Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on oNpa, ei oMpa... SydäMen, ei sydäMMen! Kuinka vaikeaa se on oppia? #whitetrash

Vierailija
12.08.2017 |

Ei jumalauta, "Ompa..sitä ja tätä". Parasta lukea kommentti, sinulla ei ole sydämmen sivistystä, no ei varmaan olekaan. Sinulla ei ole mitään sivistystä!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk kirjoitti:

On teillä ongelmat ku pitää pilkkua alkaa viilamaan. Se oo keltään pois miten ihmiset kirjoittaa! Siis ihan sama oikeesti! Jos mua häiritsis tommoset asiat olisin varmaan hermostunut ja ahdistunut koko ajan. Onneksi ei häiritse! Se on ahdistavaa varmasti tuntea jatkuvaa paremmuuden tunnetta. Inhoan tällaisia ihmisiä!

Ei se ole näinkään, ei kaikki kirjoitusvirheet mullakaan pistä silmään, saati että niitä aktiivisesti tarkkailisin, mutta tietyt kieltämättä ärsyttää. Paras oli facebookissa kun tuttu avautui että "on se kumma kun meitä kaupan myyjiä ei arvosteta, yhtä lailla ollaan käyty ammatti  kouluja kuin muutkin". Itsekään en ole korkeasti koulutettu, mutta on se kumma ettei ihan tavalliset yhdyssanat ole hallussa. 

Onko se oikeesti noin kummallista? Mua säälittää todella sun asenne. Mulla oli lukiossa opettaja, jolla oli paha lukihäiriö, joten hän vältteli kirjoittamista. Hän oli opettajana äärettömän suosittu juuri siksi, että hän kehitteli omaperäisiä metodeja opettamiseen juuri tämän häiriöksi vuoksi. Kukaan ei onneksi (tietääkseni) ollut niin vähä-älyinen, että olis alentunut pilkkaamaan häntä. Ihmeellisestä asiasta sinäkin tunnet suurta ylemmyyttä muihin nähden! Eikö sinulla todella ole luuta ylpeyden aihetta elämässäsi?

En tiedä miten se, että minua rasittaa tietyt jatkuvat yhdyssanavirheet liittyy siihen että olisin huomioistani erityisen ylpeä? Sinullakin aivan varmasti on asioita jotka arjessasi ärsyttää, jopa asioita jotka selittyisivät sillä että jollain nyt sattuu olemaan joku erityinen häiriö. 

Luuletko että sun paasauksesi täällä saa jotain muutosta aikaiseksi? Kaikki alkavat takiasi kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen ja kielioppiin? :D Ihan sama kuin nämä lihavuusjankkaajat, palstamammat alkavat kilvan laihduttaa? :D Mulla on sellainen etiäinen, että popparit livahtaa suuhun entiseen malliin ja saat raivota ihan keskenäsi. Voi sua. ohis

Vierailija
22/60 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna olla! Ei enään tätä opetusta! Jokainen tekee omat kirjoitus virheensä! Mikä kieli maisteri luulet olevasi? Mene auttamaan sydänmesi pohjasta oikeita avuntarvitsijoita vaikka hyvän tekeväisyydem merkeissä!

Olen hallintotieteiden maisteri, en muuta.

No tee töitäsi, ja jätä palstailijat rauhaan opetukseltasi. Täällä ei tarvita sun kaltaisia maistereita määräilemään miten ollaan ja eletään. Jos veetuttaa lukea,  vaihda palstaa! Niin helppoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk kirjoitti:

On teillä ongelmat ku pitää pilkkua alkaa viilamaan. Se oo keltään pois miten ihmiset kirjoittaa! Siis ihan sama oikeesti! Jos mua häiritsis tommoset asiat olisin varmaan hermostunut ja ahdistunut koko ajan. Onneksi ei häiritse! Se on ahdistavaa varmasti tuntea jatkuvaa paremmuuden tunnetta. Inhoan tällaisia ihmisiä!

Ei se ole näinkään, ei kaikki kirjoitusvirheet mullakaan pistä silmään, saati että niitä aktiivisesti tarkkailisin, mutta tietyt kieltämättä ärsyttää. Paras oli facebookissa kun tuttu avautui että "on se kumma kun meitä kaupan myyjiä ei arvosteta, yhtä lailla ollaan käyty ammatti  kouluja kuin muutkin". Itsekään en ole korkeasti koulutettu, mutta on se kumma ettei ihan tavalliset yhdyssanat ole hallussa. 

Onko se oikeesti noin kummallista? Mua säälittää todella sun asenne. Mulla oli lukiossa opettaja, jolla oli paha lukihäiriö, joten hän vältteli kirjoittamista. Hän oli opettajana äärettömän suosittu juuri siksi, että hän kehitteli omaperäisiä metodeja opettamiseen juuri tämän häiriöksi vuoksi. Kukaan ei onneksi (tietääkseni) ollut niin vähä-älyinen, että olis alentunut pilkkaamaan häntä. Ihmeellisestä asiasta sinäkin tunnet suurta ylemmyyttä muihin nähden! Eikö sinulla todella ole luuta ylpeyden aihetta elämässäsi?

En tiedä miten se, että minua rasittaa tietyt jatkuvat yhdyssanavirheet liittyy siihen että olisin huomioistani erityisen ylpeä? Sinullakin aivan varmasti on asioita jotka arjessasi ärsyttää, jopa asioita jotka selittyisivät sillä että jollain nyt sattuu olemaan joku erityinen häiriö. 

Luuletko että sun paasauksesi täällä saa jotain muutosta aikaiseksi? Kaikki alkavat takiasi kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen ja kielioppiin? :D Ihan sama kuin nämä lihavuusjankkaajat, palstamammat alkavat kilvan laihduttaa? :D Mulla on sellainen etiäinen, että popparit livahtaa suuhun entiseen malliin ja saat raivota ihan keskenäsi. Voi sua. ohis

No ei varmasti saakaan, enkä varmaan näin ole olettanutkaan?  Loput tekstistäsi on sen verran mielenkiintoista kamaa, että suosittelen laittamaan sen korkin kiinni toisten säälimisen sijaan. :)

Vierailija
24/60 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on naisena ymmärtää, että tuo kirjoitetaan ihan tarkoituksella?

25/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä tapauksissa ole kysymys lukihäiriöistä, nuo eivät ole tyypillisiä lukihäiriövirheitä. 

Vierailija
26/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5697 kirjoitti:

Ei näissä tapauksissa ole kysymys lukihäiriöistä, nuo eivät ole tyypillisiä lukihäiriövirheitä. 

Sä olet ketjun ensimmäinen, joka höpöttelee lukihäiriöistä, joten kenelle sä tuon viestisi oikein tarkoitit?

Vierailija
27/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa on murretta, samoin sydämmmmenn.. Ihmiset kirjoittavat niin kuin puhuvat..

Aika moni kirjoittaa sitten koko tekstin yleiskielellä, mutta yhden sanan sinne väliin "murteella".

Vierailija
28/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta, "Ompa..sitä ja tätä". Parasta lukea kommentti, sinulla ei ole sydämmen sivistystä, no ei varmaan olekaan. Sinulla ei ole mitään sivistystä!

Hashtag oli kova juttu ysärillä, ei enää.

Hashtagia käytettyyn Twitterissä ensimmäisen kerran 2007. Sitä ennen se oli vain IRCissä, jota ei käyttänyt yhtä laaja joukko ihmisiä kuin sosiaalista mediaa nykyään.

On kuitenkin totta, että hastagien loputon viljely ja kaikenlaiset itse keksityt mukahauskat hashtagit ovat nykyään out.

Vierailija
29/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NiiNpä ei niiMpä

Vierailija
30/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän täältä palstalla usein puhekieltä, koska se luo rentoa tunnelmaa.

Vierailija
31/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää, ei enään. Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti enään! Mulla oli niin tiukka äidinkielenopettaja yläasteella, että särähtää korvaan ja silmään kaikki virheet. Niistä yhdyssanoista lähtien!

