Mikä on sinun "tavallinen kotiruoka"?
Laita yksi esimerkki.
Mä teen tänään jauheliha-fenkolilaatikkoa
Kommentit (195)
Viime kuukausina olen tehnyt paljon "paistettua riisiä" vähän sillä perusteella, mitä kaapista löytyy. Sushia oon tehnyt myös ainakin kerran viikkoon. Tortilloja tai tacoja on samoin melkein kerran viikossa. Eniten kesän aikana ollaan syöty ihan vain grillattua kanaa erilaisilla lisukkeilla.
Tykkään keitoista ja viimeisin oli: sipulia, v.sipulia, paprikaa, tomaattimurskaa, valkosia papuja ja mausteita. Keitoksi, soseeksi ja lopuksi smetanaa/creme fraichea/ruokakermaa...
Kiireisen päivän lemppari on kasviskebabpannu sweetchilijogurttikastikkeen kanssa. Eli paistetaan kaupan pakastekebablaskuja pannulla, reippaasti tuoretta valkosipulia ja chiliä joukkoon ja pakastekasviksia. Jogurttikastikkeeseen tulee turkkilaista jogurttia, valkosipulia ja sweetcilikastiketta. Ruoka on valmis vartissa.
Muita tavallisia ruokia on kaikki keitot, padat, laatikot, kalaruoat, salaatit, pastat, pihvit. Siiis ihan kaikki kotona tehty. Tänään syödään pulled pork hapurilaisia. Eilen valmistin possun ja sämpylät valmiiksi ja tänään teen vielä coleslawn ja bataattiranut ja valkosipulimajoneesin. Eilen syötiin lohta ja fetasalaattia.
Linssikeitto on se, minkä teen jos en osaa päättää mitä ruokaa laittaisin. Ainekset on yleensä kaapeissa.
nuudeleita paistetuilla kasviksilla ja pavuilla
Vierailija kirjoitti:
:D ihan tavallisia, varsinkin kampelavatkuli :D
Tietääkö joku, mikä on vatkuli, minä en tiedä ?
Tiedän, mutta en tekisi sitä kampelasta. Nimi vatkuli vaikutti omituiselta silloin 1970-luvulla emäntäkoulussa, kun sen ensimmäistä kertaa kuulin. Maksavatkulia tehtiin, eikä siinä mitään vatkattu.
Tähän aikaan vuodesta voi olla mitä tahansa ulkogrillissa valmistettua, vähän eksoottisempaakin. Kalaa syödään monessa muodossa, kuten muikkupottuja ( perunat tietenkin uusia omalta maalta ja muikut itse pyydettyjä ... ), syksyllä hirvenliharuokia.
Vierailija kirjoitti:
Makkara- ja jauhelihakeitto
Perunasose-jauhelihalaatikko
Kananmunakastike + keitetyt perunat
Muussi ja jauhelihakstike
Minäkö tämän kirjoitin ... en sittenkään, ei meillä kananmunakastiketta ole tehty vuosiin. Muuten meillä on paljon noita " vanhanaikaisia ruokia", mutta ei kuitenkaan koulukeittiön inhokkeja kesäkeittoa ja tillilihaa, eikä mitään vatkulia. Pataruokia, laatikoita, kiusauksia ja keittoja enimmäkseen, ja sitten perunaa, pastaa tai riisiä ja kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Joku pasta, nyt uunissa on broilerikiusaus kun on viileähkö päivä ja ei haittaa vaikka uuni olisi pidempään päällä. Sämpylätaikina on kohoamassa
Missäpäin on viileähkö päivä? Täällä Pirkanmaalla on 21 eli tämän kesän mittapuulla hyvinkin lämmin. Ohis.
Meillä syödään 80-prosenttisesti Lähi-Idän ruokia kun mies kokkaa yleensä. Jos minä teen ruokaa niin menee aika helposti aasialaisen puolelle, curryja tms. Tykätään molemmat mausteisesta ruuasta.
Tänään syödään vielä eilistä maqlubaa (kana-vihannes-riisihässäkkä), huomiseksi menee kebabit ja burgerit lampaan jauhelihasta hiiligrilliin ja arabialainen salaatti kylkiäiseksi.
- Erilaiset keitot, kiireessä sosekeitto pakasteista, perunasta ja pavuista
-Kikherneruoat, kuten uunipihvit
-Peruna-porkkana-lihavuoka
- Risotot ja wokit kasviksista, pavuista tai kanasta
-Itsetehdyt pinaatti/porkkanaletut
-Tomaatti-mozzarellasalaatti tai munakas
Ihan rehellisesti? Mantelimaito ja nikotiinipurkka. Kun lapsi on kotona, erilaisia pastaruokia (avokado-farfallesörsseli on meidän molempien lemppari).
Ja joo, sh oireilee taas mutta en jaksa nyt välittää siitä.
Salaatti quornilla tai tonnikalalla tai tofulla
Quornwokki
Kasvispullat pakastealtaasta+riisiä tai kuskusia
Riippuu päivästä.
Joskus on aikaa ja halua tehdä vaikka 6 tuntia haudutettu ragu tai lihasoppa. Toisinaan taas mennään sashimilautasella, jossa siis ostan vain (hyvälaatuisen ja tuoreen) lohifileen, leikkaan siitä raakana ohuita siivuja ja syön soijakastikkeen, wasabin ja kasvisten kanssa. On muuten ihan törkeen hyvää. Käytännössä siis sushia ilman riisiä.
Sienikeitto, kantarelli, suppis, tai mustatorvisieni.
Naudan sisäpaistista tehdyt pataruuat ovat varmaan sitä perus settiä meillä. Meillä syödään ainoastaan liha tai kalaruokia.Kesällä lohta tuli tehtyä usein eri muodoissa (itse pyydettyä).
Perunat ja joku kastike/ riisi+ joku kastike. Tänään tosin hernekeitto, itse tehtynä siis.
Minä olen hyvin vanhanaikainen kokkaaja. Voi olla, että johtuu siitä, että kokkaaminen ei kiinnosta, joten ei tule kokeiltua mitään uusia reseptejä. Meillä syödään perinteisiä kotiruokia kuten esim. perunoita ja läskisoossia, herne-, makkara-, kala- ja lihakeittoa, makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, lihapullia ja kalapullia sekä kanarisottoa ja kanaviillokkia jne. Äärimmäisen mielikuvituksetonta, mutta kyllä ne ovat ihan kelpo ruokia.
Nuudelit, joihin sekoitan siemeniä ja jotain kasviksia mitä sattuu olemaan
Lihapullat ja perunamuusi, jauhelihatortillat, quesadillat, pastasalaatti, kanakorma, kaalilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike, kanaa kermaisessa ananaskastikkeessa, katkarapukasari, uuniperunat, mozzarella-tomaatti-patongit, sienipasta, spagetti carbonara.
Oletan että samaa jonka tunnen crustipatana. Usein soijarouhe+makaroni+tomaattimurska, mutta voi tarkoittaa myös mitä kaapista löytyy -jämäpataa. Halpoja aineksia (säilykkeitä kuten papuja, perunaa tai pastaa) ja kaikki sekaisin pannulla.