Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valheellinen nettiprofiili ja alle 15vuotiaat

Vierailija
07.08.2017 |

Mitenköhän todennäköistä on, että poliisi alkaa tutkia tapausta, jossa pari 13-vuotiasta on tekaissut aikuisesta vale-fb profiilin, lisännyt sinne muutaman ei-imartelevan päivityksen ja poistanut parin päivän päästä koko jutun? Oma tyttäreni on ollut asiasta ja on ihan paniikissa, kun tämä aikuinen uhri on yrittänyt kovistella tietoa hänestä ja näistä tekijöistä. Nyt uhri on ilmeisesti tehnyt rikosilmoituksen ja tytär on hädissään, että pyydetäänkö hänet nyt johonkin kuulusteluun todistamaan kavereitaan vastaan. Mitään varsinaisia todisteita tytön kavereita vastaan ei ole, mutta tietysti ip:n kautta voi alkaa selvittämään. Liekö facebookilta edes mahdollista tällaisessa tapauksessa sitä tietoa saada.

Rikosnimikkeenä kai kunnianloukkaus tai yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen tulisivat kyseeseen. Mutta kuinka usein näihin oikeasti puututaan, etenkin alle 15v kohdalla? Itsellä on sellainen fiilis, että aika vakavatkin tapaukset hautautuvat poliisin pöydälle, valitettavasti.

Onko kellään kokemusta?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että moni uskoo lasten valehtelevan. Jos ovat myöntäneet teon, miksi valehtelisivat muusta?

Et kai tosissasi kysy tuota? Moni aikuinenkin myöntää just silloin sopivasti asioita jäädessään kiinni. Eivät tainneet myöntää mitään ennen kun tuli selvä uhka siitä, et nyt käy köpelösti ja vanhemmat saavat muutenkin tietää asiasta.

Ei heitä vastaan ole mitään konkreettisia todisteita. Olisivat kaikki voineet systemaattisesti kieltää asian, sitten olisivat sen varassa pengotaanko ip-osoite poliisin toimesta. Nämä nyt myönsivät, en usko että salaavat muuta tässä asiassa. Ap

No tuskin noin nuoret ajattelee noin pitkälle :D että onko olemassa "konkreettisia todisteita" heitä vastaan. Se vaatisi jo kylmäpäisyyttä. Säikähtivät ja lauloivat. Sillä selvä. Sinä uskot, että tämän johdosta kaikki mitä tästä eteenpäin kuulet heiltä on totta, kaikki ei välttämättä näe asiaa samalla tavalla.

Ei nyt kaikki sentään. :D

Mutta tähän keissiin liittyen ei ole syytä valehdella. Ap

Onhan toki! Nytkin täällä puolustat tyttöjä ja haukut "uhkailijan" käytöstä sillä kustannuksella, että varsinainen teko jää täysin takaa-alalle. Kuvitellaanpa että tytöt ovat haistatellut uhrille pitkät eikä mitään uhkailuja olisi tapahtunutkaan... Missä keskustelun painopiste olisi sitten.

No toki, se on sana sanaa vastaan. Tai olisi, jos toinen osapuoli olisi halunnut jutella.

Ap

Vierailija
42/54 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä mitä kaikkea nuoret puuhaa! Mut jos sun tyttös ole edes ollut osallinen, ni mitä se panikoi oikein? Vai kertookohan sulle koko totuutta. Toivottavasti saadaan nuoret huligaanit kuriin, kyllä nuorillakin tulee olla vastuu nettikäyttäytymisestään!

Ja kyllä, olen samaa mieltä, että on syvältä. Silti oikeustajuni ei salli syyttömän pelottelua, etenkään lapsen. Ap

Otapa kuule yhteys tähän aikuiseen ja kysy hänen versionsa ennen kun uskot sun viatonta kullannuppua. Tuskinpa kertovat kaiken ihan objektiivisesti.

Huoh. Ei tarvitse mennä alatyyliseksi. Olen soittanut tälle uhrille eikä hän halunnut puhua minulle ollenkaan. Ap

Ihan neutraalisti ja asiallisesti lähestyit häntä? Ilmaisit vain huolesi tapahtuneesta, ja että haluat selvittää mitä asiassa todella on tapahtunut?

No mielestäni olin neutraali ja ystävällinen. Tapanani ei ole mikään räyhääminen tms. Toki asiat voi kokea hirveän monella tavalla. Ap

Kyse onkin siitä oletko jo omaksunut varmana faktana sen mitä lapset ovat sulle kertoneet ja tavallaan valinnut puolesi. Sitä tarkoitin. Hieman paistaa läpi näistä keskusteluista nimittäin tietynlainen asennoituminen... ikäänkuin tuomitset teon, muttet kuitenkaan... On hieman kyseenalaista mikä osapuoli tässä on uhri.

No voin vannoa, että ihan halusin vain kuulla aikuisen ihmisen version asiasta. Hän totesi jo esittäydyttyäni, ettei aio puhua kanssani. Oletat nyt vähän liikoja. Ap

Oletukseni perustuvat täysin sun käytökseen. Kyllä tästä huomaa minkä johtopäätöksen olet tehnyt.

Mietipä hetki kun itse jäit kiinni lapsena jostain, kuinka toimit? Meidän naapurustossa sovittiin ainakin porukalla aina mitä vanhemmille kerrotaan (ja mitä jätetään kertomatta) ja siinä pysyttiin. Se että ihminen tunnustaa jotain, ei kerro et kaikki olis sillä selvitetty. Näin saa sopivasti vanhempien sympatiat puolelleen kun tekee myös itsestään uhrin...

Mut joo, kyllä mä rauhoittelisin kaikkia tyttöjä nyt. Oli syyllisiä tai ei. Ei tuosta varmaan mitään kummempaa seuraa edes niille syyllisille ja tulipahan opittua kantapään kautta, että tuollainen ei ole Ok.

Hmm. Eli "Hei, olen xx, yy:n äiti. Soittelen, koska kuulin että sinusta on tehty valeprofiili"

"En aio puhua kanssasi" ja luuri kiinni.

No, ei tuossa kauheasti asenteita ehtinyt ilmaista, jos niitä olikin.

Ap

Joo, ei tarvitse näsäviisastella. En väittänyt että olet puhelussa esitit näitä (ilmiselviä asenteellisia kannanottoja) toki kyselin asiasta. Oletko tehnyt niin. Sen sijaan sanoin, että tässä keskusteluketjussa on käynyt selväksi että uskot kaiken mitä olet tytöiltä kuullut. Tämä vaan liittyen siihen, kun väitit että oletan asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että moni uskoo lasten valehtelevan. Jos ovat myöntäneet teon, miksi valehtelisivat muusta?

Et kai tosissasi kysy tuota? Moni aikuinenkin myöntää just silloin sopivasti asioita jäädessään kiinni. Eivät tainneet myöntää mitään ennen kun tuli selvä uhka siitä, et nyt käy köpelösti ja vanhemmat saavat muutenkin tietää asiasta.

Ei heitä vastaan ole mitään konkreettisia todisteita. Olisivat kaikki voineet systemaattisesti kieltää asian, sitten olisivat sen varassa pengotaanko ip-osoite poliisin toimesta. Nämä nyt myönsivät, en usko että salaavat muuta tässä asiassa. Ap

No tuskin noin nuoret ajattelee noin pitkälle :D että onko olemassa "konkreettisia todisteita" heitä vastaan. Se vaatisi jo kylmäpäisyyttä. Säikähtivät ja lauloivat. Sillä selvä. Sinä uskot, että tämän johdosta kaikki mitä tästä eteenpäin kuulet heiltä on totta, kaikki ei välttämättä näe asiaa samalla tavalla.

Ei nyt kaikki sentään. :D

Mutta tähän keissiin liittyen ei ole syytä valehdella. Ap

Onhan toki! Nytkin täällä puolustat tyttöjä ja haukut "uhkailijan" käytöstä sillä kustannuksella, että varsinainen teko jää täysin takaa-alalle. Kuvitellaanpa että tytöt ovat haistatellut uhrille pitkät eikä mitään uhkailuja olisi tapahtunutkaan... Missä keskustelun painopiste olisi sitten.

No toki, se on sana sanaa vastaan. Tai olisi, jos toinen osapuoli olisi halunnut jutella.

Ap

Älä väitä ettei motiivia asioiden vääristelylle ole olemassa. Kyllä on. Toki voi myös hyvinkin olla mahdollista, että tytöt puhuvat täysin totta. Ei kannata olla naiivi kuitenkaan

Vierailija
44/54 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä mitä kaikkea nuoret puuhaa! Mut jos sun tyttös ole edes ollut osallinen, ni mitä se panikoi oikein? Vai kertookohan sulle koko totuutta. Toivottavasti saadaan nuoret huligaanit kuriin, kyllä nuorillakin tulee olla vastuu nettikäyttäytymisestään!

Ja kyllä, olen samaa mieltä, että on syvältä. Silti oikeustajuni ei salli syyttömän pelottelua, etenkään lapsen. Ap

Otapa kuule yhteys tähän aikuiseen ja kysy hänen versionsa ennen kun uskot sun viatonta kullannuppua. Tuskinpa kertovat kaiken ihan objektiivisesti.

Huoh. Ei tarvitse mennä alatyyliseksi. Olen soittanut tälle uhrille eikä hän halunnut puhua minulle ollenkaan. Ap

Ihan neutraalisti ja asiallisesti lähestyit häntä? Ilmaisit vain huolesi tapahtuneesta, ja että haluat selvittää mitä asiassa todella on tapahtunut?

No mielestäni olin neutraali ja ystävällinen. Tapanani ei ole mikään räyhääminen tms. Toki asiat voi kokea hirveän monella tavalla. Ap

Kyse onkin siitä oletko jo omaksunut varmana faktana sen mitä lapset ovat sulle kertoneet ja tavallaan valinnut puolesi. Sitä tarkoitin. Hieman paistaa läpi näistä keskusteluista nimittäin tietynlainen asennoituminen... ikäänkuin tuomitset teon, muttet kuitenkaan... On hieman kyseenalaista mikä osapuoli tässä on uhri.

No voin vannoa, että ihan halusin vain kuulla aikuisen ihmisen version asiasta. Hän totesi jo esittäydyttyäni, ettei aio puhua kanssani. Oletat nyt vähän liikoja. Ap

Oletukseni perustuvat täysin sun käytökseen. Kyllä tästä huomaa minkä johtopäätöksen olet tehnyt.

Mietipä hetki kun itse jäit kiinni lapsena jostain, kuinka toimit? Meidän naapurustossa sovittiin ainakin porukalla aina mitä vanhemmille kerrotaan (ja mitä jätetään kertomatta) ja siinä pysyttiin. Se että ihminen tunnustaa jotain, ei kerro et kaikki olis sillä selvitetty. Näin saa sopivasti vanhempien sympatiat puolelleen kun tekee myös itsestään uhrin...

Mut joo, kyllä mä rauhoittelisin kaikkia tyttöjä nyt. Oli syyllisiä tai ei. Ei tuosta varmaan mitään kummempaa seuraa edes niille syyllisille ja tulipahan opittua kantapään kautta, että tuollainen ei ole Ok.

Hmm. Eli "Hei, olen xx, yy:n äiti. Soittelen, koska kuulin että sinusta on tehty valeprofiili"

Ap

Joo, ei tarvitse näsäviisastella. En väittänyt että olet puhelussa esitit näitä (ilmiselviä asenteellisia kannanottoja) toki kyselin asiasta. Oletko tehnyt niin. Sen sijaan sanoin, että tässä keskusteluketjussa on käynyt selväksi että uskot kaiken mitä olet tytöiltä kuullut. Tämä vaan liittyen siihen, kun väitit että oletan asioita.

Nettitekstissä on hankalaa esittää asioita tyhjentävästi ja ilman, että vaikuttaa asenteelliselta. Jos tuntisit minut, tietäisit etten koskaan syytä ketään kuulematta tätä ensin. Asenteellinen olen nyt, koska tuo uhri ei ollenkaan halunnut edes yrittää asioista puhua aikuisen kanssa. Se oli minusta kummallista.

Ap

Vierailija
45/54 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nettitekstissä on hankalaa esittää asioita tyhjentävästi ja ilman, että vaikuttaa asenteelliselta. Jos tuntisit minut, tietäisit etten koskaan syytä ketään kuulematta tätä ensin. Asenteellinen olen nyt, koska tuo uhri ei ollenkaan halunnut edes yrittää asioista puhua aikuisen kanssa. Se oli minusta kummallista.

Ap

Voi olla, tai sitten ei ole. Me emme tiedä vaikka muut vanhemmat olisivat voineet soittaa sua ennen ties millä asenteella tms. Ja hän oletti saavansa lisää samaa. Me emme tiedä miksi hän reagoi noin. Toinen asia on se, että tuota tyttöjen tunnustusta ei voi pitää suoralta kädeltä noin suurena osoituksena rehellisyydestä kuin haluat uskoa, (se voi olla sitä, tottakai voi. Mutta emme voi sitä tietää varmuudella) Lapsetkin osaavat värittää asioita omasta näkökulmasta sopivaksi.

Pahoittelen kuitenkin provosoivaa keskustelutyyliäni. Vaikutat hyvältä ja vastuulliselta vanhemmalta!

Vierailija
46/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu varmaan nuoresta paljon. Uskon että oma poikani laskelmoisi hyvinkin tarkkaan, mitä todisteita häntä vastaan voisi olla. Ei tasan myöntäisi mitään, ellei olisi päivänselvää, että on syyllinen. Persoonakohtaista.

Tässä mielestäni tekijöiden pitäisi pyytää anteeksi opettajalta, jolloin fiksu aikuinen kyllä yleensä ymmärtää, että nuoret tekevät ajattelemattomia tekoja. Jos profiili on oikeasti ollut enemmän " huono läppä" kuin oikeasti vahingollinen.

Vierailija
47/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että edes tutkitaan. Tai siis esitutkinta päätetään, koska kyseessä on vähäpätöinen rikos. Näin kävi työkaverin kohdalla. Hän teki rikosilmoituksen systemaattisesta nettikirjoittelusta, olemme myös opettajia. Epäillyt alle 15-vuotiaita.

Tuli joskus yli vuosi ilmoituksen jälkeen tieto, että esitutkinta oli keskeytetty, koska rikos on vähäpätöinen. Ketään ei kuulusteltu. Olikohan niin, että omalla kustannuksella olisi voinut siviilikanteen tehdä.

Vierailija
48/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Luuletteko tosiaan, että poliisi pyytää näin heppoisissa jutuissa Facebookilta yhtään mitään. Tai vaikka pyytäisi, että saisivat.

Kyllä pitää olla aika paljon vakavampi rikos kyseessä, että näiltä ulkomaisilta jäteiltä pyydetään/saadaan ip-tietoja. Joku suomalainen vauvafoorumi on eri asia.

Vierailija
49/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäädäntö raahaa tässä pahasti perässä. Toisena esiintyminen somessa ei sinänsä ole edes rangaistavaa mikä on aivan typerää.

Olkoonkin, etten ymmärrä kyllä, miksi parille 13-vuotiaalle järkevä aikuinen tekisi mitään muuta kuin yhteys vanhempiin ja tiukka puhuttelu+anteeksipyyntö. Tietysti opettajan kohdalla voi olla pidempää kiusaamistaustaa nuorten puolelta ja joku vaan katkaisee kamelin selän.

Vierailija
50/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, valitettavasti. Pojastani oli 14veenä tehty rikosilmoitus, koska oli muka levittänyt alastonkuvia eräästä puolitutusta prisman työntekijästä. Juttu oli tekaistu todella heppoisin perustein, ne kuvat olivat netissä kymmenissä paikoissa jo muutenkin tämän naisen itse postaamina ja mikään ei todistanut, että poikani olisi homman takana. Hän perusti väitteensä sille, että poikani oli häntä tuijotellut kaupassa sopimattomasti. Mikä voi olla tottakin, mutta tähänkin sanon, että jos teinit löytävät alastonkuvia jostain tutustaan netissä, kukapa teinipoika ei vähintäänkin hihittelisi asialle kavereiden kanssa.

Poliisista tapaus laitettiin suoraan lastensuojeluun sen kummemmin tutkimatta. Yli 15veen kohdalla olisivat joutuneet tutkimaan homman, ennenkuin se olisi edennyt. Siitä alkoi typerä lastensuojeluprosessi, missä saimme varmaan kymmenisen kertaa käydä juttusilla, poika yksin, vanhemmat yksin ja erikseen, olivat opettajiakin haastatelleet jne.

No lopulta mitään sen kummempaa ei seurannut, lasukin totesi, että eiköhän poika ole ihan syytön, mutta aivan turhaa ajanhukkaa koko juttu. Edelleenkään ei mitään hajua, kuka kuvat postasi vai oliko kyseessä vaan sekaisin olevan huomiotyrkyn halu ilkeillä.

