Tänään Kaivarissa ravintolan terassilla tapahtunutta
Tänään istuin Kaivarissa ravintolan terassilla. Lähipöydässä oli äitejä taaperoineen. Äiti, sekä joku 'ei lapsen äiti' kävelyttivät taaperoa ympäri terassia, pöytien ja asiakkaiden välissä. Taapero kiersi pöydästä toiseen hakien kontaktia ihmisiin. Jotkut huomioivat, jotkut ei. Istuin siinä aika lähellä, niin taapero tuli useamnan kerran seusomaan viereeni, pitäen tuolistani kiinni, äiti tai toinen yksi näistä naisista seisoi siinä vieressä, eivät ottaneet lasta pois vierestäni, eikä kieltäneet menemästä häiritsemään muita pöytäseurueita. En edes katsonut lasta päon, saatika aikuista, joka seisoi 2 metrin päässä lapsesta, odottamassa että alkaisin ihastella tätä vierasta lasta. Äiti/toinen seureen nainen sanoi minulle jotain, mutta en vastannut tai kääntynyt lapseen päon, antanut heidän kerjäämäänsä palkintoa; taaperon ihastelua.
Miksi ihmiset antavat lastensa kontaktoida vieraita ihmisiä ja miksi pitäisi ihadtella vieraita lapsia? Olen itsekin äiti, en ole koskaan antanut lapseni mennä häiritsemään ravintolan muita asiakkaita.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Eilen tollanen taapero tuli pyörimään pöytäni ympärille ja alkoi hirvee paskan katku leijailla nenääni. Ois nyt vittu voinu käydä sen vaipan vaihtamassa. Lähellä oli, että olisin oksentanut.
Usein sietää huonosti toisissa sitä mitä itse on jäänyt vaille eli tässä tapauksessa aikanaan omat vaipat on vaihdettu hitaanlaisesti. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla maailmassa on ihan normaalia, että pienet lapset liikkuvat ravintolassa ja lentokoneessa ja ottavat kontaktia muihin ihmisiin (ja koiriin).
Mutta vain Suomessa on ihan normaalia, että se on aikuisten mielestä häiritsevää.
Ei, ei se ole häiritsevää VAIN Suomessa.
Leikitään vaan jatkossakin ettei muita ihmisiä ole olemassa. Ihmetellään sitten näitä kouluampujia sun muita hulluja joita syntyy kun vieraat ihmiset eivät ole mitään ja niiden elämät täysin merkityksettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin metrossa ja näin seuraavan tapahtuman. Ylimielisen näköinen äiti lapsineen istahti vanhaa mummoa vastapäätä. Eivät siis olleet samaa seuruetta mummon kanssa.
Lapsi potki molemmilla jaloillaan ilmaan ja osui välillä tuon mummon polviin. Mummo sanoi kohteliaasti ja hitaasti lapselle selittäen että jos et viitsisi potkia hänen polviaan kun hän on niin vanha ja polvetkin ovat niin vanhat ja kipeät niin niihin sattuu. Samalla tuo ylimielinen mamma korotti ääntään mummolle vihaisen näköisenä ja tiuski että "meillä kuule harrastetaan vapaata kasvatusta!" Näytti siltä että kilahtaa kohta oikein kunnolla ja alkaa huutaa, muttei sanonut enää mitään, eikä sanonut lapselleen mitään. Ei kehottanut lopettamaan, ei käskenyt.
Olin ihan hämilläni tuosta, samoin se mummo, mutta lapsi virnuili voitonriemuisena ja jatkoi mummon potkimista, mamman katsoessa mummoa pitkin nenänvarttaan. En ehtinut sanoa mitään kuten eivät vierustoverinikaan, kun mummon viereen ihan hetki sitten istahtanut isokokoinen keski-ikäinen mies hoksasi tilanteen ja sanoi mummolle että rouva vaihdetaas paikkaa. Siihen loppui lapsen potkiminen kun ei enää uskaltanut tuota isokokoista miestä potkia, ja äitinsä katsoi miestä närkästyneen näköisenä. Mummo sai vihdoin matkustaa rauhassa ja metrossa oli melko ahdasta muutenkin joten paikanvaihto ei ollut mahdollista.
En tiedä jatkosta koska jäin seuraavalla pysäkillä pois. Kävi tuon jälkeen mielessä että miten niiden hyvin kasvatettujen lasten käy koulussa, kun niille osuu tuollaisia psykopaatti-ipanoita jotka kuvittelee että voivat tehdä mitä vaan ja satuttaa toisia ihan miten lystäävät kun ei koskaan ole kielletty?
