jotain "liikaa". ap

Varmaankin "toiminnallista", mut kyllä kannattaa kuitenkin jotenkin sulkea pois, ettei siellä todella ole jotain liikaa, koska valitettavasti sekin mahdollisuus, joskin pieni, on olemassa. Esim. vatsan ultraäänitutkimus.

Vierailija
20/22 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaista (täysi olo, kumartuessa maha pököttää ja estää sulavan liikkumisen/salpaa hengitystä). Ainakin löytyi hiivasyndrooma (suolistoflooran paha epätasapaino) sekä lymfajärjestelmä tukossa (pöhötystä oli muuallakin kehossa kuin mahassa). Nyt hyvää vauhtia paranemassa. Olen jo sulavampi, vaatteet alkavat olla löysät, kumartuminen vaivatonta, tunneyhteys vatsalihaksiin palannut jne.