Tämä on Suomi - Yle: En ole tullut tänne töitä tekemään, vaan palkkaa nostamaan, tuhahti nuori hitsari työpaikalla
ihme asenne nuorilla työtä kohtaan! Ei työmoraalia ollenkaan, mistä johtuu?
Tuet liian suuria?
www.talouselama.fi/uutiset/tama-on-suomi-yle-en-ole-tullut-tanne-toita-…
Kommentit (18)
Jos nuoret ovat noin kelvottomia, pitääkö nuoria ihan väkisin saada töihin? Luulisi että tyhmempikin työnantaja jossain vaiheessa lopettaa pään seinään hakkaamisen ja palkkaa aikuisia joilla on nuoruuden hulluttelut takana. Ai niin, mutta kun niille pitää maksaa ja sehän ei nyt käy...
Miksi pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Yksittäinen esimerkki poimittu jostain kesätyöntekijästä. Eihän tuosta nyt voi päätellä miten vakituiset ammattilaiset käyttäytyy.
En osaa kuvitella, että kukaan - patalaiskinkaan nuori - vastaisi työnantajalle että ei ole tullut tekemään töitä vaan nostamaan palkkaa.
Luulen myös, että jutussa jätetään aika paljon kertomatta. Esim. tuo kun valittaa ettei nuoret suostu tekemään töitä vaan on teetettävä ylitöitä vakkareilla. Oppisopimuskoulutuksessa olevahan ei ole työntekijä vaan opiskelija, joten ei heillä edes voida teettää kaikkea mitä oikeilla työntekijöillä. Tämä toki jätettiin kätevästi kertomatta, ja itketään vaan kun nuoret puolustavat oikeuksiaan ja kieltäytyvät esim. ylitöistä.
En yksinkertaisesti usko tuota. Voi tietysti olla, että kyseessä on huono huumori, mutta siitä uutisoiminen on selkeästi tarkoitushakuista.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuoret ovat noin kelvottomia, pitääkö nuoria ihan väkisin saada töihin? Luulisi että tyhmempikin työnantaja jossain vaiheessa lopettaa pään seinään hakkaamisen ja palkkaa aikuisia joilla on nuoruuden hulluttelut takana. Ai niin, mutta kun niille pitää maksaa ja sehän ei nyt käy...
No niinpä! Miksi eivät palkkaa yli 50-vuotiaita? Usein ovat kovia tekemään ja motivoituneita. Typerät työnantajat
Ite saattaisin heittää noin oikein mulkulle esimiehelle vittuillakseni. Luultavasti mennyt huumorintajuttomalta urpolta yli hilseen kuten odottaa saattaa.
Ainoat laiskat nuoret, joita olen töissä nähnyt, ovat olleet pomojen lapsia. Sitä kun saa työn isin kautta, eikä tarvitse edes sormia napsauttaa, niin ei ole motivaatiokaan välttämättä kovin korkealla.
Olen myös kohdannut yhden työnantajan, joka itse loi niin kamalat työolot pieneen putiikkiinsa, että harva kesti olla töissä muutamaa viikkoa kauemmin. Otti erityisesti nuoria ja kokemattomia silmätikuiksi ja harjotti suoranaista kiusaamista ja hyväksikäyttöä näitä kohtaan. Ymmärsin oikein hyvin, miksi tämän p*skiaisen palkkaamilta nuorilta hiipui motivaatio heti alkuunsa ja hakivat muita hommia. Yrittäjä sitten taivasteli, että ei löydy kunnollisia työntekijöitä mistään... Niin, on se jännä juttu!
Siinä tulos kun vanhemmat järkkää suhteilla kakaralleen duunin ja sen jälkeen pakottaa kakaran duuniin. Palkkaisivat sitä porukkaa joka edes itse haluaa töihin kesäksi eikä vaan lähetä hakemusta kun mutsi pakotti tai vielä surkeammassa tapauksessa mutsi lähettää sen hakemuksenkin ja vahtii että kakara käy haastattelussa ja jossain tapauksissa vielä järkkää sen työnkin sille kakaralle kun tuntee jonkun päättäjän.
Lainaus alkuperäisestä jutusta:
"Mankinen puolestaan harmittelee, että ison yrityksen on helppo kahmia parhaat tekijät päältä.
– He pystyvät lupaamaan töitä puoleksi vuodeksi ja vuodeksi, kun tällaisen konepajan normaali tilauskanta on kuukaudesta kahteen."
Ja mielestännekö työntekijän pitäisi olla ihan pähkinöinä innostuksesta, jos jatkuvuus on tätä luokkaa? Pieni firma tarjoaa töitä kuukaudeksi tai enintään kahdeksi, iso ehkä hyvällä tuurilla jopa vuodeksi. Sitten taas työttömyyskorvaukselle kotiin.
Taas paljon melua tyhjästä, työnantaja odottaa palavaa innostusta ja motivaatiota, vaikkei pysty itse lupaamaan minkäänlaista jatkuvuutta ja turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus alkuperäisestä jutusta:
"Mankinen puolestaan harmittelee, että ison yrityksen on helppo kahmia parhaat tekijät päältä.
– He pystyvät lupaamaan töitä puoleksi vuodeksi ja vuodeksi, kun tällaisen konepajan normaali tilauskanta on kuukaudesta kahteen."
Ja mielestännekö työntekijän pitäisi olla ihan pähkinöinä innostuksesta, jos jatkuvuus on tätä luokkaa? Pieni firma tarjoaa töitä kuukaudeksi tai enintään kahdeksi, iso ehkä hyvällä tuurilla jopa vuodeksi. Sitten taas työttömyyskorvaukselle kotiin.
Taas paljon melua tyhjästä, työnantaja odottaa palavaa innostusta ja motivaatiota, vaikkei pysty itse lupaamaan minkäänlaista jatkuvuutta ja turvaa.
Selittää tosiaan miksi tuossa työpaikassa on ongelmia. Eivät ne hyvät työntekijät tietenkään tuollaiseen paikkaan halua. Ja ovat tyytymättömiä jos joutuvat huonoon paikkaan tyytymään. Ei tuollaisella työllä asuntolainoja makseta eikä perhettä elätetä.
Huonoja työntekijöitä muuten on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tai ehkä pikemminkin pitäisi sanoa, että huonossa vaiheessa olevia työntekijöitä on aina. Melkein jokainen on ollut joskus tilanteessa, kun elämässä vain on muita huolia niin paljon, että se työ ei ole mielessä päällimmäisenä. Eli sama työntekijä on yhdessä paikassa surkea ja toisessa loistava työntekijä.
Kannattais varmaan tosiaan rekrytoida paremmin, koska aika moni nuori (esim. minä) olis valmis tekemään ne työt kunnolla kunhan vaan saisi sen työpaikan. En sit tiedä mitä serkun kummin kaiman lellipentuja ne sinne pestaa vai miten voi onnistua niin huonosti työntekijän hankinnassa. Kesätöitä kun ei kuitenkaan koskaan näytä riittävän läheskään kaikille halukkaille.
Kuulin juuri työpaikasta, jossa on paljon nuoria työntekijöitä. Kehityskelpoisimmat pääsevät työnjohtajiksi. Nuorimmat pomot ovat itsekin vähän yli parikymppisiä. Nyt on vaan ongelmana se, miten saisin oman nuoreni hankkiutumaan sinne, kun omalla alalla ei ura urkene.
Ainahan iso osa nuorista amiksista on ollut tuollaisia. Ihan eri maata lukiossa - varsinkin eliittilukioissa
nuoret vaan alkaa älyämään, ettei työnteossa ole enään mitään järkeä. Robotit tekee työt vuosikymmenen tai kahden kuluttua kuitenkin niin mitä sitä nuoruutta uhraamaan työn teolle
Olen ollut naisvaltaisilla aloilla, joihin valitettavasti on aikoinaan päässyt parin vuoden koulutuksella. Ja se valitettavasti näkyy: sivistymättömyys, käytöstapojen puute, laiskuus. Jos ei suu käy juorutessa, niin sitten syödessä, mitään järkevää ei sieltä ulos tule.
Juuh, firman johtajan mukaan noin...