Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka päätyvät alkoholisteiksi

Vierailija
12.08.2017 |

Mutta nykyään kun olen epäonnistunut elämässäni kaikessa mitä olen yrittänyt, mukaanlukien itsemurhassa, alkoholisoituminen tuntuu ainoalta järkevältä ratkaisulta. Humalassa ei tarvitse miettiä miten luuseri olen ja miten huonosti olen pärjännyt elämässäni eikä tarvitse pelätä sosiaalista kanssakäymistä. Tunnen häpeää ja alemmuudentunnetta siitä miten huonosti olen kouluttautunut, miten en ole onnistunut saamaan pysyvää työpaikkaa ja että olen yhä edelleen perheetön.
Jouduin nuorena seksuaalisen väkivallan uhriksi, joka aiheutti pahat mt-ongelmat (masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa), jonka seurauksena opiskelu ja ihmissuhteiden muodostus on ollut lähes mahdotonta ja häpeän tätä enemmän kuin mitään muuta. Sen takia juon, humalassa en pelkää muita ihmisiä enkä tunne häpeää siitä miten huonosti olen pärjännyt.
Jos vain mahdollista, olen humalassa joka päivä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä vastausta et hakenut, mutta tämä on av ja nyt sen saat:

huomaatko itse tekstistäsi, että haluat tehdä aktiivisesti elämäsi helpoksi löytämällä syyn juomisellesi? Et yritä edes pärjätä, haluat vain luvan kanssa uhriutua. Minun on vaikea antaa sinulle myötätuntoa sen takia. Äläkä tee otsikoita, joiden takaa löytyy teksti, joka onkin täysin vastakkainen. Se jo herättää ärtymystä.

Koeta ryhdistäytyä.  Voimia sinulle kaikesta huolimatta. Seksuaalinen hyväksikäyttö, kuten ei mikään muukaan, ole ihmisen loppuelämän tuhoava tapahtuma. Jäit fyysisesti henkiin. Vain kuolema olisi tuhonnut elämäsi. Hyväksikäyttö tuhoaa elämän vain, jos uhri haluaa niin olevan. MIksi haluat niin? TÄmä on kauhea kysymys, mutta sinun on se nyt itseltäsi kysyttävä.

Vierailija
2/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, elämähän on suoritus josta jaetaan pisteitä. Tärkeintä on hyvä koulutus ja oppiarvot sekä se että perustaa perheen ja rupeaa tunnolliseksi veronmaksajaksi.

Luoja että kuulostat nuorelta ja naiivilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomaatko itse tekstistäsi, että haluat tehdä aktiivisesti elämäsi helpoksi löytämällä syyn juomisellesi? Et yritä edes pärjätä, haluat vain luvan kanssa uhriutua. Minun on vaikea antaa sinulle myötätuntoa sen takia. Äläkä tee otsikoita, joiden takaa löytyy teksti, joka onkin täysin vastakkainen. Se jo herättää ärtymystä.

Koeta ryhdistäytyä.  Voimia sinulle kaikesta huolimatta. Seksuaalinen hyväksikäyttö, kuten ei mikään muukaan, ole ihmisen loppuelämän tuhoava tapahtuma. Jäit fyysisesti henkiin. Vain kuolema olisi tuhonnut elämäsi. Hyväksikäyttö tuhoaa elämän vain, jos uhri haluaa niin olevan. MIksi haluat niin? TÄmä on kauhea kysymys, mutta sinun on se nyt itseltäsi kysyttävä.

Yritin vuosia korjata ongelmani ammattiavun kanssa, mutta en onnistunut. Kyllä, olen heikko, juominen on helppo tie ulos. Olen niin heikko, etten edes onnistu tappaamaan itseäni.

Vierailija
4/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, elämähän on suoritus josta jaetaan pisteitä. Tärkeintä on hyvä koulutus ja oppiarvot sekä se että perustaa perheen ja rupeaa tunnolliseksi veronmaksajaksi.

Kiitos, juuri tällaista suhtautumista odotan ihmisiltä, sen takia en ole ikinä perheenjäsenilleni tai ystävilleni kertonut ongelmistani. Netissä anonyymisti jotenkin uskallan tunnustaa nämä tuntemukseni. 

Kuitenkin tämä suhtautuminen saa miettimään, että ehkä se olisi kuitenkin parempi kaikkien kannalta yrittää uudelleen itsemurhaa.

Vierailija
5/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin siitä kiva foorumi että täällä kannustetaan suorasti tai epäsuorasti itsemurhaan.. minulla on täysin sama tilanne kuin aloittajalla, mutta en ole alkoholi, - vaan ruokariippuvainen. Haluaisin kyllä pään sekaisin koko ajan että elämä ei tuntuisi niin hirveältä mutta päihteet ei sovi minulle, en vain kykene juomaan yhtä iltaa pitempään. Traumaterapia auttaa kuitenkin sen verran etten aio tappaa itseäni, oletkohan saanut oikeanlaista apua vai onko se ollut vain menneisyyden kertaamista, mikä oikeastaan on traumaoire eikä sinänsä auta.

Vierailija
6/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri tämänkaltaisen suhtautumisen takia uhrit eivät uskalla puhua kokemuksistaan

Vierailija
7/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en minäkään kunnes menetettyä minulle rakkaan ihmisen tartuin alkoholiin ensimmäistä kertaa. Siitä asti viikonloput on olleet mahdollisuus ryypätä kun arkena kuitenkin täytyy näyttäytyä normaalina ihmisenä töissä. Edes teininä alkanut paha masennus ei silloin saanut mua kiinnostumaan alkoholista. Olin aiemmin tukahduttanut pahan olon ahmimalla ruokaa ja sairastanut bulimiaa.

N23

Vierailija
8/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismiin voi johtaa niin monet eri asiat.

Yksi paljon vaikuttava asia on geneettinen alttius eli käytännössä alkoholin aiheuttaman euforian voimakkuus. Itselleni alkoholi ei aiheuta mitään erityisen suurta euforiaa, mutta tunnen ihmisiä joilla se aiheuttaa sellaisen, he kokivat sen tunteen jo ensimmäisellä kerralla kun käyttivät alkoholia. Itse kokenut joskus voimakasta euforiaa laillisten lääkkeiden aiheuttamana, joten siinä mielessä ymmärrän alkoholisteja. Jos saisin saman fiiliksen alkoholisteja, voisi olla todella vaikeaa olla juomatta.

Toinen seikka on se, että alkoholin käytöllä voi "hoitaa" ahdistusta tai masennusta tai muita mt-ongelmia.

Kolmas seikka on se, että alkaa pikku hiljaa esim. stressiin juomaan alkoholia aina vain suurempia ja suurempia määriä. Tällöin alkoholismi voi tulla vuosikausien kuluessa.

Neljäs seikka että alkoholin käyttö alkaa puhtaasti sosiaalisena hauskanpitona mutta johtaa pikku hiljaa alkoholismiin.

Vierailija
9/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olet valmis, hae apua. Tällä hetkellä voi tuntua, ettei kukaan voi auttaa tai ettei mistään ole apua, mutta se ei pidä paikkaansa. Niin kauan kuin olet hengissä, asiat voivat parantua. Kuolemasta ei voi tietää, eikä sen jälkeen asioille voi tehdä enää mitään, mahdollisuus on mennyt. Vaikka sinusta tuntuukin nyt siltä, että mahdollisuus on mennyt jo joka tapauksessa, se on vain tunne. Se on masennusta ja ahdistusta, joita alkoholinkäyttö vain pahentaa. Hae apua lopettamiseen ja mt-ongelmiin edes vielä kerran.

Vierailija
10/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri tämänkaltaisen suhtautumisen takia uhrit eivät uskalla puhua kokemuksistaan

Onko uhri kertonut kokemuksistaan? Ei.

Etkö tajua, mikä ero on otsikolla:

Minut raiskattiin, kun oli 15, tarvitsen apua

ja otsikolla

En ole ikinä ymmärtänyt alkoholisteja ( joka jatkuu viestillä, jossa käy ilmi, että masentunut ihiminen haluaa vain oikeuttaa juomisensa?)

Otsikolle 1 olisin antanut kosolti myötätuntoa tai vaihtoehtoisesti jättänyt lukematta, koska asia on liian yksityinen, jotta tohtisin siihen puuttua. Lisäksi ap ja joku muu täällä uhkailee itsemurhalla, kun heitä moralisoi alkoholin käytöstä. Se on ihan samaa kuin mitä manipuloivat aviomiehet harrastavat: tapan itseni, jos nalkutat juomisestani, tapan itseni, jos jätät minut, tapan itseni.... jne.

Tajuatko? Itsemurhalla ei kiristetä. TAjuatko myös, millaisia kohtaloita ihmisillä on eivätkä he silti alennu alkoholisteiksi? En tiedä mitä ap:lle on tapahtunut (onko edes sitä, mitä väittää) mutta sen tiedän, että kaikki eivät koe, että esim. oman lapsen menettäminen, puolison kuolema, pahoinpidellyksi joutuminen, halvaantuminen olisi lupalappu ryhtyä alkoholistiksi ja vielä kaupan päälle ryhtyä uhkailemaan itsemurhalla, kun ratkaisu ei miellytä muita.

Vierailija
11/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, juuri tällaista suhtautumista odotan ihmisiltä, sen takia en ole ikinä perheenjäsenilleni tai ystävilleni kertonut ongelmistani. 

Oletko siis ap? Otsikossa tunnustit oman suhtautumisesi olevan ihan samanlainen. "En ymmärrä" on oikeasti suomeksi "tuomitsen". Olet itse tuominnut juopot ja nyt olet itse samanlainen.

Voit muuttaa vain omaa ajatteluasi. Et saa vaatia sitä muilta, jos ja kun et itsekään siihen kykene.

Vierailija
12/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en minäkään kunnes menetettyä minulle rakkaan ihmisen tartuin alkoholiin ensimmäistä kertaa. Siitä asti viikonloput on olleet mahdollisuus ryypätä kun arkena kuitenkin täytyy näyttäytyä normaalina ihmisenä töissä. Edes teininä alkanut paha masennus ei silloin saanut mua kiinnostumaan alkoholista. Olin aiemmin tukahduttanut pahan olon ahmimalla ruokaa ja sairastanut bulimiaa.

N23

Niin, minäkin (vaikken ole tuon ylläolevan kommentin kirjoittaja) suosittelisin,että sinun, hyvä ap. olisi hyvä löytää  oikeasti vertaistukea.

Alkoholisti et ilmeisesti ole, koska jos olisit niin todennäköisesti  noiden kokemustesi takia jo erittäin syvällä  juomakierteessä. 

Ei kukaan alkoholistiksi 'ryhdy'- sellaiseksi tullaan juomalla ja on joku alttius tulla alkoholistiksi, eli ajautua siihen lopulta kontrollin juomisestaan menetettyään. 

(Alkoholismihan luetaan nykyään sairaudeksi ja siinä on kyse juuri tuosta sille altistavasta tekijästä,joka löytyy ihmisestä jostain aivoista,mutta tätä tarkemman selityksen antaminen siitä kuuluu kyllä lääkäreille joten itse maallikkona en nyt kuvittelekaan voivani sitä tässä sinulle antaa.

Sen vain  tiedän, että he ovat sen sairaudeksi kansainvälisissä kokouksissaankin määritelleet.

Se ainakin on varmaa,että alkoholiin turvautuminen merkitsee ihmiselle hyppyä ojasta allikkoon, eli  sillä ja sen 'avulla'   ongelmat vain pahenevat.

Eli mistä tahansa  saa vielä huonompaa alkoholin avulla.  Toki elämässä asiat voivat olla huonosti ihan ilman alkoholiakin,mutta niitä sen ongelmia on joka tapauksessa helpompaa kuitenkin ryhtyä selvittelemään ilman sitä 'päällä olevaa'  akuuttia alkoholiongelmaa,johon kuitenkin olisi keskityttävä ensimmäiseksi ja  kokonaan.

Olen myös sitä mieltä,että tämä palsta ei tosiaankaan ole paras paikka niiden selvittämiseksi.

Vaikka näet  nyt nämä tähän asti täällä saamasi vastaukset ovat hyviä, niin tämäntyyppisellä anonyymilla palstalla ei koskaan olemitään  takeita siitä etteikö joku, ihan pelkästään kiusaamisenhaluinen ja itse jollain tavoin mt-ongelmainen puuttuisi (vaikka sitten kuinka vakavia asioita käsittelevään, kaikin puolin  asialliseen ja hyvässä hengessä käytyyn keskusteluun) siihen ainoana tarkoituksenaan joko:

a)esittämällä asiattomuuksia lyödä koko keskustelu ns. 'kokonaan läskiksi'

b) löytää joku ihminen jonka arvelee helposti ottavan kaiken itseensä ja satuttaakseen häntä henkisesti jollain mahdollisimman ilkeällä ja myrkyllisellä kommentillaan. (Esim.  vaikka ehdottamalla suoraan itsemurhaa)

Tällaisista vakavista  asioista keskusteltaessa  sen toisen osapuolen on oltava sellainen ,joka oikeasta haluaa auttaa sinua jollain positiivisella, hyvällä tavalla ja silloin siihen täytyy liittyä jotain ns. 'auttamisen etiikkaa' .

Keskustelun järkevällä ja mielekkäällä tavalla etenemiseksi  sinun olisi kyllä koko aika tiedettävä:

- kuinka monta henkilöä kanssasi on keskustelemassa keskustelussa mukana ja ..

.- kenelle kysymyksesi kulloinkin esität ja kuka siihen sinulle vastaa.

Nämä viimemainitut asiat eivät tietenkään voi toteutua tällaisessa ns. 'nettikeskustelussa', jossa esim.  kuka tahansa voi ihan 'out of blue' hypätä missä vaiheessa tahansa   täällä linjoille ja myös poistua aivan yhtä huomaamattomasti jonkun vaikka aivan asiaan kuulumattoman ja asiattoman kommentin tänne jätettyään .

Vierailija
13/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloon on helppo tarttua ja turruttaa tunteet ja todellisuus. Todellisuudessa asiat menevät vain enemmän päin helvettiä kun alkoholin käyttö on ongelmallista. Rahat, suhteet, työt, asunnot. Kaikki voi mennä. Miksi valita aina se helpoin tie = humala. Hakekaa apua ongelmiinne sitä voi  kyllä saada. 

Vierailija
14/14 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksaa

A) juoda? Parin päivän juomisella saa monen päivän kankkunen eikö todellakaan mikään alkoholi maistu. Päässä heittää ja hirvee olo(!)

B) rahat riittää? Joku halvin Koff on todella pahaa ja sitä pitää juoda tuhottoman ennen kuin on kännissä. Kunnon tuote taas maksaa. En raaskisi ikinä ostaa Suomen Alkon tuotteita joka päivä !

C) viitsii olla kännissä koko ajan ? Sönköttävä ihminen on inhottava , varsinkin deeku jonka ääni on mennyt ja alkon näkee naamasta. En ikinä halua olla semmonen. Selvinpäin voi tehdä asioita, pieni hiprakka estää esim kaiken liikunnan.ainakin mulla.

Sinun kannattaisi tehdä tutkimusmatka itseesi, hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet ja lähteä siitä eteenpäin, matka on pitkä mutta kannattava. Tunnusta faktat ja tiedosta mitä haluat. Älä vertaa muihin, tämä on Sinun elämä, ei kenenkään muun!