"Roaccutan ei paranna ihoa" -ihotautilääkäri ?
Eli, olen 23v. nainen, jolla aknetaipumus ja rasvainen iho. Söin 6 kk roaccutan-kuurin puoli vuotta sitten, ja akne palasi. Kävin tänään ihotautilääkärissä, ja sain uuden 2kk roa-kuurin, ja lääkäri kertoi, että roaccutan ei paranna ihoa lopullisesti? Mitä ihmettä? Olen ollut aina siinä uskossa, että parantaa ja on todella harvinainen poikkeus, jos roa ei toimi kunnolla, sen jälkeenhän iho on ainakin google-kuvien ym. perusteella sileä kuin mikä. Ihon kunto on minulle todella tärkeä asia, ja oloni on niin turhautunut. Akne palasi lievempänä, mutta ihoni ei missään nimessä ole terve/hyvä. Lääkäri sanoi, ettei ihotyyppiään ym. voi muuttaa, mutta eihän kenenkään ihotyyppi voi olla "loppuelämän ajan tulehtunut". Tämä asia masentaa minua todella paljon ja vaikuttaa psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiini. Eli, kyllähän ihotautilääkärillä täytyy olla konstit saada akneni hoidettua? Ikääkin on jo 23v, joten ei tunnu kivalta, kun kaikilla muilla tämän ikäisillä jo sileät ihot.
Kommentit (41)
Olen syönyt itsekin tuon kuurin 30v sitten..Muistaakseni 3kk silloin. Varsinainen apu tuli kun söin Diane nova pillereitä 15v. Muut pillerit ja esim hormonikierukka huonontavat ihoa huomattavasti. Nyt olen yli 40v ja raskaudet takana, niin akneiho on muuttunut normaaliksi. Tsemppiä ihon kanssa taisteleville, kyllä se joskus helpottaa.
ex akne kirjoitti:
Olen syönyt itsekin tuon kuurin 30v sitten..Muistaakseni 3kk silloin. Varsinainen apu tuli kun söin Diane nova pillereitä 15v. Muut pillerit ja esim hormonikierukka huonontavat ihoa huomattavasti. Nyt olen yli 40v ja raskaudet takana, niin akneiho on muuttunut normaaliksi. Tsemppiä ihon kanssa taisteleville, kyllä se joskus helpottaa.
Ok, uskon, että ne pillerit voisivat auttaa, mutta epäröin niitä hirveästi. En haluaisi kroppaani ylimääräisiä hormoneita/aineita, vaikka syönkin nyt tällaista "myrkky"kuuria.
Ko. kuuri määrättiin itselleni noin kymmenen vuotta sitten 24 vuotiaana. Kesti noin 7 kuukautta. Ihotautilääkäri sanoi suoraan, että tuohon ei auta mikään muu, vaikean aknen keskivaikea muoto. Tuon kuurin jälkeen iho muuttui täysin, todella sileäksi. Nyt jotakin epäpuhtauksia silloin tällöin, mutta varsinaisesti sama ongelma ei ole enää toistunut. Mielestäni ihotyyppi muuttui myös rasvaisesta sekaihoksi.
Olen 43-vuotias ja vieläkin ihossani on aknea ja ihotyyppi erittäin rasvainen, vaikka on Roaccutania kokeiltu ja söin n. 18 vuotta Diane Novaa putkeen (lääkäri lopetti ne 2 vuotta sitten, koska kuulemma ei enää yli 40-vuotiaille sovi...). Käytössä on ollut myös ajoittain Apocyclin, mutta sitäkään ei voi ikuisesti ottaa. Kaikenmaailman rasvat ja puhdistusaineet on kokeiltu, samoin ruokavaliossa kokeiltu maidottomuutta, viljattomuutta ja sokerittomuutta. Vettä juon n. 2,5 litraa/pv.
Tällä iholla nyt vaan mennään ja siihen olen onneksi sopeutunut vuosien varrella. Tosin välillä raivostuttaa, kun aamulla herää ja huomaa ihon "räjähtäneen" taas kerran huonommaksi. Sitten on vaan odotettava, että se siitä palautuu normaalin olotilaansa, eli finnejä vain muutama siellä täällä.
Hieman pelkään mitä vaihdevuodet tuovat tullessaan, että meneekä huonommaksi, vai joko muuttuisi ns. normaaliksi finnittömäksi ihoksi. Tuskin. :D
Vierailija kirjoitti:
Ko. kuuri määrättiin itselleni noin kymmenen vuotta sitten 24 vuotiaana. Kesti noin 7 kuukautta. Ihotautilääkäri sanoi suoraan, että tuohon ei auta mikään muu, vaikean aknen keskivaikea muoto. Tuon kuurin jälkeen iho muuttui täysin, todella sileäksi. Nyt jotakin epäpuhtauksia silloin tällöin, mutta varsinaisesti sama ongelma ei ole enää toistunut. Mielestäni ihotyyppi muuttui myös rasvaisesta sekaihoksi.
Mukavaa kuulla, että kuuri auttoi sinua. Olen itsekin siinä uskossa, että roaccutanin kuuluisi toimia tuolla tavoin. Koen, ettei oma kuurini ollut tarpeeksi pitkä, että iho olisi ehtinyt täysin parantua. Ihotyyppini on rasvainen, kuuri vei rasvaisuuden pois, mutta ongelma tulikin takaisin. Tarkoituksena oli, että kuurin jälkeen olisin odottanut puoli vuotta, käyttänyt sen jälkeen avitcidia mustapäihin, ja sen jälkeen käynyt mahdollisesti laserhoidossa. Eli oli ajateltu, että olisi pysyvä ratkaisu. Nyt ihossani on kuitenkin taas tulehdusta, rasvaisuutta, laajentuneita ihohuokosia, pieniä näppylöitä ja muutama kystan/syvän finnin tyylistä ongelmaa... HUOH. Joten nuo ratkaisut eivät tulleet kysymyksiin. Haluan ensin hoitaa aktiivisen aknetulehduksen/mikälie pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen 43-vuotias ja vieläkin ihossani on aknea ja ihotyyppi erittäin rasvainen, vaikka on Roaccutania kokeiltu ja söin n. 18 vuotta Diane Novaa putkeen (lääkäri lopetti ne 2 vuotta sitten, koska kuulemma ei enää yli 40-vuotiaille sovi...). Käytössä on ollut myös ajoittain Apocyclin, mutta sitäkään ei voi ikuisesti ottaa. Kaikenmaailman rasvat ja puhdistusaineet on kokeiltu, samoin ruokavaliossa kokeiltu maidottomuutta, viljattomuutta ja sokerittomuutta. Vettä juon n. 2,5 litraa/pv.
Tällä iholla nyt vaan mennään ja siihen olen onneksi sopeutunut vuosien varrella. Tosin välillä raivostuttaa, kun aamulla herää ja huomaa ihon "räjähtäneen" taas kerran huonommaksi. Sitten on vaan odotettava, että se siitä palautuu normaalin olotilaansa, eli finnejä vain muutama siellä täällä.
Hieman pelkään mitä vaihdevuodet tuovat tullessaan, että meneekä huonommaksi, vai joko muuttuisi ns. normaaliksi finnittömäksi ihoksi. Tuskin. :D
Ihotyyppisi on varmasti samanlainen kuin omani. Samoin olen koittanut kaikki ruokavaliot läpi, ja vedenjuonti on myös tärkeää. Hormonaalinen akne on varmasti tällainen sitkeä tyyppi, joka on vaikea hoitaa. Hyvä kun olet sopeutunut asiaan, itselläni vielä sopeutuminen kesken.
Itsellä todella vaikea akne kaulasta alaspäin, 9kk roaa ja parani täysin.
Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤
Kokelepa jättää viljatuotteet ja sokeri pois, todennäköisesti kehossasi/suolistossasi matala asteinen tulehdus.. sokeri ja viljat ruokkivat tulehdusta. Kokeile puhdistaa elimistöaäsiäsi, käy luontaishoitajalla hakemassa ohjeet tulehdulksen hoitoon. Käänny vaikka antioksidantti klinikan puoleen, ihosi on hoidettavissa, kun saat oikeat ohjeet siihen.. akupunktiosta saattaisi olla myös apua, jos elimistösi on täysin sekaisin!! :)
Sasa kirjoitti:
Kokelepa jättää viljatuotteet ja sokeri pois, todennäköisesti kehossasi/suolistossasi matala asteinen tulehdus.. sokeri ja viljat ruokkivat tulehdusta. Kokeile puhdistaa elimistöaäsiäsi, käy luontaishoitajalla hakemassa ohjeet tulehdulksen hoitoon. Käänny vaikka antioksidantti klinikan puoleen, ihosi on hoidettavissa, kun saat oikeat ohjeet siihen.. akupunktiosta saattaisi olla myös apua, jos elimistösi on täysin sekaisin!! :)
Neuvosi on hyvä, mutta täällä turha. Mammat uskoo vain apteekkiin ja lääkkeisiin. Heille ruoka on vain kaloreita ja niitäkin pitää olla mahdollisimman vähän.
Sasa kirjoitti:
Kunnon paiseita tuottava ihotauti ei paranne neuvoillasi. Ehkä sokerin ja viljan vähentäminen on sinällään hyvä neuvo terveellä ihmisellä, mutta jos on vakava ihosairaus, siihen tarvitaan kunnon lääkkeet.
Nro30: No hohhoijaa taas. Oletko katsellut tämän antioksidanttiklinikan hintoja? :) Eihän siellä käy kuin överirikkaat, keltakullalla kyllästetyt 6-kymppiset frouvat joita harmittaa kun naama ei ole ķuin parikymppisellä.
Mulla on todella paha taipumus hormonaaliseen akneen ja söin vuosia sitten (20v?) kaksi kuuria. Auttoivat todella hyvin MUTTA aloin syödä diane nova -e-pillereitä samaan aikaan. Kun n. 7v myöhemmin lopetin pillerit, akne palasi ja on pahentunut siitä lähtien :( tosin kasvot ovat ok, selkä on ongelmaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eli, olen 23v. nainen, jolla aknetaipumus ja rasvainen iho. Söin 6 kk roaccutan-kuurin puoli vuotta sitten, ja akne palasi. Kävin tänään ihotautilääkärissä, ja sain uuden 2kk roa-kuurin, ja lääkäri kertoi, että roaccutan ei paranna ihoa lopullisesti? Mitä ihmettä? Olen ollut aina siinä uskossa, että parantaa ja on todella harvinainen poikkeus, jos roa ei toimi kunnolla, sen jälkeenhän iho on ainakin google-kuvien ym. perusteella sileä kuin mikä. Ihon kunto on minulle todella tärkeä asia, ja oloni on niin turhautunut. Akne palasi lievempänä, mutta ihoni ei missään nimessä ole terve/hyvä. Lääkäri sanoi, ettei ihotyyppiään ym. voi muuttaa, mutta eihän kenenkään ihotyyppi voi olla "loppuelämän ajan tulehtunut". Tämä asia masentaa minua todella paljon ja vaikuttaa psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiini. Eli, kyllähän ihotautilääkärillä täytyy olla konstit saada akneni hoidettua? Ikääkin on jo 23v, joten ei tunnu kivalta, kun kaikilla muilla tämän ikäisillä jo sileät ihot.
Olen sinua 10 vuotta vanhempi. Teininä alkanut akne ei ole missään vaiheessa mennyt ohi.
Olen täällä jo toisessakin roa-keskustelussa maininnut (tämä viesti saattaa kuulostaa tutulta), mutta kerron uudestaan: Roaccutan toimii monille ns. laastarina haavalle. Heti kun laastari otetaan pois, akne palaa takaisin. Miksi? Yksinkertainen vastaus on maito. Lehmänmaidossa on mTORC1-nimistä ainetta (mammalian target of rapamycin complex 1) joka aiheuttaa monille ihmisille aknea (ei kaikille). Tästä aiheesta on tehty yli sata tutkimusta, niissä on osoitettu että maito on selkeästi yksi aknen aiheuttajista. Tässä mm. yksi tutkimus maidosta ja sen vaikutuksesta akneen, myös Isotretinoiini mainitaan:
https://www.youtube.com/redirect?v=B2xNbRAd3Os&redir_token=c1EGqKiZ5AHb…
"Thus, isotretinoin inhibits mTORC1 by increased FoxO-Sestrin3-AMPK-signaling and decreased IGF-1-PI3K/Akt signaling."
Jos haluaa kokeilla maidon vaikutusta omaan ihoon ja selvittää onko maito aknen pääaiheuttaja, niin maitotuotteet pitää rajata kokonaan pois ruokavaliosta. Ei saa syödä mitään maitoa sisältävää, ja tätä moni ei tee, ja tulee virheellisesti siihen johtopäätökseen että "ahaa, maito ei siis aiheuta minulle aknea". Maistellaan vähän maitoa sisältävää pullaa, kun "eihän pieni määrä haittaa". Kyllä haittaa. Maitolakon tulokset näkee n. kahdessa kuukaudessa, toisilla näkyy jo viikossa.
Toinen mitä kannattaa kokeilla mahd. maitolakon jälkeen (mikäli koet, että maidon pois jättäminen ei vähentänyt aknea) on maitohappobakteerit. Ehdottomasti iso suositus minulta, joka on jo pitkään tapellut aknen kanssa (viikon päivittäisen käytön jälkeen uusia finnejä ei ole syntynyt, ja vanhat alkavat kadota, voisin kiljua onnesta). Maitohappobakteerit tasapainottavat suoliston bakteerikantaa. Näitähän syödään ripulin estämiseen, ja ilmeisesti se sama toimintaperiaate tehoaa myös akneen. En ole todellakaan ensimmäinen joka on löytänyt helpotuksen maitohappobakteereista, näistä myydään jopa voiteita jotka on nimenomaan tarkoitettu akneiholle.
Kannattaa ehdottomasti ensin kokeilla ainakin noita kahta kikkaa, ennen kuin aloittaa roa-kuuria. Minulle itselleni tuputettiin roaccuttania oikein urakalla, mutta en uskaltanut aloittaa niin vahvaa lääkitystä. Halusin ensin kokeilla minkä tahansa muun keinon.
Minua niin ärsyttää tuo ruokavaliosta päteminen. Kunnon akne ei parane ilman lääkkeitä pelkän ruokavalion muutoksilla. Avustan henkilöä, joka ei syö suun kautta lainkaan, vaan ravinne menee liuoksena suoraan vatsaan. Hänellä on silti akne, vaikka ei ole 15 vuoteen syönyt suklaata, maitoa, vehnäjauhoja tai yleensä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua niin ärsyttää tuo ruokavaliosta päteminen. Kunnon akne ei parane ilman lääkkeitä pelkän ruokavalion muutoksilla. Avustan henkilöä, joka ei syö suun kautta lainkaan, vaan ravinne menee liuoksena suoraan vatsaan. Hänellä on silti akne, vaikka ei ole 15 vuoteen syönyt suklaata, maitoa, vehnäjauhoja tai yleensä yhtään mitään.
Se, että avustettavan henkilösi akneen ei vaikuta ruokavalio, ei tarkoita sitä, etteikö se auttaisi muilla ihmisillä. Eihän mistään lääkkeestäkään sanota, että "tämä auttaa kaikkia ihmisiä". Itse olen nähnyt ihan uskomattomia muutoksia pelkän ruokavalion muutoksen jälkeen (mm. kystinen akne parantunut, sillä maito ja alkoholi olleet todella "myrkyllisiä" tämän henkilön keholle). Olen nähnyt myös ihmisiä, joilla ei ruokavalion muutokset auta, mutta roaccutan on auttanut. Lyttäämällä eri hoitokeinoja saatat pidentää jonkun ihmisen aknesta parantumista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika oudolta kommentilta lääkäriltä. Mulla ikää jo 30, ja pitäisi hakea Roa-kuuri, mutta rahatilanne on liian huono. Paljonko se nykyään muuten maksaa? Söin joskus parikymppisenä sitä, mutta liian lyhyen aikaa. Oli siitäkin kyllä jo apua, mutta ei tarpeeksi.
Tyttäreni aloitti kuurin ja ekan kuukauden lääkkeet maksoivat 30 euroa, osa siitä jää vielä seuraavalle kuulle eli noin 25 euroa/kk suurinpiirtein.
Minulla Roaccutan paransi kyllä aknepaiseet mutta ei vienyt pois rosaceataipumusta ja muuta ihon "huonoutta". Olen jopa miettinyt, että kuuri jätti ihon pysyvästi ohueksi ja ärtyväksi, annostus oli nimittäin sen verran iso. Toisaalta mielessäni on käynyt, että nyt aikuisiällä Roaccutan hyvin pienellä annostuksella saattaisi auttaakin rosaceaan. Toisaalta - toisaalta. Toistaiseksi en ole viitsinyt kokeilla, koska se nuoruuden kuuri oli niin kammottava kokemus hilseilyineen, huulten kuivumisineen ja nenäverenvuotoineen. Yritän hoitaa ihoani muilla keinoilla ja ajatella asiaa mahdollisimman vähän (toistaiseksi ei ole onnistunut).
Suosittelen naisille e- pillereitä tai spironolaktonia.
T. Lääkäri
*3 vuotta sitten