Suomalaisautoilija pysähtyi suojatien eteen ja alkoi kuvata – lopputulos järkyttää
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei niin kiire ole ettenkö voisi suojatien kohdalla pysähtyä. Työmatkani varrella on ala-aste ja sen koulun oppilaat moikkaavat aina kun heidät tien yli päästän bussipysäkille. Joka kerta. Kerran oli myös opettaja siinä ylittämässä tietä oppilaiden kanssa ja kaikki moikkasivat kun odotin heidän menevän tien yli. Olin siis töistä tulossa. Takana oli joo jonoa mutta ei se mua häirinnyt. Pienet ensin, heillä on elämä vasta edessä :)
Siis mitä helvettiä mä just luin? Pidätkö itseäsi jonain laupiaana samarialaisena, kun suvaitset päästää ihmiset suojatielle?
t. autoilija
Miten liikennesääntöjen noudattaminen tekee kenestäkään laupiasta samarialaista kun ne koskee myös sinua? Vai oletko sitä mieltä ettei koske millään tavalla? Mistäs tiedät ettei kyseinen kommentoija ajele lapsesi tai jonkun tuttusi lapsen koulureitillä?
Liikennesääntöjä ei ole huvin vuoksi laadittu eikä niitä autokoulussa huvin eikä kouluissa huvin vuoksi opeteta.
Alapeukuttajatkin taitavat kuulua siihen kastiin joita vähät kiinnostaa mitkään liikennesäännöt ja käytöstavat. Toivottavasti löydät viisaita sanoja myös silloin kun joku kaahaa suojatiellä lapsesi tai tuttusi lapsen yli, taikka jonkun muun läheisesi. Muista silloin tuo kommenttisi. Toivon tosiaan ettet sattuisi ajelemaan minun lasteni koulureitillä
:D
Toivot siis, että lastesi koulureitillä ajelisi sen sijaan joku, joka on sitä mieltä, että on autoilijan hyvän tahdon varassa päästää ne lapset tien yli, eikä se siis suinkaan ole vain yksinkertaisen liikennesäännön noudattamista?
Hauska video!
Paikassa on suojatie poistettu käytöstä ja oikea kaista on töiden osalta suljettu.
Videostakin huomaa, että on tarkoituksella kuvattu vain maahan, eivätkä peitetyt suojatiemerkit näy kuvassa.
Huomiohakuinen pilavideo siis
Vierailija kirjoitti:
Musta on hassua, että ihmiset nykyään kiittävät kättä heilauttamalla, kun päästää kävelijät ylittämään suojatien. Ja tämä on tapahtunut minulle monta monta kertaa.
Siksi kiitetään noin sitä autoilijaa, koska se on niin harvinaista että autoilija pysähtyy suojatien eteen. Käsittääkseni Suomessa autoilijoilla on yliajo-oikeus, varsinkin suojatien kohdalla. Minulle on käynyt kahdesti niin, että poliisitkaan eivät pysähtyneet suojatien eteen, kun odotin pyöräni kanssa ylitystä (siis talutin pyörää). Toisella kerralla niitä poliisiautoja meni kaksi peräkkäin (eivät olleet hälytysajossa), katsoivat vain minua ja samaan aikaan toisesta suunnasta tullut autoilija kyllä pysähtyi ja päästi minut yli.
Vierailija kirjoitti:
Miten se lastaaja tuohon on pysäköinyt? Suojatien eteen pitää jättää 5 metriä tyhjää.... kai se lastaamistakin koskee?
Se tekee ohittavista autoista vieläkin pahempia rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalaisautoilija-pysahty…
Että näin..
Onhan se väärin ajaa pysähtymättä ohi, mutta on myös todella tyhmää ylittää suojatie katsomatta, tuleeko sen pysähtyneen auton takaa auto vauhdilla ohi!
Joo. Lisäksi on tyhmää törmätä hirviin, ajaa toisten autojen perään, liukastua jäisellä pihalla, leikata veitsellä sormeen ja unohtaa ostaa kahvia.
