Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon sokeririippuvuudesta?

Vierailija
08.08.2017 |

Kysymys tulikin jo tuossa. Miten saisin vierotettua itseni pois sokerista? Onko mitään korvaavia tuotteita? Itsekuri on todella matala minulla...

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samankaltainen ongelma, mutta oon riippuvainen suolaisesta. Sipsejä ja popcorneja voisin syödä joka päivä. Jotenki pitäs päästä yli tästä.

Vierailija
22/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on pätkäpaastoilu auttanut. Kaksi tiukkaa dieettipäivää viikossa, niihin ei makean murenaakaan. Viitenä päivänä saat sitten syödä mitä mielit, makeaakin. Paastopäivät antavat uskoa ja kehität itsekuriasi. Jos kykenet muina päivinä edes jonkinlaiseen kohtuuteen, laihdutkin puoli kiloa viikossa. Hokkuspokkus-konsteja ei ole vaan terveellistä elämäntapaa rakennetaan pienin askelin. Itselleni ainakin oli yllätys, miten vähällä ruualla päivän selviää. On opettanut tunnistamaan oikean nälän ja mieliteon. Aluksi ihan pelotti ja valmistauduin huolella paastopäiviin varaten sopivaa apetta. Kun siihen oppi, ne sujuvat helposti ilman kärsimystä. Jopa nauttii siitä keventämisestä. Entäpä jos et pakoilisi makeanhimoa vaan ottaisit sen hallintaan? Kurja ajatus, ettei ikinä herkutella saisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä välttää sitä, että joudut käyttämään itsekuria. Mitä kauemmin pakottaa itseään johonkin vain yrittäen pysyä lujana, sitä huonommin tavoitteessa onnistuu. Eli:

1) Pidä itsesi tarpeeksi kylläisenä syömällä säännöllisesti, jotta verensokeri ei laske niin alas, että tulee makeanhimo. Juo tarpeeksi vettäkin (joskus janon kuvittelee näläksi).

2) Tee kohdasta 1 helppoa pitämällä terveellisiä syötäviä helposti saatavana. Esim. niin ettei kaikkea pidä valmistaa pitkän kaavan mukaan erikseen vaan voit vain ottaa jotain nopeasti pöydältä/kaapista suuhusi (makeita herkkuja yleensäkin vain napataan eikä erikseen valmisteta, joten siinä mielessä makealle kannattaa olla jokin "korvike", joka on siis yhtä helppo ja nopea). Jos käyt ulkona, mukana voi olla jotain pientä evästä, jotta et saa mieleen mennä kauppaan herkkujen äärelle. Tee helppoa syötävää etukäteen valmiiksi.

Tiivistettynä: tee itsellesi mahdollisimman helpoksi syödä sillä tavalla kuin haluaisit osata syödä. PIkkuhiljaa siitä toivon mukaan tulee rutiini etkä enää niin helposti ajattele, että "tähän väliin kaipaisin jotain makeaa". Älä tee elämästäsi tämän yhden takia kokonaan erilaista, koska mitkään superisot muutokset harvoin pysyvät, koska alat kaivata normaaliin kotoisaan olotilaasi.

Minä syön koko ajan mutta silti on koko ajan makeanhimo.

Vierailija
24/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä välttää sitä, että joudut käyttämään itsekuria. Mitä kauemmin pakottaa itseään johonkin vain yrittäen pysyä lujana, sitä huonommin tavoitteessa onnistuu. Eli:

1) Pidä itsesi tarpeeksi kylläisenä syömällä säännöllisesti, jotta verensokeri ei laske niin alas, että tulee makeanhimo. Juo tarpeeksi vettäkin (joskus janon kuvittelee näläksi).

2) Tee kohdasta 1 helppoa pitämällä terveellisiä syötäviä helposti saatavana. Esim. niin ettei kaikkea pidä valmistaa pitkän kaavan mukaan erikseen vaan voit vain ottaa jotain nopeasti pöydältä/kaapista suuhusi (makeita herkkuja yleensäkin vain napataan eikä erikseen valmisteta, joten siinä mielessä makealle kannattaa olla jokin "korvike", joka on siis yhtä helppo ja nopea). Jos käyt ulkona, mukana voi olla jotain pientä evästä, jotta et saa mieleen mennä kauppaan herkkujen äärelle. Tee helppoa syötävää etukäteen valmiiksi.

Tiivistettynä: tee itsellesi mahdollisimman helpoksi syödä sillä tavalla kuin haluaisit osata syödä. PIkkuhiljaa siitä toivon mukaan tulee rutiini etkä enää niin helposti ajattele, että "tähän väliin kaipaisin jotain makeaa". Älä tee elämästäsi tämän yhden takia kokonaan erilaista, koska mitkään superisot muutokset harvoin pysyvät, koska alat kaivata normaaliin kotoisaan olotilaasi.

Minä syön koko ajan mutta silti on koko ajan makeanhimo.

Sun pitää muuttaa ruokasi sisältöä.

Vierailija
25/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kromi auttaa pääsemään sokeri koukusta irti.

Ei auta. Kokeiltu sekä suomalaista että amerikkalaista extra strongia.

Vierailija
26/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kokonaan sokerittomaan ruokavalioon jaksais alkaa, mutta herkkujen syöntiä yritän rajottaa. Nyt raskaana ollessa makean himo on aivan JÄRKYTTÄVÄ! Mutta lopetin jo sähkötupakoinnin seinään, voin kyllä rajoittaa makean syöntiäkin. Paras ehdottomasti on pitää kiinni säännöllisestä ruokarytmistä niin se sokerin himoki iskee harvemmin. Sillon ku himo iskee pahimmilleen niin olen syönyt hedelmiä/marjoja. Sokeriahan niissäki mutta mun mielestä kuuluvat terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Se ei auta että mies joka vkl ostaa mua varten herkkuja kaapit täyteen :D se kovasti haluaa hemmotella mua vaikka oikeesti se vaan testaa mun itsehillintää.. Jonku verran herkkuja kuitenki sallin itselleni kuhan ei mene ihan överiksi. Tsemppiä kaikille jotka saman makeanhimon kanssa kamppailee! Koitetaan pysyä ruodussa :D

Vierailija
27/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilariseen tai edes ns. hyvähiilariseen ruokavalioon siirtyminen kunnes sokerikoukku helpottaa, eli sokerin lisäksi pois hunaja, valkoiset pastat, leivät ja riisit. Hedelmiä voi syödä mutta kohtuudella. Tilalle tarpeeksi rasvaa jotta verensokeri pysyy tasaisena.

Aiheesta on kirjoitettu myös Sokerikoukku-niminen kirja. Se kannattaa etsiä käsiinsä, koska samasta kärsineiden tarinoihin tutustuminen on terapeuttista ja vähentää riippuvuudesta aiheutuvaa häpeää. Kirjasta saa myös hyviä vinkkejä ja konkreettista apua riippuvuuden katkaisemiseen.

Vierailija
28/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmiä voi syödä mutta kohtuudella.

Mitä on kohtuudella? Rakastan vesimelonia ja nyt kun on sesonki niin sitä menee joka päivä. On makeaa mutta nestepitoista. Pitäisikö rajoittaa?

Vierailija
29/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on kohtuudella? Rakastan vesimelonia ja nyt kun on sesonki niin sitä menee joka päivä. On makeaa mutta nestepitoista. Pitäisikö rajoittaa?

Minusta turha rajoittaa hedelmien syöntiä, ellei määrät ole jotenkin ihan hirveitä (tyyliin 3kg päivässä).

Vierailija
30/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä ootte tummasta suklaasta? Siis 64% tai yli? Olen jo monta viikkoa ollut ilman karkkia paitsi että tummaa suklaata olen syönyt kohtuudella. Siihen ei tule samanlaista himoa kuin tavalliseen suklaaseen. Lisäksi olen syönyt hedelmiä ja juonut tuoremehua. Purkkaa olen myös syönyt. Aika helppoa on ollut, jotenkin tuli vain mitta täyteen kun lomalla tuli vedettyä makeaa liikaa. En silti ole laihtunut yhtään, pitäisi kai käydä kävelyllä useammin.

Vierailija
31/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu että hedelmät ylläpitävät sokerikoukkua, määriä kannattaa vähentää. Jos sokerikoukku on jo taaksejäänyttä elämää ja vesimelonista nauttii sen itsensä vuoksi eikä siksi että se on makeaa ja sallittua, voi syödä enemmänkin. Näissä(kin) asioissa kannattaa kuunnella itseään.

Vierailija
32/32 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta turha rajoittaa hedelmien syöntiä, ellei määrät ole jotenkin ihan hirveitä (tyyliin 3kg päivässä).

Hedelmien fruktoosi on vielä  pahempi  kuin pöytäsokeri, se rasvoittaa maksaa. Oletko  koskaan ajatellut miten makeiksi hedelmät on jalostettu? Eivät ne mitään luonnontilaisia ole. Hdelmien sijaan luonnonmarjoja tai hätätilassa vaikka vesimelonia joka ei ole niin hirveän makeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän