Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasta kiusataan pihalla nimen takia, eikö kukaan voi tehdä mitään?!

Vierailija
14.08.2017 |

Muutettiin uudelle kerrostaloalueelle kesällä. Lapsi leikkisi mielellään toisten lasten kanssa leikkipaikalla mutta pari lasta on alkanut kiusata meidän poikaa hänen nimen takia. Huutelevat pojan nimeä yms. Ovat myös sanoneet että pojallamme ja veljellään on tyhmät nimet. Mitä tehdä? Emme tunne näiden lasten vanhempia ollenkaan. Lapset ovat 7-8 vuotiaita.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä opimme. Älkää olko mitään erikoisuuden tavoittelijoita lastenne kustannuksella. Nimi on oleellinen osa ihmistä, joten valitkaa se huolella.

Vierailija
42/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurustossa asuu villakoira jonka nimi on kotivalo! :D Pari kertaa piti kysyä että kuulinko nimen oikein kun en ole koskaan siihen törmännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun viesti poistettiin? Sanoin että oon törmännyt naapurustossa villakoiraan jonka nimi on kotivalo, enkä tarkoittanut tällä viestillä mitään pahaa.

Vierailija
44/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun viesti poistettiin? Sanoin että oon törmännyt naapurustossa villakoiraan jonka nimi on kotivalo, enkä tarkoittanut tällä viestillä mitään pahaa.

Näkyykin taas. Väärä hälytys.

Vierailija
45/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käski antaa lapsille erikoiset "kauniit" nimet?

Katso peiliin. Ja pyydä lapsiltasi anteeksi, että annoit heille nimet, joiden vuoksi heitä kiusataan.

Sitten mene sanomaan muille lapsille, kuinka SINÄ annoit lapsillesi kauniit nimet ja he eivät saa lapsellisuuttaan nyt kiusata lapsiasi ja että heidän tulee ymmärtää nimien kauneus.

Sen jälkeen kysy heidän vanhempiaan ja keskustele näiden kanssa.

Todennäköisesti noiden kiusankappaleiden vanhemmat vaan nauravat lähtösi jälkeen.

Fakta on se, että "kaunis" nimi ei ole välttämättä muiden korville ja suussa kaunis. Fakta on se, että lapset tulevat AINA kiusaamaan omituisia nimiä saaneita. Fakta on se, että Jessamariina kärsii SINUN valinnastasi.

Vierailija
46/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Puupää Kesälaitumella -elokuvassa oli Armas Kotivalo Riuku. Olen 28-vuotias eikä minun ehkä pitäisi tietää tällaisia asioita...

Vierailija
47/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen ketju.

Jos nimet eivat ole jotain ihan kummia niin en ymmarra miten niin moni hyvaksyy nimista kiusaamisen.

Meilla kolme lasta ja uniikit nimet

Vanhimman nimisia 5 suomessa, oli 3 kun annettiin nimi

Keskimmainen oli ensimmainen laatuaan, mutta sai seuraajan seuraavana vuonna. Jopa viella samaan kaupunkiin.

Nuorin on unikki

Ketaan ei olla kiusattu nimen takia. Ainakaan tietaakseni

Vierailija
48/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Ja pyydä lapsiltasi anteeksi, että annoit heille nimet, joiden vuoksi heitä kiusataan.

Haloo nyt taas. Se nimi voi olla ihan mikä tahansa ja silti kiusataan. Ei se kiusaamisen syy se nimi ole vaan niiden kiusaajien halu olla ilkeä toiselle. 

Niin kiusattiin muakin koko lapsuus mun nimestä. Vaikka käsittääkseni Piia ei ole mitenkään erikoinen tai harvinainen nimi mun ikäluokassa

Vierailija
49/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nimestä tai mistään muustakaan kiusaaminen ei ole oikein, mutta siitä huolimatta ei liene kuitenkaan täysin välttämätöntä antaa lapselle ehdoin tahdoin nimeä joka taatusti tulee aiheuttamaan kiusaamista. Ja on ihan turha sanoa että kiusaamista tapahtuisi joka tapauksessa, varsinkin sellainen satunnainen ja ei-järjestelmällinen kiusaaminen osuu useimmiten juuri niihin jotka erityisesti erottuvat joukosta juuri erikoisen nimen tai vaatetuksen puolesta. Tietysti sitten jos/kun joku valikoituu kiusattavaksi, niin ei se tavanomainen nimi ja habitus enää siinä auta. Outo ja "nolomerkityksinen" nimi on kuitenkin kuin maalaisi ison maalitaulun lapsensa persuksiin.

Vierailija
50/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasteni nimet ovat Kotivalo ja Jyly.

ap

Ottakaa käyttöön lasten toiset nimet - jos ne nyt ovat yhtään fiksumpia.

Toisaalta kuka vaan pystyy muuttaa nimiänsä mielensä mukaan, kunhan maistraatti hyväksyy ne.

Vierailija
51/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen nimi ei siis ole mikään Kotivalo. En nyt halua sitä laittaa tähän, ettei meitä tunnisteta.

Ollaan asuttu ennen kollektiivissa, missä ihmiset oli suvaitsevaisia ja mukavia. Kun muutettiin tänne kerrostaloon, niin ollaan jouduttu silmätikuiksi jostain syystä. Varmaan kun ei käydä töissä vaan ollaan tutkija ja pienyrittäjä/taiteilija ja yleensäkin aktivisteja. Vähän sellainen nihkeä suhtautuminen meihin on selvästi talossa. Lasta sitten kiusataan nimen takia.

Olen myös huomannut, ettei hän enää haluaisi pitää minun itsetekemiä vaatteita. Ilmeisesti niistäkin on tullut sanomista leikkipaikalla. Poika on siis 8v ja käy yksin leikkimässä taloyhtiön leikkipaikalla.

Vierailija
52/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti tässä jutussa ei ole se, että lapsilla olisi tyhmät nimet, vaan kiusaaminen.

Lapset osaavat olla julmia ja ajattelemattomia. Nuo tilanteet lähtevät liikkeelle monesti jostain mitättömästä asiasta, joukossa tyhmyys tiivistyy ja aina joku joutuu silmätikuksi mitä ihmeellisimmästä syystä. Kiusaamisesta tulee tavallaan leikkiä toisille lapsille.

Olisi hyvä päästä tämän pihapiirin lasten ryhmädynamiikkaan kiinni, onko siellä esim joku joka pomottaa muita? Onko siellä aikuisia päältä katsomassa?

Lapset ovat vielä emotionaalisesti keskenkasvuisia, eivätkä välttämättä tajua asian vakavuutta. Vanhempien tehtävä on heitä kasvattaa ja opastaa. Kiusaamiseen olisi hyvä puuttua yhdessä vanhempien ja lasten kanssa ja pohtia yhdessä, miksi kiusaaminen on huono juttu.

Suomessa opetetaan mielestäni varhaiskasvatuksessa aivan liian vähän sosiaalisia taitoja. Ne taidot kun meidän kulttuurissamme ovat monella aikuisellakin puutteellisia.

Vierailija
53/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekka Puupää Kesälaitumella -elokuvassa oli Armas Kotivalo Riuku. Olen 28-vuotias eikä minun ehkä pitäisi tietää tällaisia asioita...

Muistelin juuri samaa :)

Vierailija
54/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, Kukka paikalla?

Vierailija
55/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
56/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut, ettei hän enää haluaisi pitää minun itsetekemiä vaatteita. Ilmeisesti niistäkin on tullut sanomista leikkipaikalla. Poika on siis 8v ja käy yksin leikkimässä taloyhtiön leikkipaikalla.

Ööö... Niin siis sä olet pakottanut 8-vuotiaan käyttämään kotona tehtyjä (todennäköisesti hyvinkin paljon muiden ikäistensä lasten muodista poikkeavia) vaatteita...?!

Vierailija
57/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sen että vuosikymmeniä sitten annettiin hyvin erikoisia ja kummallisia nimiä, kuten Kotivalo, Tuima, Jopa, Tuli ja niin edelleen. Nykypäivänä sellainen ei ole kovinkaan fiksua, siis minun mielestä. Toki, jokainen antaa lapselleen nimeksi minkä haluaa (jos nimi on hyväksytty maistraatissa), mutta tarviiko sitten ihmetellä kovinkaan suureen ääneen, että lasta kiusataan nimen takia?!?

Kiusaaminen itsessään ei tarvitse taakseen eriskummallista nimeä, siihen riittää jo vääränmerkkinen takki tai pudonneet etuhampaat. Lapset kyllä keksii kiusaamiselle syitä, jos kiusata haluavat.

Vierailija
58/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö... Niin siis sä olet pakottanut 8-vuotiaan käyttämään kotona tehtyjä (todennäköisesti hyvinkin paljon muiden ikäistensä lasten muodista poikkeavia) vaatteita...?!

Ja mitäköhän pahaa siinä on?! Miksi niin monet suomalaiset käyttäytyvät kuin lemmingit, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä samoista "yleisesti hyväksytyistä" jutuista?!

Aloittajalle vinkiksi: tuollaisia lapsia ja niiden vanhempia varsinkaan ei voi muuttaa. Teille itselle on helpompaa muuttaa sellaiseen kaupunginosaan, jossa asuu samanhenkisiä ihmisiä.

Terveisin ulkosuomalainen (ompelen myös lapsille vaatteita ja lapsillani on kummalliset suomalaiset nimet, joita kummastellaan kovasti täällä ulkomailla, muttei sentään ole koskaan alennuttu kiusaamaan. Sivistystä kehiin!)

Vierailija
59/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pakottanut. Mutta itsestään selvää, että näin meillä pukeudutaan. Ja ne vaatteet on ihan kauniita, usein kierrätystavaroista tehty tai uudistettu. Paljon myös intialaistyylisiä ystävyyskaupoista ostettuja.

Taas tällainen viha mua kohtaan puhkeaa täällä palstalla. Miksi?

Vierailija
60/136 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennettynä AP:n kertomus: Tiedostava hipsteriperhe muuttaa Puukäpylästä tavislähiöön ja kokee joutuvansa silmätikuksi, koska alemmat yhteiskuntaluokat ovat suvaitsemattomia eivätkä siedä erilaisuutta.

P.S. Ainoa, mikä ei sovi yhtälöön, on tämä AV:lla purkautuminen, niin oikeaan osoitteeseen kuin meneekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi