Mitä ajattelette pariskunnasta joka EI halua lapsia?
Kommentit (38)
On kai parempi että jättää lapset tekemättä, jos ei niitä halua. Huonompi vaihtoehto on tehdä lapsia ja olla heitä kohtaan piittamaton.
Mukava ratkaisu sinällään varmasti. Ainut mikä voisi mua jotenkin liikuttaa tai harmittaa olisi, jos pariskunta on kovin läheinen, muttei esim. ollenkaan halua olla tekemisissä lasten kanssa, esim. eivät voisi tulla meille kylään, kun on lapsia.
Ei ole mun asia vatvoa kenenkään lapsettomuutta tai lapsellisuutta.
Parempihan se vaan on ettei sitä lasta hankita sen takia " kun muillakin on" ja pysytään rehellisesti lapsettomina. Toivottavasti on todellakin yhteinen päätös, ettei jompi kumpi ole toista pakottanut siihen. Ja toivottavasti ei sitten myöhemmin iske katumus, varsinkaan naiselle, ettei tullut sitä lasta tehtyä. Mieshän voi saada lapsen vaikka kuinka vanhana vielä...ottaa vaan sitten nuoremman naisen....
Minusta sellaiselta pariskunnalta on jäänyt yksi elämään ja ihmisen kasvuun kuuluva kehitysvaihe väliin.
Mietin tätä asiaa itse asiassa vastikään, kun eräs mieheni ja minun yhteinen sinkkututtava oli meillä viettämässä iltaa tässä taannoin. Hän ei ikinä tule haluamaan lapsia eikä tinkimään omasta elämäntavastaan millään tavalla, sen on ihan päivänselvä juttu. Moni nainen on yrittänyt häntä muuttaa ja joutunut pettymään. Ikinä en hänelle voisi sanoa suoraan, että minusta hän on kehittymätön. Vaikka hän onkin " fiksu" , yhteiskunnallisesti valveutunut, paljon maailmaa nähnyt yms yms yms, hän on tietyllä tavalla jäänyt 20-vuotiaan tasolle henkiseltä maailmaltaan. Hän ajattelee olevansa täällä vain ja ainoastaan itseään varten ja pitää hölmöinä kaikkia, jotka haluavat tinkiä omasta mukavuudestaan ja hankki jälkikasvua.
Sellainen ajattelutapa on outo ja lapsellinen. Lisäksi tuollaiseen täytyy minusta liittyä jonkinasteinen lapsuusiän trauma.
Se on heidän valintansa ja hyvä että ovat saannet omanlaisensa ratkaisun tähän asiaan. Ei sillä ole mitään tekemistä itsekkyyden kanssa vai voiko yhtälailla sanoa että ihmiset joilla lapsia ovat " epäitsekkäitä, sädekehän kiillottajia, tai itsekkäitä" . Tällaisen väittäminen kertoo vain siitä ettei ihminen ajattele mitään syvällisemmin vaan laukoo ulkoa opittuja totuuksia joita on jostain ennenkin kuullut.
Jokainen tekee elämänvalintansa itse, ja hyvä niin. Ei ne muille kuulu. Parempi että lapset tehdäänkin sellaisiin perheisiin joissa ollaan valmiita kestämään se kova työ ja vastuu joka lapsista väistämättä seuraa.
tai sitten ovat vaan niin rohkeita, että elävät omalla tavallaan piittaamatta näistä " kaikilla-on-pakko-olla-lapsi" -paatoksista.
Ja mitä itsekkyyteen tulee, niin on hyvä olla itsekäs noin tärkeässä asiassa kuin lasten hankkiminen - haluaa niitä sitten tai ei.
Jos joku saa valita lapsettomuuden, se on hieno asia. Kaikkien ei
tarvitse lisääntyä. Joku voi valita olevansa geeniensä loppupiste
tässä maailmassa. Kunnioitan tällaisia ihmisiä. He eivät ole itsekkäitä,
vaan tietävät mitä haluavat.
miten hänestä ei ikinä tule äitiä. Tulee väistämättä sellainen tunne, ettei minustakaan saisi hänen mielestään tulla äitiä. Hän selkeästi väheksyy äitejä ja katkaisee suhteet jokaiseen ystäväänsä, josta tulee vanhempi.
Inhottava ja itsekäs ihminen. Hänellä on mielipide ihan joka asiaan eikä tietenkään myönnä, jos huomaakin olevansa väärässä. Hyvä vain, ettei hänen kaltainen ihminen koskaan saakaan lapsia. Olisi niidenkin pikkuisten elämä pilalla jo alkuunsa.
Jos pariskunta on kovin nuori, ajattelen, että vannomatta paras.
Jos pariskunnan nainen on jo lapsenteon ohittanut, ajattelen, etteivät jostain syystä saaneet lasta.
Jos pariskunnan nainen alkaa olla 35 päälle, ajattelen, että siinä sitä yritetään elää vielä nuoruutta.
Sedissäni ja tädeissäni, jotka ovat 60 +, on useampi pariskunta joilla ei ole lasta. Tyhjältä elämä näyttää siinä vaiheessa. Ja ilmassa on myös vaikeita kysymyksiä: Kuka hoitaa minun asioitani, kun alkaa jalka ja käsi vapista ja päässäkin ehkä pätkiä? Myytiin firma ja jäätiin eläkkeelle, mitäs me näillä rahoilla, eikä ole edes kelle niitä jättää? Taitaa siskolla olla jotain enemmän kuin meillä, kun aina hehkuttaa lapsenlapsiaan. Jne.
ja sitten tulee taas lisää näitä 40+ mummoäitejä... Ja näinhän yleensä käykin. Siinä vaiheessa vaan raskaaksituloon tarvitaan usein hoitoja ja yhteiskunnan varoja.
En kysele syitä enkä yritä käännyttää, mutta mielessäni saatan pohtia, että miksi näin on. Yksi tuttavapariskunta on vapaaehtoisesti lapseton ja suhteen nainen on tämän asian tehnyt koko lähipiirilleen selväksi kertomalla suoraan: " meille ei tule ikinä lapsia" . Myös työkaverit ovat tietoisia asiasta. Jollakin tavalla ihmetyttää se tapa, miten asiaa täytyy hieman kiihkomielisesti julistaa, mutta ehkäpä se on puolustusreaktio ihmettelyihin ja kyselyihin.
Jokainen tavallaan, mutta kyseisen naisen kohdalla on ehkä parempi, että eivät yritäkään lapsia. Aina on jotain vaivaa ja hän valittaa ties mistä pikkuflunssista. Yksikin huonosti nukuttu yö on katastrofi jne. Lapsettomuus on silti aivan hyväksyttävä päätös varsinkin kun se on yhteinen. Ei kaikkien tarvitse lisääntyä. Mutta kyllä siinä myös menettää paljon, vanhemmuus on uskomaton rikkaus.
Ajattelen että jokaisella on oikeus olla hankkimatta lapsia ja se on heidän asiansa. Väistämättä tulee kumminkin mieleen etteivät he tykkää lapsista ja ovat itsekkäitä ja haluavat elää vain itselleen.
kumpikaan halua lasta. Ja olisi tyhmää lapsia tehdä, kun ei ole kiinnostusta.
Ajatelkaa nyt asiaa esim globaaliselta kannalta. Väestöräjähdys uhkaa, kasvihuoneilmiö ja muut lopunajan uhat. Ja silti kuumeilen jo toista vauvaa ITSELLENI. Olen todella itsekäs.
Olen melkin varma että mies lapsen haluaisi, mutta nainen ei missään nimessä. Nainen väittää tykäävänsä kyllä lapsista kunhan ei ole omia, mutta nähtyäni miten hän kohtelee mun lapsia niin toivon kyllä ettei koskaan omia lapsia saa.
Kyläpaikassa ei voi itse pitää mitään kuria lapsilla, kun karkkia annetaan ja melkein samaan hengenvetoon todetaan esim että " HILJAA!!" . Nii kai ne lapset saa sentään suunsa siellä avata aina välillä ihan puhuakseenkin. Huutaminen onkin eri asia ja siihen puutun itsekkin.
Kukin tavallaan. Minulla ja miehelläni on tilanne, ettemme
kumpikaan halua lasta. Ja olisi tyhmää lapsia tehdä, kun ei ole kiinnostusta.
On aivan pakko kysyä, että mitä ihmettä sä sitten VAUVA lehden palstoilla teet..?! Oikeasti!! Itse en tällaisesta palstasta tiennyt edes ollessani lapseton. Vasta kun plussasin, kävin etsimään netistä keskustelupalstaa jossa voisi jakaa ajatuksiaan, kysellä, ihmetellä asioita, saada vertaistukea jne.. Mutta miten LAPSETON ihminen, joka ei edes halua lapsia, ja pitää sitä vielä TYHMÄNÄ, oikeasti tekee vauvoihin ja lapsiin liittyvällä keskustelupalstalla.
KERRO!!!!!!!!!!!!!!!
kuin nro 26 kertoi, eli ajattevat asiaa globaalisti. Heidän mielestään maa-
pallolla on jo ihan liikaa ihmisiä jne. Osaavat perustella asian ihan järkevästi.
Sitten on toinen pari, jotka ovat tällaisia uraihmisiä ja nainen aina suureen
ääneen kertoo että heille ei kyllä koskaan tule lapsia. Luulin ensin että se on yhteinen päätös , mutta mies olikin jossain varpajaisissa kertonut, että
hän kyllä haluaisi mutta vaimo ei suostu. Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan tuo liitto kestää. Sääliksi käy mies, osaa tosi kivasti olla lasten kanssa
näin näissä pariskunnissa jotka tunnen, ja jotka ei muka halua lapsia. Toinen kärsii silminnähtävästi kun toinen ei voi uhrautua yhtä kakaraa tekemään toisen mieliksi.