Pomo valittaa, että lopetan puoli tuntia liian aikaisin työt. No kun mä saan kaikki siihen mennessä valmiiksi!
Teen hommat, loppusiivoukset ja laitan paikat kuntoon jo hyvissä ajoin ja suunnittellusti sillä tavalla, että homma on paketissa n. 30 min ennen kuin työaika loppuu. No minkä sille mahtaa, että mä olen niin nopea ja osaan vähän suunnitella mitä teen.
Pitäsikö mun nyt sitten venyttää ja vanuttaa tekemisiäni , että menee tarpeeksi pitkään? Voin toki sen 8 minuuttia venyttää. Se on se aikaraja, mistä tunnit lävähtää seuraavaan puolikkaaseen. Tätä ei kyllä pomo tiennyt.
Kerran viikossa joudun jäämään ylitöihin. Siltä kerralta kuuluu maksaa ylityökorvaus.
Nyt sitten alkoi pomo säästämään, että mulle ei kuulu sitä ylityökorvausta, kun hän "tietää" että lopetan aikaisemmin.
Miten nämä kaksi asiaa edes liittyy toisiinsa? En tajua pomon ajatuskulkua. En viittinyt alkaa sanomaan takaisin asiasta, vaan olin vaan hiljaa. Kirjaan ylös kaikki korvaamattomat ylityötunnit ja otan yhteyttä liittoon. Ne tulee maksuun sitten.
Ei voi olla minun tappioksi se, että esimies ei osaa kirjoittaa sellaisia työvuoroja että ne toimii .
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ylityötunneista ei makseta ellei viikon sisällä viikkotyöaika täyty ensin. Eli joko 40H/vk tai toisilla aloilla 37,5h/vk. Vasta sen lisäksi tulevat tunnit ovat edes teoriassa ylitöitä. Jos teoriassa tuo viikkotuntimäärä täyttyy (työhön käytettävissä oleva tuntimäärä), mutta ei käytännössä, koska lähdet töistä aiemmin, ei ylitöistä makseta, koska niitä ei silloin ole, ennen kuin tuo viikkotuntimäärä on täyttynyt.
Älä nyt hölmöjä puhu. Vuorokautinen ylityö alkaa kun tulee 8h täyteen. Katso työaikalaki.
T: Palkanlaskija
Vierailija kirjoitti:
Ylityötunneista ei makseta ellei viikon sisällä viikkotyöaika täyty ensin. Eli joko 40H/vk tai toisilla aloilla 37,5h/vk. Vasta sen lisäksi tulevat tunnit ovat edes teoriassa ylitöitä. Jos teoriassa tuo viikkotuntimäärä täyttyy (työhön käytettävissä oleva tuntimäärä), mutta ei käytännössä, koska lähdet töistä aiemmin, ei ylitöistä makseta, koska niitä ei silloin ole, ennen kuin tuo viikkotuntimäärä on täyttynyt.
Työaikalain mukaan vuorokautinen ylityö alkaa kun 8 tuntia tulee täyteen. Tuo 40h koskee viikoittaista ylityötä.
Kuulostat entiseltä työkaveriltani. Hän sai aina hommansa "aikaisemmin valmiiksi" = luisteli yli sieltä mistä pystyi, tai vaihtoehtoisesti nakitti omia hommiaan muille työkavereille kiireeseen vedoten. Järjestelmällisesti lähti etenkin perjantaisin 60-30min ennen työajan päättymistä kotiin. Joka viikko sitä kuitenkin soiteltiin esimiehelle ja pyydeltiin lisäapua, kun "ei vaan mitenkään ehdi!" Ja työt tehtiin osittain päiväaikataululla, osittain kaavalla "tällä viikolla saatava tehtyä".
Työkaveri kuittasi itsensä joka aamu töihin 09.00-9.30 aikaan ja kuittaus oli aina"työmatka sosää". -itut se missään työmatkoilla tietenkään ollut. Oli vaan aamu-uninen eikä viittinyt tulla aikaisemmin töihin. Lähti kyllä aikaisin myös.
Esimies säälittävä änkyttäjä ei saanut sitä ruotuun millään.
Vierailija kirjoitti:
Esim minulle maksetaan siitä että olen työpaikalla. Ihan sama teenkö siellä yhtään mitään, palkka juoksee kun olen paikan päällä vaikka nukkuisin pää pöydällä.
Tällaisihan ne loistavat ahkerat kiireiset työntekijät pääasiassa ovatkin. Aina löytyy aikaa valittaa kiirettä ja hoitaa omia asioita työaikana. Mutta sitten kun joku ehtii tehdä täsmälleen samat työt parissa tunnissa, mihin toisilta menee päivä - kun työaikaa menee kaikkeen muuhun, pidetään sitä tehokasta laiskana. Kun kaikesta mitattavissa olevista töistä alettaisiin maksaa tulospalkkaa, saattaisi moni osaaja ollakin vähemmän osaava.
Jos kerran lähdet töistä ennen vuoron loppumista, niin varo vaan, ettet joudu vaikka auton töytäisemäksi kotimatkalla. Työmatkat ovat vakuutettuja, mutta vakuutusyhtiö voi ihmetellä, miten kummassa olit muka kotimatkalla, kun vuorosi olisi pitänyt päättyäkin vasta vartin päästä äksidentistä.
Oma työnantajani on antanut vain minulle oikeuden lähteä koska saan työni valmiiksi muita aikaisemmin ja jälki on hyvää.
Sitten on niitä jotka hutiloiden yrittivät tehdä nopeammin työnsä että saisivat lähteä, heille tälläistä etuutta ei suotu:)
Lisäksi olen luvannut että niinä päivinä kun tarvitaan olen pidempään, näitä ei tänä vuonna ole tullut yhtäkään.