Joku ruikuttaa mokkapalojen leipomisesta ja joku hoitaa vapaaehtoisena sen valmennuksen...
Nappulaliigassa on ainakin oma mieheni jo monta vuotta käyttänyt useamman tunnin viikossa joukkueen valmennukseen. Ilmaiseksi,koska haluaa, että lapsella on joukkue ja hyvä harrastus. Harjoitukset suunnitellaan, paikalle roudataan välineet, järkätään pelit, pidetään harkat...
Ja joku kokee ongelmaksi pari mokkapalapeltiä. Ilman talkoita näitä harrastuksia vaan ei ole.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, että monesti oletetaan, että se on aina perheen äiti, joka leipoo. En ole koskaan kuullut, että iseiltä pyydettäisiin sellaista.
Meillä isä leipoo. Eiköhän se ole seuralle sama kuka leipoo, kunhan kahvion alkaessa on myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Must on hölmöä antaa jokaiselle samat "listat". Joku ostaa halvinta jauhomakkaraa ja joku toinen parempaa, kiva niitä myydä samalla hinnalla. Tai pizzat, joista ei yhtään tiedä mitä niissä on ja kaikki palat on erilaisia.
Ois selkeämpi jakaa niin, että osa tuo sämpylät ja joku leipoo jne.
Mä en hetkeäkään usko että toi lista on tarkoitettu niin, että kaikki tuo tuon kaiken. Ensinnäkin tossa on aivan tolkuton määrä ruokaa, ei varmaan menis jossain Hesa Cupissakaan yhtenä päivänä yhdessä paikassa. Tuskin tuollainen Nappulaliiga nyt mitään ihan megaturnauksia järkkää.
Sen verran monta erilaista buffettia ja kioskia oon lasten urheiluharrastusten ja koulun tiimoilta joko organisoinut tai tuonut sinne myytävää, etten yksinkertaisesti usko tuohon. Koska ajatuskin on ihan järjetön. Miten tollaisia artikkeleita edes myytäisiin, kun kaikki sämpylät on erikokoisia, jonkun pussi poppareita on litran pakastepussi, toisen taas Estrellan sipsikokoinen pussi kaupasta.
Jos jokainen tuo pussin popcornia, siellä on 12 pussia popcornia. Vastaavasti siellä on 12 pellillistä mokkapaloja ja 12 pellillistä pizzaa, melkein 200 grillimakkaraa, 120 sämpylää ja 120 ruisleipää jne.
Listalla oli nuo kaikki, merkitty JA tai +-merkillä. Tommoset määrät kannattais varmaan hakea tukusta että sais tasalaatuista. Mitään järkeä ei ole tehdä pahoja halvin mahdollinen juusto&ketsuppipizzaa kun sitä ei kukaan halua syödä. Mahdoton pysyä kärryillä mitä mikäkin sämpy sisältää jos jokainen heittää omatekemänsä buffaan. Tai että jokainen ostaa kolme pahaa makkarapakettia ja yhden hyvän josta itse haluaa syödä. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö joukkueen sääntöihin voisi jo liittää ns honnaston vuoden muista kuluista. Eli kuinka monta kertaa vuodes jokaisen täytyy osallistua joko leipomalla/kuskaamalla/talkoilemalla/siivoomalla/kahvios myymäl tms. Ihan et jokainen vanhempi vaik kaks kertaa vuodes. Jos et halua näitä töitä tehdä niin oman osuuden voi kuitata esim 100€:lla. Näin jokainen voi päättää et tuleeko tekeen töit vai maksaako itsensä ulos. Kun ain löytyy niit jotka tykkää tehdä ja niit jotka ei halua.
Muuten hyvä, mutta mites ne turnauskahviot? Kun seura järjestää isoja turnauksia, on oltava asiallinen kahvio. Siellä on oltava myytävää ja myyjiä. Ja huomauttaisin, että turnauksia järjestetään, jotta pojat ja tytöt pääsevät pelaamaan muitakin kuin oman joukkueen jäseniä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi kun kysyin, ei tarvitse suuttua. Ei ole kyse siitä, ettei minulla olisi rahaa. Olen vain miettinyt, kun en tajua esim noista peleihin osallistumisista mitään. Mistä minä voisin tietää jotain tuomarimaksuista ja turnausmaksuista.
En suuttunut vaan vastasin. Usein näitä maksuja kyseenalaistetaan ikäänkuin joku vetäisi välistä ja rikastuisi "mokkapalavanhempien" kustannuksella. Se on loukkaavaa, kun itse panostaa vapaaehtoistyöhön aika paljon...
Ja sinä maksat kaikki samat maksut kuin muut vanhemmat?
Olen itse toiminut jojona ja pari muuta lasta on harrastanut muualla ja siellä eri jojot. Lisäksi tietty kavereiden lapsia harrastaa ja näistä mokkapalatalkoista ja jojoiluista tulee juteltua.
Jojo (joka tämä lainaamasi vastaaja on) maksaa tasan saman summan lapsensa harrastuksesta kuin kuka tahansa muu joukkueessa. Lisäksi käyttää omaa puhelinta, tietokonetta, yleensä joutuu printtailemaan ja kopioimaan, eikä aina onnistu seuran toimistolla (jos sellaista edes on).
Toivottavasti tämä on nyt viimein selvää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joukkueen sääntöihin voisi jo liittää ns honnaston vuoden muista kuluista. Eli kuinka monta kertaa vuodes jokaisen täytyy osallistua joko leipomalla/kuskaamalla/talkoilemalla/siivoomalla/kahvios myymäl tms. Ihan et jokainen vanhempi vaik kaks kertaa vuodes. Jos et halua näitä töitä tehdä niin oman osuuden voi kuitata esim 100€:lla. Näin jokainen voi päättää et tuleeko tekeen töit vai maksaako itsensä ulos. Kun ain löytyy niit jotka tykkää tehdä ja niit jotka ei halua.
Kyllä huomaa, ettet ole ollut tämänkaltaisessa toiminnassa ikinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Äläpä muuta viserrä! Itsekin joukkueenjohtajana olen kuunnellut tätä valitusta leipomisesta jo ihan liikaa. Meidän joukkueessa buffettoimintaa on n. 1-2 x vuodessa, mutta sekin on aivan ylivoimaista joillekin. Kun on niin kiire eikä työssäkäyvä kerkee. For your information: me jojot ja valmentajatkin ollaan työssäkäyviä ja perheellisiä, mutta silti uhraamme aikaa teidän lapsillenne useamman tunnin viikossa. Pullanpaistaminen tai kahden tunnin seisominen kiskassa/vuosi on pientä siihen verrattuna.
Tuo yh ei nyt oikeen tajua, että juuri talkootoiminnalla pyritään nimenomaan pitämään maksut inhmillisinä ja varmistamaan myös vähävaraisten perheiden mahdollisuus harrastaa ja pelata.
No miten se että.yh käyttää perhernsä 3 viikon ruokarahat talkooleipomiseen varmistaas3n että vähävarainen voi harrastaa ja pelata? Eikö perhe ole yhäkin vähävaraisempi?
Me olemme keränneet ylimääräistä rahaa pitämällä buffetteja isoissa tilaisuuksissa kuten kaupunginosailloissa tai kirpparitapahtumissa turnausten ja otteluiden lisäksi. Minä ainakin teen tarjottavia mielellään tuollaisiin ja olen myymässä myös. Toki emme myy mitään makkaroita, ihmiset tykkäävät esim. lohileivistä, karjalanpiirakoista ja hedelmistä enemmän.
Laji koripallo ja paikkakunta Espoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listahan oli:
- pellillinen pitsaa
- pellillinen mokkaruutuja tms
- 10 täytettyä sämpylää
- 10 täytettyä ruisleipää
- 1 pussi poppareita
- 4 pakettia makkaraaKyllä näihin saa aika monta kymppiä menemään,mikä taas toimeentulotuella elävälle yh:lle on paljon. Ja huom! Lista ilmoitettiin 2 päivää (!!) Ennen turnausta, jolloin kustannuksiin ei voinut varautua etukäteen.
Mutta lukeeko missään kohtaa, että tämän yhden naisen piti hoitaa kaikki YKSIN?
Onko Fb tai yhteys Iltalehteen se ratkaisu. Aina. Voisiko asiaa selvitellä ensin ja kirjoitella vasata sitten tai ottaa yhteyttä Iltap...skoihin.
JOS tuo määrä oli yhden perheen/äidin tehtävänä, on se kyllä aika hemmetin paljon. Kuka ne syö?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin sitten ei ole rahaa, sitäpaitsi ei se mokkapaloihin rajoittunut se mitä noiden turnaukseen olisi pitänyt kuskata vaan siinä oli evästä koko bussilliselle ilmeisesti.
Jos ei ole rahaa, niin sitten lapsi ei voi harrastaa lajia, josta tulee kustannuksia. Mielestäni aika yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, varmaan helpompaa ilmaiseksi käydä johtamassa , kuin ilmaiseksi leipoa. Luuletteko että ne aineet tulee taivaasta?
Voi myös toimittaa JoJolle kuitit tarvikkeista, kuten meillä tehdään. Ja turha kitistä työajasta tms, jos pari peltiä joutuu leipomaan. Meillä koutsit pistää lähes ympäri vuoden _viikoittain_ vähintään 10h kuvioihin eikä edes vastuuvalkku suostu ottamaan bensakorvauksia.
Siinä keskimääräiselle mokkapalakitisijälle vähän suhteuttavaa faktaa kuinka junnujoukkueessa joku muukin tekee "jotain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä muuta viserrä! Itsekin joukkueenjohtajana olen kuunnellut tätä valitusta leipomisesta jo ihan liikaa. Meidän joukkueessa buffettoimintaa on n. 1-2 x vuodessa, mutta sekin on aivan ylivoimaista joillekin. Kun on niin kiire eikä työssäkäyvä kerkee. For your information: me jojot ja valmentajatkin ollaan työssäkäyviä ja perheellisiä, mutta silti uhraamme aikaa teidän lapsillenne useamman tunnin viikossa. Pullanpaistaminen tai kahden tunnin seisominen kiskassa/vuosi on pientä siihen verrattuna.
Tuo yh ei nyt oikeen tajua, että juuri talkootoiminnalla pyritään nimenomaan pitämään maksut inhmillisinä ja varmistamaan myös vähävaraisten perheiden mahdollisuus harrastaa ja pelata.No miten se että.yh käyttää perhernsä 3 viikon ruokarahat talkooleipomiseen varmistaas3n että vähävarainen voi harrastaa ja pelata? Eikö perhe ole yhäkin vähävaraisempi?
No ihan ensinnäkin, toiminnanjohtaja on jo perjantaina todennut, että osallistuminen tähän ei ole pakollista ja se, ettei osallistu, ei saa estää lasta urheilemasta. Hän on luvannut selvittää asian ko. joukkueen kanssa, että onko kyseessä väärinkäsitys tuolle "valtavalle määrälle ruokaa" vai mikä on taustalla tällaiselle vaatimukselle (jos se nyt siis todella jostain kummallisesta syystä olisi noin).
Toisekseen, vaikka noi tekis ihan kohtuullisen hyvistä raaka-aineista, noihin ei saa menemään missään nimessä 30 € enempää ja kahdella kympilläkin saa jo ihan hyvät setit. Jos toi todella on kolmen hengen perheen kolmen viikon ruokaraha, niin toi äiti pitää nimittää valtiovarainministeriksi.
Kolmanneksi. Noi puffetit ja kioskin on todella iso osa joukkueen varainhankintaa. Meillä taitoluisteluseurassa kioski tuottaa vaikka muodostelmaluistelukisoissa todella ison potin rahaa, vaikka artikkelit hankitaan tukusta, ainoastaan mokkapalat kerätään luistelukoululaisten perheiltä. Sämpylät yms. valmistetaan sitten porukalla siellä kioskissa. Näillä tuotoilla tasataan sitten esim. jäämaksuja, jotka nousevat joka ikinen vuosi (kaupungin toimesta), jotta harrastusmaksut pysyisivät kohtuullisina. Parin kympin panostus johonkin leipomuksiin voi tuottaa vaikka parin sadan hyödyn.
Kuten toiminnanjohtaja sanoo, joukkue voi myös kerätä rahaa vaikka turnausreissuun Helsinkiin tai verkkaripukuihin joukkueelle, he voivat kerätä talkoilla rahaa, joilla nämä voidaan toteuttaa tai ainakin pienentää kustannusta. Tietty tästä on aina se, että haluaako kaikki tuollaisia reissuja tai verkkaripukuja (tämä valittajaäiti ainakin halusi lapselleen verkkarin vaikkei voi feministinä leipoa).
Itse voin osallistua ihan mihin tahansa muuhun, mutta en leipomiseen, koska olen siinä pääosin huono. Toivon, että poikani joukkueen johto tulee tulevaisuudessa antamaan muitakin vaihtoehtoja auttaa kuin leipominen.
Vierailija kirjoitti:
Itse voin osallistua ihan mihin tahansa muuhun, mutta en leipomiseen, koska olen siinä pääosin huono. Toivon, että poikani joukkueen johto tulee tulevaisuudessa antamaan muitakin vaihtoehtoja auttaa kuin leipominen.
Ilman muuta antaa. Tämä mokkapapelti on nyt vain esimerkki. Voit ryhtyä vaikka varainhankintavastaavaksi, jojoksi, rahastonhoitajaksi jne.
Ihana kun ihmiset kommentoi tietämättä kaikkia faktoja.
Kyllä, viestissä nimenomaan listattiin nuo kaikki käyttäen sanaa JA tai +. Myös myöhemmissä viesteissä tuli ilmi, että jokaisen perheen täytyisi tehdä ne kaikki, ei vain jotain niistä. Lisäksi äidille sanottiin suoraan, ettei lapsi voi osallistua, jos listaa ei toteuteta. Tämän jälkeen moni muukin perhe perui osallistumisensa turnaukseen.
Vaatimuslista oli täysin kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa niin sitten ei ole rahaa, sitäpaitsi ei se mokkapaloihin rajoittunut se mitä noiden turnaukseen olisi pitänyt kuskata vaan siinä oli evästä koko bussilliselle ilmeisesti.
Jos ei ole rahaa, niin sitten lapsi ei voi harrastaa lajia, josta tulee kustannuksia. Mielestäni aika yksinkertaista.
Ehkä mutta jos tarkoitus on että vähävaraistenkin lapset voi harrastaa ja sitten kuitenkin järkätään systeemi näiden "talkoo" ja "vapaaehtois" hommien kanssa siten ettei vähävarasiten lapset voi harrastaa kun ei yksinkertaisesti ole rahaa kaikkiin niihin ekstrakuluihin niin mielestäni tässä on aikamoinen ristiriita. Ei se ristiriita sillä poistu että keskituloiset rupeaa kuorossa huutamaan että uliuliuli mitäs oot köyhä.
Nuo lasten harrastusklubit saa valtiolta avustuksia just siksi että vähävaraisetkin voisi osallistua. Pitäisikö nämä avustukset poistaa jos klubit pitävät omalla toiminnallaan huolen ettei se onnistu sittenkään?
Vierailija kirjoitti:
Katokko famakko ei leivo. Typerä ja hankala akka. Teki itsestä naurettavan marttyyrin. Toivottavasti se jengi antais tolle kenkää.
Leivotko sinä miten innokkaasti?
Mitä helkkaria nappulaliigalainen tekee 80euron liigapusakalla ?
Miksei muksut voi vain pelata kentällä ja mennä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katokko famakko ei leivo. Typerä ja hankala akka. Teki itsestä naurettavan marttyyrin. Toivottavasti se jengi antais tolle kenkää.
En ole kysymyksesi kohde... mutta meillä mies osaa leipoa, samoin minä. Eikä kumpikaan meistä ole feministi tai sovinisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kysymyksesi kohde... mutta meillä mies osaa leipoa, samoin minä. Eikä kumpikaan meistä ole feministi tai sovinisti.
Haukkuuko leipova miehesi naisia, jotka eivä leivo, femakoiksi ja typeriksi ja hankaliksi akoiksi?