Miten ottaa puheeksi ruokaostokset/raha uudessa suhteessa?
Miten voisi ottaa fiksusti puheeksi uudessa n.6kk kestäneessä suhteessa rahan? Lähinnä ruokaostokset. Miesystävä ei ole maksanut ruokaostoksia kuin kahdesti pienet ostokset yhteisillä kauppareissuilla. Kassalla mies ei vaan ota lompakkoa esille vaikka myyjä jo loppusuoralla meidän ostoksia laskuttaa. Usein menee suoraan pakkaamaan. Ihmettelen todella tätä käytöstä. Molemmat ollaan työssäkäyviä ja olen ymmärtänyt, että veljen kanssa asuessaan maksavat lähestulkoon kaiken puoliksi tasan. Ravintolassa ollaan käyty kerran ja silloin mies lähti vessaan, kun pyysin laskua tarjoilijalta. Mietin , että maksanko vain oman osuuteni vai mitä mutta maksoin kuitenkin koko laskun
Tullessaan vessasta mies sanoi, että "hyvät pöperöt oli" ja otti takkinsa naulakosta. Jäi vähän outo fiilis. Ehkä hän oletti, että minä maksan kun kerta ehdotinkin ravintolailtaa. Ihan ok se mutta nyt haluaisin ottaa jotenkin puheeksi nämä ruokaostokset. Ollaan siis aina vain minun luona koska hänen kanssaan asuu veli. Mies on alusta asti käynyt jääkaapilla ja ottanut mitä huvittaa sieltä.
Kommentit (62)
Ihan vaan sanomalla, että
"se on sun vuoro maksaa".
Ja jatkossa maksatte vuorotellen.
Voi luoja tätä nykyistä avuttomuutta. Otat asian puheeksi ihan vain avaamalla suusi. Kerrot nuo kirjoittamasi jutut miehelle ja siitä se sitten lähtee. Aikuisten ihmisten pitää osata puhua asioista tai elämästä tulee hyvin vaikeaa.
No nyt kyllä vaan rohkeasti kissa pöydälle. Mikään vihjailu ei riitä, sun on ihan suoraan sanottava, että sinun mielestäsi yhteiset ruoat on maksettava puoliksi.
Miettisin, mikä on vikana miehessä, kun ei asiaa sanomatta ymmärrä.
Miehesi on vapaamatkustava lokki, ei mikään mies!
Tuntuu jotenkin rajulta sanoa, että nyt on sun vuoro maksaa :| Kuulostaa töykeältä. En halua antaa käsitystä, että se olisi ongelma. Tai no siis mitä mä selitän.. Onhan se ongelma! Oisko mitään hienotunteisempaa keinoa? Mietin et alan vaan karsia ostoksista osan ja sanon, et ei oo varaa??
Jatkossa esim. ravintolassa sanot tarjoilijalle, että otamme erilliset laskut ja maksat omasi.
Jos mies sun luona käyttää jääkaappia kuin omaansa, niin ilman muuta hänen on sitä myös täytettävä. Annat sille kauppalistan käteen ja sanot, että haetko nämä tullessasi kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi ottaa fiksusti puheeksi uudessa n.6kk kestäneessä suhteessa rahan? Lähinnä ruokaostokset. Miesystävä ei ole maksanut ruokaostoksia kuin kahdesti pienet ostokset yhteisillä kauppareissuilla. Kassalla mies ei vaan ota lompakkoa esille vaikka myyjä jo loppusuoralla meidän ostoksia laskuttaa. Usein menee suoraan pakkaamaan. Ihmettelen todella tätä käytöstä. Molemmat ollaan työssäkäyviä ja olen ymmärtänyt, että veljen kanssa asuessaan maksavat lähestulkoon kaiken puoliksi tasan. Ravintolassa ollaan käyty kerran ja silloin mies lähti vessaan, kun pyysin laskua tarjoilijalta. Mietin , että maksanko vain oman osuuteni vai mitä mutta maksoin kuitenkin koko laskun
Tullessaan vessasta mies sanoi, että "hyvät pöperöt oli" ja otti takkinsa naulakosta. Jäi vähän outo fiilis. Ehkä hän oletti, että minä maksan kun kerta ehdotinkin ravintolailtaa. Ihan ok se mutta nyt haluaisin ottaa jotenkin puheeksi nämä ruokaostokset. Ollaan siis aina vain minun luona koska hänen kanssaan asuu veli. Mies on alusta asti käynyt jääkaapilla ja ottanut mitä huvittaa sieltä.
Onnitteluni/osanottoni, olet törmännyt aitoon lokkiin. Varaudu siihen ettei meno muutu jatkossakaan. Sinuna minä sopisin ajtkossa tapaamiset jonnekin muualle kuin omaan kotiini, en kokkaisi miehelle mitään ja hiipuisin pikkuhiljaa pois miehen elämästä. Ei tuollaista hyväksikäyttöä tule sallia etkä sinä saa suutasi auki. Tuo olisi pitänyt käydä läpi heti kun tuollaista oli tapahtunut ja /tai suhde alkoi käydä vakavammaksi.
Aloita hiipuminen jo tulevana viikonloppuna eli buukkaa itsellesi jotain suhteenne ulkopuolista tekemistä koko viikonlopuksi.
Luultavasti tuosta et miestä saa tekemälläkään jos on noin tyhmä tai vittumainen, mutta kusipäisyys toki kasvaa suhteen edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu jotenkin rajulta sanoa, että nyt on sun vuoro maksaa :| Kuulostaa töykeältä. En halua antaa käsitystä, että se olisi ongelma. Tai no siis mitä mä selitän.. Onhan se ongelma! Oisko mitään hienotunteisempaa keinoa? Mietin et alan vaan karsia ostoksista osan ja sanon, et ei oo varaa??
jos yhtään pidät mahdollisena, että teidän suhde syvenee ja muuttuu avo-/avioliitoksi ja siihen tulee lapsia, niin tuo lähestymistapa ei todellakaan johda muuta kuin isoihin ongelmiin myöhemmin
Jos sukupuoliroolit olisi toisinpäin, olisi tuo ihan normaalia.
Asia on otettava puheeksi, ehdottomasti. Jos ei suhteenne tähden, niin vaikka edes miehelle itselleen opiksi. Tuohan kuvittelee käytöksensä olevan täysin normaalia ja ihmisten taloudellisen hyväksikäytön olevan ihan jees.
(Tunnen paljon pahemman tapauksen, mutta siihen ei auta edes puheet, koska muiden hyväksikäyttämine on niin syvällä ihmisen läpimädässä luonteessa; oma tilanteesi ei välttämättä ole toivoton.)
ENNEN kuin menette seuraavan kerran kauppaan tai mihinkään missä rahaa käytetään yhteisiin asioihin, pysäytät miehen ja puhut suusi puhtaaksi, asiallisesti toki. Olet ollut tähän asti aivan liian myöntyväinen, mieshän olettaa löytäneensä varsinaisen saaliin, kun ei mitään vastaansanomista tule. Kun tähänkin mennessä on onnistunut, niin olettaa toki, että jatko on itsestään selvästi samanlaista vähällä pääsemistä. Ota huomioon, että suhteen alussa näet hänestä sen parhaimman puolen...
Pitää miettiä miten JAATTE menonne jatkossa. Ruoille yhteinen kassa, jotta ei tarvitse pähkäillä joka kerta kuka maksaa. Onko teillä erilaiset tulot vai suunnilleen samalla tasolla?
Olin muutaman kuukauden vastaavassa suhteessa, mies ei edes käynyt töissä. Olisikohan tasan kolme kertaa maksanut ruokaostokset ja ravintolalaskun kahdesti. Viinaan kyllä käytti rahaa joka viikko. Tyypistä oli hankala päästtä eroon, lopulta nostin tavarat pihalle.
Täh??
Mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa, jotka ette saa suutanne auki ihan NORMAALEISTA perusasioista edes? Ihan ystävällisesti voi ottaa asian esille heti, jos joku alkaa häiritsemään. Ei todellakaan odottaa puolta vuotta.
Esim. Ostin 3€ rypälerasian enkä saanut ku yhden siitä. Hän naposteli sen hetkessä. En ehtinyt vielä syödä niitä, kun tein kotihommia.
Huoh. Nyt vasta itsekin tajuan miten tyhmä oon ollut. Oon ostanut miehen lempiherkkuja koska tykkään hänestä niin paljon. Oon solmussa kyllä nyt. Kiitos kommenteista. Yritän ottaa itteäni niskasta kiinni tässä asiassa.
Ei tarvitse sanoa, että on miehen vuoro, mutta tästä lähtien ostat ruokaa vain itsellesi. Ravintolassa pyydät eri laskut. Kaupassa laitat koriin vain omat juttusi ja miehelle voit sanoa, että jos on nälkä, kannattaa hänen ostaa mitä tarvitsee.
Joko herää tai sitten ei. En ehkä jaksaisi katsoa tuollaista lusmua kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää miettiä miten JAATTE menonne jatkossa. Ruoille yhteinen kassa, jotta ei tarvitse pähkäillä joka kerta kuka maksaa. Onko teillä erilaiset tulot vai suunnilleen samalla tasolla?
Tämä oli multa vähän tyhmä vinkki, kun tarkemmin luin, että ettehän te asu yhdessä, mutta jollain tavalla pitäisi tasapuolisuuteen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää oikeasti oppia sanomaan suoraan, jos jokin asia on ongelma, eikä esittää että kaikki on hyvin, jos ei ole. Muut eivät osaa lukea ajatuksiasi, etkä voi odottaa heidän ymmärtävän asiaa ongelmaksi kannaltasi (vaikka jotkut saattaisivat älytäkin ymmärtää). Pidä puoliasi!
Sun ei tarvitse sanoa niitä asioita mitenkään ilkeästi eikä vasta siellä kassalla, vaan jo ennen kuin menette kauppaan. Jos mies loukkaantuu kun otat asian hyvällä äänensävyllä puheeksi, niin se ei ole sun ongelma. Sun tehtävä ei ole miellyttää muita vaan olla oma itsesi, eikä sulla ole mitään velvollisuutta antaa omastasi muille enemmän kuin mitä ovat itse valmiita antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Ostin 3€ rypälerasian enkä saanut ku yhden siitä. Hän naposteli sen hetkessä. En ehtinyt vielä syödä niitä, kun tein kotihommia.
Huoh. Nyt vasta itsekin tajuan miten tyhmä oon ollut. Oon ostanut miehen lempiherkkuja koska tykkään hänestä niin paljon. Oon solmussa kyllä nyt. Kiitos kommenteista. Yritän ottaa itteäni niskasta kiinni tässä asiassa.
Toivottavasti pääset nätisti hyväksikäyttäjästä eroon!
Miten olet kuusi kuukautta maksaa kaikki ostokset sanomatta mitään? Nyt vasta tuleekin kiva muutosvastarinta, kun mies on saanut lokkeilla puoli vuotta ilman seurauksia.