Yli 65. Kelan valinnanvapauskokeilu ja ihan turhat lääkärikäynnit ja tutkimukse
Tuttavapiirissäni yli 65 vuotiast varsinkin naiset käyvät nyt yksityisellä yleislääkärillä ja pyytävät ja myös saavat sieltä lähetteen laboratiriotutkimuuksiin ja joskus myös kuvantamistutkimuksiin ihan vain varmuuden vuoksi ja vaikka mitään akuuttia vaivaa ei edes olisi. Olen itse yli 65 v. enkä kyllä ole järin innokas osallistumaan veroja maksamalla kustantamaan kenellekään täysin turhia ja tarpeettomia lääkärikäyntejä ja tutkimuksia. Tähän Kela-kokeiluun uppoavat rahat olisi kyllä voitu käyttää julkisen terveydenhuollon palvelujen parantamiseen ja/tai kohdistaa enemmän Kela-korvausta vaikka pitkäaikaissairaiden yksityisillä erikoislääkereillä käyntien mahdollistamiseen jotta nämä ihmiset eivät joutuisi julkisella jonottamaan pitkään lääkäriin ja tutkimuksiin pääsyä.
Kommentit (15)
pitkäaikaissairaiden yksityisillä erikoislääkereillä käyntien mahdollistamiseen jotta nämä ihmiset eivät joutuisi julkisella jonottamaan pitkään lääkäriin ja tutkimuksiin pääsyä.
olen täysin samaa mieltä. olen n 50 ja tarvitsisin kipeästi erikoislääkäriä saadakseni itseni kuntoon ja mahdollisesti takaisin töihin vielä 10+ vuodeksi.
Minulla on tuttavapiirissäni paljon yli 65 vuotiaita, jotka eivät pääse julkisella puolella lainkaan tutkimuksiin, vaikka vaivoja olisi. Lonkan röntgentutkimus olisi monelle välttämätön, mutta lääkäri ei kirjoita lähetettä. Heille on pelastus päästä yksityisellä röntgeniin ja saada apua osteoporoosiin, lonkan murtumiin ja päästä jopa lonkan tekonivelleikkaukseen. Monilla on pienet tulot ja yksityiselle meno ei muuten onnistu.
Minusta tuo on hyvä kokeilu, vaikka itse en hoidon tai tutkimusten tarpeessa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttavapiirissäni paljon yli 65 vuotiaita, jotka eivät pääse julkisella puolella lainkaan tutkimuksiin, vaikka vaivoja olisi. Lonkan röntgentutkimus olisi monelle välttämätön, mutta lääkäri ei kirjoita lähetettä. Heille on pelastus päästä yksityisellä röntgeniin ja saada apua osteoporoosiin, lonkan murtumiin ja päästä jopa lonkan tekonivelleikkaukseen. Monilla on pienet tulot ja yksityiselle meno ei muuten onnistu.
Minusta tuo on hyvä kokeilu, vaikka itse en hoidon tai tutkimusten tarpeessa olekaan.
Kokeilu ei kata kuin 3 käyntiä vuodessa yleislääkärillä.
Kyllä se yksityinen lonkanvaihto hintoihinsa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleislääkäri osaa lähetteen tehdä, ihan oikeasti. Julkisella puolella on vaikeaa päästä tuohon lähetteen tekemisen vastaanottoaika-ajanvaraukseen. Ajat menee kiirevastaanottoaikoina julkisella puolella. Tämä on paras päätös nykyiseltä hallitukselta!
Tässä ideaa, jos tykkäät maksella veroja tälle tapaukselle vaikka mieluummin. Uskon, että mikään raha ei tule riittämään.
Nyt tällä on ulosotossa kymppitonneja jo. Jättää maksamatta myös asianajajilleen. Itse ensin kiusaamistarkoituksessa haastaa oikeuteen. Harrastus tuokin, kallis veronmaksajille.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6565091/helena-koivu-myonsi-karajaoikeu…
Yksityislääkärit kirjoittavat mielellään lähetteitä laboratoriotutkimuksiin ja kuvantamisiin - omalle lääkäriasemalleen. Eivät ne ole potilaalle maksuttomia, toisin kuin julkisessa terveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa.
Olen yli 65 mutta en käytä yksityisen yleislääkärin palveluja. Oma terveysasemani täällä Helsingissä palvelee moitteettomasti, ja sieltä saan tarvittaessa lähetteen erikoislääkärille.
Sinähän et voi toisen ihmisen puolesta päättää, mitkä lääkärikäynnit ja tutkimukset ovat turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne kyllä siirtää sieltä yksityiseltä takaisin julkiselle kun se lonkka vaihdetaan. Yksityiseltä on saatu vaan ne kuvat että vaihto on tarpeen. Kolme käyntiä riittää ihan hyvin, kun kyseessä on vaiva mitä julkisella ei noteerata lainkaan.
Jos ei ole muutamaan vuoteen onnistunut pääsemään lääkärille ja labroihin julkisella puolella, vaikka on siinä iässä, jossa sairauksia puhkeaa, on erittäin tärkeää päästä niihin yksityispuolella. Hyvä uudistus!
Nuoret, älkää kadehtiko. Tekin vanhenette päivää päivältä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
pitkäaikaissairaiden yksityisillä erikoislääkereillä käyntien mahdollistamiseen jotta nämä ihmiset eivät joutuisi julkisella jonottamaan pitkään lääkäriin ja tutkimuksiin pääsyä.
olen täysin samaa mieltä. olen n 50 ja tarvitsisin kipeästi erikoislääkäriä saadakseni itseni kuntoon ja mahdollisesti takaisin töihin vielä 10+ vuodeksi.
Minulla läheinen sairasti neurologista sairautta joka vaati vähintään 2 kertaa vuodessa lääkärin tarkastuksissa käynnin ja koska julkisella olisi joutunut menemään toiselle paikkakunnalle missä neurologi otti vastaan ja koska lääkärikäyntiin tarvittiin saattaja mukaan päädyimme käyttämään yksityisen terveysaseman palvelua vaikka se sitten kyllä maksoi ja enemmän kuin julkisella olisi maksanut. Yksityistä lääkäripalvelua käytettäessä saimme myös käydä saman tutun potilaan ja hänen sairautensa sekä hoitonsa hyvin tuntevan lääkärin vastaanotolla mikä onkin usein tärkeää pitkäaikaissaurauksien kohdalla. Olisimme kyllä mieluusti ottaneen edes vaikka muutaman kympin enemmän Kela-korvausta noihin lääkärimaksuihin ja sitä toivat varmasti muutkin yksityisillä lääkäriasemilla pitkäaikaisten perussairauksiensa takia erikislääkäreillä käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole muutamaan vuoteen onnistunut pääsemään lääkärille ja labroihin julkisella puolella, vaikka on siinä iässä, jossa sairauksia puhkeaa, on erittäin tärkeää päästä niihin yksityispuolella. Hyvä uudistus!
Nuoret, älkää kadehtiko. Tekin vanhenette päivää päivältä. Tsemppiä!
Jos sinulla on todellista vaivaa ja oireita tai vaikka apteekissa otetussa näytteessä ilmeni jotain, mutta asia ei ole sellainen mikä vaatisi heti lääkäriin/tutkimuksiin pääsyä, niin pääset julkisella kyllä sinne lääkäriin jos maltat vähän odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että jokainen vaiva ja kolotus tutkitaan perinpohjin kaikilla kokeilla ja kuvantamisilla ei ole kenenkään etu. Moni ei ymmärrä että niitä vaivoja tulee ikääntyessä ja hyvin harva niistä on vakava. Osteoporoosin hoito ei ole sen kummempaa kuin ohjeet riittävään ravinnon- ja vitamiinien saamiseen ja liikuntaan. Ei se osteoporoosi parane vaan hoito on pääosin konservatiivista kuten monen muunkin vaivan hoito. Lonkkamurtumissa oireet ovat sitten kyllä jo niin kivuliaita että tie vie nopeasti päivystykseen. Kolotuksia ja kulumia on jo monella 50 vuotiaallakkin työikäisellä eikä niitäkään olla heti leikkaamassa ja laajasti tutkimassa vaikka haittaavatkin monen arkea. Kaikkien todettujenkaan vaivojen leikkaaminen ei ole järkevää sillä hyöty leikkauksesta ei aina ole riskeihin nähden kovinkaan suuri.
Olen itse tässä seurannut erään vanhuksen elämää ja vaivoja on joka lähtöön ja hänen omasta mielestään ne tietenkin ovat aina kuolemanvakavia. Niitä on tutkittu ja hoidettukin monin tavoin mutta kun ei sitä ikääntymistä kummempaa syytä niihin löydy eikä lääkärin selitykset mene perille ettei jokin asia ole mahdollista, niin sitten kritisoidaan kovasti sitä hoidon saamattomuutta. Kohta on taas jokin uusi tuntemus että mitähän tämäkin on ja että pitäisi taas tutkia omasta mielestä jollakin tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko ajatellut että Ärri-Purrin ja Urpon hallitus on nyt kolme vuotta vähentänyt radikaalisti julkisen puolen rahoitusta?
Ilmeisesti joku kosto siitä, kun Urpo ei saanut edellisellä hallituskaudellaan läpi yksityissoteaan.
Näinhän se toimii. Ja sitten kun lääkäri soittaa tuloksista, siitä menee se toinen käynti.
Kokeilun tarkoituksena on lapata rahaa yksityiselle helppojen asioiden hoitoon samalla kun vaikeiden asioiden asioiden hoitaminen terveyskeskuksissa tehdään entistäkin pienemmillä resursseilla.