Valheellinen nettiprofiili ja alle 15vuotiaat
Mitenköhän todennäköistä on, että poliisi alkaa tutkia tapausta, jossa pari 13-vuotiasta on tekaissut aikuisesta vale-fb profiilin, lisännyt sinne muutaman ei-imartelevan päivityksen ja poistanut parin päivän päästä koko jutun? Oma tyttäreni on ollut asiasta ja on ihan paniikissa, kun tämä aikuinen uhri on yrittänyt kovistella tietoa hänestä ja näistä tekijöistä. Nyt uhri on ilmeisesti tehnyt rikosilmoituksen ja tytär on hädissään, että pyydetäänkö hänet nyt johonkin kuulusteluun todistamaan kavereitaan vastaan. Mitään varsinaisia todisteita tytön kavereita vastaan ei ole, mutta tietysti ip:n kautta voi alkaa selvittämään. Liekö facebookilta edes mahdollista tällaisessa tapauksessa sitä tietoa saada.
Rikosnimikkeenä kai kunnianloukkaus tai yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen tulisivat kyseeseen. Mutta kuinka usein näihin oikeasti puututaan, etenkin alle 15v kohdalla? Itsellä on sellainen fiilis, että aika vakavatkin tapaukset hautautuvat poliisin pöydälle, valitettavasti.
Onko kellään kokemusta?
Kommentit (54)
Siis miten kovistellut? Uhkaillut jollain vai?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten kovistellut? Uhkaillut jollain vai?
Kyseessä on eräs tyttöjen vanha opettaja, joka ei enää opeta heidän koulussaan. Hän asuu kuitenkin tässä lähellä ja oli kaupassa törmännyt tyttöihin ja siellä tytöiltä tiukkaan sävyyn alkanut kysellä tapahtuneesta. En nyt ihan varma ole miten oli alunperin alkanut näitä epäillä, mutta eikai se olennaista olekaan. Ap
No faktahan on, että pitää olla tosi vakavaa herjaaminen netissä ennenkuin poliisi alkaa resursseja asiaan tuhlata. Jos uhrilla ei ole selkeää taloudellista vahinkoa käynyt tai kiusaaminen huomattavan törkeää ja systemaattista, asia todetaan vähäiseksi eikä tutkita.
Ei ole resursseja poliisilla. Saattavat tehdä lasun.
Ihan perseestä mitä kaikkea nuoret puuhaa! Mut jos sun tyttös ole edes ollut osallinen, ni mitä se panikoi oikein? Vai kertookohan sulle koko totuutta. Toivottavasti saadaan nuoret huligaanit kuriin, kyllä nuorillakin tulee olla vastuu nettikäyttäytymisestään!
Vierailija kirjoitti:
No faktahan on, että pitää olla tosi vakavaa herjaaminen netissä ennenkuin poliisi alkaa resursseja asiaan tuhlata. Jos uhrilla ei ole selkeää taloudellista vahinkoa käynyt tai kiusaaminen huomattavan törkeää ja systemaattista, asia todetaan vähäiseksi eikä tutkita.
En ole itse nähnyt profiilia, mutta ilmeisesti kyse on parista ihan asiallisesta netistä löytyvästä kuvasta ja niiden yhteyteen oli kirjoitettu jotain ei-niin-asiallista luokkaa "inhoan oppilaitani" jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perseestä mitä kaikkea nuoret puuhaa! Mut jos sun tyttös ole edes ollut osallinen, ni mitä se panikoi oikein? Vai kertookohan sulle koko totuutta. Toivottavasti saadaan nuoret huligaanit kuriin, kyllä nuorillakin tulee olla vastuu nettikäyttäytymisestään!
Olen jutellut kaikkien kolmen kanssa ja nämä kaksi vannovat, että omani on vain tiennyt asiasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö lasu muka tutkimatta?
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, olen samaa mieltä, että on syvältä. Silti oikeustajuni ei salli syyttömän pelottelua, etenkään lapsen. Ap
Kokemusta on sikäli, että äidistäni oli joku tällaisen profiilin tehnyt, se oli ollut pitkään ja siellä oli oikeasti törkeyksiä. Rikosilmoitus tehtiin ja tekijästäkin oli vahva epäily. Mitään ei koskaan kuulunut poliisista, tästä nyt 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö lasu muka tutkimatta?
Pitää tutkia, ei todennäköisesti syyttömästä lasua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, olen samaa mieltä, että on syvältä. Silti oikeustajuni ei salli syyttömän pelottelua, etenkään lapsen. Ap
Mikähän mahtoi olla sitä pelottelua, kun et ole tänne sitä kovin selvästi kertonut. "Tiukkaan sävyyn kysely" ei ole vielä mitään uhkailua...
Onko uhkailu tyttöjen sanan varassa? Anteeks jos en ihan varauksetta usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa kuule yhteys tähän aikuiseen ja kysy hänen versionsa ennen kun uskot sun viatonta kullannuppua. Tuskinpa kertovat kaiken ihan objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtoi olla sitä pelottelua, kun et ole tänne sitä kovin selvästi kertonut. "Tiukkaan sävyyn kysely" ei ole vielä mitään uhkailua...
Onko uhkailu tyttöjen sanan varassa? Anteeks jos en ihan varauksetta usko.
Ei ole mitään uhkailua, mutta oli käskenyt tytöt autolleen ja käyttänyt sellaisia fraaseja kuten "kannattaisi nyt tunnustaa" ja "päädytte nuorisovankilaan" ja vastaavaa. Tyttöjen kertoman mukaan siis. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on sikäli, että äidistäni oli joku tällaisen profiilin tehnyt, se oli ollut pitkään ja siellä oli oikeasti törkeyksiä. Rikosilmoitus tehtiin ja tekijästäkin oli vahva epäily. Mitään ei koskaan kuulunut poliisista, tästä nyt 2 vuotta.
Ohhoh, ei kuulosta kivalta yhtään. Voiko noissa olla vain noin pitkät käsittelyajat? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa kuule yhteys tähän aikuiseen ja kysy hänen versionsa ennen kun uskot sun viatonta kullannuppua. Tuskinpa kertovat kaiken ihan objektiivisesti.
Huoh. Ei tarvitse mennä alatyyliseksi. Olen soittanut tälle uhrille eikä hän halunnut puhua minulle ollenkaan. Ap
Oikeastiko ihmettelette miten 13veet on paniikissa tuollaisesta? Tietävät tehneensä väärin, kaduttaa ehkä hölmöily, eivät tiedä mitä seuraa. Sinänsä ansaitsevatkin olla peloissaan, paitsi jos on oikeasti syytön.
Jännä, että moni uskoo lasten valehtelevan. Jos ovat myöntäneet teon, miksi valehtelisivat muusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ei tarvitse mennä alatyyliseksi. Olen soittanut tälle uhrille eikä hän halunnut puhua minulle ollenkaan. Ap
Ihan neutraalisti ja asiallisesti lähestyit häntä? Ilmaisit vain huolesi tapahtuneesta, ja että haluat selvittää mitä asiassa todella on tapahtunut?
Siis on ollut tietoinen mutta ei mukana jutussa. Luin tekstini ja olin jotenkin hassusti asian ilmaissut.