Voisiko joku parveketupakoinnin ymmärtäjä kertoa selkeästi että miksi tupakoijan oikeus tupakointiin on suurempi kuin minun oikeuteni raittiiseen ilmaan?
En voi istua parvekkeellani ollenkaan ilman että haistelen ja hengitän naapurin tupakansavua. Savun haju tulee myös sisälle asuntoon jos ovi tai ikkuna on auki.
Minulla on oikeus nauttia kesästä parvekkeellani ilman tupakkaa. Se ei häiritse ketään. Vastapuoli sanoo, että tupakoitsijalla on oikeus polttaa. Se häiritsee moniakin, ja on jopa myrkyllistä.
Miksi jälkimmäisen oikeus jyrää minun oikeuteni?
Voisiko tähän saada perustellun vastauksen?
Kommentit (181)
Niin se perustelu? Ymmärsitkö kysymykseni?
T. Vinkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vali vali taas
Tätä tasoa ne perustellut vastaukset tuppaa olemaan. Ap
Alkaa kyllästyttää teidän valitusvirret.
Tupakoitsijan oikeus polttaa "jyrää" sinun oikeutesi niin kauan kuin tupakointi taloyhtiössänne on parvekkeella sallittua.
Tämä osoittaa taas tupakoivien älykkyyden. Mitään ei osata perustella paitsi kiivaasti puolustaa tupakan polttamista. HV vaan teille kaikille. En ole ap mutta täysin.samaa mieltä.
Minkä takia sitten sinun oikeutesi on sallittua jyrätä toisen oikeuksia.
Ei kai se naapuri siellä jatkuvasti polta?? Ethän sä parvekkeella jatkuvasti istu?? Tuuletatko koko ajan??
Oletko se sinä joka pakotat minut linja-autossa haistelemaan hajuvettäsi ja hiuslakkaasi??
No tottahan tuo on. Ei parveketupakointia voi mitenkään puolustella muuten kuin sillä, että kun mä haluun. Ja kun Virtanenkin joskus grillaa. Ja onhan niitä pakokaasujakin. Normaalielämää nääs, pakottaa muutkin passiivisiksi tupakoijiksi.
Vähän kuin biletysmeteliä puolustellaan "elämisen äänillä". Itkeehän vauvatkin! Ja Virtanen katselee telkkaria. Ja lokki huutaa pihalla. Ja Lahtisen koira joskus haukkuu. Relatkaa nyt hei.
Tupakoitsija ei lopeta, vaikka parvekkeella tupakointi kielletään. Todennäköisesti tupakoitsija siirtyy liesituulettimen alle tai vessaan polttamaan. Parvekkeelta kantautuva haju on helppo blokata omasta kämpästä pois sulkemalla sen puolen ikkunat ja ovet, raitista ilmaa saa asunnon toisen puolen ikkunoista tai ovista. Ilmanvaihdon kautta tulevaa tupakan käryä ei blokata enää millään pois.
En ole tupakoitsijan puolella ja on ikävää että joudut hajusta kärsimään, mutta eiköhän tässä ole kyse ihmisten vapaudesta tehdä kotonaan mitä haluavat. Esim. Suihkussa lotraus, musiikin kuuntelu, tupakointi - mihin vedät rajan?
tää on näitä plus miinus nolla asioita. kummallakin oikeus raittiiseen ilmaan/tupakointiin...kumpi nyt on tärkeämpi
Vierailija kirjoitti:
Tämä osoittaa taas tupakoivien älykkyyden. Mitään ei osata perustella paitsi kiivaasti puolustaa tupakan polttamista. HV vaan teille kaikille. En ole ap mutta täysin.samaa mieltä.
Miksi ihmeessä mun pitäisi perustella sulle toimintaani, joka on täysin luvallista?
Sinä ketä toivot syöpää täällä muille. Varo sanojasi. Keuhkosyöpä on tullut monelle tupakoimattomallekin. Tuskin mainitsemaasi kuolemaa läheisillesi haluat...
Parveke jää käyttämättä, jos siellä ei voi viettää aikaa. Saanko siis vuokranalennusta? En tietenkään.
Tupakointi vie naapureilta parvekkeet. Kun asuimme kerrostalossa, meillä oli tupakoiva naapuri. Lasta ei voinut jättää parvekkeelle nukkumaan, eikä viedä sinne pyykkejä. Parvekkeen ovea ei voinut pitää kesällä auki. Eihän se aina tupakoinut, mutta sen verran usein, ja varoittamatta, että emme voineet käyttää parveketta. Nykyään asumme omakotitalossa, mutta tuo on asia, joka pitäisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tupakoitsijan puolella ja on ikävää että joudut hajusta kärsimään, mutta eiköhän tässä ole kyse ihmisten vapaudesta tehdä kotonaan mitä haluavat. Esim. Suihkussa lotraus, musiikin kuuntelu, tupakointi - mihin vedät rajan?
Kerrostalossa asujallahan EI ole mitään totaalista vapautta tehdä kotonaan mitä haluaa (lain rajoissa siis). Rajoja on jo muutenkin vedetty. Et voi sytyttää nuotiota parvekkeelle ja tehdä olkkarista metallibändin treenikämppää vain siksi, että omistat itse osakkeesi. Vuokralaisena olet tietysti vieläkin heikommilla jäillä.
Ulkona tupakka tosiaan vain haisee pahalle. Ei se sun terveyttä uhkaa. Ainakaan sen enempää kuin muut ilmansaasteet. Pahoillani ettet pidä sen hajusta. No, en minäkään vaikka poltankin. Ei mun oikeus polttaa mitenkään jyrää sinun oikeutta olla polttamatta.
MUTTA tämä on Minun kotini, poltan jos tahdon. Olen aikuinen ihminen, jolla on itsemäärämisoikeus (toistaiseksi vielä) tässä asiassa. Ihan niinkuin sinullakin on oma kotisi. Jos kodissasi naapurit jotenkin jollain tavalla häiritsee sinua, muuta pois. Yksinkertaista. Vaikka metsään. Tai mene istumaan pihalle. Penkki löytyy jostain yleensä.se on vain harmillista että jotkut kärsii naapurin tupakasta, toiset lasten metelistä, jotkut ruoankäryistä ja lista on loputon...
Ap, perustele miksi yläkerran naapurini soittaa pianoa illalla ja lapset juoksevat sisällä. Ja he saavat nukkua yön hiljaisuudessa. Eikö minulla vuorotyöläisellä ole oikeutta nukkua iltaani hiljaisuudessa?? Eiku ai niin, asunkin kerrostalossa eikä talo ole minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asujallahan EI ole mitään totaalista vapautta tehdä kotonaan mitä haluaa (lain rajoissa siis). Rajoja on jo muutenkin vedetty. Et voi sytyttää nuotiota parvekkeelle ja tehdä olkkarista metallibändin treenikämppää vain siksi, että omistat itse osakkeesi. Vuokralaisena olet tietysti vieläkin heikommilla jäillä.
Se tupakointi on kuitenkin sallittua ellei taloyhtiö päätä sitä erikseen kieltää. Raja kannattaa siis vetää lakiin eikä ärsytyskynnykseen ;)
Tätä tasoa ne perustellut vastaukset tuppaa olemaan. Ap