Suurin osa liikennesääntöjen rikkomista ei tapahdu vahingossa vaan piittamattomuuden vuoksi.
Tyhmä ei kestänyt tyhmyyttään vaan poistatti viestin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyntö jalankulkijoille: kun auto hiljentää ja pysähtyy päästääkseen suojatielle, älkää ruvetko leikkimään liikennepoliisia ja viittomaan autoa ajamaan ensin vaan menkää suojatielle tai painukaa vittuun siitä notkumasta. Kiitos.
Tämä! Minua raivostuttaa jalankulkijat, jotka alkavat tanssimaan siinä suojatien edessä, kun joku hidastaa. Nyt mä meen, en meekään, eikun meen sittenkin, en meekään. Yleensä nämä älykääpiöt odottavat, että auto on täysin pysähtyneenä ennen kuin suostuvat liikkumaan. Tai sitten jos auto kiihdyttääkin, kun nämä apinat eivät osaa päättää, niin sitten siihen suojatielle hypätään ihan varmasti.
Oletteko aivovammaisia vai mitä tämä käytös on?
Minkähän takia autoissa on nopeusmittarit? Varmaan siksi, että kuski näkee autonsa nopeuden siitä mittarista - harva osaa arvioida ajonopeuttaan oikein ilman, että seuraa sitä välillä nopeusmittarista.
Suojatien reunalla odottava kävelijä ei aina osaa päätellä oikein ajonopeuttasi eikä voi olla aina varma oletko aikeissa päästää hänet yli tien vai et. Ja täyspäisetkin jalankulkijat muuttuvat aremmiksi, kun muutaman kerran autoilijaa väärin tulkittuaan ja alkaessaan ylittää tietä, saavatkin osakseen kansainvälisiä käsimerkkejä ja tööttäilyjä;-)
Tämä ketju alkaa mennä uskomattomaksi. Ihan oikeasti - jos aikuinen ihminen ei osaa päätellä auton vauhdista edes sen vertaa, onko se hidastamassa vai ei tai onko kuski huomannut suojatielle tulevan kävelijän, jotain on pahasti vialla. Lapset eivät osaa päätellä nopeuksia tai havainnoida liikennettä, mutta kai tällä palstalla kirjoittaa aikuiset ihmiset?
Autoilla on tapana hidastaa myös, jos aikovat kääntyä risteyksestä. Ei tarkoita, että aikovat pysähtyä.
No miksi vitussa sen auton pitäisi pysähtyä jos ehdit lyllertää suojatien yli? Pitääkö sut tulla kädestä taluttamaan suojatien yli? Ei sitä autoa ole tarkoitus pysäyttää ikään kuin varmuuden vuoksi 5 metirä ennen suojatietä että av-mamma uskaltaa mennä tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ei kestänyt tyhmyyttään vaan poistatti viestin :D
Tiedä häntä kuka poisti mutta mun kommentti ainakin on hävinnyt. Joten antaa olla sitten tämänkin ns. keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä autoilijoista oikeasti pysähtyy suojatien kohdalla kun näette siinä jalankulkijan?
Kuinka moni teistä jalankulkijoista oikeasti katsotte minne olette menossa ettekä tuijota sitä puhelinta?Monta kertaa miltei on varpaiden yli ajettu suojatien kohdalla ja monta kertaa saanu tehdä äkkijarrutuksen kun puhelimeen tuijottava tampio juoksee ympärilleen katsomatta alle.
Suojatien kohdallehan ei mitenkään automaattisesti tarvitse pysähtyä (paitsi jos on stop-merkki tai viereisellä kaistalla auto pysähtyneenä), riittää että antaa tilaa jalankulkijalle. Ainakin mulle autokoulussa nimenomaan opetettiin, että kannattaa ennakoida omalla ajonopeudella että ei edes tarvitsisi pysähtyä vaan hidastaminen riittää.
Niinpä mutta ei riitä av-mammalle. Auton pitää pysähtyä ja olla pysähtyneenä hyvän tovin ennen kuin av-mamma saa ruhonsa suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei niin kiire ole ettenkö voisi suojatien kohdalla pysähtyä. Työmatkani varrella on ala-aste ja sen koulun oppilaat moikkaavat aina kun heidät tien yli päästän bussipysäkille. Joka kerta. Kerran oli myös opettaja siinä ylittämässä tietä oppilaiden kanssa ja kaikki moikkasivat kun odotin heidän menevän tien yli. Olin siis töistä tulossa. Takana oli joo jonoa mutta ei se mua häirinnyt. Pienet ensin, heillä on elämä vasta edessä :)
Siis mitä helvettiä mä just luin? Pidätkö itseäsi jonain laupiaana samarialaisena, kun suvaitset päästää ihmiset suojatielle?
t. autoilija
Miten liikennesääntöjen noudattaminen tekee kenestäkään laupiasta samarialaista kun ne koskee myös sinua? Vai oletko sitä mieltä ettei koske millään tavalla? Mistäs tiedät ettei kyseinen kommentoija ajele lapsesi tai jonkun tuttusi lapsen koulureitillä?
Liikennesääntöjä ei ole huvin vuoksi laadittu eikä niitä autokoulussa huvin eikä kouluissa huvin vuoksi opeteta.
Alapeukuttajatkin taitavat kuulua siihen kastiin joita vähät kiinnostaa mitkään liikennesäännöt ja käytöstavat. Toivottavasti löydät viisaita sanoja myös silloin kun joku kaahaa suojatiellä lapsesi tai tuttusi lapsen yli, taikka jonkun muun läheisesi. Muista silloin tuo kommenttisi. Toivon tosiaan ettet sattuisi ajelemaan minun lasteni koulureitillä
Oho, laupiaalla samarialaisella oli niin kiire raivota, ettei ehtinyt miettiä mihin oikein vastasi. Eihän kukaan voinut tarkoittaa, että tietysti jalankulkijat päästetään suojatien yli, koska VAIN HÄN on tarpeeksi empaattinen päästääkseen pienet lapset kulkemaan rauhassa, vaikka autojono takana vain kasvaa! Hän on Niin Hyvä Ihminen, ettei kukaan voi olla yhtä hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyntö jalankulkijoille: kun auto hiljentää ja pysähtyy päästääkseen suojatielle, älkää ruvetko leikkimään liikennepoliisia ja viittomaan autoa ajamaan ensin vaan menkää suojatielle tai painukaa vittuun siitä notkumasta. Kiitos.
Tämä! Minua raivostuttaa jalankulkijat, jotka alkavat tanssimaan siinä suojatien edessä, kun joku hidastaa. Nyt mä meen, en meekään, eikun meen sittenkin, en meekään. Yleensä nämä älykääpiöt odottavat, että auto on täysin pysähtyneenä ennen kuin suostuvat liikkumaan. Tai sitten jos auto kiihdyttääkin, kun nämä apinat eivät osaa päättää, niin sitten siihen suojatielle hypätään ihan varmasti.
Minkähän takia autoissa on nopeusmittarit? Varmaan siksi, että kuski näkee autonsa nopeuden siitä mittarista - harva osaa arvioida ajonopeuttaan oikein ilman, että seuraa sitä välillä nopeusmittarista.
Suojatien reunalla odottava kävelijä ei aina osaa päätellä oikein ajonopeuttasi eikä voi olla aina varma oletko aikeissa päästää hänet yli tien vai et. Ja täyspäisetkin jalankulkijat muuttuvat aremmiksi, kun muutaman kerran autoilijaa väärin tulkittuaan ja alkaessaan ylittää tietä, saavatkin osakseen kansainvälisiä käsimerkkejä ja tööttäilyjä;-)
Tämä ketju alkaa mennä uskomattomaksi. Ihan oikeasti - jos aikuinen ihminen ei osaa päätellä auton vauhdista edes sen vertaa, onko se hidastamassa vai ei tai onko kuski huomannut suojatielle tulevan kävelijän, jotain on pahasti vialla. Lapset eivät osaa päätellä nopeuksia tai havainnoida liikennettä, mutta kai tällä palstalla kirjoittaa aikuiset ihmiset?
No tässä yks osaamaton aikuinen. Olin liikkeellä pyörällä ja pyörätien jatke meni ajoradan ylitse, olin siis pyöräilijänä väistämisvelvollinen. Lähestyvä autoilija kuitenkin hidasti ja heilutti kädellään, joten pyöräilin tien ylitse. Se autoilija sai raivarin ja pysäytti autonsa ja alkoi huutaa minulle että hänellä on etuajo-oikeus, mun ois pitänyt odottaa. Kun sitten hämmentyneenä puolustauduin, että hänhän hiljensi ja heilutti minulle merkiksi, että mene vaan, niin sitten hän huusi, ettei hän minulle heiluttanut, kun huitoi ampiaista ulos autosta ja ajoi siksi hiljaa.
Mä olen siis nykyisin niitä aivovammaisia, jotka ei ylitä tietä ennen kuin auto on lähes pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilla on tapana hidastaa myös, jos aikovat kääntyä risteyksestä. Ei tarkoita, että aikovat pysähtyä.
No miksi vitussa sen auton pitäisi pysähtyä jos ehdit lyllertää suojatien yli? Pitääkö sut tulla kädestä taluttamaan suojatien yli? Ei sitä autoa ole tarkoitus pysäyttää ikään kuin varmuuden vuoksi 5 metirä ennen suojatietä että av-mamma uskaltaa mennä tien yli.
Kas, kädestä taluttajakin löysi taas kerran ketjuun kertomaan, että hän ei ainakaan jää odottamaan kenenkään suojatien ylitystä. Kohta hän kertoo taas miten soittaa raivokkaasti torvea jos jalankulkija ei lähdekään tien yli, vaikka hän on pysäyttänyt kalliin ja tehokkaan autonsa ja hänen arvokkaita sekuntejaan kuluu hukkaan. Näinhän se meni niissä aiemmissakin ketjuissa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Hauska video!
Paikassa on suojatie poistettu käytöstä ja oikea kaista on töiden osalta suljettu.
Videostakin huomaa, että on tarkoituksella kuvattu vain maahan, eivätkä peitetyt suojatiemerkit näy kuvassa.
Totta, enpä tajunnutkaan ekalla kerralla. Nyt kun katsoin videon toisen kerran, huomasin, että kaista on suljettu ja suojatiemerkkejä ei kuvauksessa näytetä, kun ovat peitettynä.
Tuli taas höynäytetty olo. Kuva tai video kertoo juuri niin paljon kuin sillä halutaan näyttää! =)
Ratin takaana yksi toisensa jälkeen ajattelee "kyllä minä ehdin mennä ennen kun tuo kävelee, ehdin kyllä", tästä seuraa jo useamman auton letka eikä kukaan pysähdy. Viime viikolla lenkillä ylitin kaupungin keskustassa nelikaistaisen tien, jossa on suojatie yhdessä kohtaa ja siitä on varoitettu vilkkuvilla keltaisilla valoilla. Odotin yli kolme minuuttia, että joku päästää yli, sen jälkeen vain kävelin ja viimeiseltä kaistalta joku tööttäsikin minulle. Autoilija häviää pysähtymisessä ehkä kaksikymmentä sekuntia ja hän on lisäksi suojassa autossa. Siinä vaiheessa kun kaatosateessa yrittää kävellä kotiin niin suututtaa nämä itsekkään rattitantat jotka ei vaivaudu pysähtymään suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun puolesta tarvitsekaan (jos vaan oikeasti kerkiää yli), mutta kun täällä oli ihmisiä, jotka ei uskalla, jos eivät ole varmoja, että auto aikoo antaa jalankulkijan mennä rauhassa. Iäkkäät ihmiset ei tosiaan välttämättä edes ehdi, jos auto ei oikeasti ole pysähtymässä.
