Työtön!
Mitä konkreettisia toimia olet tehnyt saadaksesi pk-seudun työvoimapulaisilta aloilta töitä? Esim. raksamiehiä, hoitajia, bussikuskeja ja siivoojia tarvitaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista pystyisin ainoastaan siivoamaan, jos siihenkään (pitää olla koulutus tai työkokemusta).
Mikä estää hakeutumasta kouluun?
Ei työttömänä oikein saa opiskella. Opintotukea taas voi olla vaikea saada, kun on jo tutkinnon suorittanut. Mahtaisiko pankki yli viisikymppiselle opintolainaakaan enää myöntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista pystyisin ainoastaan siivoamaan, jos siihenkään (pitää olla koulutus tai työkokemusta).
Työtön hoitaja tässä taas.. Kouluun olen hakenut peräti kolme kertaa sekä ammatilliselle että amk-puolelle, mutta sinne kouluun pitäisi myös päästä. Se onkin ongelma. Lapsen vuoksi en voi muuttaakaan.
En mitään enkä aiokaan tehdä. Miksi ihmeessä tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Kouluun estää hakemasta rahan puute. Opintotukea saa jokainen kansalainen vain tietyn määrän ja kun se on käytetty, pitää opiskella mahdollisilla säästöillä. Siihen ei suurimmalla osalla ole mahdollisuutta.
Älä jauha soopaa!
Itse tein tutkinnon työttömyyskorvauksen aikana.
Jos ei estä sinua vastaanottamasta töitä, työttömyyskorvauksen aikana voi tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Miksi ihmeessä hakisin töitä 450 kilsan päästä?
Eihän tuo ole vielä työmatka eikä mikään. T shippilä ja hhalllitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun estää hakemasta rahan puute. Opintotukea saa jokainen kansalainen vain tietyn määrän ja kun se on käytetty, pitää opiskella mahdollisilla säästöillä. Siihen ei suurimmalla osalla ole mahdollisuutta.
Älä jauha soopaa!
Itse tein tutkinnon työttömyyskorvauksen aikana.
Jos ei estä sinua vastaanottamasta töitä, työttömyyskorvauksen aikana voi tehdä töitä.
Siis OPISKELLA!
Tosin palkatonta työtä siihen kuului 6 kk myöskin. Näyttötutkinto kyseessä.
Asun oulun seudulla enkä muuttaisi pääkaupunkiseudulle vaikka henki lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin siivousfirmassa töissä opiskelujen ajan. Ei vaadittu koulutusta, eikä työkokemusta. Sanoin, että voin tulla näyttämään, että selviän. Jos ette sen jälkeen halua työpanostani, se on ok.
Se samainen TE-keskus voi estää hakeutumasta kouluun. Tai ei sitä hakua, mutta se saattaa estää opiskelun mahdollistamisen.
Aikuisen kun pitää, opiskelupaikan saatuaan, anoa TE-keskukselta lupaa opiskeluun että saisi samalta ajalta rahaa mitä opiskelee. Koska siinä voi käydä niinkin että rahahanat menevät lopullisesti kiinni ja sit se työtön, itseään kehittänyt aikuinen, onkin kusessa kun olisi luultavasti vähän perhettäkin elätettävänä.
TE-keskusten koulutukset ovat aika harvoin ammattiin tähtääviä, ja jos sattuu joku olemaan ammattitutkinnon antava, niin se on hyvin usein lähihoitajan tutkinto. Ja hoiva-alalle eivät kaikki sovellu tai halua.
Itse en ole tällä hetkellä työtön mutta hoiva-ala, on se sit mitä vaan; lastenhoitoa, sairaanhoitoa tai vanhusten hoitoa, on se ala jonne minä en sovellu. Mä en ole kiinnostunut pätkääkään siitä työstä ja se olisi väärin kaikille jos mun pitäisi kouluttautua tulevaisuudessa hoitajaksi. Lähi- tai mikä vaan hoitajaksi.
Siivoamaan en voi ryhtyä astman ja atooppisen ihon takia, pari kertaa olen kokeillut huonoin tuloksin (silloin kun Nokia oli voimissaan ja töitä sai). Hoitsuksi pitää kuulemma olla tutkinto, olen hakenut alalta kesätöitä, rakennusten apumieheksi eivät taida alle 160- senttistä naista ottaa. Lisäksi pitäisi toki muuttaa ensin Helsinkiin, se ei olisi ongelma muutoin kuin jos palkka ei riitä elämiseen.
Olen hakenut useaan kertaan siihen bussikuskien koulutukseen, muttei koskaan valita. No, ehkä ne maahanmuuttajat ovat sitten parempia hakijoita, mutta ärsyttää, miten julkisesti valitetaan, että muut kuin maahanmuuttajat eivät muka hakisi niitä paikkoja. No, ehkä sitten työpaikkoja haettaessa näin, koska eihän niitä paikkoja voi hakea muut kuin koulutukseen päässeet.
Myös kaikkiin siivojan paikkoihin, jotka on mahdollista tehdä julkisen liikenteen varassa, on kymmeniä hakijoita.
En ole työtön, mutta silti pakko kommentoida: en IKINÄ tule muuttamaan pk-seudulle, oli tilanne mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut useaan kertaan siihen bussikuskien koulutukseen, muttei koskaan valita. No, ehkä ne maahanmuuttajat ovat sitten parempia hakijoita, mutta ärsyttää, miten julkisesti valitetaan, että muut kuin maahanmuuttajat eivät muka hakisi niitä paikkoja. No, ehkä sitten työpaikkoja haettaessa näin, koska eihän niitä paikkoja voi hakea muut kuin koulutukseen päässeet.
Myös kaikkiin siivojan paikkoihin, jotka on mahdollista tehdä julkisen liikenteen varassa, on kymmeniä hakijoita.
Tampereella ainakin liikennelaitoksen pitkäaikainen suomalaissyntyinen kuski kirjoitti aamulehteen, että vanhoilta kuljettajilta on vähennetty ajotunteja, ja niitä on annettu maahanmuuttajille. Olisiko kyseessä raha? Vika ei toki ole maahanmuuttajien, vaan päättäjien. Kokoomus haluaa tänne Yhdysvaltain mallin mukaiset matalapalkkatyöt, joiden tekijät eivät elä palkallaan, vaan joutuvat tekemään kahta tai useampaa työtä. Ammattiliitot ja sosiaaliturva halutaan myös romuttaa, ettei ihmisille jää mitään turvaverkkoa, jolloin ollaan tilanteessa jossa työ kuin työ on otettava vastaan, oli se sitten miten epäinhimillinen, epäterveellinen tai huonosti palkattu. Äänestäkää vaan Kokoomusta pässit...
Asuminen on järjettömän hintaista ja palkat siihen nähden huonot. Asunto olisi liian kaukana työpaikasta, joten työmatkoihin ym.käytetty aika ja raha ei korvaa huonon palkan kanssa vaivaa muuttaa satojen kilometrien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Just asking... kirjoitti:
Mitä konkreettisia toimia olet tehnyt saadaksesi pk-seudun työvoimapulaisilta aloilta töitä? Esim. raksamiehiä, hoitajia, bussikuskeja ja siivoojia tarvitaan.
Haen pk-seudulta vain sellaisia töitä, joiden palkalla minulla olisi varaa asua siellä. Siivooja, raksan apuduunari ja hoitaja ilman mitään koulutusta eivät sellaisia ole. Ajokorttia en omista joten bussikuskiksikin vaikea päästä varmaan. Ajokortin hanki taan ei ole rahaa eikä oikein muuhunkaan kouluttautumiseen. IT-alan maisteri olen ja niitä töitä kyllä myös pk-seudulta hakenut.
Eikö it-alan työntekijöille muka ole hirveästi avoimia paikkoja? Itse kun selaan mol.fi sivustoa, niitä näyttäisi olevan hirveästi ? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen pk-seudulta vain sellaisia töitä, joiden palkalla minulla olisi varaa asua siellä. Siivooja, raksan apuduunari ja hoitaja ilman mitään koulutusta eivät sellaisia ole. Ajokorttia en omista joten bussikuskiksikin vaikea päästä varmaan. Ajokortin hanki taan ei ole rahaa eikä oikein muuhunkaan kouluttautumiseen. IT-alan maisteri olen ja niitä töitä kyllä myös pk-seudulta hakenut.
Eikö it-alan työntekijöille muka ole hirveästi avoimia paikkoja? Itse kun selaan mol.fi sivustoa, niitä näyttäisi olevan hirveästi ? :O
Olen eri vastaaja. Se että mollissa on paikkoja auki ei tarkoita että ne olisivat oikeasti välttämättä auki. Tekijä saattaa olla jo katsottu. It-alasta en tosin tiedä mitään.
Olen töissä eikä rakennusalan työt helsingissä kiinosta. Mitä se hyödyttää kun asumiseen menee ihan helvetisti rahaa? Sama olla työtön kainuussa kuin töissä hesassa. Rupisen yksiön vuokrat on 800-900 euroa. Nyt asun kaksiossa, 60 neliötä josta vuokra 500.
Mitähän mahtaa maksaa samankokoinen kaksio helsingissä? Tonni ei riitä niin palkan pitää olla houkutteleva että niillä riistovuokrilla siellä viitsii asua. Ostamista ei viitsi edes ajatella kun hintapyynnot on ihan uskomattomia.
Hoitajia on ainakin koulutettu liukuhihnalta. Työn määrä maksimoitu/hoitaja. Ainoastaan keikkalaisia tarvitaan-vakityöt menneet. Kukaan pystymetsästä ei pistä insuliineja tai vaihda kystofixeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemisestani huolimatta en ole niihin kelvannut. Firmat kyllä itkevät työvoimapulaa, sen olen huomannut.
Lienee niin etteivät uskalla rekrytoida muuta kuin sellaisia, jonka joku jo töissä oleva tietää ex-duunistaan tai opiskeluajoilta. Ja jos on yli nelikymppinen (kuten minä), on auttamattoman yli-ikäinen.
Avoimia työpaikkoja kyllä on, mutta hakijoita on vielä paljon enemmän. Eihän likikään kaikki edes missään mol-sivustolla edes ilmoittele, totta kai haen niitä paikkoja muutakin kautta.
- Tuo jolle kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja. Se että mollissa on paikkoja auki ei tarkoita että ne olisivat oikeasti välttämättä auki. Tekijä saattaa olla jo katsottu. It-alasta en tosin tiedä mitään.
Useimmat it-alan paikat ovat yksityisellä sektorilla, jolla juuri tuollaista turhaan ilmoittelua ei harrasteta. Julkiselta puolelta tiedän kyllä tapauksia.
Yksityisellä puolella on kyllä jonkin verran sitä, että ei välttämättä olla juuri nytt oikeasti rekrytoimassa, jollei hakemusta satu jättämään joku ihan täsmämatch ja huipputyyppi (tai sellaiseksi kuviteltu). Pidetään hakua avoinna kuukausitolkulla, vähän kuin mainoksena, että tällainen firma on olemassa ja meillä menee lujaa, kun ollaan rekrytoimassa.
Miksi ei oteta töihin raksanaista? Ei tyttö käynyt kolmea vuotta ammattikoulun rakennuslinjaa päästäkseen siivoojaksi. Bussinkuljettajaksi ei pääse, jos ei ole siihen tarvittavaa ajokorttia. Siivoamaan ei oteta valmista maisteria, vaikka kuinka olisi opiskeluajan siivonnut.