Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?
En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.
Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.
Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?
Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?
Kommentit (181)
Jos ovi on auki ja sisälle tulee tupakan haju, niin eikö voisi sulkea oven pariksi minuutiksi? Minulla ainakin on toiminut hyvin. Mikä ongelma tässä on joillekin?
Ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisäyksenä edelliseen. Tuomitsen hiljaa/äänekkäästi kaiken itsekkään toiminnan. Oli se sitten musiikin soittamista kovalla tai muu vastaava tempaus. Itse ensisijaisesti asuessani mietin sen, että naapureilla on ookoo oltavat. Jos esimerkiksi kutsun kavereita kylään, niin pidetään väliovet suljettuina ja meteli minimissä, jos ollaan vielä myöhään paikalla. Myös sähkökitaraani soitan tai laulua harrastan lähinnä vapaapäivinä arkena 10-14 välillä, jolloin naapurissa ei ole ketään, tai jos ovat, niin he ovat jo hereillä. Useimmiten myös käytän kuulokkeita tätä tehdessäni, jolloin ääntä ei tule juuri yhtään.
Minua ei naapurin tupakointi haittaa ollenkaan, jostain syystä meidän parvekkeelle savu ei tule lainkaan, johtuu ehkä lasituksista.
Mutta oma painajaiseni on naapuri joka pitää meteliä klo 21-10 ja/tai klo 12-15. Jos saisin päättää kaikki äänekäs puuhastelu tai remontointi pitäisi kieltää kyseisinä aikoina mm. koska lapseni on herkkäuninen. (Uutena inhokkiäänenä on tällä hetkellä skeittaus, se pitäisi kieltää kokonaan taloyhtiön alueella)
Meidän taloyhtiössä on vielä tapana että huoltotyöt aloitetaan aina klo 7-8 kun normi ihminen vielä nukkuisi, keskeytetään ruokatunniksi klo 11-12 kun äänistä ei olisi minulle mitään haittaa ja jatketaan kun päiväuniaika alkaa.
Toki jos lapseni nukkumisrytmi joskus muuttuu haluaisin että hiljaisuus siirtyisi sen mukaan. Tokihan riittävä uni on vielä tärkeämpää kuin tuuletus?Näin äitinä ihmettelen kuinka joku haluaisi että maailma pyörisi lapsen unirytmin mukaan. Kaikenlaista .
Niinno, aika moni harmittelee parveketupakointia koska ei voi nukuttaa lasta silloin parvekkeella (vaikka sänky voisi olla ihan savuton paikka).
Valita isännöitsijälle ja pyydä että taloyhtiön haetaan se kielto.Niin kauan kun ei ole kiellettyä tuo taitaa olla "oikeus".
Tupakan haju joka tulee kotiisi liesituulettimen kautta myrkyttämään vauvasi keuhkosyöpään :Dddd Ikävä hajuhan se on mutta tupakansavua se ei ole. Passiivinen tupakointi tarkoittaa savuhiukkasten hengittämistä autossa/parvekkeella/vieressä. Myrkytön haju leviää kyllä. Myrkyttömiä hajuja tuottavat myös ruoka, hajuvesi, ym.Pyysit perustelua mutta tää fakta ei ilmeisesti kelpaa sulle AP.
Tupakan haju joka tulee kotiisi liesituulettimen kautta myrkyttämään vauvasi keuhkosyöpään :Dddd Ikävä hajuhan se on mutta tupakansavua se ei ole. Passiivinen tupakointi tarkoittaa savuhiukkasten hengittämistä autossa/parvekkeella/vieressä. Myrkytön haju leviää kyllä. Myrkyttömiä hajuja tuottavat myös ruoka, hajuvesi, ym.Pyysit perustelua mutta tää fakta ei ilmeisesti kelpaa sulle AP.
Asia on meillä onneksi vireillä isännöitsijällä ja hallituksessa, eli olen tehnyt muutakin kuin valittanut netissä. Tulipa mieleen kirjoittaa tännekin kun aihe mielessä pyöri, paettuani aamupäivän aikana jo kolmesti parvekkeelta sisälle tupakansavun takia.
Ap
Tupakoitsijoita on alle 20 % suomalaisista, mutta heillä tuntuu olevan 100 % oikeus terrorisoida tupakoimattomia. Kerrostalossa yksi käryttelijä voi pilata kymmenenkin ihmisen hengitysilman ja se on noiden sauhuttelijoiden mielestä ihan ok. Itsekkyys huipussaan.
Muuta savuttomaan kerrostaloon tai maalle, sopii sinulle.
En voinut sietää tupakanhajua silloinkaan kun itse vielä poltin. Siis sitä, mikä tulee toisen tupakasta tai pihalta omaan asuntoon... Nyt kun olen lopettanut, naapuri polttaa parveekkeellaan (lasitetut) ja käry tulee suoraan mun asuntoon, vaikka ovet olisi kiinni. Totta puhuen toivon, että kuolisi pian tuohon kessuunsa :( Luultavasti minä luovutan ensin.
Mulla on kaveri, joka omien sanojensa mukaan ei HALUA lopettaa tupakointia, kun se on mukavaa. Tuon lauseen jälkeen tajusin, miten vähäjärkinen hän onkaan..
Omassa taloyhtiössä kielletään grillaus mutta tupakointi sallittua ja pääsenkin näistä käryistä "nauttimaan" melkein joka kerta kun istahdan parvekkeelle kun alakerrassa joku alkaa käryttää ja joudun tällöin poistumaan parvekkeelta, koska inhoan tupakansavua ja laittamaan oven kiinni. Muuten käryt leviää kämppään. Olen silti ylimmässä kerroksessa aina välillä grillannut sähkögrillilläni. Buhahaha.
Vierailija kirjoitti:
En voinut sietää tupakanhajua silloinkaan kun itse vielä poltin. Siis sitä, mikä tulee toisen tupakasta tai pihalta omaan asuntoon... Nyt kun olen lopettanut, naapuri polttaa parveekkeellaan (lasitetut) ja käry tulee suoraan mun asuntoon, vaikka ovet olisi kiinni. Totta puhuen toivon, että kuolisi pian tuohon kessuunsa :( Luultavasti minä luovutan ensin.
Mulla on kaveri, joka omien sanojensa mukaan ei HALUA lopettaa tupakointia, kun se on mukavaa. Tuon lauseen jälkeen tajusin, miten vähäjärkinen hän onkaan..
Mulla ihan sama, tupakka haisi pahalle ja kotonani en todellakaan halunnut sitä hajua haistella, sekin oli liikaa mikä vaatteissa aina tuli. En tosin ymmärtänyt että naapureistakin se haisi taatusti yhtä pahalta. Ja yksi extrayökötys oli se, kun silloinen miesystävä kävi röökillä useammin kuin minä ja halusi aina pussailla röökin jälkeen sen haisevan hengityksensä kanssa. Hyi yöks.
Nykyisin en enää polta ja se haju on tietenkin entistäkin kamalampi.
Miksi ihmeessä on niin vaikeaa kysyä naapurilta, voisiko olla polttamatta parvekkeellaan aikaan x-y, jotta voi itse olla syömässä/nukuttaa vauvaa/lueskella auringossa/you name it, ilman hajuhaittaa? Jos tulet nätisti sanomaan että häiritsee, siirryn mielelläni tupakoimaan ulos asti. Yhteistyöhalukkuuttani ei kyllä lainkaan paranna te, jotka nimittelette idiooteiksi ja toivotte toisille keuhkosyöpää. Tupakointi ei toki ole terveellistä, mutta kyllä netissäkin vähän voisi miettiä mitä päästää suustaan. t. Naapurit huomioon ottava tupakoitsija
Vierailija kirjoitti:
Asia on meillä onneksi vireillä isännöitsijällä ja hallituksessa, eli olen tehnyt muutakin kuin valittanut netissä. Tulipa mieleen kirjoittaa tännekin kun aihe mielessä pyöri, paettuani aamupäivän aikana jo kolmesti parvekkeelta sisälle tupakansavun takia.
Ap
Minkä ihmeen takia olet muuttanut kerrostaloon? Miksi et muuttanut taloon, jossa asuu jo tupakoimattomia ja talossa on tupakointikielto. Rahattomuudestasi tuskin on kyse, koska kustannuksia syntyy tupakointikiellon käsittelemisestä. Osakkeenomistajat ja vuokralaiset ymmärtävät asian toisenkin puolen, toisin kuin sinä. Valitatko muistakin kerrostalon asioista hallitusta ja isännöitsijää työllistäen, jotta kokonainen talo soveltuisi vain sinun käyttöösi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ovi on auki ja sisälle tulee tupakan haju, niin eikö voisi sulkea oven pariksi minuutiksi? Minulla ainakin on toiminut hyvin. Mikä ongelma tässä on joillekin?
Ei ymmärrä.
Oven voi sulkea, ja suljetaankin, mutta kuten toteat, tupakan haju on jo tullut sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä.
Naapuri käy kotona ollessaan röökillä vähintään 2-4 kertaa tunnissa, myös öisin. Näin kesällä olisi kiva pitää yöllä ikkunaa auki ja hengitellä raikasta yöilmaa, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Helpottavaa lukea kommenttisi, meitä on siis muitakin. On tuntunut jotenkin ihan mielipuoliselta polttaa ja samaa aikaan vihata sitä hajua. Röökinhaju vaatteissa ja etenkin hiuksissa oli jotain niin vastenmielistä, että en voinut mennä nukkumaan ellen ensin pessyt hiuksia. Nyt jälkeenpäin en tosiaan tajua miksi poltin yli kymmenen vuotta, etenkin kun lopettaminen onnistui kerrasta eikä vaatinut laastareita eikä mitään muutakaan. Sen kun vaan olin polttamatta, röökiä ei ole tehnyt kertaakaan mieli.
Ja tosiaan, rööki haisi pahalta silloin ja nyt se haisee entistäkin pahemmalta. Samoin on nykyisin monien haju-ja partavesien kanssa, tuntuu että ihmiset lotraa näitä ihan järkyttäviä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkä ihmeen takia olet muuttanut kerrostaloon? Miksi et muuttanut taloon, jossa asuu jo tupakoimattomia ja talossa on tupakointikielto. Rahattomuudestasi tuskin on kyse, koska kustannuksia syntyy tupakointikiellon käsittelemisestä. Osakkeenomistajat ja vuokralaiset ymmärtävät asian toisenkin puolen, toisin kuin sinä. Valitatko muistakin kerrostalon asioista hallitusta ja isännöitsijää työllistäen, jotta kokonainen talo soveltuisi vain sinun käyttöösi?
Minä en tarvitse koko taloa käyttööni, vain oman parvekkeeni. Päinvastoin tupakoitsijahan se työntyy hajuineen minun alueelleni. Normitilanne on se, että ihminen ymmärtää kerrostalossa olla aiheuttamatta häiriötä naapureille. Ne, ketkä siihen eivät syystä tai toisesta pysty, voivat hakeutua esim. tupakoinnin sallivaan taloon. Eikä niin päin, että fiksut ja huomaavaiset joutuvat näkemään ylimääräistä vaivaa, koska eihän heistä ja heidän valinnoistaan ole kenellekään vaivaa.
Ap
Sääli että hallitus vesitti tuota parveketupakointikieltoa aiotusta. Olisi ollut fiksua kieltää se kokonaan tai mahdollistaa maksuton hakeminen jos taloyhtiössä yksikin olisi sitä halunnut. Hallitus ja eduskunta hermostuivat jälleen kerran aiheettomasti oikeusoppineiden varoituksista (perustuslaki, yksilönvapaus jne.). Pääasia kuitenkin ettei sitä jälleen kerran torpattu kokonaan. Tulevaisuudessa varmasti ihmetellään sitä, miksi moinen barbaarinen tapa on ollut sallittu.
Nyt isännöitsijan pitää hakea hallituksen tuella ja vielä maksaa siitä, että varmistaa puhtaan ilman talon asukkaille. Nykyään uudet kerrostaloyhtiöt ovat suurimmaksi osaksi savuttomia, joten on helppo valita millaisessa taloyhtiössä haluaa asua. Vanhemmissa yhtiöissä se on hankalampaa, mutta ei onneksi enää käytännössä mahdotonta kuten aiemminkin. Korkean oikeuden savuttelijatuomaritkin joutuivat taipumaan kansan tahdon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä on niin vaikeaa kysyä naapurilta, voisiko olla polttamatta parvekkeellaan aikaan x-y, jotta voi itse olla syömässä/nukuttaa vauvaa/lueskella auringossa/you name it, ilman hajuhaittaa? Jos tulet nätisti sanomaan että häiritsee, siirryn mielelläni tupakoimaan ulos asti. Yhteistyöhalukkuuttani ei kyllä lainkaan paranna te, jotka nimittelette idiooteiksi ja toivotte toisille keuhkosyöpää. Tupakointi ei toki ole terveellistä, mutta kyllä netissäkin vähän voisi miettiä mitä päästää suustaan. t. Naapurit huomioon ottava tupakoitsija
Olisipa kaikki tupakoitsijat kaltaisiasi. Silloin kun tupakkaa vielä sai mainostaa oli Amerilla mainos:
Jos poltat, muista huomaavaisuus
Jos et, muista suvaitsevuus.
Normaali ihminen ei tarvitse allergiataloa vaan ainoastaan savuttoman talon. Miksi tupakoitsijoita varten ei sen sijaan ole tupakointitaloja ja sitten normaalitaloissa tupakointi olisi kokonaan kielletty?