YKSITYISET PPH:t!!!! Apua veroilmoituksen täyttöön!!!!!
Mun täytyis palauttaa tuo lomake 5 ja koska en ole sitä ennen täyttänyt, tarvitsisin neuvoa.
Eli mulla tulee siihen vain 3 lukua : tulot, maksamani verot ja hoitokuluvähennykset. Voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa, että mihin ihmeen kohtaan mä ne merkkaan??? Mulle tuli eka verotoimistosta lomake 5a, jota ei kuulemma tartte täyttää..soitin pe. verotoimistoon ja käskivät tulostaa netistä lomake vitosen, koska on niiiiin paljon yksinkertaisempi. Ja siinä on kuulemma ihan selkeät (?) kohdat joihin nuo kolme lukuani tulevat.=)
Huomenna vika palautuspäivä, eikös noihin veroilmoituksiin riitä huomisen postileima?
Kommentit (19)
En ikävä kyllä osaa oikein auttaa, sillä itsekin kerään tiedot ylös ja ystäväni kirjanpitoalalta sitten laittaa numerot oikeille kohdilleen!
No, yritän ainakin!
Lue se mukana tullut täyttöohje jos siitä vaikka olisi apua. Muista verovähennykset. Hankintavähennykset (esim. lastenkirjat, lelut, leikkivälineet) tulevat kohtaan " muut menot" tms. kakkossivulla, etusivulle tulee verotettava tulo ja maksetut ennakot muistaakseni. Kakkossivun alaosaan tulee, jos isompia hankintoja joita jaettu eri vuosille.
Kolmossivulle ei tainnut tulla mitään ja takasivulle allekirjoitukset.
Toivottavasti on edes vähän apua!
tosiaan muut ylimääräiset verovähennyksiin menevät mahdolliset hankinnat.
sen 92e/kokopäivälapsi/kk.
Mä olen aina osannut täyttää normaalit veroilmoitukset (ehkäpä siksi, että niissä ei ole paljon täytettävää..;)), mutta tää on hepreaa..
Ja miten on tuon päivämäärän kanssa???
ap
Kun lasket yhteen kaikki saamasi hoitomaksut, tulivatpa kelalta, vanhemmilta tai kunnalta tukina, vähennät siitä maksamasi ennakkoverot, yel-vakuutukset, nuo 92e-hoitokulukorvaukset, yhdistyksen jäsenmaksun, (jos kuulut yks . pph yhdistykseen, vinkkinä ellet kuulu, sieltä saa just näihin asioihin apua) ja muut tapaturma- ym vakuutukset.
Siitä jäävä summa on nettotulo, jonka merkitset etusivulle mitä siinä nyt lukeekaan, ansiotulo kai. Sen alle sitten tuli joku vähennys, mutten nyt muista tarkkaan mikä se niistä oli.
Toivottavasti auttaa!
vielä huomenna.
Mulla oli merkattuna siinä " tavallisessa" veroilmoituslomakkeessa kelalta tulleet rahat ja mulle sanottiin verotoimistosta, ettei niitä tarvitse enää tähän 5-lomakkeeseen täyttää.
Mutta kiitos sulle, että yritit vääntää mulle tätä asiaa rautalangasta.
Mä taidan soittaa huomenna vielä sinne toimistoon ja kiikuttaa päivällä nuo paperit postiin.
Aurinkoista kevään jatkoa! =)
Ap
tms ja onko ne hyväksytty. itse täytin ekaa kertaa tänä vuonna ja sain apua yhdeltä vanhalta pph ja sanoi että mitään vähennyksiä ei laiteta. Ja mä oon kyllä jo lähettänytkin jo veroilmoituksen joten en enää vissiin voikaan tehdä siihen lisäyksiä.
5 sanoi että oli laittanut muut menot kohtaan vielä jotain kirjoista ym sellaisista vähennyksiä. Eli saako vielä kulukorvauksenkin jälkeen vielä muka jotain vähennyksiä?
Kyselee 11
Sen sijaan ostokset, jotka eivät ole päivittäistä perusmenoa, saa laittaa verovähennyksiin " muut kulut" -kohtaan, itse olen aina laittanut erittelylistan kera menemään ja on hyväksytty.
Tähän kuuluvat minulla ostot, joita en ilman työtäni tulisi tehneeksi, kuten lasten kirjat, lelut, lumilapiot ja pulkat, lastenvideot, lastenmusiikkilevyt, musiikki-instrumentit, rattaat jne.
Piirustuspaperit ja kynät, piipunrassit ja rairuohot ym. kuuluvat mielestäni kulukorvauksen piikkiin. Itse lapsettomana, kun en omille lapsille em. tavaraa luonnollisesti tarvitse, kaikki tulisi ylimääräiseksi kuluksi omalle kukkarolle. Yllättävän paljon niihin kuitenkin rahaa uppoaa. Ja muistetaan, että sehän ei tarkoita että saisin ko. tavarat ilmaiseksi, niiden hinnasta vain ei enää tarvitse maksaa veroa.
Työhuonevähennystä pph kuitenkaan ei ole oikeutettu työstään saamaan.
Minulle taas aikoinaan aloitettuani neuvottiin nimenomaan tekemään näin. Tieto ei aina kulje tällä alalla. Käytäntöjä on monia.
on omia lapsia ja hoitolapsethan leikkivät näillä samoilla leluilla. Mistähän se raja vedetää, tietysti jotkut askartelutarvikkeet vois olla semmosia. No, pitää muista tänä vuonna säästellä kuitteja koska viimevuodesta ei niitä ole niin ei enää tähän veroilmoitukseen onnistu. Toimin nyt vasta toista vuotta yksityisenä pph.
Kyllähän lelut ja etenkin kirjat käytössä kuluvat ja joutuu hankkimaan uusia. En kyllä tiedä olisiko itselläkään pokkaa laittaa omille lapsille hankittua tavaraa työn puolesta verovähennyksiin. Mutta sellaiset lelut ja tavarat kyllä varmaan ainakin voit laittaa, jotka ovat yhtä lailla hoitolasten kuin omienkin käytössä.
t.5
omien lasten tavaroilla (isommalla lapsellani on jotain pikkusälää mitkä haluaa pitää vain itsellään ja ne onkin sitten ihan kaapissa kun on hoitolapsia). Mutta kaksostenrattaat ostin (kirpparilta) viime vuonna ja kuittia en säilyttänyt.
olen saanut palkkaa ja paljonko laitetaan hoitokuluvähennyksiin. Sanoivat, että jos laitan tuon 92e/kk jne. niin silloin riittää tämä, mutta jos haen vähennyksiä todellisten kulujen mukaan, niin sitten täytetään se vitonen.
Huh, sainpahan ne paperit nyt jotenkuten sinne menemään ja pääasia, että ainakin olen YRITTÄNYT merkata kaiken oikein.=)
Jännä juttu muuten, mulle tuli kelasta vuodenvaihteessa se lappu, jossa on summa paljonko olen sieltä saanut. Siinä oli ainoastaan kotihoidontuki, ei ollenkaan yksityisen hoidon tukia. Verotoimiston virkailijalle tätä ihmettelin, niin hän sanoi, että kyllä siihen lukuun heidän täytyy luottaa...eli jos mulle ei huomioida niitä yksityisen hoidontukia ollenkaan, niin mähän luultavasti saan kaameesti veronpalautuksia ensi vuonna!?
No, mä merkkasin ne nyt kuitenkin siihen paperiin, ettei ainakaan syytetä tietojen pimityksestä. Eriasia sitten on, otetaanko niitä huomioon, kerta kela ei niitä ole ilmoittanut...no, eipä se mua haittaa...;)
ap
Kuitenkin mulla oli painettuna se D siinä veroilmoituksessa. No aikani vängättyä tätsy lähti kysymään neuvoa ja osoittautui, että se D-lomake on ihmisen oma ilmoitus (eli ihan tavallinen paperi jolle kirjoitat ne luvut) tuloista ja ennakoista ja vähennyksistä. mutta kylläpäs oli sekin asia saatu vaikeasti laitettua siihen lomakkeeseen!
hoidon tuki..ja siinä lapussa kyllä oli vaan kotihoidontuki..??
No, kaikki tuloni olen nyt ilmoittanut, joten omatunto on ainakin puhdas.;)
ap
Yksityisen pph:n ei tarvitse täyttää lomaketta 5 eikä 5A lainkaan, ihan tavallinen veroilmoitus riittää.