Täysin rapakunnossa! Miten aloittaa liikunta nollasta?
Hävettää ja turhauttaa, kuntoni on aivan nollassa. Olen hoikka, joten olen huijannut itseäni, ettei minun tarvitse liikkua, koska en ole ylipainoinen. Kävin eilen työterveydessä, joka sijaitsee neljännessä kerroksessa. Hissi oli rikki, joten jouduin kävelemään portaita, ihan normaalivauhtia. Ylös päästyäni olin totaalisen poikki ja oli pakko tasata hengitystä pari minuuttia ennen kuin uskalsin mennä ovesta sisään respaan.
Hävettää olla näin huonokuntoinen. Mistä ja miten liikkuminen kannattaisi aloittaa? Olen helposti turhautuva ja haluaisin heti pystyä juoksemaan suunnilleen maratonin. Koska tiedän, etten jaksa, en liiku ollenkaan.
Kommentit (5)
Siinähän se alku jo tuli. Lopetat hissin käytön ja kävelet. Kävele muutenkin. Kävelemään voi lähteä myös ihan kävelyn vuoksi. Polkupyörä on myös oikein hyvä. Jossain vaiheessa voit juostakin. Kiinnostaako esim. tanssi tai taistelulajit? Molemmissa tulee liikuntaa vähän niin kuin vahingossa muun tekemisen varjolla.
Kävelylenkeillä aloitat ja voit ihan reippaasti askeltaa. Eli semmoinen käveleskely, mitä näyteikkunoita katsellessa tehdään, ei ole riittävää.
Vaan kunnolliset kengät jalkaan, mukavat hiostamattomat vaatteet, ja aluksi 30 min lenkkejä sillä tavalla että pikku hiki nousee ja pulssi nousee.
Kyllä se siitä!
Sama täällä. Olen päättänyt aloittaa lisäämällä hyötyliikuntaa käyttämällä aina portaita kotona ja töissä (molemmissa 3krs) ja pyöräilemällä työmatkat. Jossain vaiheessa on kai pakko alkaa tehdä muutakin mutta nyt on kunto niin pohjalukemissa että näin pienellä aloitain.
kävele. itse kävelen joka paikkaan, en käytä julkisia ja en omista autoa. sillä on hyvä aloittaa, myöhemmin voi kokeilla hölkkäämistä myös
olisiko tuo kävely + ylämäkikävely