Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisautoilija pysähtyi suojatien eteen ja alkoi kuvata – lopputulos järkyttää

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei niin kiire ole ettenkö voisi suojatien kohdalla pysähtyä. Työmatkani varrella on ala-aste ja sen koulun oppilaat moikkaavat aina kun heidät tien yli päästän bussipysäkille. Joka kerta. Kerran oli myös opettaja siinä ylittämässä tietä oppilaiden kanssa ja kaikki moikkasivat kun odotin heidän menevän tien yli. Olin siis töistä tulossa. Takana oli joo jonoa mutta ei se mua häirinnyt. Pienet ensin, heillä on elämä vasta edessä :)

Vierailija
22/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi! Eihän jalankulkija näe MITENKÄÄN onko tuolta tulossa autoja kun lähtee ylittämään. :x Ehdottomasti pitäisi hidastaa tuollaisessa kohdassa. 

Minä meinasin jäädä viime kesänä auton alle kun ylitin suojatietä. Odottelin suojatien edessä, että pääsen ylittämään. Eräs herrasmies pysähtyy ja viittoo minulle että mene vaan. Kun olen ylittämässä tietä, tämä pysähtynyt auto alkaa yhtäkkiä tööttäämään ihan hullun lailla. Säikähdän ja hypähdän vaistomaisesti eteenpäin. Muutaman sentin päästä hurahtaa täysillä auto ohitseni. Jos olisin ollut yhtään hitaampi, olisin jäänyt auton alle. Jos tuo pysähtynyt auto ei olisi töötännyt, en olisi ottanut niitä muutamaa juoksuaskelta, joiden ansiosta en jäänyt auton alle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti olen miltei jääny mopoauton yliajamaksi kun nämä kullanmurut eivät välitä liikennesäännöistä. Kerran oli tälläinen pirkkopetteri ajaa mun koiran yli meidän rapun edessä.

Oman työmatkani varrella on alakoulu. Joka kerta kun huomaan pienten oppilaiden ylittävän tien bussipysäkille, pysähdyn ja odotan kunnes kaikki ovat päässeet yli. Mulla niin kiire ole ettenkö joutaisi odottamaan.

Vierailija
24/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut koko videota. Siinä meni autoja?

Toivottavasti et aja autoa. Koskaan.

Vierailija
25/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyntö jalankulkijoille: kun auto hiljentää ja pysähtyy päästääkseen suojatielle, älkää ruvetko leikkimään liikennepoliisia ja viittomaan autoa ajamaan ensin vaan menkää suojatielle tai painukaa vittuun siitä notkumasta. Kiitos.

Tämä! Minua raivostuttaa jalankulkijat, jotka alkavat tanssimaan siinä suojatien edessä, kun joku hidastaa. Nyt mä meen, en meekään, eikun meen sittenkin, en meekään. Yleensä nämä älykääpiöt odottavat, että auto on täysin pysähtyneenä ennen kuin suostuvat liikkumaan. Tai sitten jos auto kiihdyttääkin, kun nämä apinat eivät osaa päättää, niin sitten siihen suojatielle hypätään ihan varmasti.

Oletteko aivovammaisia vai mitä tämä käytös on?

Vierailija
26/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyntö jalankulkijoille: kun auto hiljentää ja pysähtyy päästääkseen suojatielle, älkää ruvetko leikkimään liikennepoliisia ja viittomaan autoa ajamaan ensin vaan menkää suojatielle tai painukaa vittuun siitä notkumasta. Kiitos.

Pyyntö autoilijoille: rauhoittukaa siellä ratin takana älkääkä suhtautuko liikenteeseen niin kuin jalankulkijat olisivat olemassa ihan vain kiusatakseen teitä. Kiitos.

Vierailija
27/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen epävarma tienylittäjä, koska jotkut autoilijat ovat niin arvaamattomia. En oikeasti uskalla ylittää tietä, jos autolija ei pysähdy oikeasti tai ilmaise selkeästi että voin ylittää tien. 

Joskus lapsena meinasin jäädä auton alle, kun olin ylittämässä suojatietä. Auto lähestyy suojatietä ja hidastaa, oletin että tämä tarkoitti sitä että saan ylittää tien. Sitten yhtäkkiä kiihdyttää ja vetää äkkijarrutuksen kohdallani. Kuski alkoi möykkäämään, että mitä ihmettä minä teen, enkö tajunnut että siinä suojatiellä oli hidaste, jonka takia hän hidasteli. Karjui pää punaisena, että suojatietä ei lähdetä ylittämään jos auto ei ole selkeästi pysähtynyt.

Vierailija
28/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös jalankulkijoita jotka kävelevät alle ruutua tuijottaen. Monta kertaa painannu torvea näille älypäille. Talvella varsinkaan kun ei se auto alle sekunnissa pysähdy. Kattokaa eteenne ettekä sitä perkeleen puhelinta. Mä en edes vastaa jos joku mulle soittaa jos oon ratissa. Ei oo vaikeeta soittaa myöhemmi takas

Vierailija
29/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Minua raivostuttaa jalankulkijat, jotka alkavat tanssimaan siinä suojatien edessä, kun joku hidastaa. Nyt mä meen, en meekään, eikun meen sittenkin, en meekään. Yleensä nämä älykääpiöt odottavat, että auto on täysin pysähtyneenä ennen kuin suostuvat liikkumaan. Tai sitten jos auto kiihdyttääkin, kun nämä apinat eivät osaa päättää, niin sitten siihen suojatielle hypätään ihan varmasti.

Kumma kyllä kyseessä on aina autoilija, kun tällaista tekstiä saa lukea. Jalankulkijat saavat usein ylittää suojateitä henkensä kaupalla, kun autoilijan harmina on ainoastaan pieni viivytys, jos jalankulkija epäröi suojatien ylityksessä. Silti nimenomaan autoilijat kiroilevat ja haukkuvat apinoiksi, aivovammaisiksi ja älykääpiöiksi. Öööö, kuka vielä ihmettelee mistä syystä suojatielle astuminen pelottaa monia?

Vierailija
30/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivokapasitetti ei kai riitä tajuamaan, että hidastavan auton tarkoituksena on antaa tietä. Kerran tosin kun itse aloin ennen suojatietä pysäyttämään muutenkin hitaasta vauhdista (n. 20 km/h), suojatietä ylittävä akka alkoi heristämään sormeaan. Huikkasin ikkunasta että mikäs nyt mättää niin vastaus oli että pitäisi ajaa hitaammin ennen kuin pysäyttää kun häntä pelotti. Totesin että autossa on kyllä toimivat jarrut mutta ei mennyt sekään jakeluun. Että sellaisia jalankulkijoita.

Vierailija
31/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei niin kiire ole ettenkö voisi suojatien kohdalla pysähtyä. Työmatkani varrella on ala-aste ja sen koulun oppilaat moikkaavat aina kun heidät tien yli päästän bussipysäkille. Joka kerta. Kerran oli myös opettaja siinä ylittämässä tietä oppilaiden kanssa ja kaikki moikkasivat kun odotin heidän menevän tien yli. Olin siis töistä tulossa. Takana oli joo jonoa mutta ei se mua häirinnyt. Pienet ensin, heillä on elämä vasta edessä :)

Siis mitä helvettiä mä just luin? Pidätkö itseäsi jonain laupiaana samarialaisena, kun suvaitset päästää ihmiset suojatielle? 

t. autoilija

Vierailija
32/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkallani on useita valottomien risteysten ylityksiä, kun kävelen kaupungin keskustan toiselta laidalta toiselle. Matkalle mahtuu myös nelikaistaisia teitä. Se on ihan päivittäistä, että joku pysähtyy antamaan tietä, mutta vierestä tullaan kovaa ohi, kun olen jo suojatiellä. Tai sitten kaksikastaisella joku pysähtyy, mutta vastaantulija ei pysähdy. Yksi kummallisimmista tilanteista oli, kun yksi pysähtyi antamaan tietä, ja lähdin ylittämään, niin kolme autoa siltä samalta kaistalta vaihtoi viereiselle kaistalle, peräkkäin ja meni sen tietä antamaan pysähtyneen ohi niin, että minä jouduin itse pysähtymään tienantajan eteen, etten jäänyt ohittajien alle. Tietty kun yksi näki, että pysähdyin varomaan, niin muut tulivat perässä. 

Vierailija
33/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkija ei hahmota lähestyvän auton nopetta samalla tavalla kuin se ratin takana istuva kuski! Se 20km/h tunnissa saattaa näyttää jalankulkijalle niin nopealta, ettei suojatielle uskalleta astua. Tai jos on huonojalkainen tai muuten kävely on hidasta, ajattelee, että ei viitsi viivyttää autoilijaa, kun tämä ei muutenkaan viitsi pysähtyä. 

Vierailija
34/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nillä ihmisillä, joilla on vaikeuksia ylittää suojateitä kun niin pelottaa, ei ole ajokorttia tai jos onkin, ei ajokokemusta. Autoileville suojateiden ylitys ei tuota mitään vaikeuksia.

Vierailija
35/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh! Tuolta kun tulee vaikka lastenvaunujen kanssa niin se oli siinä se vauva :(

Kuka hullu työntää lastenvaunut suojatielle, jos ei näe tuleeko autoja? :O Jotkut näistä kommenteista ovat kyllä ihan uskomattomia. Juu, on oikeus mennä, mutta ei kai kukaan luota tähän oikeuteensa sokeasti. Tähänkin sopisi tämä vertaus, että minulla on kyllä oikeus jättää asuntoni ovet lukitsematta, ei ole minun syyni, jos joku varastaa omaisuuteni. Joo, varas tekee väärin, mutta järjenkäyttö on kyllä ihan sallittua. 

Vierailija
36/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa suomalaisista autoilijoista on ihmissaastaa. Itse ylitän valo-ohjatun risteyksen noin kerran viikossa kahteen suuntaan (eli kuljen reitin kohteeseen ja takaisin kotiini) miinus loma-ajat, joten ylöspäin pyöristäen suojatien ylityksiä kyseisessä kohdassa tulee vuodessa noin sata. Viime vuonna näistä sadasta kerrasta kolmetoista olivat sellaisia, joissa autoilija jätti tyynesti huomioimatta koko liikennevalon ja ajoi päin punaisia. Yksi näistä oli reitillä liikennöivä bussi. Liikennevalot ovat osittain paikalla siksi, että toisella puolella niitä on asuinalue ja toisella puolella ala-asteen koulu. Reippaasti yli yksi kymmenestä ylityksestä tuolla suojatiellä oli hengenvaarallinen jalankulkijalle.

Minulle ei ole mitään käynyt, vaikka helposti olisi voinut, koska olen oppinut jo aikoja sitten, että ei se valo ketään estä ajamasta ja jos ihmisen tappaa autolla ajaessaan ne seuraamuksetkin ovat niin mitättömät että ei niistä tarvitse välittää. Sen sijaan kaikki ne ala-asteikäiset jotka siitä kouluaikaan kulkevat yli eivät tätä varmasti ole vielä sisäistäneet. Mutta minkäs teet, olen ilmoittanut kyseisestä risteyksestä poliisille, en sitten tiedä ovatko tehneet mitään. Bussiyhtiölle soitin siitä bussista ja he sanoivat keskustelevansa kuljettajan kanssa. Kai sitä pitää saada useampi ruumis ennenkuin mitään tapahtuu, jos siis silloinkaan. Tässä maassahan kuski saa tapettuaan pikkutytön sanoa ettei nähnyt minne ajoi ja se on kaikkien mielestä ilmeisesti ihan ok. Ja polkupyörällä ajaminen on niin suuri provokaatio että poliisikin lähtökohtaisesti alentaa tutkintanimikettä jolla kyseisen henkilön murhaa tutkitaan, ja oikeus silittää vain murhaajan päätä ja antaa alennusta.

Vierailija
37/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoja on myös ne tilanteet kun tulee autoja molemmista suunnista. Toiselta kaistalta auto väistää, mutta toisesta suunnasta tulevat eivät. Siinä sitten seisoo pussissa suojatiellä. Joskus peräännyn suosiolla takaisin, kun toisen kaistan autot eivät viitsi pysäyttää.

Ei jumalauta. Kuinka idiootti voi ihminen olla? Kun olet kävellyt suojatielle, kävelet sen loppuun asti etkä ala peruuttamaan takaisin. Miten tämän voisi saada paksukalloisten päähän, että kävelkää reippaasti sinne suojatielle ja suojatien yli, älkääkä jääkö nyhjäämään mihinkään, niin autot pysähtyy.

t. paljon autoileva + paljon kävelevä

Minä tein näin, kävelin eteenpäin luottaen että auto pysähtyy. Henkeni jäi 20cm:stä kiinni. Eikä siinä kaikki, päälleni melkein ajanut ammattiautoilija kurvasi tilanteen jälkeen eteeni, nousi autosta ja alkoi karjumaan että seuraavalla kerralla hän ottaa luulot pois kaltaiseltani idiootilta, joka ei kunnioita autoja. 

Vierailija
38/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juurikin kertoo, että emme ole länsieurooppalaista sivistyskansaa vaan kuulumme itäeurooppalaisten brutaalien machojen kulttuuriin. Ruotsista Espanjaan kaikkialla sillä välillä jalankulkijalle annetaan tietä. Ei tulisi kuuloonkaan tuollainen sikailu.

Vierailija
39/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut koko videota. Siinä meni autoja?

Toivottavasti et aja autoa. Koskaan.

Selvennä. Minulla ei ole ajokorttia. Liittyy varmaan jotenkin suojatiehen? Ainakaan autot eivät koskaan pysähdy ennen suojatietä, jos eivät näe jalankulkijoita, joita videolla ei näkynyt. Siitä ei siis ainakaan ole kyse.

Vierailija
40/89 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keskisuuressa kaupungissa, ja ihmetyttää autojen kova nopeus. Miksi ihmeessä keskustassa, missä on risteyksiä vähän väliä,  pitää ajaa lujaa.  Jos haluaa ajaa kovaa, voi mennä sinne ohitustielle. Siellä ei ole suojateitä.