Urbaanilegenda, harmi ettet muistanut miten tarina oikeasti meni. Tässä lyhyesti tiivistettynä:
"kerran junan vastakkaisilla paikoilla istui äiti ja poika ja heitä vastapäätä nuori mies ja vanha mummo. poika potki mummoa sääriin. ensin mummo yritti vain siirtää jalkojaan, mutta poika vaan potki. sitten mummo kysyi äidiltä, etkö aio kieltää lastasi. äiti vastasi, että meillä on vapaa kasvatus. nuori mies sylkäisi äitiä naamaan ja sanoi, niin on mullakin. "
Olen kuullut pari muutakin versiota, yhden jossa punkkari nappaa äidin bussilipun ja syö sen ja toisen jossa mies kaataa äidin päähän piimäpurkin. Punkkariversion kertoi kyllä ala-asteen opettajani ihan vitsinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten Italiassa lapsia ihaillaan ja halaillaan julkisesti. Mutta niin tekevät omat vanhemmat, isovanhemmat ja tuttavat. En ole koskaan nähnyt, että lapset tuodaan muihin pöytiin häiriköimään.
Olin Suomessa esikoiseni kanssa helsinkiläisravintolassa syömässä ystäväni ja poikani kanssa. Iäkkäämpi pariskunta katseli useaan kertaan meitä ja lopulta tulivat kysymään (enlanniksi), voiko ottaa valokuvan pojastani (oli juuri täyttänyt vuoden). Kertoivat asuvansa Kaliforniassa. En kokenut häiriöksi, pariskunta onnellisen tuntuinen ja ikää varmasti reilut 70v.
Vanhuksetkin tulevat häiriköimään.
Älä anna ikinä ottaa kenenkään vieraan, edes vanhusparin ottaa valokuvia lapsestanne noin. Päätyy todennäköisesti vähintään pedarisivustolle. Miksi niitä muuten kiinnostaisi? Noilla tehdään kauppaa! Oikeasti.
No eipä.
Jenkit ovat matkustellessaan tuollaisia, haluavat ehkä elämänsä ainoalla ulkomaanmatkallaan imeä kaikkia mahdollisia vaikutteita ja ottaa mukaan muistoja. Kerran todistin junassa tilannetta, jossa jenkkimamma halusi kovasti ostaa nuoren kehitysvammaisen naisen neuletyötä, jota tämä matkan aikana oli tekemässä. Keskeneräiseksi jäävä työkin olisi kelvannut täältä ihmemaasta :D Kaupoista ei tullut kuitenkaan mitään, koska tyttö ei puhunut englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin metrossa ja näin seuraavan tapahtuman. Ylimielisen näköinen äiti lapsineen istahti vanhaa mummoa vastapäätä. Eivät siis olleet samaa seuruetta mummon kanssa.
Lapsi potki molemmilla jaloillaan ilmaan ja osui välillä tuon mummon polviin. Mummo sanoi kohteliaasti ja hitaasti lapselle selittäen että jos et viitsisi potkia hänen polviaan kun hän on niin vanha ja polvetkin ovat niin vanhat ja kipeät niin niihin sattuu. Samalla tuo ylimielinen mamma korotti ääntään mummolle vihaisen näköisenä ja tiuski että "meillä kuule harrastetaan vapaata kasvatusta!" Näytti siltä että kilahtaa kohta oikein kunnolla ja alkaa huutaa, muttei sanonut enää mitään, eikä sanonut lapselleen mitään. Ei kehottanut lopettamaan, ei käskenyt.
Olin ihan hämilläni tuosta, samoin se mummo, mutta lapsi virnuili voitonriemuisena ja jatkoi mummon potkimista, mamman katsoessa mummoa pitkin nenänvarttaan. En ehtinut sanoa mitään kuten eivät vierustoverinikaan, kun mummon viereen ihan hetki sitten istahtanut isokokoinen keski-ikäinen mies hoksasi tilanteen ja sanoi mummolle että rouva vaihdetaas paikkaa. Siihen loppui lapsen potkiminen kun ei enää uskaltanut tuota isokokoista miestä potkia, ja äitinsä katsoi miestä närkästyneen näköisenä. Mummo sai vihdoin matkustaa rauhassa ja metrossa oli melko ahdasta muutenkin joten paikanvaihto ei ollut mahdollista.
En tiedä jatkosta koska jäin seuraavalla pysäkillä pois. Kävi tuon jälkeen mielessä että miten niiden hyvin kasvatettujen lasten käy koulussa, kun niille osuu tuollaisia psykopaatti-ipanoita jotka kuvittelee että voivat tehdä mitä vaan ja satuttaa toisia ihan miten lystäävät kun ei koskaan ole kielletty?
Urbaanilegenda, harmi ettet muistanut miten tarina oikeasti meni. Tässä lyhyesti tiivistettynä:
"kerran junan vastakkaisilla paikoilla istui äiti ja poika ja heitä vastapäätä nuori mies ja vanha mummo. poika potki mummoa sääriin. ensin mummo yritti vain siirtää jalkojaan, mutta poika vaan potki. sitten mummo kysyi äidiltä, etkö aio kieltää lastasi. äiti vastasi, että meillä on vapaa kasvatus. nuori mies sylkäisi äitiä naamaan ja sanoi, niin on mullakin. "
Ystäväni on kirjoittanut tuon alkuperäisen jutun lehden keskustelupalstalle lasten kasvatusta koskien, koska todisti asian, ja sitten joku on mennyt kirjoittamaan tuollaisen pelleversion asiasta että nuori mies muka sylkisi äitiä naamaan, ja tuossa sinun typerässä jutussa metro on vieläpä vaihtunut junaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ei siellä Carusellissa eilen ollut mitään, että äiti ja isä olisivat tulleet viettämään yhteistä aikaa ja lapsi olisi ollut mukana, vaan oli kolme naista, joista yksi oli lapsen äiti, yhdellä ilmeisesti vaunuissa nukkuva lapsi ja yhdellä ei lainkaan lasta. Lapsi ei vaeltanut yksin pitkin Caruselin terassia, vaan äiti tai lapseton nainen porukasta piti juuri ilmeisesti kävelemään oppinutta lasta kädestä ja MENI PERÄSSÄ SINNE MINNE LAPSI HALUSI, ei niin että taluttaja olisi ohjannut lasta. Lapsi kietsi pöydästä toiseen, piti asiakkaiden tuoleista kiinni ja huusi tää-täätä (oksettavaa, yök!), lapsen ottaessa tukea asiakkaiden pöydistä, äiti tai toinen nainen, jäi seisomaan lapsen kanssa pöydän viereen, huomuota ja ihailua kerjäten. Kuulin, kun välillä naiset keskenään puhuivat, kuinka ihanasti LiideriLaaderi käy tervehtimässä muita asiakkaita. Ei heillä ollut mitään käsitystä, että muut eivät halunneet taa-taata lässyttävän kersan seuraa ja ihailla ällöä räkänokkaa heille. Ei muutkaan siellä näyttäneet ilahtuvan, kun heidän pöytiin tungettiin. Istuin heidän vieressäänja minun tuolissani roikkui kiljumassa 4-5 kertaa ja n. 3 minuuttia vähintään joka kerta. Äiti seisoi 2 metrin päässä ja ihaillen ja hykerrellen katseli kersaansa, eikä sanonut mitään, tai ottanut sitä pois roikkumasta tuolista. Minua niin oksettaa nämä lässyttävät äidit ja taaperot ja se show ja sirkus ja poseeraaminen. Ällöttää ottaa itselleen se mairea hymy ja sanoa "kukas se sieltä tuli" ja täten palkita lapsi huonosta käytöksestä ja pönkittää äidin olia ja itsetuntoa ihastelemalla etovaa, kuolaavaa taaperoaan. Hyi hyi hyi!
Kuulostat tosi nuorelta ja vähän epäilen, että olisit itse äiti. Onko sun omakin lapsi ollut mielestäsi "etova taapero"? Kukaan mieleltään normaali ei ahdistu noin paljon pienestä lapsesta. Olen itse 3-vuotiaan tytön äiti ja me harvemmin käydään missään ravintolassa, kun joku kuitenkin pahoittais mielensä. Tää ketju on siitä hyvä esimerkki.
Siinä loistava esimerkki janicapetterin äidistä, joka ei vaan tajua. Olen 42 v nainen ja aivan täysin samaa mieltä kuin Ap. Sukulaisilla ja ystävillä on lapsia, joita siedän. Jopa lapsenpiikana olin joskus taaperolle, kun apua tarvittiin tosissaan. Mutta kyllä iljettää räkäiset , rääkyvät kakarat, joiden annetaan häiritä ihmisiä ja käyttäytyä miten sattuu. Ahdistun ja todellakin voin kovaan ääneen kehottaa idioottimaista äitiä viemään janicapetterinsä helvettiin kimpustani, jos joudun yhtä iljettävään tilanteeseen kuin Ap. Ihme juttu, että sellaista pitäisi erikseen pyytää, kun normaalisti äitykkä pitää räkäisen paskaruutansa hallinnassaan omassa pöydässään.
Matkustan usein junalla työmatkoja. Olen todella lapsirakas. Siitä huolimatta minäkin katson nykyään vähintään varauksella junassa matkustavia lapsia. Pikkutaaperot ei mitään, vaikka huutavatkin, semmoisia pikkulapset ovat. Mutta nämä vähän isommat. Heihin jos kiinnität huomiota, kun kurkistelevat penkeistä, istut ravintolavaunussa kahvilla tms. Niin alkaa se armoton kysely: mitä sä teet? mitä sä luet? minne sä menet? Ja vaikka sanoo tiukasti, että täti tekee nyt töitä, ei se lopu. Vanhemmat ovat vain tyytyväisiä, eivätkä puutu, saavatpa itse matkustaa rauhassa, vaikka heillehän se on tarkoitettu, vinkki töistä, että käskekää kersanne pois.
No, kyllä monet toki käskevätkin, se on varmaan sitä lapsivihaa, mitä esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten Italiassa lapsia ihaillaan ja halaillaan julkisesti. Mutta niin tekevät omat vanhemmat, isovanhemmat ja tuttavat. En ole koskaan nähnyt, että lapset tuodaan muihin pöytiin häiriköimään.
Olin Suomessa esikoiseni kanssa helsinkiläisravintolassa syömässä ystäväni ja poikani kanssa. Iäkkäämpi pariskunta katseli useaan kertaan meitä ja lopulta tulivat kysymään (enlanniksi), voiko ottaa valokuvan pojastani (oli juuri täyttänyt vuoden). Kertoivat asuvansa Kaliforniassa. En kokenut häiriöksi, pariskunta onnellisen tuntuinen ja ikää varmasti reilut 70v.
Älä anna ikinä ottaa kenenkään vieraan, edes vanhusparin ottaa valokuvia lapsestanne noin. Päätyy todennäköisesti vähintään pedarisivustolle. Miksi niitä muuten kiinnostaisi? Noilla tehdään kauppaa! Oikeasti.
Alapeukuttajille. Moni nyt jo täysi-ikäinen on löytänyt ihan nettihaulla lapsuudenkuvia noilta sivustoilta. Jonkun mielestä söpö lapsi on jotakin vähän muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tollanen taapero tuli pyörimään pöytäni ympärille ja alkoi hirvee paskan katku leijailla nenääni. Ois nyt vittu voinu käydä sen vaipan vaihtamassa. Lähellä oli, että olisin oksentanut.
Usein valitetaan hajusteille herkkien ongelmista. Tarkalla hajuaistilla olen nähnyt aikuisen miehen oksentamassa, kun kakkavaippa tuli viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille. Moni nyt jo täysi-ikäinen on löytänyt ihan nettihaulla lapsuudenkuvia noilta sivustoilta. Jonkun mielestä söpö lapsi on jotakin vähän muuta.
Ketä tuollaiset haut hyödyttävät? Ei hakijaa, eikä ketään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä tuollaiset haut hyödyttävät? Ei hakijaa, eikä ketään muutakaan.
Kyseessä on vakava asia ja voi olla rikosilmoituksen paikka. Lisäksi samalla poliisit voivat kertoa, tutkitaanko sitä sivustoa jo nyt, vai onko taas uusi.
Haluaisitko itse, että alastonkylpykuvasi päätyisivät jonkun mielestään sairaan tumputusmateriaaliksi? Hyh kun tutustuu materiaaliin pakosta, miten joku vastasyntynytkin seksualisoidaan jonkun toimesta.
Koiranomistajat ovat monesti samanlaisia tolloja koirinesa kanssa kuin jotkut ovat taaperoidensa. Saattavat jäädä toljottamaan paikalleen jo kaukana nähdessään minun lähestyvän. Jotkut päästävät flexin vapaaksi (vastaa samaa kuin päästäisi pikkulapsen kädestä irti) ja koira syöksyy jostain pimeydestä, koska "minun lemmikinihän saa ottaa kontaktia kehen vaan". On monia syitä, miksi en ole kiinnostunut tuntemattomista koirista (koiranikaan ei yleensä ole), mutta hihnan päässä olevat kaksijalkaiset eivät monesti voi tätä käsittää.