Kun nyt kerran jalankulkija on sun mielestä aina väärässä, niin kerroppa mikä meni pieleen seuraavassa tilanteessa:
Todistin kerran tilannetta, jossa vanha mummo odotti suojatienreunassa päästäkseen yli. Tulipa paikalle kohtelias autoilija ja pysähtyi. Mummo lähti ylittämään katua. Juuri kun mummo oli pääsemässä tämän euton editse tuli takaa kovalla vauhdilla auto, joka 1) lähti ohittamaan toista autoa risteyksessä kaksisuuntaisella kadulla vastaantulevien kaistan kautta, 2)ei pysähtynyt tuon ensimmäisen auton viereen antamaan jalankulkijalle tietä vaan kaasutti lisää, jolloin mummo väisti hädissään ja kaatui sen toisen auton eteen, 3) ei väistänyt edes oikealta tulevia vaan 4)ilmeistä ylinopeutta kaahasi suoraa risteykseen.
Autoilijathan siis aina toimii oikein ja sääntöjen mukaan ja tämä kaikki varmaan oli sen mummon syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska video!
Totta, enpä tajunnutkaan ekalla kerralla. Nyt kun katsoin videon toisen kerran, huomasin, että kaista on suljettu ja suojatiemerkkejä ei kuvauksessa näytetä, kun ovat peitettynä.
Tuli taas höynäytetty olo. Kuva tai video kertoo juuri niin paljon kuin sillä halutaan näyttää! =)
Videon lisäksi kannattaa lukea teksti myös.
OT, mutta himskatti kun ärsyttää nuo "lopputulos järkyttää"-tyyliset otsikot. Älkää kertoko minulle, miten minä reagoin teidän uutisiin.
Ei siis AP:ta vastaan tämä, vaan noita "uutissaitteja" joita tuntuu nyt putkahtelevan esiin kuin sieniä sateella.
Kotikylällä saapi varroo päättömästi pyöräileviä aikuisia (suurin osa) ja jalankulkijoita jotka vaan kiitävät suoraan auton eteen kahtomatta tulleeko kettää mistää suunnasta. Ei oo mitää liikennevaloi siellä maaseudulla. Saapi varroo ettei jää nicopetterin traktorin alle. Tai helmiorvokin mopediauton. Vaaranpaikkoja on usseita kun ei pusikkoja raivata että näkis mistä suattaapi se mamman mussukka tulla etteen. Myös nämä suojatiepaikatkin on semmossii. Ihme kyllä sitä on itte jotenni hengissä selvinny tuolla kylällä. Kyl on meno muuttunnu. Kauhia kiire kaikilla mennä ekana ja kukkaa ei kerkee pysähtymmää missää. Kolmion takkaaki vuan tullaa ku vataset konsanaan vaikkei se ajotaeto taija niin priimaa olla
Vierailija kirjoitti:
Kotikylällä saapi varroo päättömästi pyöräileviä aikuisia (suurin osa) ja jalankulkijoita jotka vaan kiitävät suoraan auton eteen kahtomatta tulleeko kettää mistää suunnasta. Ei oo mitää liikennevaloi siellä maaseudulla. Saapi varroo ettei jää nicopetterin traktorin alle. Tai helmiorvokin mopediauton. Vaaranpaikkoja on usseita kun ei pusikkoja raivata että näkis mistä suattaapi se mamman mussukka tulla etteen. Myös nämä suojatiepaikatkin on semmossii. Ihme kyllä sitä on itte jotenni hengissä selvinny tuolla kylällä. Kyl on meno muuttunnu. Kauhia kiire kaikilla mennä ekana ja kukkaa ei kerkee pysähtymmää missää. Kolmion takkaaki vuan tullaa ku vataset konsanaan vaikkei se ajotaeto taija niin priimaa olla
Kuka tällaista murreoksennusta jaksaa lukea??
Suojatien kohdallehan ei mitenkään automaattisesti tarvitse pysähtyä (paitsi jos on stop-merkki tai viereisellä kaistalla auto pysähtyneenä), riittää että antaa tilaa jalankulkijalle. Ainakin mulle autokoulussa nimenomaan opetettiin, että kannattaa ennakoida omalla ajonopeudella että ei edes tarvitsisi pysähtyä vaan hidastaminen riittää.