Vierailija
51/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainsäädäntö raahaa tässä pahasti perässä. Toisena esiintyminen somessa ei sinänsä ole edes rangaistavaa mikä on aivan typerää.

Olkoonkin, etten ymmärrä kyllä, miksi parille 13-vuotiaalle järkevä aikuinen tekisi mitään muuta kuin yhteys vanhempiin ja tiukka puhuttelu+anteeksipyyntö. Tietysti opettajan kohdalla voi olla pidempää kiusaamistaustaa nuorten puolelta ja joku vaan katkaisee kamelin selän.

Nykyään identiteettivarkaus on itsessäänkin rangaistavaa. Rangaistavuuteen vaaditaan uhrin taloudellinen seuraamus tai muu vähäistä suurempi haitta. Vaikea nähdä, että apn tapauksessa kumpikaan kriteeri täyttyisi.

Mitä tulee ip-osoitteisiin, poliisi saa sen vain tuomioistuimen päätöksellä. Taas vaikea nähdä miksi sellaista haettaisiin, kun se alle 15v ei kuitenkaan saa rangaistusta.

Eli juttua on mahdotonta todistaa muuten kuin itse myöntämällä.

Vierailija
52/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Voi olla, tai sitten ei ole. Me emme tiedä vaikka muut vanhemmat olisivat voineet soittaa sua ennen ties millä asenteella tms. Ja hän oletti saavansa lisää samaa. Me emme tiedä miksi hän reagoi noin. Toinen asia on se, että tuota tyttöjen tunnustusta ei voi pitää suoralta kädeltä noin suurena osoituksena rehellisyydestä kuin haluat uskoa, (se voi olla sitä, tottakai voi. Mutta emme voi sitä tietää varmuudella) Lapsetkin osaavat värittää asioita omasta näkökulmasta sopivaksi.

Pahoittelen kuitenkin provosoivaa keskustelutyyliäni. Vaikutat hyvältä ja vastuulliselta vanhemmalta!

Niin, en ainakaan tiedä, että muut vanhemmat olisivat opettajaan olleet yhteydessä. Mutta onhan se mahdollista. Ehkä tämä keskustelu vähän ajautui hassuun suuntaan, ihan hyviä pointteja jouduin tässä miettimään. Ap

Vierailija
53/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu varmaan nuoresta paljon. Uskon että oma poikani laskelmoisi hyvinkin tarkkaan, mitä todisteita häntä vastaan voisi olla. Ei tasan myöntäisi mitään, ellei olisi päivänselvää, että on syyllinen. Persoonakohtaista.

Tässä mielestäni tekijöiden pitäisi pyytää anteeksi opettajalta, jolloin fiksu aikuinen kyllä yleensä ymmärtää, että nuoret tekevät ajattelemattomia tekoja. Jos profiili on oikeasti ollut enemmän " huono läppä" kuin oikeasti vahingollinen.

No näin minäkin ajattelen, että kohtuullista olisi antaa nuorten rauhassa selittää, pyytää anteeksi ja viedä vaikka kukka tms. Tai se olisi aikuinen tapa hoitaa asia, kun ei kyse ollut mistään että esitettäisiin kyseenalaisia mielipiteitä toisen nimissä vaan enemmän vaan totaalisen tyhmää pilaa. Sinänsä kyllä ymmärrän, että yläasteen opettajalla voi pinna olla tiukilla, jos taustalla on enemmän kettuilua nuorten puolelta. Mikään suosittu opettaja ei ole kyseessä. Ap

Vierailija
54/54 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että edes tutkitaan. Tai siis esitutkinta päätetään, koska kyseessä on vähäpätöinen rikos. Näin kävi työkaverin kohdalla. Hän teki rikosilmoituksen systemaattisesta nettikirjoittelusta, olemme myös opettajia. Epäillyt alle 15-vuotiaita.

Tuli joskus yli vuosi ilmoituksen jälkeen tieto, että esitutkinta oli keskeytetty, koska rikos on vähäpätöinen. Ketään ei kuulusteltu. Olikohan niin, että omalla kustannuksella olisi voinut siviilikanteen tehdä.

Ok, kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme