Mitä pitäisi tehdä, kun teini ei halua hoitoon, vaikka hän on sairas?
15-vuotias pari päivää sitten alkoi oksentelemaan ja ei vieläkään suostu menemään lääkäriin, vaikka hän on ollut sairas jo tiistaista asti. Hän vaan oksentelee pimeässä huoneessaan ja vapisee. Yleensä hän on mennyt lääkäriin, kun on tarvinnut, mutta nyt ei kerro syitä vaan kieltäytyy, koska hänen sanoillaam:"Kyllä se siitä pian on ohi" Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (59)
Selitä, että lääkäriin meno on omaksi parhaaksi.
jospa se käyttää huumeita ja nyt kärsii vieroitusoireista, eikä sen takia halua lääkäriin.
Miksi pitäisi mennä lääkäriin jos vasta pari päivää kipeänä?
Vierailija kirjoitti:
Pakota. Ja vihjaa lääkärissä seuloista.
Ei tuonikäistä käytännössä pysty enää millään pakottamaan.
Mutta jos olo menee tarpeeksi kamalaksi niin eiköhän se suostu. Kyllä hyvin sen ymmärrän ettei nyt muuten terve nuori koe muutaman päivän oksentelua lääkärikäynnin arvoiseksi asiaksi.
Raskaana ja huumeet. Lääkäriin mars heti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi mennä lääkäriin jos vasta pari päivää kipeänä?
Samaa minäkin ihmettelen. Norot ja muut virusperäiset taudit hyvinkin kestää muutaman päivän eikä niistä tarvitse lääkäriin rampata.
Menettekö te itse kahden oksentelupäivän jälkeen lääkärilel vaikkei tarvitsisi lääkärintodistusta?
Ihmetkös jos taudit leviää jos normaalissa oksennustaudissa hekudutaan johonkin päivystykseen. Nyt on kyse 15-vuotiaasta eli aikuiseen rinnastettavasta eikä mistään vauvasta.
Ylihysteerinen äiti? Moni oksennustauti kestää ihan normaalisti sen 3-5 päivää.
Vierailija kirjoitti:
En minä saa häntä raahattua autoon saakka. Mitkä seulat?
-ap
Siis onko lapsella joka vaikea perussairaus, diabetes tms, vai miksi pitäisi mennä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai voi olla raskaana?
Teini on poika, joten ei ole mahdollista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Selitä, että lääkäriin meno on omaksi parhaaksi.
Selitin jo.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
HUUMEseulat
No voitko kertoa miksi pitäisi viedä lääkäriin?
Tuon ikäistä on aika pahuksen vaikea pakottaa. Meillä ikävämpi tilanne siksi että pojalla 1-tyypin diabetes joka on vakava juttu, mutta teini-iän myötä sen hoito ei tahdo enää kiinnostaa ja kieltäytyy tarkastuksista. Ei tuommoista aikuisen miehen kokoista tyyppiä pysty väkisinkään autoon kantamaan ja viemään sinne vastaanotolle. Ja kun yrittää puhua siitä että tämä on oikeasti vakava asia, että niitä sokereita pitäisi seurata jne, että voi mennä näkö, jalat tms pahimmillaan, niin poika toteaa että menköön, hän tappaa itsensä sitten ja se on sillä selvä. Huokaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Huumeseulat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai voi olla raskaana?
Teini on poika, joten ei ole mahdollista.
-ap
luultavasti tosiaan vieroitusoireita, jos vapiseekin. Itse olen narkkien kanssa päivittäin tekemisissä ja juuri vastaavanlaiset oireet heillä, kun ovat olleet pari päivää ilman huumeita.
En minä ainakaan vapise vatsataudissa ikinä, tai sitten en ole tarpeeksi pahaa vatsatautia vielä sairastanut.
Jos tuo 15 v on perusterve niin eihän tuossa ole mitään järkeä lääkärille lähteä. Katsot vaan että juo riittävästi.