Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan tee opiskelijoiden puolesta aloitetta, että saisivat kunnon opetusta?

Vierailija
11.08.2017 |

Tytär opiskelee sosionomiksi (AMK), ja ainakin kevätkaudella oli enimmäkseen itsekseen ja ryhmissä tehtävää kirjallista työskentelyä. Toukokuussa oli yhteensä 6 kokonaista lähiopetuspäivää, 6 puolikasta ja loput itseopiskelua, opintokäynti ja raportti siitä käynnistä. Näiden opiskelijoiden pitää kahlata netistä, kirjoista ja tutkimusartikkeleista tietoa, jonka muokkaavat itse "vastaukseksi" annettuun tehtävään. Missä työelämässä sosionomin pitää osata koostaa valmiista tiedosta 6-sivuinen essee? Kyseessä ei ollut tentti, vaan lähiopetuksen tilalle keksitty tehtävä. Sitten jos ei näitä "referaatteja" palauta määräajassa, ei saa opintojaksoa läpi. Ihmettelen, miksei päiväopetuksena järjestettävästä koulutuksesta anneta kunnon valmiuksia esim. vuorovaikutukseen tai haastaviin asiakastilanteisiin, kun käytännön työ on enimmäkseen sitä. Kaverin poika on ammattikoulussa, ja niillä on myös lähiopetusta vähennetty. Mistä se ammattitaito käytännön työhön tulee, jos koulu on lähinnä kirjatiivistelmien tekemistä? Monimuoto-opetuksessa sen ymmärtää, kun idea on opiskella paljon itsenäisesti, mutta suurin osa nuorista tarvitsisi kuitenkin perinteistä opetusta, jossa opetetaan ja kerrataan tärkeimmät asiat, käydään keskustelua ja kerrotaan esimerkkejä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin poika on ammattikoulussa ja siellä on välillä päiviä ilman opetusta. Siis usein kerran viikossa. Ne oppivat vaan laiskoiksi. (Lisäksi heidän perhernsä saa sossun tukea, joten ei kannattanut mennä pojan kesätöihinkään, vaikka sellaista tarjottiin.)

Vierailija
2/5 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ!!!

Minulla aika lailla sama tilanne. Opiskelen alanvaihtajana AMK:ssa ja opettajia ei vain kiinnosta opettaa. Lähes kaikki kurssit ovat sellaisia, että tehdään ryhmissä ilmeisesti apinoille tarkoitettuja tehtäviä ja opettajaa ei näy mailla halmeilla. Yleensä suurin osa opiskelijoista ei viitsi edes tehdä kunnolla näitä tehtäviä, vaan yksi tai kaksi hutaisee tehtävät kasaan sillä aikaa kun muut ovat kahvilla tai tupakalla.

Hain AMK:hon siksi, että kuvittelin saavani käytännönläheistä, mutta laadukasta opetusta tällä minulle uudella alalla, mutta paskat. Minusta ei todellakaan tule ammattilaista tuolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ!!!

Minulla aika lailla sama tilanne. Opiskelen alanvaihtajana AMK:ssa ja opettajia ei vain kiinnosta opettaa. Lähes kaikki kurssit ovat sellaisia, että tehdään ryhmissä ilmeisesti apinoille tarkoitettuja tehtäviä ja opettajaa ei näy mailla halmeilla. Yleensä suurin osa opiskelijoista ei viitsi edes tehdä kunnolla näitä tehtäviä, vaan yksi tai kaksi hutaisee tehtävät kasaan sillä aikaa kun muut ovat kahvilla tai tupakalla.

Hain AMK:hon siksi, että kuvittelin saavani käytännönläheistä, mutta laadukasta opetusta tällä minulle uudella alalla, mutta paskat. Minusta ei todellakaan tule ammattilaista tuolla.

Kritiikkisi osuu väärään tahoon. Opettajaa kiinnostaa opettaa, mutta ei ilman palkkaa. Mun puoliso opettaa AMK:ssa ja hänellä saattaa olla ryhmiä, joille on kolme tuntia putkeen kyseistä oppiainetta: kaksi opettajan johdolla ja sen päälle yksi ilman opettajaa. Eli opettajan työaikaan sisällytetään ne kaksi tuntia ja kolmas ei ole open työaikaa. Tämä johtuu AMK:iin kohdistetuista säästötoimenpiteistä. Lähiopetusta on vähennetty. Opiskelija saattaa luulla, että opettajaa ei kiinnosta tai hän lintsaa. Mutta ei kai kenenkään tarvitse tehdä työtä palkatta varsinkin, kun opettajan työaika on täytetty jo muilla tehtävillä / tunneilla tappiinsa?

Vierailija
4/5 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani opiskelee dippainssiksi ja siellä on sama juttu. Kursseja ei saada pidettyä, kun opettajia on potkittu pois, tai sitten vedetään kursseja vähän niin ja näin. Kyllähän tietopuolisia asioita voi itsekin päntätä, mutta entä kun pitää oppia jokin käytännön asia?

Vierailija
5/5 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani opiskelee dippainssiksi ja siellä on sama juttu. Kursseja ei saada pidettyä, kun opettajia on potkittu pois, tai sitten vedetään kursseja vähän niin ja näin. Kyllähän tietopuolisia asioita voi itsekin päntätä, mutta entä kun pitää oppia jokin käytännön asia?

Kyseenalaistan tuon tietopuolisen asian pänttäämisen itsekseen, jos alalta ei ole kokemusta. Esimerkkinä oma alani, eli rakennusala. Kun opiskelee kirjoista ja monisteista itsekseen, että komponenteista a ja b rakentuu hyvä talo, kun tehtaassa valmistettu a laitetaan b:n päälle, se on yksi teoria. Entäs kun vallitsevat olosuhteet Suomessa tuovat tekijän x, kuten rankkasade, silloin kastuu nämä komponentit a, jos ne altistuvat tekijä x:lle, ja lopulta homehtuu koko talo. Näin kärjistäen. Meillä olisi paljon vähemmän ilmanvaihto-ongelmaa ja sisäilmavaurioita, jos asioita opetettaisiin kokeneiden, osaavien opettajien johdolla käytäntöön pohjautuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän