Suomessa on vallassa itsekäs sukupolvi: Meidän vanhemmat sotivat, ja me olemme nauttineet niistä eväistä. Ja nyt me syömme seuraavan sukupolven eväät
Hyvä kirjoitus ja surullisen totta: http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201708102200318931_u0.shtml
Holmströmin uskoo, että suomalaisille nuorille annettu eläkelupaus murenee kestävyysvajeen alla.
Suomi on jo vajonnut alle läntisten teollisuusmaiden (OECD) keskitason.
Holmström sanoi, että hänen suurin taloushuolensa on Suomen kestävyysvaje. Kestävyys tulee väestön ikääntymisestä, kun väestön ikääntymisestä johtuvat menot kasvavat samaan aikaan, kun tulot samasta syystä vähenevät.
- Kuka maksaa eläkkeet? Minun päässäni nämä yhtälöt eivät mene yhteen. Suomi tulee varmasti maksamaan eläkkeensä tälle sukupolvelle, mutta minun huoleni on seuraava sukupolvi. Minusta se (eläkelupaus) ei näytä realistiselta.
- Me maksamme nyt 24 prosentin eläkemaksua, Ruotsissa luku on 18 prosenttia. Jossain vaiheessa nuori alkaa miettiä, että aikooko hän todella panna rahat täällä jonkun taskuun vai päätyykö hän jonnekin muualle.
Holmströmin mukaan Suomessa on vallassa itsekäs sukupolvi.
- Meidän vanhemmat sotivat, ja me olemme nauttineet niistä eväistä. Ja nyt me syömme seuraavan sukupolven eväät.
Kommentit (2)
Mun vanhemmat syntyi sodan jälkeen ja minä saan jo eläkettä...
Eipä kukaan n kolme nelikymppinenkään enää taida olettaa että mitään eläkettä tulee saamaan.