Mitä pitäisi tehdä, kun teini ei halua hoitoon, vaikka hän on sairas?
15-vuotias pari päivää sitten alkoi oksentelemaan ja ei vieläkään suostu menemään lääkäriin, vaikka hän on ollut sairas jo tiistaista asti. Hän vaan oksentelee pimeässä huoneessaan ja vapisee. Yleensä hän on mennyt lääkäriin, kun on tarvinnut, mutta nyt ei kerro syitä vaan kieltäytyy, koska hänen sanoillaam:"Kyllä se siitä pian on ohi" Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Poika kuoli ja se on mammojen vika.
-ap
Ei ollut oikea ap.
-ap
No jos pojallasi riittää itsekuri huumeiden kerta laakista lopettamiseen ei hän sossujen ahdistelua tarvitse.
Miten tämä johonkin huumeisiin liittyy?
Tenilläsi on varmaan mahatauti. Norovirus ja kuume laittaa vapisemaan kun on kylmä.
Onko poikasi ryypännyt? Samanlainen oli isäni aina, kun lopetti useamman päivän kestäneen ryypiskelyn. Vapisi, oksenteli ja valvoi.
Antaisin olla aluksi kotona. Katsoisin että juo. Meniskö limsa? Kysy mitä haluaa syödä. Puhu ja ymmärrä. Hakisin hänelle niitä, mutta en jättäisi nyt yksin. Jos olo heikkenee tästä huomattavasti tilaisin lanssin. Jos kieltäytyy niin poliisilta he saavat virka apua. Yllättävää kyllä tälläisiä tilanteita on välillä, että joudumme turvautumaan poliiseihin. Välillä nuoret kertovat herkemmin meille kuin vanhemmille jos taustalla on jotain muuta.
Älä ainakaan lapselle itselleen sano, että epäilet huumeita. Äitini kerran sanoi minulle kun olin teini, eikä unohdu vaikka anteeksi olen antanut.
Mutta lääkäriin voit kyllä päättäväisesti auttaa jos ei pikaisesti parane. Tuskin jaksaakaan kauaa vastustella jos mikään ei pysy vatsassa. Tarkkaile vointia joka tapauksessa. Vie juomaa ja ruokaa, kuumemittari jne.
Ikävä kyllä kuulostaa vieroitusoireilta. Olen nähnyt sellaisten vallassa olevia ihmisiä, eräs näistä oli entinen naisystäväni ja asuimme yhdessä. Ainakin alkoholista tulee tuollaiset hyvin voimakkaat vieroitusoireet (niihin voi ihan oikeasti kuolla), opiaattien ja opioidien vieroitusoireissakin ilmenee oksentelua ja maha on löysällä (usein paskovat housuun) ja eivät saa nukuttua. Eksäni makasi sängyssä ja itki Subutex-viekkareissaan, valitti myös että jalat ovat erittäin kipeät.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin olla aluksi kotona. Katsoisin että juo. Meniskö limsa? Kysy mitä haluaa syödä. Puhu ja ymmärrä. Hakisin hänelle niitä, mutta en jättäisi nyt yksin. Jos olo heikkenee tästä huomattavasti tilaisin lanssin. Jos kieltäytyy niin poliisilta he saavat virka apua. Yllättävää kyllä tälläisiä tilanteita on välillä, että joudumme turvautumaan poliiseihin. Välillä nuoret kertovat herkemmin meille kuin vanhemmille jos taustalla on jotain muuta.
On meillä limsaa, mutta poika ei syö mitään, koska hän oksentaa kuitenkin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi ryypännyt? Samanlainen oli isäni aina, kun lopetti useamman päivän kestäneen ryypiskelyn. Vapisi, oksenteli ja valvoi.
Ei tietääkseni.
-ap
Amfetamiinia vetäny ja nyt on laskut päällä....
Vierailija kirjoitti:
Amfetamiinia vetäny ja nyt on laskut päällä....
Jos piristä olisi kyse poika olisi ottanut jotain hidasta ja päässy laskuista parissa päivässä.
Hankkiudu narkkarista mahdollisimman äkkiä eroon. Vaikka hän miten olisi sinun poikasi, niin tuolla menolla hän varastaa ja kiristää sinut ja sukusi kuiviin. Kokemusta meinaan on.
Vapina johtuu oletettavasti liian vähäisestä nesteytyksestä ja mahdollisesti myös kuumeesta. Nämä myös aiheuttavat tosi epämukavan olon mikä vaikeuttaa nukkumista. Kesä ja kuumuus tekevät olotilasta vielä pahemman.
Ei haluta syödä sillä tiedetään, että oksentaa. Nesteen oksennus ei tunnu niin pahalta. Limsaa en antaisi, sillä hiilihappo voi ärsyttää mahaa ja kurkkua mikä on muutenkin ärtynyt vatsahappojen takia. Mehu toimii hyvin, saa samalla hiukan sokeria.
Kun nesteet pysyy sisällä niin mm. sosekeitto on hyvä idea syödä. Smoothie on myös hyvä, kylmä samalla rauhoittaa kurkkua. Ei myöskään tunnu niin pahalle jos tulee ylös.
En alkaisi epäilemään huumeita ellei poikasi ole näyttänyt epäilyttäviä merkkejä tai luonne muuttunut lähiaikoina. Eikä parin päivän oksentelun takia tarvitse vielä lääkäriin mennä. Jos tila tuntuu huonontuvan eikä mikään tunnu pysyvän sisällä niin tietysti silloin kutsutaan apua.
Minä ainakin vapisen ja voimakkaasti jos on nestehukka tai kova kuume. Mutta enemmän olisin huolissaan siitä että noihin oireisiin yhdistyy unettomuus. Eli kannattaa soittaa lekurille ja kysyä lisäohjeita. Näyttääkö lapsen pupillit ja silmät aivan normaaleilta? Oksentelun jälkeen tietysti voi olla verenpurkaumia.
Onko vatsa kipeä? Itse meinasin kuolla umpisuolen tulehdukseen, kun äiti ei hoksannut viedä ajoissa sairaalaan. Kun vihdoin mentiin, oli päällä vatsakalvon tulehdus ja olin jo kuoleman kielissä. Eikä mun vatsa ollut edes kipeä siitä umpisuolen kohdalta vaan joka puolelta.
Poika lähtee varmasti myös lääkäriin, jos sanot, että kyseessä voi olla umpisuolen tulehdus. En minäkään mitään keskustelua huumeista tässä kohtaa ottaisi esille. Jos saat sairaalaan, kyllä ne siellä sitten kyselevät.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin vapisen ja voimakkaasti jos on nestehukka tai kova kuume. Mutta enemmän olisin huolissaan siitä että noihin oireisiin yhdistyy unettomuus. Eli kannattaa soittaa lekurille ja kysyä lisäohjeita. Näyttääkö lapsen pupillit ja silmät aivan normaaleilta? Oksentelun jälkeen tietysti voi olla verenpurkaumia.
Pupillit ovat tosi isot.
-ap
Tuota noin. Miten en nyt usko tähän tarinaan ollenkaan.
Kuka mistään diabeteksestä mitään on sanonut? Ei tämä nyt ihan itsetuhoista ole.
-ap