Vierailija
32/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää, ei enään. Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti enään! Mulla oli niin tiukka äidinkielenopettaja yläasteella, että särähtää korvaan ja silmään kaikki virheet. Niistä yhdyssanoista lähtien!

Itsepä korjaan, pitäisi tuo yksi lause aloittaa oikeastaan sanalla minulla, ei mulla.

Vierailija
33/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää!

Vierailija
34/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk kirjoitti:

No ei varmasti saakaan, enkä varmaan näin ole olettanutkaan?  Loput tekstistäsi on sen verran mielenkiintoista kamaa, että suosittelen laittamaan sen korkin kiinni toisten säälimisen sijaan. :)

Aloitus+"kännikortti", tosi akateemista :D Luulisi noin oppineen erottavan humalaisen kirjoitukset selvästä. Mutta onhan se  puolustus tuokin.

No, jok tap, me kirjoitellaan täällä kukin omalla lailla, tee sinä mitä maisterit tekee. Tuskin lauantai-iltana riekkuvat täällä "se on oNpi, ei oMpi"-neuvoja jakelemassa tuntemattomille. Haiskahtaa tyhjältä elämältä.

Kommentti nro 3, sekä ylemmyyden tunne ja moukkamaisuus, siinäpä se.

Vierailija
35/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä

Vierailija
36/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämkoulussa oppii

Vierailija
37/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompa on murretta, samoin sydämmmmenn.. Ihmiset kirjoittavat niin kuin puhuvat..

Ei ole. Ihan kaikkialla Suomessa sanotaan ompa mutta kirjoitetaan onpa. Murrepiirre on sellainen, jota käytetään vain tietyllä alueella. Ei ole ensimmäinen kerta, kun palstalla väitetään kielivirheitä murrepiirteeksi.

Ei todellakaan. Tätini, jotka asuvat eri puolella Suomea kuin minä, sanovat onpa ja puhuvat muutoinkin hyvin tarkkaan kirjakieltä.

Vierailija
38/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikeinkirjoitus on tärkeä juttu. Esimiesasemassa vuosikaudet työskennelleenä ja nuorilta paljon työhakemuksia saaneena olen nähnyt niin epämääräisiä harakanvarpaita vuodesta toiseen, että ihan hävettää nuorten osaamattomuus suomen kielen kohdalla.

Se voi olla juuri sinun tyttäresi/poikasi, joka hakee meiltä esim. kesätöitä tai ensimmäistä työpaikkaansa ja jos hän pyytäisi vaikkapa apua kieliopin tarkistamisessa ennen työhakemuksensa lähettämistä, niin osaisitteko? Jatkuva puhekielellä mässäily ei ainakaan edistä osaamistanne. Tekee mieli lähettää aapinen jokaiselle työnhakijalle, joka ei ole jaksanut panostaa oikeinkirjoitukseen.

Vierailija
39/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk kirjoitti:

No onpa ihmeellinen asenne! En kyllä suoraan sanottuna tunnista itsessäni tuollaista suhtautumista muiden ongelmiin. Miksi ärsyyntyisin sellaisesta? Mitä se hyödyttää?

Vierailija
40/60 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihan sairaan hauskaa taas pilkata muita. Oksettavaa touhua! Oletteko koskaan kuulleet esim lukihäiriöstä tai dysleksiasta tai mistään vaikeudesta oppia kieltä? Millainen ihminen on niin idiootti, että jaksaa haukkua muita noinkin vähäpätöisestä asiasta?!

Oikeesti, että puolella kansasta on lukihäiriö? Ei jumalauta, no sitten ihan ok, jos kuollaan sukupuuttoon kaikki!

Ei puolella kansasta, mutta mistäs sinä sen erotat kellä on ja kellä ei? Saatat aiheuttaa pahaa mieltä ihan turhaan ihmiselle, joka muutenkin saattaa kärsiä omasta häiriöstään. Onko se mielestäsi ihan korrektia?

Ja luuletko oikeasti, että tuo sinun ulosantisi on jotenkin loistavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi