Olenko vain vainoharhainen, vai suhtautuvatko farmaseutit jotenkin inhottavasti, jos käy hakemassa rauhoittavia lääkkeitä?
En tiedä olenko vain ylianalysoinut, mutta pari kertaa olen ollut huomaavinani, että farmaseutti olisi ollut jotenkin ivallinen/inhottava hakiessani rauhoittavia. Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (92)
Ap?
Sinun kannattaisi ainakin ottaa ne nappisi kiltisti, flippaa niin että paukkuu koko palstan leveydeltä. Ne ylläpitävät työkykyä, mutta tietenkin ilman työtä ehtii juoda ja ryynittyä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykiatri on hullu kirjoitti:
Koko mentaalipuolen systeemi suuressa viisaudessaan suhtautuu lähtökohtaisesti negatiivisesti rauhoittaviin. Katso: kun niistä voi tulla riippuvaiseksi!
Samalla tavalla kuin vaikkapa diabetespotilas insuliinista.
Aika monissa sairauksissa lääkkeet ovat elintärkeä apu sairastaville. Moni olisi haudassa ilman niitä. Että onko se sitten sitä pahaa riippuvuutta...
Ei ole kyse samasta tavasta. Rauhoittavissa voisit jo pärjätä ilmankin niitä tilanteesi muututtua, mutta et pärjääkään, koska jäit kiinni lääkkeeseen, diabeteksessa jos tilanne menee ohi niin henkilö voi olla ilman niitä lääkkeitä TAI tilanne ei mene ohi.
Taas joku lääkikseen pääsemätön apteekin työntekijä leikkii lääkäriä.
Mulle on mm farmaseutti alkanut valittaa, ettei pitäisi käyttää unilääkkeitä. Kas kun unettomuuteen on ihan oikea syy ja se on perinnöllinenkin. Ilman nukkumista sairastuisin ja kuolisin ja selviän hyvin pienellä annoksella, ilman sivuvaikutuksia ja ilman riippuvuutta. Alan lääkäri sanoi, että osa ihmisistä pystyy ja joutuu käyttämään niitä ilman ongelmia koko elämänsä.
En todellakaan ole lääkäri, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö työnkuvaan kuuluisi kertoa faktoja. Se, että sinä olet poikkeus, ei muuta sitä, miten tilanne valtaosalla menee. Toki ongelma on monille aiheutettu jo 90-luvulla, ja he mielestään ovat vain kroonisesti unettomia, ilman, että se lääkäri ikinä asiaa on tutkinut mitenkään.
Ihan varmasti suhtautuvat. Koska ovat hekin aivopestyjä luulemaan ettei rauhoittavia voi käyttää oikein ja että jokainen on narkkari ja pakenee ongelmia. Ikävä asenne. Itse olen hakenut pari kertaa ja silloin oli ihan asiallista, toinen farmaseutti jopa kertoi omista kokemuksistaan Diapamista. Mutta tiedän että paljon on asiattomia ja ammattitaidottomia farmaseuttejakin. Hullua, tietäen kuinka harvoin nykySuomessa edes rauhoittavia määrätään!
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti suhtautuvat. Koska ovat hekin aivopestyjä luulemaan ettei rauhoittavia voi käyttää oikein ja että jokainen on narkkari ja pakenee ongelmia. Ikävä asenne. Itse olen hakenut pari kertaa ja silloin oli ihan asiallista, toinen farmaseutti jopa kertoi omista kokemuksistaan Diapamista. Mutta tiedän että paljon on asiattomia ja ammattitaidottomia farmaseuttejakin. Hullua, tietäen kuinka harvoin nykySuomessa edes rauhoittavia määrätään!
Kipitä sinä apoteekkiin, ne ovat poistumassa kokonaan avopsykalta, mitäs sitten ap?
No ei ilmekään värähdä. Aivan sama, hakeeko migreenilääkkeitä vai rauhoittavia. Mulla lääkelitania on pitkä kuin nälkävuosi, joten ihan sillä samalla ilmeellä olen kaikki lääkkeeni saanut. Niitä rauhoittavia hakevat niin monet, että lääkkeet ne vaan on muiden joukossa. Ehkä itse olet varautuneempi ja tarkkailevampi tuossa tilanteessa.
Mulle on aina oltu ihan neutraaleja, unilääkkeitä ja rauhottavia käytän. Itseä valitettavasti nolottaa niitä hakea kun niihin on lyöty "pilleripää" stigma.
Pitää syödä mielialalääkkeitä eikä bentsoja. Joopa joo. Itse jouduin hakemaan rauhoittavia, kun sain niistä mielialalääkkeistä hirveän ahdistuksen ja paniikkeja. Lopulta päätin käydä sen masennuksen läpi ilman mitään lääkitystä. Onneksi mulla oli varaa hankkia keskusteluapua.
Se oikea syy miksi bentsoista halutaan eroon on niiden halpa hinta.
Vähän suhteellisuudentajua kehiin! Mitä nolotuksen aihetta siinä on, jos mentaalipuolen vaivaan on saanut lääkityksen. Et varmasti ole farmaseutille mitenkään ainutlaatuinen ilmestys. Liukuhihnalta he niitä lääkkeitä sieltä antavat, lääkärin kirjoittamia reseptejä. Mulle ainakin aivan sama, missä asennossa myyjän otsarypyt on.
En tiedä maalla, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla tällaiset kokemukset.
Minä jouduin käyttämään rauhoittavia, koska ex jäi vainoamaan eron jälkeen. Kun elää jatkuvassa konkreettisesta syystä johtuvassa pelossa, että itseltä tai lapselta lähtee henki. Minulle oli ihan sama jos joku katsoi vinoon tai oli katsomatta. Lääkkeet oli helppo jättää kun tilanne rauhottui. Ei syntynyt riippuvuutta eikä tullut vieroitusoireita. En ollut masentunut vaan ylivirittynyt (jokainen ovikellon/puhelimen soitto jne hälytti), joten en todellakaan tarvinnut serotoniinia tms. Onneksi kohdalleni ei sattunut ketään opettavaista ääliötä varoittelemaan, tilanne oli muutenkin tarpeeksi vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki bentsot pitäisi kieltää koska aiheuttavat riippuvuutta. Ahdistukseen sekä paniikki oireisiin on olemassa neuroleptejä jotka ovat turvallisia, eivätkä aiheuta riippuvuutta tai muuta persoonallisuutta.
Olen pahoillani, jos sinulle syntyi riippuvuus ja peroonallisuutesi muuttui. Et voi kuitenkaan yleistää oma kokemustasi.
Mulla alkoi unihäiriöt, kun exä humalapäissään hakkasi ja raiskasi pari kertaa. Erottiin, mutta kauhu iltaisin jäi. Pyysin nukahtamislääkkeitä, kun aloitin terapian. Sain niitä lääkäriltä pitkin hampain ja apteekista luennon terveellisistä elämäntavoista unen hoidossa. Koko juttu oli niin nöyryyttävä, että nykyään valvon yöt ja olen piiiitkällä saikulla väsymyksen ja post-traumaattisen stressin vuoksi. Ehkä ne lääkkeet olis ollu jees.
Meidän kylän apteekissa on ainakin mukavia farmaseutteja, kävi hakemassa sitten diapamia tai buranaa 😁
Vierailija kirjoitti:
Kahvihuoneessa me tyttöjen kanssa aina naureskellaan teille narkkareille jotka ette kestä elämää selvin päin :D
Muut ihmiset nauravat teille heitukoille, joiden oma elämä on niin kurjaa, että teidän täytyy nälviä muita ja yrittää jatkuvasti todistella niin pirun kovasti muille ihmisille, että olette heitä parempia. Niinhän se vain on, että ne tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Itse topicista: Olen aloittaja huomannut ihan saman asian että suhtautuminen on nuivaa, itse tosin en ole saanut vittuilua asiasta mutta kummeksuvia katseita kylläkin. Tulee sellainen olo, että olen tekemässä jotakin laitonta vaikka näin ei asia ole. Muuten, suurin osa meistä bentodiatsepiinien käyttäjistä emme todellakaan ole narkkareita, mutta ne päihtymistarkoitukseen bentsoja käyttävät idiootit ovat pilanneet meidän loppujenkin maineen.
Minkään muun lääkkeen käyttäjäkunnalla ei ole niin demonisoitu ja kyseenalainen maine, kuin bentsojen käyttäjillä. Valviran uusien, epäloogisten ja typerien protokollien takia, juuri millään paikkakunnalla ei enää määrätä ihmisille näitä lääkkeitä, ei vaikka monille olisi juuri niistä ihan valtavan paljon apua. Tämä on naurettavaa byrokratiaa, ja ihmisten hyvinvoinnin kanssa leikkimistä. Jotkut aivosoluja tuhoavat zombielääkkeet, kuten neuroleptit ovat muka jotenkin parempi vaihtoehto vai? Näin ainakin tuntuu olevan lääkärien mielestä, sillä lähes joka hiton vaivaan niitä nykyään tyrkytetään.
Ettehän te säälittävät bentsojen käyttäjät edes tunne niiden haittavaikutuksia, kun ette näe niissä mitään vikaa. Isosssa kuvassa ne haitat sitten näkyvät ja koska hyötyä ei ole todistettu pitkäaikaiskäytössä niin siksi niitä ei pitäisi määrätä kuin tilapäiseen tarpeeseen.
Hauska ajatella, että bentsojenkäyttäjät kuvittelevat minua jaksavan kiinnostaa heidän nuhteellisuutensa ihmisinä. Tietty jos on tukka sotkuisella ponnarilla, ja se on rasvainen ja isot rumat kaulatatskat niin sitten jo tulee mieleen, että onkohan kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te säälittävät bentsojen käyttäjät edes tunne niiden haittavaikutuksia, kun ette näe niissä mitään vikaa. Isosssa kuvassa ne haitat sitten näkyvät ja koska hyötyä ei ole todistettu pitkäaikaiskäytössä niin siksi niitä ei pitäisi määrätä kuin tilapäiseen tarpeeseen.
Mistä ihmeestä sinä kuvittelet tietäväsi, milloin myyt bentsodiatsepaania tilapäiseen vai pitkäaikaiseen ja säännölliseen käyttöön? Teetkö siis päätelmät pärstäkertoimen perusteella? Ammattitaitoista meininkiä tosiaan.
Oli miten oli, vaikuttaa siltä, että kuvittelet sinulla olevan näiden bentsojen myyjänä valta parantaa maailmaa tai ainakin puhdistaa se näistä "käyttäjistä", luusereista, sinun omista asiakkaistasi.
Mitä sinä kuitenkin ja tietenkin voit tehdä, on venytellä asiakkaan edessä sitä naamaasi ja "kikatella tyttöjen kanssa kahvihuoneessa". Ainokainen paikka missä sinä voit leikkiä olevasi muiden yläpuolella on siinä korotetun tiskin takana mantraamassa ulkoa opittuja luentoja, jotka nämä asiat jo lääkäriltään kuullut asiakkaasi kuuntelee koska on ihminen ja arvostaa sinua ja työtäsi asenteestasi huolimatta, mutta kaikkialla muulla, kuten vaikkapa oikein näkyvänä esimerkkinä AV:lla, olet vain tietämätön hupakko ja höpötyksestäsi päätellen myös todella tyhmä.
Itse en henkilökohtaisesti ole ajatellutkaan, että jotain farmaseuttia on voinutkin niin ärsyttää jaella minulle minun lääkkeitäni. No, aina oppii uutta. Toivottavasti et koskaan saa minua asiakkaaksesi, päädyt vielä lääkelistani takia itse verenpainelääkitykselle. :)
Kyllä minä säälittävänä bentsojen käyttäjänä näen niissä vikaa. Olen se perheellinen, joka käyttää bentsoja ja käy töissä. Kuka noita nappeja haluaisi syödä?? En ainakaan minä. Mahdollinen riippuvuus (fyysinen ja psyykkinen), tarkkaavaisuuden heikkeneminen jossakin vaiheessa, jne... Johon vaiheeseen ei saa itseään päästää. Kyllä useimmat haitat tietää, koska KOKEE ne henkilökohtaisesti ITSE. Ja niiden kanssa on pärjättävä.... Kestettävä välipäivinä pientä ärtyneisyyttä, vieroitusoireiden kaltaista... Samalla kun arjen pitäisi pyöriä normaalilla tavalla. Joten lue sinä siitä ohjepaprusta mahdollisia bentsojen sivuoireita, kun me selviämme omasta rankasta historiastamme näiden avulla ja yritämme lisäksi selvitä rauhoittavien negatiivisista puolista. !
Sä vain näet sen siellä, koska halveksit itseäsi. Otapa hotellivirkailijalta sama info, ja mieti, mille hänen katseensa, se normipäivän, tuntuu.
Vai pitäisikö jälkiehkäisyt myydä "kiva kun tulit lomalle tänne meille, hei hei!" -tyyliin?