Tänään Kaivarissa ravintolan terassilla tapahtunutta
Tänään istuin Kaivarissa ravintolan terassilla. Lähipöydässä oli äitejä taaperoineen. Äiti, sekä joku 'ei lapsen äiti' kävelyttivät taaperoa ympäri terassia, pöytien ja asiakkaiden välissä. Taapero kiersi pöydästä toiseen hakien kontaktia ihmisiin. Jotkut huomioivat, jotkut ei. Istuin siinä aika lähellä, niin taapero tuli useamnan kerran seusomaan viereeni, pitäen tuolistani kiinni, äiti tai toinen yksi näistä naisista seisoi siinä vieressä, eivät ottaneet lasta pois vierestäni, eikä kieltäneet menemästä häiritsemään muita pöytäseurueita. En edes katsonut lasta päon, saatika aikuista, joka seisoi 2 metrin päässä lapsesta, odottamassa että alkaisin ihastella tätä vierasta lasta. Äiti/toinen seureen nainen sanoi minulle jotain, mutta en vastannut tai kääntynyt lapseen päon, antanut heidän kerjäämäänsä palkintoa; taaperon ihastelua.
Miksi ihmiset antavat lastensa kontaktoida vieraita ihmisiä ja miksi pitäisi ihadtella vieraita lapsia? Olen itsekin äiti, en ole koskaan antanut lapseni mennä häiritsemään ravintolan muita asiakkaita.
Kommentit (174)
Voi luoja miten säälittävä olet, ap... 😳
Mikä ihme siinä on että suomalaisten pennut ei ikinä jaksa istua paikoillaan ruokaravintoloissa ilman jotain tablettia tai kännyä, mankuvat kun ruoka ei tule heti pöytään, sitten kun se ruoka tulee niin se on pahaa eikä haluta syödä ja pitää päästä mäkkäriin yhyy tai lelukauppaan. Lopulta mennään maahan makaamaan ja potkimaan että yhyy lähdetään pois, tai levitellään leluja siihen ruokapöytään ja päristellään ja huudetaan, loikitaan ympäriinsä muiden pöytien tuoleja kaataen. Samaan aikaan perheen isä ja äiti näpyttelevät vain kännyköitään eivätkä huomaa pentujensa aiheuttamaa häiriötä, eikä perhe juttele muutenkaan keskenään. Kun katsoo ulkomailla ravintoloissa ympärilleen niin perheet istuu pöydän äärellä jutellen ja lapset pyytävät luvan jos haluavat poistua pöydästä esimerkiksi vessaan tai jos haluavat mennä katsomaan ravintolan nurkassa olevaa akvaariota.
Aiemmin brittipenikoita pidettiin huonokäytöksisinä lomakohteissa, nykyään sen tittelin ovat perineet suomipenikat! Hävettää.
Sanon KOHTELIAASTI samaa kaikille jotka antavat koiransa ja lapsensa juosta minua kohti: "Anteeksi, veisitkö pois, olen allerginen"
Kukaan ei ole mutissut, ovat vaan pyydelleet vuorostaan anteeksi.
Kaapio kirjoitti:
Ei kuulu asiaan tuollainen huomion kerjääminen missään kulttuurissa. Muualla siihen puututaan jopa fyysisellä väkivallalla. Meillä Suomessa tuntuu olevan käsitys, että oma taapero on maailman napa ja hänen täytyy saada tehdä jo pienenä mitä vain. Vierailta huomiota kerjäävät ipanat ovat vastenmielisiä kaikenikäisinä. Sellainen käytös kertoo, että omat vanhemmat eivät huomioi lastaan tarpeeksi. Normaali pikkulapsi vierastaa tai ujostelee aikuisia eikä mene iholle.
Muuten samaa mieltä, paitsi että kaiken keskipisteenä ja huomion kohteena olevat lapset odottavat sitä keskipisteenä oloa ja huomiota myös muilta kuin vanhemmiltaan. Juuri päinvastoin kun sanot.
Ne lapset leikkipuistoissa joita pitää aina katsoa, ovat oppineet siihen, että saavat aplodeja ja kehuja joka ikisestä näytösluonteisesta pomppauksestaan. Ennen lapset leikkivät keskenään ja huomioivat toinen toisiaan, nykyään lapset luulevat olevansa esiintymislavalla ja aikuisen, oli sitten vieras tai tuttu, pitäisi ihastella ja kehua, oli sitten hyvä tai huono esitys.
Lapset muuten kasvattavat toinen toisiaan realistisesti, nyt kun odotetaan vanhempien sekaantuvan aina kaikkeen, oppivat vaatimaan aina vaan kehuja. Toinen lapsi uskaltaa ja kehtaa sanoa, jos se pelleily näyttää typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on että suomalaisten pennut ei ikinä jaksa istua paikoillaan ruokaravintoloissa ilman jotain tablettia tai kännyä, mankuvat kun ruoka ei tule heti pöytään, sitten kun se ruoka tulee niin se on pahaa eikä haluta syödä ja pitää päästä mäkkäriin yhyy tai lelukauppaan. Lopulta mennään maahan makaamaan ja potkimaan että yhyy lähdetään pois, tai levitellään leluja siihen ruokapöytään ja päristellään ja huudetaan, loikitaan ympäriinsä muiden pöytien tuoleja kaataen. Samaan aikaan perheen isä ja äiti näpyttelevät vain kännyköitään eivätkä huomaa pentujensa aiheuttamaa häiriötä, eikä perhe juttele muutenkaan keskenään. Kun katsoo ulkomailla ravintoloissa ympärilleen niin perheet istuu pöydän äärellä jutellen ja lapset pyytävät luvan jos haluavat poistua pöydästä esimerkiksi vessaan tai jos haluavat mennä katsomaan ravintolan nurkassa olevaa akvaariota.
Aiemmin brittipenikoita pidettiin huonokäytöksisinä lomakohteissa, nykyään sen tittelin ovat perineet suomipenikat! Hävettää.
Tänä kesänä näin ulkomailla vain yhden huonokäytöksisen seurueen. Suomalaisia nuoria poikia, saattoivat olla juuri 18 vuotta täyttäneitä. Räkäklontit piti vielä roiskasta sillalta juuri ennen koneeseen astumista, lentokapteenin naaman edessä. Voi helkkari että hävetti.
Vierailija kirjoitti:
En oo tyhjänpäiväisempää aloitusta nähnyt.
Ymmärrätkö että pienen lapsen maailma on eri kuin aikuisen?
Pitääkö selittää tarkemmin jotta ymmärtäisit?
Nimenomaan!!! Ja se on aikuisen tehtävä opettaa lapselle miten käyttäydytään. Ymmärrätkö??!!
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ei siellä Carusellissa eilen ollut mitään, että äiti ja isä olisivat tulleet viettämään yhteistä aikaa ja lapsi olisi ollut mukana, vaan oli kolme naista, joista yksi oli lapsen äiti, yhdellä ilmeisesti vaunuissa nukkuva lapsi ja yhdellä ei lainkaan lasta. Lapsi ei vaeltanut yksin pitkin Caruselin terassia, vaan äiti tai lapseton nainen porukasta piti juuri ilmeisesti kävelemään oppinutta lasta kädestä ja MENI PERÄSSÄ SINNE MINNE LAPSI HALUSI, ei niin että taluttaja olisi ohjannut lasta. Lapsi kietsi pöydästä toiseen, piti asiakkaiden tuoleista kiinni ja huusi tää-täätä (oksettavaa, yök!), lapsen ottaessa tukea asiakkaiden pöydistä, äiti tai toinen nainen, jäi seisomaan lapsen kanssa pöydän viereen, huomuota ja ihailua kerjäten. Kuulin, kun välillä naiset keskenään puhuivat, kuinka ihanasti LiideriLaaderi käy tervehtimässä muita asiakkaita. Ei heillä ollut mitään käsitystä, että muut eivät halunneet taa-taata lässyttävän kersan seuraa ja ihailla ällöä räkänokkaa heille. Ei muutkaan siellä näyttäneet ilahtuvan, kun heidän pöytiin tungettiin. Istuin heidän vieressäänja minun tuolissani roikkui kiljumassa 4-5 kertaa ja n. 3 minuuttia vähintään joka kerta. Äiti seisoi 2 metrin päässä ja ihaillen ja hykerrellen katseli kersaansa, eikä sanonut mitään, tai ottanut sitä pois roikkumasta tuolista. Minua niin oksettaa nämä lässyttävät äidit ja taaperot ja se show ja sirkus ja poseeraaminen. Ällöttää ottaa itselleen se mairea hymy ja sanoa "kukas se sieltä tuli" ja täten palkita lapsi huonosta käytöksestä ja pönkittää äidin olia ja itsetuntoa ihastelemalla etovaa, kuolaavaa taaperoaan. Hyi hyi hyi!
Kuulostat tosi nuorelta ja vähän epäilen, että olisit itse äiti. Onko sun omakin lapsi ollut mielestäsi "etova taapero"? Kukaan mieleltään normaali ei ahdistu noin paljon pienestä lapsesta. Olen itse 3-vuotiaan tytön äiti ja me harvemmin käydään missään ravintolassa, kun joku kuitenkin pahoittais mielensä. Tää ketju on siitä hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi oli kuitenkin hiljaa. Olisi voinut myös kiljua ja juosta päin toisten pöytiä tai kiljua pöydässä, koska ei pääse liikkeelle. Luultavasti olisi tehnyt niin, jos äiti ei olisi kävelyttänyt ympäriinsä. Tietenkään lapsen kanssa ei tarvitse tulla ravintolaan, mutta mieti jos tilaisuus oli vaikka tärkeä vanhemmalle, eikä hoitajaa ollut löytynyt. Entäpä jos kyseessä oli virhearviointi?
Pienestä on kiinni, että kilahtaa.
Ihme puolustelua! Luepa nyt ihan tarkasti tuo ap:n selostus. Lapsi piti ääntä ja oli häiriöksi, äiti vaan oli liian tyhmä tajutakseen. Ja tyhmyys tällaisissa asioissa saa kyllä kilahtamaan tosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ei siellä Carusellissa eilen ollut mitään, että äiti ja isä olisivat tulleet viettämään yhteistä aikaa ja lapsi olisi ollut mukana, vaan oli kolme naista, joista yksi oli lapsen äiti, yhdellä ilmeisesti vaunuissa nukkuva lapsi ja yhdellä ei lainkaan lasta. Lapsi ei vaeltanut yksin pitkin Caruselin terassia, vaan äiti tai lapseton nainen porukasta piti juuri ilmeisesti kävelemään oppinutta lasta kädestä ja MENI PERÄSSÄ SINNE MINNE LAPSI HALUSI, ei niin että taluttaja olisi ohjannut lasta. Lapsi kietsi pöydästä toiseen, piti asiakkaiden tuoleista kiinni ja huusi tää-täätä (oksettavaa, yök!), lapsen ottaessa tukea asiakkaiden pöydistä, äiti tai toinen nainen, jäi seisomaan lapsen kanssa pöydän viereen, huomuota ja ihailua kerjäten. Kuulin, kun välillä naiset keskenään puhuivat, kuinka ihanasti LiideriLaaderi käy tervehtimässä muita asiakkaita. Ei heillä ollut mitään käsitystä, että muut eivät halunneet taa-taata lässyttävän kersan seuraa ja ihailla ällöä räkänokkaa heille. Ei muutkaan siellä näyttäneet ilahtuvan, kun heidän pöytiin tungettiin. Istuin heidän vieressäänja minun tuolissani roikkui kiljumassa 4-5 kertaa ja n. 3 minuuttia vähintään joka kerta. Äiti seisoi 2 metrin päässä ja ihaillen ja hykerrellen katseli kersaansa, eikä sanonut mitään, tai ottanut sitä pois roikkumasta tuolista. Minua niin oksettaa nämä lässyttävät äidit ja taaperot ja se show ja sirkus ja poseeraaminen. Ällöttää ottaa itselleen se mairea hymy ja sanoa "kukas se sieltä tuli" ja täten palkita lapsi huonosta käytöksestä ja pönkittää äidin olia ja itsetuntoa ihastelemalla etovaa, kuolaavaa taaperoaan. Hyi hyi hyi!
Kuulostat tosi nuorelta ja vähän epäilen, että olisit itse äiti. Onko sun omakin lapsi ollut mielestäsi "etova taapero"? Kukaan mieleltään normaali ei ahdistu noin paljon pienestä lapsesta. Olen itse 3-vuotiaan tytön äiti ja me harvemmin käydään missään ravintolassa, kun joku kuitenkin pahoittais mielensä. Tää ketju on siitä hyvä esimerkki.
Ei kukaan pahoita mieltään lapsista ravintoloissa, mutta useampikin pahoittaa mielensä huonosti käyttäytyvistä ihmisistä, oli nämä sitten lapsia tai aikuisia. Jos sinusta tuo käytös, jota ap kuvaa, on normaalia, on tietty parempi pysyäkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Noin yleisesti joskus ihmisten uskomattoman röyhkeää käytöstä jää niin hämmästyneenä seuraamaan, että tajuaa vasta jälkikäteen. Jää siinä tilanteessa sanomatta.
Totta. Useita myymälävarkauksia kun näkee, niin ei aina uskalla puuttua ulkopuolisena. Ihan pokkana pistetään kaljat, tavarat taskuihin ja kasseihin. Sitten nopeasti läpi kassan maksamatta. Hyvä jos saa kerrottua myyjälle tai huudettua perään. Sekakäyttäjien reaktioista ei aina tiedä.
Tässä sinulle, ap, pokaali. 🏆 Vanhempasikin ovat varmasti hyvin ylpeitä sinusta.
Minua ärsyttää sellainenkin suomalainen ilmiö että lapset lauleskelevat ja rallattelevat ostareissa, marketeissa, ravintoloissa tai paikoissa jossa olisi suotava olla hiljempaa kuten toisten häissä (joita kuvataan). Kiva hääparillekin katsoa taltiointia ja kuunnella kun sukulaisten pärshedelemä kimittää nuotin vierestä papin puheen päälle, tai laulaa lasten siansaksaa jonkun maksetun artistin laulun päälle.
Vanhemmat eivät sano mitään, esimerkiksi että laulellaan sitten kotona myöhemmin, tai päiväkerhossa, tai puistossa. Useimmilla noista lapsista se laulu joko lähes huutamista tai niin ärsyttävää nuotin vierestä mankumista että meinaa tulla migreeni!
Ääripääesimerkki on Etelä-Ranskasta. Pieni alle kouluikäinen tyttö rallatteli jätskibaarin jonossa ihan lyhyen hetken jolloin isänsä läpsäisi tätä kasvoille ja sanoi jotain äkäisen kuuloisesti. Säikähdin tuota ja kysyin ranskalaiselta kaveriltani että mitä tuossa tapahtui, niin tämä kertoi minulle isän sanoneen tytölle (ranskaksi) että "älä häiritse muita!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Jos ravintolassa olo lapsellesi tarkoittaa haahuilua pitkin huonetta ja leikkimistä, niin parempi pysyä kotona.
Olin metrossa ja näin seuraavan tapahtuman. Ylimielisen näköinen äiti lapsineen istahti vanhaa mummoa vastapäätä. Eivät siis olleet samaa seuruetta mummon kanssa.
Lapsi potki molemmilla jaloillaan ilmaan ja osui välillä tuon mummon polviin. Mummo sanoi kohteliaasti ja hitaasti lapselle selittäen että jos et viitsisi potkia hänen polviaan kun hän on niin vanha ja polvetkin ovat niin vanhat ja kipeät niin niihin sattuu. Samalla tuo ylimielinen mamma korotti ääntään mummolle vihaisen näköisenä ja tiuski että "meillä kuule harrastetaan vapaata kasvatusta!" Näytti siltä että kilahtaa kohta oikein kunnolla ja alkaa huutaa, muttei sanonut enää mitään, eikä sanonut lapselleen mitään. Ei kehottanut lopettamaan, ei käskenyt.
Olin ihan hämilläni tuosta, samoin se mummo, mutta lapsi virnuili voitonriemuisena ja jatkoi mummon potkimista, mamman katsoessa mummoa pitkin nenänvarttaan. En ehtinut sanoa mitään kuten eivät vierustoverinikaan, kun mummon viereen ihan hetki sitten istahtanut isokokoinen keski-ikäinen mies hoksasi tilanteen ja sanoi mummolle että rouva vaihdetaas paikkaa. Siihen loppui lapsen potkiminen kun ei enää uskaltanut tuota isokokoista miestä potkia, ja äitinsä katsoi miestä närkästyneen näköisenä. Mummo sai vihdoin matkustaa rauhassa ja metrossa oli melko ahdasta muutenkin joten paikanvaihto ei ollut mahdollista.
En tiedä jatkosta koska jäin seuraavalla pysäkillä pois. Kävi tuon jälkeen mielessä että miten niiden hyvin kasvatettujen lasten käy koulussa, kun niille osuu tuollaisia psykopaatti-ipanoita jotka kuvittelee että voivat tehdä mitä vaan ja satuttaa toisia ihan miten lystäävät kun ei koskaan ole kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikkalaiset elinvarkaat ovat riesa joissakin Amerikan kaupungeissa, ja lapset helppoja uhreja. Jos ökyrikkaan kokadiilerin sukulaislapsi tarvitsee esim. uuden maksan niin eikun jonnekin Amerikan rantakaupunkiin nappaamaan tyhmien turistien lapsi, sellaiseen paikkaan josta pääsevät helposti pakomatkalle saaliinsa kanssa ilmassa tai vesitse, ja ovat menossa jo siinä vaiheessa kun vanhemmat alkaa ihmetellä että missä ravintolan nurkassa se oma lapsensa piileskelee. Siinä vaiheessa on turha enää itkeä sitä että antoi lapsen vaellella koska jokainen järkevä vanhempi tietää ettei se enää ole turvallista tässä tämän päivän julmassa maailmassa.
Höpö höpö, urbaanilegenda. Elinvarkauksia kyllä tapahtuu, mutta uhreina ei todellakaan ole turistilapset, vaan esimerkiksi slummien asukkaat. Kumman katoamisesta syntyy suurempi mediahuomio?
Niin. Missäköhän se pikku-Madeleine lienee. Siinäkin vanhemmat jättivät ruokailun vuoksi lapset yksin hotellihuoneeseen ulkomailla. Ei tapahdu, ei mitään tällaista...
Useampaan kertaan ollaan saatu maasta ilmaan huomauttaa äitinsä vieressä istuvia meitä tai penkkiä potkivia lapsia, eivätkä vanhemmat ole reagoineet kuin omalla suuttumuksella meitä kohtaan. Mitäs eivät itse pidä kuria penskoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tänään istuin Kaivarissa ravintolan terassilla. Lähipöydässä oli äitejä taaperoineen. Äiti, sekä joku 'ei lapsen äiti' kävelyttivät taaperoa ympäri terassia, pöytien ja asiakkaiden välissä. Taapero kiersi pöydästä toiseen hakien kontaktia ihmisiin. Jotkut huomioivat, jotkut ei. Istuin siinä aika lähellä, niin taapero tuli useamnan kerran seusomaan viereeni, pitäen tuolistani kiinni, äiti tai toinen yksi näistä naisista seisoi siinä vieressä, eivät ottaneet lasta pois vierestäni, eikä kieltäneet menemästä häiritsemään muita pöytäseurueita. En edes katsonut lasta päon, saatika aikuista, joka seisoi 2 metrin päässä lapsesta, odottamassa että alkaisin ihastella tätä vierasta lasta. Äiti/toinen seureen nainen sanoi minulle jotain, mutta en vastannut tai kääntynyt lapseen päon, antanut heidän kerjäämäänsä palkintoa; taaperon ihastelua.
Miksi ihmiset antavat lastensa kontaktoida vieraita ihmisiä ja miksi pitäisi ihadtella vieraita lapsia? Olen itsekin äiti, en ole koskaan antanut lapseni mennä häiritsemään ravintolan muita asiakkaita.
Niin. Olisiko vaikka siitä yksinkertaisesta syystä, että lapsi oppisi sosiaalisoimaan eikä juurtuisi netin ääreen trollaamaan av:lle. Niin suomalaista: joku yrittää hyvää hyvyyttään opettaa lapselleen sosiaalisia taitoja, niin johan löytyy suomalainen känkkäränkkä, joka näkee tämän jotenkin vääränä.
Jaxuhali.
Vierailija kirjoitti:
Kävi tuon jälkeen mielessä että miten niiden hyvin kasvatettujen lasten käy koulussa, kun niille osuu tuollaisia psykopaatti-ipanoita jotka kuvittelee että voivat tehdä mitä vaan ja satuttaa toisia ihan miten lystäävät kun ei koskaan ole kielletty?
Tosi monet lapsiperheet on nykyään psykopaatti tasolla.
Joku kertoi redditissa, miten sen kimppuun oli käynyt ostoskeskuksessa useampi lapsi, äitinsä kannustamana, siis se kertoja on vammainen. Ne lapset oli ilkkuneet sitä vammaiseksi, huutaneet ja yrittäneet kaataa sen tuolin ja se äiti oli vain kannustanut ja kutsunut sitä vammaista "avohoitopotilaaksi, joka ei saa olla vapaana".
Vähän kevyempi, mutta yhtä pimeä juttu saattui miehelleni meidän vakiokaupassa, töölön kasarmin k-kaupassa; joku äiti oli kannustanut pikkutyttöään tekemään tanssiesitykseen kaupassa, siis se oikeasti kannusti sitä lasta "näyttämään kaikille miten hyvin se tanssii, oi, oi", sitten se tyttö oli pyörinyt ympyrää huutaen äidin ihastellessa.
Tuosta mummonpotkijalapsesta kasvaa varmaan tuleva mummonpotkija ja käsilaukkuvaras vapaalla kasvatuksellaan. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Turhan usein joutuu puuttumaan pienten lasten käytökseen, kun sitä kättä tungetaan irtokarkkilaatikoihin ja pähkinälaareihin paljaalla tahmatassulla. Vanhemmat näkevät, yleensä äiti, eivätkä kiellä. Monesti ulkomaalaista huivikansaa. Ei ihme muuten, etteivät ne pidä naista auktoriteettina, kun esimerkillään opettavat, ettei naista tarvitse totella. Jonkun pitää vierestä sanoa, että kädet irti noista.
Ai että Jenkeissä slummeja?
Muistaisin lukeneeni jutun sinisilmäisestä saksalaislapsesta jonka nuo kaappasivat muutama vuosi sitten, olivat turisteina Miamissa muistaakseni. En toki lukenut tätä suomalaisesta lehdestä vaan muistaakseni Itävallassa ollessani.