Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvisin apua imetykseen, haluaako lapsi lopettaa? Imee hetken ja maiskauttaa tissin ulos

Vierailija
12.08.2017 |

Lapsi täytti juuri vuoden joten ei ole enää vastasyntynyt mutta olisin kyllä imettänyt vaikka vuoden vielä.

Nyt ehkä viikon ajan lapsi on pyytänyt selvästi rintaa, kurkkii paidan sisälle, kaivelee rintoja kädellään ja heittäytyy makaamaan syliin öhisten. Kun näytän rintaa, alkaa imeä mutta parin imun jälkeen maiskauttaa ja nänni lähtee suusta. Sitten haluaa jo nousta eikä lisää maitoa.

Sama öisin, heräilee pari kertaa ja öhisee, kitisee ja annan rintaa, pari imua ja maiskautus ja päästää irti. Yöt on alkanut olla aika levottomia.
Välillä juo unissaan sitten normaalisti rinnasta. Päivällä harvemmin onnistuu ja päättyy maiskautukseen.

Haluaakohan lapsi lopettaa imetyksen?
Hän syö ruokaa mutta ei isoja annoksia. En ole raskaana tms että maidon maku olisi muuttunut.
Mitä teen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. Lopetat imettämisen?

Vierailija
2/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet nyt ongelman asiasta joka ei ole ongelma. Lapsi ei tarvitse enää maitoa, ja juuri siksi lopettaa alkuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän viestii että on aika lopettaa imetys.

Vierailija
4/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Mä luulin, että tämän ikäiset haluaa, että niitä imetetään vielä. Ei tuo kävelekään edes eikä tykkää lehmänmaidosta :/

Ap

Vierailija
5/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani teki tuon tempun puolivuotiaana. Lasta ei vaan rinta kiinnostanut enää, joten lopetin imetyksen, vaikka olin toivonut imettäväni häntä ainakin vuoden ikään.

Vierailija
7/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui imetys vähän samalla lailla. Olin kyllä vähentänytkin imetystä jo tuota ennen tietoisesti. Lapsi oli hiukkasen yli 1 v kun imetys loppui kokonaan. Lapsi ei vaan enää varsinaisesti syönyt rintaa. Yöimetykset lopetettiin jo 8 kk iässä.

Vierailija
8/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi pakottaa lasta. Lopeta imettäminen. Ei vuoden ikäistä lasta ole mikään pakko enää imettää.

Vierailija
9/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan sitä on toista pakottakaan rinnalle. Jos haluat itse jatkaa, voit tarjota silloin kun haluaa tai vaikka ruuan päälle, niin pysyy ruokarytmi. Jos yöt on levottomia, yöimetyksen voi lopettaa. Saattaa mennä pari yötä protestoiden, mutta sitten yöt rauhoittuu. Päiväimetys saattaa jatkua tai olla jatkumatta.

Vierailija
10/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille nyt tulee vaiheita ja vaiheita. Nyt ehkä moni muu juttu on mielenkiintoisempaa kuin pitkään imetyshetkeen keskittyminen, mutta kuitenkin se äärimmäisen läheisyyden ja lohdun eli rinnan saatavuus on kiva aina välillä varmistaa. Ei lapsi halua imetystä lopettaa jos hän pyytää rintaa ja käy rinnalle.

Jos haluaisit lopettaa imetyksen, niin nyt olisi hyvä hetki kun lapsella on tuollainen välinpitämättömämpi vaihe imetyksen suhteen. Mutta jos et halua, niin on aika todennäköistä että lapsella vielä muuttuu ääni kellossa ja imetys jatkuu. Väkisin et lasta voi imettää joten siitä on turha pelätä, joten voit ihan hyvin jatkaa entiseen malliin ellei se itseäsi rassaa. Ja jos taas rassaa, niin tuon ikäisen kanssa voi tarvittaessa äidintahdistaa eli määritellä missä/milloin sitä imetystä on tarjolla - voit esimerkiksi kokeilla tyytyykö lapsi mukisematta pelkästään halimiseen ja sanoa että maitoa saa sitten ruuan jälkeen / kotona / mikä nyt sitten onkaan toiveesi.

Vierailija
11/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että vaavisi haluaa lopettaa maidon imemisen pikku hiljaa. Meillä oli samanlainen tilanne molempien tenavien osalta n. vuoden iässä. Ensin ottivat nännin suuhun ja meljein heti pullauttivat sen pois, ja suu tiiviisti kiinni, ettei vaan nänniä laiteta suuhun :D Toinen vauveli käänsi vielä päänsä pois ja katsoi sivusilmällä. Niinpä haikein mielin lopetin tyrkyttämisen, eivätkä tissiä enää kaivanneet. Minusta oli helpotus, että vsuva itse lopetti tintaruokinnan, ettei minun tarvinnut vierottaa siitä. Yksivuotias ei enää rintatuokintaa tarvitse ravinnollisessa mielessä.

Vierailija
12/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi taitaa hakea vain läheisyyttä.. tussi on vähän kuin tutti/syli/hali/turva. Ilmaisee parisen kertaa, vähän kuin lapset saataa tulla antamaan halin kesken leikkien. Lopeta imetys. Anna halia ja syli, ei enää tissiä tarvitse.

Vierailija
13/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei juo maitoa juoko velliä vellimukista tai nokkamukista?

Vierailija
14/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetä miestäsi tai naapurin setää, jos haluat saada seksuaalista tyydytystä nännien maiskuttamisesta. Pentu ei selvästikään enää halua utaremaitoasi juoda.

:D

Vierailija
15/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että vaavisi haluaa lopettaa maidon imemisen pikku hiljaa. Meillä oli samanlainen tilanne molempien tenavien osalta n. vuoden iässä. Ensin ottivat nännin suuhun ja meljein heti pullauttivat sen pois, ja suu tiiviisti kiinni, ettei vaan nänniä laiteta suuhun :D Toinen vauveli käänsi vielä päänsä pois ja katsoi sivusilmällä. Niinpä haikein mielin lopetin tyrkyttämisen, eivätkä tissiä enää kaivanneet. Minusta oli helpotus, että vsuva itse lopetti tintaruokinnan, ettei minun tarvinnut vierottaa siitä. Yksivuotias ei enää rintatuokintaa tarvitse ravinnollisessa mielessä.

Ei tarvitse, ja korvikkeella kasvaa pienemmätkin, mutta ei se rintamaito turhaksi muutu 1v ja jos imetys loppuu silloin niin rintamaito on korvattava muulla. Eli toisen nisäkkään rasvattomaksi käsitellyllä maidolla ja rypsiöljylisällä.

En oikein ymmärrä tätä miten 1-vuotiaalle rintamaito olisi _ravitsemuksellisesti_ sen turhempaa kuin vaikkapa 6-kuiselle. Molempien maidot on korvattavissa muilla maidoilla, ja äidinmaidon vaikeiten korvattavat edut eivät ole ravitsemukselliset vaan immunologiset.

Vierailija
16/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni imetys kannattaa lopettaa sellaisena hetkenä, kun lapsi tuntuu olevan siihen valmis. Eräs äiti päätti tarkan iän, milloin lopettaa imetyksen. Lapsi oppi varhain puhumaan, ja kun se äidin päättämä hetki koitti ja imetys loppui, lapsi alkoi huutaa yöllä sellaista tekstiä, että äiti pelkäsi naapureiden tekevän lastensuojeluilmoituksen.

Imetys on helppo lopettaa silloin kun lapsi vähentää imemistä oma-aloitteisesti.

Yöimetyksen lopettamisessa minua on helpottanut se, että laitan yöksi tiukan topin, josta rintaa on todella vaikea ottaa esille. Siihen asti olin käyttänyt aina imetysliivejä yöllä, joten lapsikin huomasi, että tissit on nyt piilossa. Annoinhänen kuitenkin olla vieressäni niin kuin yöimetyksen aikana. Kun hän nukahti, nostin omaan sänkyyn. Ei mennyt montaa yötä, kun hän nukkui jo koko yön heräämättä.

Vierailija
17/33 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa vain rauhallisena tilannetta.

Vierailija
18/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla normaaliin kehitykseen kuuluvaa 1v tiheän imun kauttakin/eroahdistuskauttakin. Lapsi ei välttämättä vielä oikeasti halua lopettaa eikä välttämättä tuskin ole edes valmis siihen, vaan käy jatkuvasti ramppaamassa tissillä ja "tarkistamassa" onko äiti ja maidot paikalla. Normaali ja tärkeä kehitysvaihe. Maailma kiinnostaa jo sen verran, että siinä ei viivytä kerrallaan kuin hetkinen. Mutta palata pitää koko ajan. :-) Jos jaksat, anna käydä. Älä lähde rajoittamaan tai väkisin vierottamaan ja huudattamaan. Annat, jos haluaa. Jos on sopimaton paikka mielestäsi, kokeile sanoa "otetaan kotoa" ja jos lapsi tyytyy siihen, hyvä. Jos ei, imetät sen hetkisen. Tää kausi menee yleensä muutamassa viikossa ohi. Voit myös tarjota vettä usein, niin ehkä sekin vähentää ramppaamista. Mut älä ota painetta vierottamisesta! 1v ikä ei ole mikään pakkoraja, jolloin pitäisi imetys tai yöimetys lopettaa kuin seinään. WHO suosittaa kaikissa maissa imetettävän 2v asti (jotkut väittää, että tämä koskee kehitysmaita, mutta se ei pidä paikkaansa, vaan koskee todellakin kaikkia maita, myös länsimaita) ja senkin jälkeen siihen asti, MITEN ÄIDILLE JA LAPSELLE SOPII.

Tai onko teillä muuten kuuma sisällä? Sekin voi olla syynä (tai osasyynä), miksi lapsi haluaa usein pientä huikkaa, kun on jano!

Fb:ssä on hyvä ryhmä Taaperoimettäjät, jos kaipaat lisätietoa.

Vierailija
19/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, ja korvikkeella kasvaa pienemmätkin, mutta ei se rintamaito turhaksi muutu 1v ja jos imetys loppuu silloin niin rintamaito on korvattava muulla. Eli toisen nisäkkään rasvattomaksi käsitellyllä maidolla ja rypsiöljylisällä.

En oikein ymmärrä tätä miten 1-vuotiaalle rintamaito olisi _ravitsemuksellisesti_ sen turhempaa kuin vaikkapa 6-kuiselle. Molempien maidot on korvattavissa muilla maidoilla, ja äidinmaidon vaikeiten korvattavat edut eivät ole ravitsemukselliset vaan immunologiset.

Ihminen ei tarvitse "toisen nisäkkään maitoa", eli lehmänmaitoa. Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta. 

Vierailija
20/33 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti utaretulehdus, maidossa on paljon soluja ja maku on paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi