Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?

Vierailija
14.08.2017 |

En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.

Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.

Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?

Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi..jos parveketupakointi kielletään, luuletko että tupakoitsijat menevät ulos tarpeeksi kauas ovesta vai jäisivät oven läheisyyteen polttamaan, jolloin haju menis sisälle ovesta rappukäytävään kuitenkin. Sitten se jatkuva ramppaaminen jos pitäisi mennä pihalle saakka. Taloissa usein montakin jotka polttaa. Eikä ne polta vain päivällä..yöllä myös siis ovi kävis!

Ja entäpä tumpit? Uskoisin että lisääntyisivät pihalla. Jostakin syystä ei mene kaikilla aina ulkona tuhkakuppiin. Mutta kohtapa tuokin kielletään sääntöSuomessa.. ensin siihen ihmiset koukutetaan, (ennenvanhaan) -sitten siitä tuomitaan,(nykyään).

Kysyin kerran kreikkalaiselta baarimikolta eikö täälläkin ole laitonta polttaa sisällä ravintolassa, johon sain vastaukseksi naurahduksen ja leveän hymyn kera -yrittäkääpä sanoa kreikkalaiselle ettei saa polttaa jos polttaa, Hah! Sitä ei usko kukaan! Täällä ollaan joka asiassa niin älyttömän nöyrästi suhtautuvia sääntöjä kohtaan. Ihmisten oma tahto ja oikeus Itse päättää elämänsä asioista on hassusti vinksallaan.. kytätään muita, arvostellaan jos joku elää toisin kuin itse,tuomitaan jos ollaan eri mieltä, murjotetaan jos naapurilla menee hyvin, kitistään aivan mitättömistä asioista..

Vierailija
42/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäskö autolla ajaminen kieltää kanssa, et saisit nauttia puhtaasta ilmasta? Entä tehtaat?

Tottakai pitäisi. Suurimmat myrkkyhaitat usein tulevatkin autoväylistä ja autoista. Tosin kyllä tupakoimattoman sitruunanaaman valituksen motiivi kääntyy, kun aletaan huutelemaan kauppakassien poisvientiä kerrostaloalueilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se, että joku muu haluaisi nauttia raikkaasta ilmasta valitettavasti mahdu niiden tupakan ja kemikaalien kutistamiin aivoihin. Minäminäminä, minä ja mun röökit, mun addiktio ja mun valinta!!!

Todellisuudessahan ihmisiä sairastuu ja jopa kuolee vuosittain passiivisen tupakoinnin takia.

Eihän sulla ole mitään paheita? Eihän? Esim sokeri,? Rasva? Alkoholi? Kahvi? Eläthän niin, ettet näy etkä kuulu?;)

Vierailija
44/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse asiassa niin huomaavainen ihminen, että en kehtaisi polttaa parvekkeella jos tupakoisin. Olen tietoinen tupakan myrkyllisyydestä, häiritsevyydestä ym. ja valistuneena fiksuna ihmisenä en vain kehtaisi vaikka miten olisi sallittua.

En käytä tuoksuja enkä hiuslakkaa. Joskus nuorempana hajuvettä laitettuani istuin bussissa, ja mietin että tuoksunkohan häiritsevän paljon.

Yritän ottaa muut ihmiset huomioon ihan muissakin arjen asioissa. Opetan lapseni kulkemaan rapussa metelöimättä, annan jonossa vuoron kiireiselle, olen avulias ja kiva ihminen.

En tarvitse mitään auktoriteettia erikseen kieltämään asioita, joiden ymmärrän häiritsevän muita. Sitä varten minulla on ihan oma ymmärrys.

Täydellinen ihminen en väitä olevani, muut huomioon ottava kylläkin.

Ap

No tämähän ratkaisi asian. Koska toisen on mentävä pihalle niin sinä avuliaana ja kivana ihmisenä menet sinne. Tuulettaakin varmaan voit noin älyttömän mukavana vaikka yöllä.

45/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasin läheltä kun kaksi läheisiäni kuoli keuhkosyöpään. Molemmat polttivat kymmeniä vuosia ketjussa. Toivon edelleen että te kaikki kiivaasti tupakointia puolustavat koette saman kohtalon. En ymmärrä miten tyhmä voi olla että haluaa tehdä tuollaista omalle keholleen. Joo tottakai liikenne tappaa, se on yleensä onnettomuus, te tapatte itseänne joka ikinen hetki. Ja tapatte myös muita.

Sama ongelma, muutin kun ikkunat ba ovi kiinni silti alkoi huoneistossa haista tupakka usein, mulla on pieni lapsi ja nää rööki siat röökää työttöminä kyllä puolen tunnin välein molemmat. Omista lapsistaan eivät välitä vaikka pieniä nekin. Polttais vittu ulkona parvekkeet on eri suuntaan. Jatkuvasti jollain parvekkeella käryää ja kuumaa asuntoa on PAKKO SAADA TUULETTAA. Mutta ei kai. Ämä mulkut sitä tajua. Itsenkyys on kyllä päällimäinen piirre röökäääjissä. Toki muuttaisin mielelläni omakotitaloon tai sinne allergia asuntoon. Mutta mistäs otan rahat ?? On niin vitun helppoa vähäjärkisenä rööki savun sumentamilla aivoilla laukoa näitä idioottimaisuuksia.

Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤

Vierailija
46/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta metsään ihmisten ulkopuolelle, tsadaa ei ole parveketupakoijia

Vierailija
47/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä voi käydä normaalia keskustelua? Minuakin ihan oikeasti kiinnostaisi miksi tupakointi on tärkeämpi juttu kuin raikas hengitysilma. Kertaakaan en ole kuullut järkevää argumenttia tupakoijalta, koska ilmeisesti sellaisia ei ole olemassa. Jossain määrin ymmärrän sen, etä on addiktio ja yhyy, mutta kuka on 1990-luvun alun jälkeen niin tyhmä että aloittaa tupakoinnin, kun sen vaaroista jatkuvasti valistetaan.

Vierailija
48/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäyksenä edelliseen. Tuomitsen hiljaa/äänekkäästi kaiken itsekkään toiminnan. Oli se sitten musiikin soittamista kovalla tai muu vastaava tempaus. Itse ensisijaisesti asuessani mietin sen, että naapureilla on ookoo oltavat. Jos esimerkiksi kutsun kavereita kylään, niin pidetään väliovet suljettuina ja meteli minimissä, jos ollaan vielä myöhään paikalla. Myös sähkökitaraani soitan tai laulua harrastan lähinnä vapaapäivinä arkena 10-14 välillä, jolloin naapurissa ei ole ketään, tai jos ovat, niin he ovat jo hereillä. Useimmiten myös käytän kuulokkeita tätä tehdessäni, jolloin ääntä ei tule juuri yhtään.

Vierailija
49/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse asiassa niin huomaavainen ihminen, että en kehtaisi polttaa parvekkeella jos tupakoisin. Olen tietoinen tupakan myrkyllisyydestä, häiritsevyydestä ym. ja valistuneena fiksuna ihmisenä en vain kehtaisi vaikka miten olisi sallittua.

En käytä tuoksuja enkä hiuslakkaa. Joskus nuorempana hajuvettä laitettuani istuin bussissa, ja mietin että tuoksunkohan häiritsevän paljon.

Yritän ottaa muut ihmiset huomioon ihan muissakin arjen asioissa. Opetan lapseni kulkemaan rapussa metelöimättä, annan jonossa vuoron kiireiselle, olen avulias ja kiva ihminen.

En tarvitse mitään auktoriteettia erikseen kieltämään asioita, joiden ymmärrän häiritsevän muita. Sitä varten minulla on ihan oma ymmärrys.

Täydellinen ihminen en väitä olevani, muut huomioon ottava kylläkin.

Ap

No tämähän ratkaisi asian. Koska toisen on mentävä pihalle niin sinä avuliaana ja kivana ihmisenä menet sinne. Tuulettaakin varmaan voit noin älyttömän mukavana vaikka yöllä.

Nyt ymmärsit väärin. Avuliaana ja kivana ihmisenä teen parvekkeellani asioita, jotka eivät häiritse muita. En metelöi, en levitä hajuja tai myrkyllisiä savuja.

Talomme pihalla mahdollisimman kaukana talosta itse asiassa on metalliset tuhka-astiat. Eli tumppiasia ei ole ongelma. Näin tupakoiville on homma tehty mahdollisimman helpoksi. Mutta he odottavat auktoriteetin kieltoa, koska heillä on oikeutensa.

Ap

50/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se, että joku muu haluaisi nauttia raikkaasta ilmasta valitettavasti mahdu niiden tupakan ja kemikaalien kutistamiin aivoihin. Minäminäminä, minä ja mun röökit, mun addiktio ja mun valinta!!!

Todellisuudessahan ihmisiä sairastuu ja jopa kuolee vuosittain passiivisen tupakoinnin takia.

Eihän sulla ole mitään paheita? Eihän? Esim sokeri,? Rasva? Alkoholi? Kahvi? Eläthän niin, ettet näy etkä kuulu?;)

Vau kuinka vähäjärkinen täytyy olla että tällaista ihan tosissaan suoltaa ??

Miksi raittiin pitäuäisi elää niin ettei näy eikä kuulu ?

Mikä noista asioista vyöryy naapuriin asuntoon häiritsemään ja uhkaamaan hänen ja lapsiensa terveyttä ??

Hassua että lähes poikkeuksetta röökääjät käyttävät usein myös muita vahvoja kemikaaleja peittämään paskanhajuaan, ja alkokin maistuu.

Itse olen raitis, en polta en juo. Arvostan näet lapseni ja omaa terveyttäni. Allergikko en ole mutta migreeneistä kyllä kärsin.

Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤

Vierailija
51/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi tyhmentää. Näkee niin hyvin näistä kommenteista. Kiitos hyvistä nauruista. Hölmöt.

Ps. Miltä muuten tuntuu maksaa omaisuus typerästä tappavasta tavasta?

Vierailija
52/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni viittaa hiuslakkaan tai hajusteisiin yms. Erona kuitenkin se, että vahva hiuslakka pari kertaa kuukaudessa edessäolevalla penkillä bussissa on hieman eri asia kuin tupakointi esimerkiksi kesäloma-aikana, päivittäin monta kertaa päivässä. Hiuslakan satunnainen tuoksahtelu ei aiheuta keuhkosyöpää samoissa määrin kuin passiivinen tupakointi. Eikö tupakoijat osaa verrata asioita edes keskenään ja laittaa niitä järjestykseen jos hajuste bussissa on sama asia kun jatkuva parveketupakointi?

Itselleni on about ookoo, että ihmiset tupakoivat ja tuhoavat itseänsä sillälailla, mutta kunhan he tekevät sen niin, etteivät aiheuta syöpää kanssaihmisille. Tupakkapaikkojen käyttäminen ja "haittaako jos poltan tässä" -kysymykset ja muu epäitsekäs toiminta on todella hyvä asia, mitä monen tupakoijan kohdalla näkee. Eli kyllä niitä viisaitakin tyyppejä löytyy, ketkä eivät pidä itseään ja tupakkaansa maailman keskipisteenä.

Vierailija
53/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottakoon ensiksi että olen savuton ja inhoan minäkin tupakkaa. Lapsuuteni vietin tupakankäryssä, kun vanhemmat polttivat sisällä. Ajan myötä hekin ymmärsivät että ei ole kivaa olla sisällä siinä käryssä. Siirtyivät siis parvekkeelle.

Nyt kumpikin on polttanut jo lähemmäs 50 vuotta. Riippuvuus on niin vahva että ensin he ostavat tupakkaa ja sitten vasta muuta. He ovat mukavia ja harmittomia ihmisiä, mutta ei sitä riippuvuutta tuossa vaiheessa enää saa kuriin.

Nykyään on sentään savuttomia kerrostaloja. Jos olisi koirattomia ja lapsettomia taloja, niin minä muuttaisin sellaiseen. Tupakoinnin kieltäminen parvekkeella johtaisi korkeintaan siihen että piha-alue olisi kauttaaltaan tupakantumpeissa ja joka ovenpielessä ja kulman takana notkuisi joku rööki huulessa.

Vierailija
54/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin parvekkeella, koska se on taloyhtiössä sallittua. Kun hankin taannoin asunnon, valitsin varta vasten parvekkeellisen asunnon jotta voin sitä parveketta käyttää eikä tarvitse joka tupakointikerralla lähteä alaovelle.

Sitten jos parveketupakointi kielletään, en enää tupakoi parvekkeella. Yksinkertaista.

Yritän aina olla huomaavainen jos huomaan että naapurilla on ovi auki. Mutta kun naapuri on alkanut pitää oveaan auki 24/7, niin vaikea olla loputtomiin huomaavainen. Jos väittäisin tupakointia aina kun naapurilla on ovi auki, tarkottaisi se sitä että en voisi käyttää omaa parvekettani sitten ollenkaan siinä tarkoituksessa johon sen hankin. Voisin samantien muuttaa sitten asuntoon jossa ei ole parveketta. Mutta tämän parvekkeellisen asunnon hankin kun tässä tupakointi on toistaiseksi sallittu. Kukaan ei tietääkseni ole lähtenyt vetämään aloitetta kiellolle? Miksi tupakointia vastustavat eivät aja kieltoa taloyhtiöön vaan valittavat netissä?

Vierailija
55/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tästä voi käydä normaalia keskustelua? Minuakin ihan oikeasti kiinnostaisi miksi tupakointi on tärkeämpi juttu kuin raikas hengitysilma. Kertaakaan en ole kuullut järkevää argumenttia tupakoijalta, koska ilmeisesti sellaisia ei ole olemassa. Jossain määrin ymmärrän sen, etä on addiktio ja yhyy, mutta kuka on 1990-luvun alun jälkeen niin tyhmä että aloittaa tupakoinnin, kun sen vaaroista jatkuvasti valistetaan.

Tupakointi ei ole tärkeämpi kuin raikas hengitysilma. Ongelma tässä on se, että parveketupakoijalla on yhtälailla oikeus tupakoida ja näin ollen myöskään raikas ilma ei ole tässä tapauksessa tärkeämpi kuin tupakointi. Tää täytyy ratkasta joko sovittelemalla, sopeutumalla tai säätelemällä.

Vierailija
56/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.

Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.

Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?

Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?

En tupakoi, mutta luulen että tupakoitsijoilla on niin kova riippuvuus, että eivät jaksa piitata kenenkään valituksista vaan polttavat siellä missä on lähin mahdollinen paikka.

Vierailija
57/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin minkä tahansa addiktion kanssa, se menee kaiken edelle. Siinä ei paina vaa'assa omat eikä muiden lapset, ei oma eikä muiden terveys, ei mikään muu kuin se aine. Nikotiini aiheuttaa erittäin voimakkaan riippuvuuden. Se menee alkoholistin logiikalla, jos muilla ihmisillä on jokin pienikin vika tai pahe, niin päihteilijä saa pitää omansa, muiden riippuvuuskäytyäytymisiä kytätään suurennuslasin kanssa ja syy omaan päihteilyyn etsitään aina muista. Ei siihen muuta tarvita ja siksi tupakkaketjuissa yleensä näkee levottomampaa somekäytöstä kuin missään muualla.

Vierailija
58/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi tyhmentää. Näkee niin hyvin näistä kommenteista. Kiitos hyvistä nauruista. Hölmöt.

Ps. Miltä muuten tuntuu maksaa omaisuus typerästä tappavasta tavasta?

Naiivi näkemys. Pidätkö mm. lääkäreitä ja asianajajia tyhminä? 

Vierailija
59/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tupakoitsijan puolella ja on ikävää että joudut hajusta kärsimään, mutta eiköhän tässä ole kyse ihmisten vapaudesta tehdä kotonaan mitä haluavat. Esim. Suihkussa lotraus, musiikin kuuntelu, tupakointi - mihin vedät rajan?

Kerrostalossa asujallahan EI ole mitään totaalista vapautta tehdä kotonaan mitä haluaa (lain rajoissa siis). Rajoja on jo muutenkin vedetty. Et voi sytyttää nuotiota parvekkeelle ja tehdä olkkarista metallibändin treenikämppää vain siksi, että omistat itse osakkeesi. Vuokralaisena olet tietysti vieläkin heikommilla jäillä.

Se tupakointi on kuitenkin sallittua ellei taloyhtiö päätä sitä erikseen kieltää. Raja kannattaa siis vetää lakiin eikä ärsytyskynnykseen ;)

Niin, se on tosiaan taloyhtiön päätettävistä. Vastasin vain edelliseen kommenttiin, jossa puhuttiin ihmisten vapaudesta tehdä kotonaan mitä haluavat ja että mihin raja vedetään. Sellaista vapautta ei oikeastaan kerrostalossa ole. Taloyhtiö vetää rajansa, jos niin halutaan.

Vierailija
60/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä lisäyksenä edelliseen. Tuomitsen hiljaa/äänekkäästi kaiken itsekkään toiminnan. Oli se sitten musiikin soittamista kovalla tai muu vastaava tempaus. Itse ensisijaisesti asuessani mietin sen, että naapureilla on ookoo oltavat. Jos esimerkiksi kutsun kavereita kylään, niin pidetään väliovet suljettuina ja meteli minimissä, jos ollaan vielä myöhään paikalla. Myös sähkökitaraani soitan tai laulua harrastan lähinnä vapaapäivinä arkena 10-14 välillä, jolloin naapurissa ei ole ketään, tai jos ovat, niin he ovat jo hereillä. Useimmiten myös käytän kuulokkeita tätä tehdessäni, jolloin ääntä ei tule juuri yhtään.

Minua ei naapurin tupakointi haittaa ollenkaan, jostain syystä meidän parvekkeelle savu ei tule lainkaan, johtuu ehkä lasituksista.

Mutta oma painajaiseni on naapuri joka pitää meteliä klo 21-10 ja/tai klo 12-15. Jos saisin päättää kaikki äänekäs puuhastelu tai remontointi pitäisi kieltää kyseisinä aikoina mm. koska lapseni on herkkäuninen. (Uutena inhokkiäänenä on tällä hetkellä skeittaus, se pitäisi kieltää kokonaan taloyhtiön alueella)

Meidän taloyhtiössä on vielä tapana että huoltotyöt aloitetaan aina klo 7-8 kun normi ihminen vielä nukkuisi, keskeytetään ruokatunniksi klo 11-12 kun äänistä ei olisi minulle mitään haittaa ja jatketaan kun päiväuniaika alkaa.

Toki jos lapseni nukkumisrytmi joskus muuttuu haluaisin että hiljaisuus siirtyisi sen mukaan. Tokihan riittävä uni on vielä tärkeämpää kuin tuuletus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän