Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten add/adhd eroaa "terveestä" laiskuudesta/saamattomuudesta, vilkkaudesta, haaveilusta ja muusta sellaisesta

Vierailija
12.08.2017 |

?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivilkkaus on hallitsematonta. Ja nynnynyhveröt sitten istuvat käsi poskella eivätkä saa mitään aikaseksi, jos ei potkita persuuksille. Terveet reagoivat kieltoihin ja käskyihin, nämä eivät. Monella ylivilkkaalla ei ole itsesuojeluvaistoa lainkaan.

Itse asiassa adhd:t nimenomaan kykenevät lääkittyinä/hoidettuina suoriutumaan normaalin tavoin, toisin kuin "nynnynyhveröt" jotka eivät vain pysty paremaan.

Ai samalla lääkityksellä kuin ADHD:t? Onko se tutkittu ja onko linkkiä tutkimukseen?

Adhd-lääkkeitähän käytetään aivodopingina, joten oma veikkaukseni on kyllä, että "nynnynyhverötkin" lääkittynä toimisivat "tehokkaammin".

Ylivilkkailla ADHD-potilailla stimulantit toimivat päinvastoin kuin ne toimivat tavallisesti. Ne rahoittavat ADHD-potilaita. Ne ei tee niistä vilkkaampia ja energisempiä.

Tuolla aiemmin puhuttiin aikaansaamattomuudesta (esim. joku ei saanut vietyä koiraa ulos tjsp), onko se oire, joka säilyy adhd-ihmisillä lääkityksestä huolimatta? Paheneeko tuo oire lääkityksessä, joka rauhoittaa, entisestään?

Vierailija
42/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suurin ero on siinä että ei addi pystyy vaikuttamaan paremmin itse käytökseensä. Adhd ei pysty kuin ihmettelemään miksi ylikeskittyminen rajoittuu vaan tiettyihin asioihin ja kaikki muu menee silloin ohi (jos edes tiedostaa tässä ongelman, itsellehän se on vaan normaalia). Adhd onkin monesti enempi niille muille ongelma kuin addille itelleen :D minustakin adhd on sekä paras että pahin puoleni, tekee arjesta helvettiä mutta ai että tätä ajatuksenjuoksun ja ideoinnin paljoutta! <3

Just tää "luovuuden" korostaminen. Siis oikeasti muutkin on luovia ei siihen tsrvitse diagnoosia. Diagnoosilla vaan voi kevyesti jättää rankemmat asiat muiden hoidettavaksi.

Huoh.

Muuten hyvä mut en halunnut itselleni virallista diagnoosia, pelkkä tieto asiasta riitti minulle hyväksymään paremmin ominaisuuteni. Minulle kun on tärkeää pystyä samaan kuin muutkin, nyt vain ymmärrän paremmin miksi se on aina ollut niin hiton vaikeaa. Olen vetänyt pari burn outtia yrittäessäni olla ”normaali”. Joten laatikon ulkopuolelle sieltä ;)

Kuulostat enemmän narsistilta kuin adhd-potilaalta. Ehkä sulla on molemmat? Adhd-sairaillahan on pienemmät aivotkin eli se selittää myös tyhmyyden.

No en viiti vaivata pieni aivoista päätäni sillä miltä sinä kuulostat käyttämällä tuntemattomista ihmisistä haukkuma sanoja anonyyminä netissä. Mut kaikilla on oikeus omiin tunteisiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivilkkaus on hallitsematonta. Ja nynnynyhveröt sitten istuvat käsi poskella eivätkä saa mitään aikaseksi, jos ei potkita persuuksille. Terveet reagoivat kieltoihin ja käskyihin, nämä eivät. Monella ylivilkkaalla ei ole itsesuojeluvaistoa lainkaan.

Itse asiassa adhd:t nimenomaan kykenevät lääkittyinä/hoidettuina suoriutumaan normaalin tavoin, toisin kuin "nynnynyhveröt" jotka eivät vain pysty paremaan.

Ai samalla lääkityksellä kuin ADHD:t? Onko se tutkittu ja onko linkkiä tutkimukseen?

Adhd-lääkkeitähän käytetään aivodopingina, joten oma veikkaukseni on kyllä, että "nynnynyhverötkin" lääkittynä toimisivat "tehokkaammin".

Tämä on saanut alapeukkuja, mutta itse olen it-alalla, ja täällä hyvin yleisesti käytetään ADHD-lääkkeitä aivodopingina. Olen itsekin kokeillut, ja voi taivas mikä uskomaton, veitsenterävä keskittymiskyky ja jonkinlainen flow-tila niistä tuli. Pystyi vaan tekemään tuntikaupalla ilman että huomasi edes että aika kului. Monet noita tuntuu käyttävän projektien loppuvaiheessa tilanteessa, jossa on pakko jaksaa koodata vuorokauden ympäri viikon-pari.

Siis eikö nuo lääkkeet ole reseptilääkkeitä? Miten työkaverisi oikein saavat noita käsiinsä?

Vierailija
44/52 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on saanut alapeukkuja, mutta itse olen it-alalla, ja täällä hyvin yleisesti käytetään ADHD-lääkkeitä aivodopingina. Olen itsekin kokeillut, ja voi taivas mikä uskomaton, veitsenterävä keskittymiskyky ja jonkinlainen flow-tila niistä tuli. Pystyi vaan tekemään tuntikaupalla ilman että huomasi edes että aika kului. Monet noita tuntuu käyttävän projektien loppuvaiheessa tilanteessa, jossa on pakko jaksaa koodata vuorokauden ympäri viikon-pari.

Turha sekottaa narkkareita ja ADHD- henkilöitä, jotka syövät lääkkeitä tarpeisiin. Jos vedät lääkkeitä ilman asianmukaista reseptiä tai diagnoosia ylipäätään niin ei ole kyse mistään muusta kuin lääkkeiden väärinkäytöstä. Kyllähän se varmasti voi boostata. Mutta turha tällöin verrata ADHD- ihmisiin. Monet tarkkaavaisuushäiriöisestä ovat voineet pärjätä ainakin ulkoisesti ihan hyvin elämässä luomuna, vaikka keskittymiskyky on voinut riittää muutamaksi minuutiksi kerrallaan. Lääkkeillä päästään siihen "normitasoon" tai lähelle sitä. Jos henkilö ilman ADHD:ta joutuu väärinkäyttämään lääkkeitä pärjätäkseen töissään niin se ei taas varsinaiseen oireyhtymään lääkkeitä syöviin liity mitenkään. Kyllähän varmasti joku Buranaakin halutessaan saattaa väärinkäyttää mutta ei poista sitä tosiasiaa, että sitä tarvitsevia on aidosti olemassa.

Vierailija
45/52 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivilkkailla ADHD-potilailla stimulantit toimivat päinvastoin kuin ne toimivat tavallisesti. Ne rahoittavat ADHD-potilaita. Ne ei tee niistä vilkkaampia ja energisempiä.

Tuolla aiemmin puhuttiin aikaansaamattomuudesta (esim. joku ei saanut vietyä koiraa ulos tjsp), onko se oire, joka säilyy adhd-ihmisillä lääkityksestä huolimatta? Paheneeko tuo oire lääkityksessä, joka rauhoittaa, entisestään?

ADHD nimenomaan muuttuu normaaliksi lääkkeiden avulla.

Vierailija
46/52 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella saa näiden lääkkeiden väärinkäytöstä huomattavaa hyötyä, kannattaa varmaan hakeutua lääkäriin? ADHD on hyvin alidiagnosoitu.

Vierailija
47/52 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni add piirteitä (myös as) . Olen tunnollinen, itseäni kohtaan vaativa (myös muita) ja perfektionisti. Toisaalta taas äärimmäisen saamaton, toiminnanohjaus takkuaa kunnolla, vaikea keskittyä asiaan joka täytyy tehdä, muttei kuulu mielenkiinnonaiheisiini, haahuilen, jumitan. Vaikea lukea kirjallisia ohjeita ja tehdä monivaiheisia hommia, vaikka äo:ni lienee keskimäärästä hieman korkeampi. Sama myös että viime hetkessä saan hommat tehtyä, yleensä ehdinkin. Mutta tämä ristiriita siis aiheuttaa mulla suurta ahdistusta ja stressiä. Olisinkin stressitön hälläväliä tyyppi, sitten ei aikaansaamaattomuus niin haittaisi.

Vierailija
48/52 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, mitä enemmän luen ADD:stä, sitä todennäköisemmältä tuntuu, että olen ADD. Eräs psykologikin sitä kerran arveli, kun teetti mulla erilaisia testejä huonon muistini takia. Nyt sitten pitäisi vain saada aikaiseksi varata aika tutkimuksiin. Oishan se upeeta, jos joku lääkitys ja harjoitteet toisi helpotusta tähän rasittavaan luonteeseen, josta olen kärsinyt koko ikäni. Lähipiirillekin tämä on vähän taakka. Ehkä koskaan ei ole liian myöhäistä? Olen jo yli nelikymppinen.

Vierailija
49/52 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua ja totean itselläni olevan ADD ilman hyperiä. Diagnoosia ei jaksa hakea koska en pystyisi kuitenkaan niellä lääkkeitä. Oppimisvaikeuksia ala-asteelta lähtien ym haaveiluihin jumittaminen. Opiskeluissa päättötyö tuli tehtyä pääosin viimeisenä päivänä alkuyöhön saakka. Kuten myös kaikki läksyt ja muutkin tekemiset tuppasi/tuppaa niin menemään.

Töihin lähteminen aamuvarhaisella ehtien julkisiin ihmisten vilinään yhtä tuskaisaa kuin yli 10v sitten.

Joskus ruoan ainesosat ehtii mennä pilalle kun en tehnykään niistä mitään vaikka olisin halunnut, tai vaan unohdan ne.

Haluan olla kerrankin ajoissa kaiken maailman kissanristiäisissä mutta yleensä viimeinen ja se ärsyttää itseäni joka kerta. Valmistaudun lähtemiseen jostain syystä viime hetkellä. Asiaa vaikeuttaa ettei ole autoa.

Tossa vain muutamia saamattomuuksia mainitakseni.

Vierailija
50/52 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa on se, että adhd ihmisellä on useita kaistoja yhtäaikaa auki ja niiden välillä poukkoilu ja valinta on mahdotonta. Sitä joko sählää kaikkea vähän tai ei yhtään ollenkaan. Lääkitys ja/tai helpottaa keskittymään yhteen kaistaan kerrallaan tai jopa sulkemaan epäoleellisia kaistoja.

Tämä on kyllä yleistä myös monilla, joilla lapsuusiän trauma. Harmillisesti montaa traumaa "hoidetaan" adhd:nä ja sitten ihmetellään kun kuvaan astuu jossain vaiheessa masennus ja ahdistus, eikä vaan helpota. Kun trauma hoidetaan kehosta niin puff neurokemiat tasoittuvatkin!

Vierailija
51/52 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om kokemus kumppanina on, että henkilö kesken kaiken hukkaa tekemänsä työn. Vaikka täyttää lomaketta ja sit yht äkkiä lomaketta ei ole. Jos hän nousee vaikka vessaan, hän ottaa lomakkeen käteen vaistomaisesti. Kesken vessamatkaa hän pukkasee johonkin muuhun asiaan ja laittaa lomakkeen vaikka hattuhyllylle. Jossain vaiheessa hän palaa vessan kautta jatkamaan työtä, mutta työ on hävinnyt.

Tai hyvä esimerkki on ulos lähtö. Hän ottaa avaimet avainkiposta ja on lähdössä. Tulee joku viivytys esim pyydän että tuo maitoa samalla kun käy lenkillä. Siinä vaiheessa avaimet ovat hänen kädestä kadonneet ja ne voi löytyä ihan mistä tahansa. Eli minuutin keskeytys ja siitä seuraa tuntien avainjahti.

Vierailija
52/52 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa on se, että adhd ihmisellä on useita kaistoja yhtäaikaa auki ja niiden välillä poukkoilu ja valinta on mahdotonta. Sitä joko sählää kaikkea vähän tai ei yhtään ollenkaan. Lääkitys ja/tai helpottaa keskittymään yhteen kaistaan kerrallaan tai jopa sulkemaan epäoleellisia kaistoja.

Tämä on kyllä yleistä myös monilla, joilla lapsuusiän trauma. Harmillisesti montaa traumaa "hoidetaan" adhd:nä ja sitten ihmetellään kun kuvaan astuu jossain vaiheessa masennus ja ahdistus, eikä vaan helpota. Kun trauma hoidetaan kehosta niin puff neurokemiat tasoittuvatkin!

Tai masennusta ja ahdistusta hoidetaan ja oireet jatkuu. Lopulta havahdutaan ADD -diagnoosiin. ADD lääkitys helpottaa arkea ja muut oireet hävitävät ajan kuluessa.