Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?

Vierailija
14.08.2017 |

En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.

Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.

Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?

Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä ne perustelut tulikin. Parempi että tupakoitsija polttaa parvekkeella eikä asunnossaan, ap ei voi rajoittaa muiden oikeuksia. Ihanneyhteiskunnassanne varmaan kukaan ei saisi puhua kuiskausta kovemmalla äänellä, tehdä maustettua ruokaa tai käyttää mitään hajustettuja pesuaineita. Tv:täkin pitää katsoa kuulokkeet päässä.

Jos se tupakansavu vaivaa pahasti ottakaa asia puheeksi taloyhtiön kanssa. Siitä toki voi seurata armoton rappuralli öisinkin ja/tai savun leviäminen hormeja pitkin. Kannattaisiko miettiä muuttoa maalle tai allergiataloon?

Vierailija
22/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos sellainen asia kuin Laki ja Säännöt, oletko koskaan kuullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijalla on etuoikeus toimintaansa, koska hän maksaa siitä. Sinä, tupakoimaton saat ilmasi ilmaiseksi!

Vierailija
24/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse asiassa niin huomaavainen ihminen, että en kehtaisi polttaa parvekkeella jos tupakoisin. Olen tietoinen tupakan myrkyllisyydestä, häiritsevyydestä ym. ja valistuneena fiksuna ihmisenä en vain kehtaisi vaikka miten olisi sallittua.

En käytä tuoksuja enkä hiuslakkaa. Joskus nuorempana hajuvettä laitettuani istuin bussissa, ja mietin että tuoksunkohan häiritsevän paljon.

Yritän ottaa muut ihmiset huomioon ihan muissakin arjen asioissa. Opetan lapseni kulkemaan rapussa metelöimättä, annan jonossa vuoron kiireiselle, olen avulias ja kiva ihminen.

En tarvitse mitään auktoriteettia erikseen kieltämään asioita, joiden ymmärrän häiritsevän muita. Sitä varten minulla on ihan oma ymmärrys.

Täydellinen ihminen en väitä olevani, muut huomioon ottava kylläkin.

Ap

Vierailija
25/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus raittiiseen ilmaan metsissä, puistoissa, ravintoloissa, hotelleissa, töissä tai omakotitalossa. Jos et kestä kerrostaloasumisen haittapuolia, muuta omakotitaloon. 

savuton

Vierailija
26/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoija ei ajattele ihmisiä, joilla on astma saati pieniä lapsia, jotka joutuvat hengittämään myrkkyjä varoittamatta ollessaan parvekkeella. Äkkiä sisään ja ovet ja ikkunat kiinni ja sitten toivotaan ettei se haju ehtinyt vielä joka paikkaan.

Vierailija
27/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy naapurilta voisiko siirtyä tupakoimaan kokonaan ulos. Tai voit sopia sen kanssa että se ei polttais kun näkee sun olevan partsilla ja vaihtoehtosesti sä et sitte mene partsille ku se on siellä röökillä niin molemmat voi jatkaa eloaan (tosin luulen että tää on jo näkyvyydenki kannalta vaikeempi järjestää).

Sitte voit tietysti ihan soittaa siitä taloyhtiöön ja tehä valituksen jos koet että se häiritsee eikä sopu synny. Eikai sillä ole sen suurempi oikeus kun sulla.

(Itse poltin parvekkeella, mutta kukaan ei ainakaan koskaan sanonu että olis häirinny. Jos joku olis sanonu olisin siirtyny pihalle.)

Vierailija
28/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä, että Suomessa on vuosikymmenet poltettu kerrostalojen parvekkeilla? Eikö olisi kannattanut muuttaa omakoti- tai rivitaloon. Tai kerrostaloon, jossa on tupakointikielto valmiina.

Vierailija
29/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraskin kirjoitti:

Tupakoitsija ei lopeta, vaikka parvekkeella tupakointi kielletään. Todennäköisesti tupakoitsija siirtyy liesituulettimen alle tai vessaan polttamaan. Parvekkeelta kantautuva haju on helppo blokata omasta kämpästä pois sulkemalla sen puolen ikkunat ja ovet, raitista ilmaa saa asunnon toisen puolen ikkunoista tai ovista. Ilmanvaihdon kautta tulevaa tupakan käryä ei blokata enää millään pois.

Parveketupakointi on tosiaan parempi vaihtoehto kuin jos tupakoitsija tupruttelisi kämpässään sisällä. Omassa aiemmassa asunnossa naapuri poltti yötä päivää sisällä, karmea katku tuli kämppääni sisälle. Heräilin siihen yöllä. Aivan kamalaa. Onneksi homma saatiin ratkeamaan.

Mielestäni naapurin oikeus tupakointiin on vähän eri asia kuin esim. oikeus elämisen ääniin. Passiivinenkin tupakointi on terveydelle vaarallista, ja kenenkään ei tulisi joutua pilaamaan terveyttään sen takia, että joku toinen niin haluaa tehdä. Varsinkaan omassa kodissaan. Valitettavasti nykysääntelyllä asialle ei ole juurikaan tehtävissä. Onneksi yhä useampi älyää olla polttamatta.

Vierailija
30/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin se raja laitetaan? Ruuankäry? Mikä tahansa voi häiritä naapuria. Joku jo pelkällä olemassaolollaan häiritsee. En tykkää tupakan hajusta. En myöskään halua, että koko talon asukkaat polttavat pihalla oven edessä. sitten alakerran ihmiset saavat kaiken savun eikä se jakaannut tasaisesti kaikille. 

Vierailija
31/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tyytyväinen, jos edes yksi näistä loppuisi naapurin parvekkeella: tupakointi, lasten huutaminen, metelöinti, seinien hakkaaminen sekä litrassa Omoa huljutellun pyykin kuivaaminen. Mutta en tietenkään valittaisi tästä kenellekään, sillä kaikilla on oikeus tehdä omia juttujaan omalla parvekkeellaan. Muita ihmisiä ei tarvitse ajatella, sillä elämässä tärkeintä on oma napa ja oma pesue.

Vierailija
32/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että mieluummin polttaisivat parvekkeella kuin sisällä, jolloin savu tulee ilmanvaihtokanavia pitkin kämppään sisälle! Partsilla sentään häviää pian tuulen mukana pois.

Kokisin kyllä häiritsevänä, jos joku/jotkut olisivat ihan joka hetki polttamassa oman parveekkeeni alla. Toisaalta, onko maailman loppu jos haistat naapurin tupakan parvekkeellasi pari kertaa päivässä muutaman minuutin ajan?

Minusta yksilönvapauksiakin pitää olla, ja kyllä, menee samaan kastiin kun "kyllähän lapsetkin itkevät" - se on vain elämää, ja mieluummin ainakin itse haistelisin sitä tupakan kärvennystä kuin kuuntelisin vauvan itkua.

Vierailija
33/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö autolla ajaminen kieltää kanssa, et saisit nauttia puhtaasta ilmasta? Entä tehtaat?

Vierailija
34/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla edes ikkunat auki tms, riittää että tupakoitsija tupruttelee raitisilmakanavan alla. Tämä menee suoraa ylläolevien huoneistojen ilmanvaihdon sekaan ja tätä ei voi estää mitenkään. Ihan todella tympeää.

Vierailija
35/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikilta tuoksuvilta ihmisiltä kielletään matkustaminen julkisilla kulkuneuvoilla, koska MINÄ-minä-minä en pidä hajusteista. Saan niistä päänsärkyä, ihottumaa, hengitys salpautuu, ihottuma nousee ja ihan melkein kuolen, koska minä-minä. :D

Vierailija
36/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö sen katkun, joka pinttyy tupakkapaikan betoniseinään? Sellaiselta haisi meidän parveke, kun alakerrassa asui kaksi ketjupolttavaa opiskelijaa. Kun opiskelijat muuttivat pois, haju hävisi parin kuukauden kuluessa.

Vierailija
37/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että joku muu haluaisi nauttia raikkaasta ilmasta valitettavasti mahdu niiden tupakan ja kemikaalien kutistamiin aivoihin. Minäminäminä, minä ja mun röökit, mun addiktio ja mun valinta!!!

Todellisuudessahan ihmisiä sairastuu ja jopa kuolee vuosittain passiivisen tupakoinnin takia.

Vierailija
38/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joku menee ulos polttamaan, eli alaoven lähistölle. Sitten haisee koko rappukäytävä ja kaikki kärsii. Parempi polttaa parvekkeella :) 

Vierailija
39/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-minä haluaa kieltää kaiken. Sääntö-Suomesta ahdistavammaksi kielto-Suomeksi.

Vierailija
40/181 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin läheltä kun kaksi läheisiäni kuoli keuhkosyöpään. Molemmat polttivat kymmeniä vuosia ketjussa. Toivon edelleen että te kaikki kiivaasti tupakointia puolustavat koette saman kohtalon. En ymmärrä miten tyhmä voi olla että haluaa tehdä tuollaista omalle keholleen. Joo tottakai liikenne tappaa, se on yleensä onnettomuus, te tapatte itseänne joka ikinen hetki. Ja tapatte myös muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä