Sinus Pilonidalis -pain in my ass!
Moi!
Mulla on muutaman vuoden nyt ollu tuo ihana vaiva, eli Sinus Pilonidalis. Se on siis pakaravaon yläosassa sijaitseva kysta, joka tulehtuessaan tekee märkäpaiseem, joka voi vaatia puhkaisua yms.
Noh.. mulla tuo on avattu viimeksi maaliskuussa 2016, sitä ennen ramppasin avattavana 4-6kk välein. Olen saanut antibioottikuureilla ja särkylääkkeillä hillittyä sinusta, mutta nyt tilanne on se, että kipuja on päivittäin. Se rajoittaa hitosti normaalia elämää.
Olenkin onneksi leikkausjonossa.. tai niin minä luulin, että leikataan. Toimenpiteen nimi on kuitenkin "Sinus Pilonidaliksen fenolihoito"! Siis excuse me hel**tti mikä? Toimenpide on päiväkirurgisella ja käsittääksen tuo paise alue avataan, pistetään jotain happoa ja kaavitaan? Mitä hittoa. Onko jollain kokemusta ko. hoidosta tai ylipäänsä Sinus Pilonidaliksesta?
Kirurgian Polilta on vastailtu mun soittoihin ja kysymyksiin tosi huonosti ja siksi olenkin pihalla kun lumiukko, että meinaako ne tosissaan saada ton hoidettua tolla fenolihoidolla :-D
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuota aiheuttaa?
”Sen syntymistä edistävät liikapaino, karvainen pakaravako ja istumatyö.”
”Pakaravaon paiseen ehkäisy
Pakaravaon paise uusiutuu herkästi.
Uusiutumista voi parhaiten ehkäistä pakaravaon puhtaudesta huolehtimalla sekä istumatyön ja ylipainon vähentämisellä.
Irtokarvat ja nöyhtä poistetaan pesun yhteydessä. Karvojen poiston (höylä, kemiallinen tai laserpoisto) on todettu ehkäisevän uusiutumista.
Pakaravakoon kohdistuvaa painetta on mahdollista minimoida esim. työergonomisella suunnittelulla.”
Tiedoksi: vertaistukea ja muiden kokemuksia keskustelupalstalla kun laitat googleen pilonidalis.org.
kansainvälinen ryhmä mutta siellä on suomalaisilla oma osio.
Itsellä ollut paise ja fisteli, oli pahempi kokemus kuin syöpä.
Suosittelen hoidattamaan asian ennemmin kuin myöhemmin.
Mulla paise tulossa viidettä kertaa tämän vuoden aikana. Paise on ihan pakaravaon yläosassa, ihan siinä missä vako alkaa. Olen syönyt 4,5 antibioottikuuria. Pääsiäisenä paise nro 4 puhkesi, aiemmat olivat hetkeksi rauhoittuneet antibiootilla, eivätkä siis erittäneet mätää tms.
Onko kohtalontovereilla tietoa, että voidaanko paise avata ja putsata kirurgisesti päivystyksessä? Vai avataanko se vain siellä veitsellä ja annetaan resepti? Olen käynyt terveyskeskuksessa jo monta kertaa, eikä siellä ole osattu/voitu tehdä oikein mitään. Noh, yhdellä kerralla lääkäri punkteerasi paiseesta mätää. Se oli kyllä ihan hirveää.
Tuo sinulle tehtävä leikkaus paransi multa vaivan kokonaan. On ollut jo monta vuotta vain muisto. Sitä ennen 5 vuoden sisällä 7 kertaa tulehtui ja avattiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinulle tehtävä leikkaus paransi multa vaivan kokonaan. On ollut jo monta vuotta vain muisto. Sitä ennen 5 vuoden sisällä 7 kertaa tulehtui ja avattiin.
Oliko sinulla aika leikkaukseen vai leikattiinko sinut päivystyksessä?
Hei. Kerron tähän myös omat kokemukseni tästä ihanasta vaivasta, niin muutkin saavat tietää mitenkä omalla kohdallani on mennyt. Ihan alkuun koko vaiva vaivasi ensimmäisen kerran, kun olin jotain parikymppinen. Sillon se tulehtui oikein kunnolla ja paisui ja punoitti. Oli niin kipeä, että en kyennyt ajaan autolla, kun juuri ja juuri pakolliset menoni. Menin lääkäriin ja lekuri ei tainnut olla ihan kartalla tuon hoitamisesta ja määräsi vain antibiootti kuurin, sekä perhepakkauksen panacodeja ja siinä kaikki. Kyllä se siitä lopulta "paranikin" ja sen jälkeen menikin 15 vuotta niin, että se aina toisinaan kipeytyi enemmän, tai vähemmän, muttei kuitenkaan koskaan enään niin kipeäksi, mitä se sillon ensimmäisellä kerralla oli.
Sitten sen 15 vuoden jälkeen tuo kipeytyi taas oikein kunnolla ja jomotti ja sattui tolkuttomasti. Menin lääkäriin ja lekuri osasi mielestäni kohtuu hyvin hommansa. Puudutti, teki viillon ja puhdisti kanavan. Ja voi pojat se puudutus sattui. Se sattui aivan tolkuttomasti. Ja ihan yhtä paljon sattui myös se, kun se paineli sitä paisetta saadakseen sen tyhjäksi. Sitä mätää ja velliä tuli todella paljon. Ja se haisi ihan hirveeltä. Hyi olkoon, mitä touhua. Siinä sitä sitten tippa silmässä ruikutin kuinka tekee kipeää. Tuntui, ettei se puutunut ollenkaan. Haava jätettiin auki ja jatkohoitona sorbactin vaihtelua joka päivä varmaan parin viikon ajan. Saikkua yhteensä kolmisen viikkoa. Kyllä se siitä hyvin alkoi paranemaan ja tuon 3 viikon kuluttua se olikin jo aikalailla kunnossa.
jatkuu...
jatkoa.
Sitten meni aika tarkkaan vuosi ja taas tuo uusiutui. Sama homma, ei muutakun lääkäriin ja tällä kertaa oli hyvin nuori mieslääkäri, joka selkeestikkään ei tiennyt kuinka tuota hoidetaan. Se puudutti, teki pienen viillon ja paineli sitä kipeetä paisetta yrittäessään tyhjentää sitä. Mitään muuta, kun verta ei tullut. Ja se sattui. Sattui taas aivan tolkuttomasti. Antoi antibioottikuurin ja kehotti seuraileen tilannetta. En seuraillut, kun seuraavaan päivään ja varasin uuden ajan yksityiseltä lääkäriasemalta. Pääsin samana päivänä lekuriin. Siellä oli vanhempi, selkeesti asiansa ymmärtävä lääkäri joka tietenkin katsoi vaivaa ja totesi, että ehei, hän ei tee tälle mitään, että tämä on kirurgin heiniä. Uusi aika seuraavalle päivälle kiirurgin juttusille. Kirurgille päästyäni hän heti totesi, että joo tätä on kyllä yritetty, mutta eihän se noin mene. Se täytyy viiltää ihan luuhun asti, että tyhjenee. Ja ei muutakun hommiin. Taas samat herkut, eli puudutus, paiseen tyhjentäminen ja huuhtelu. Ja sattui taas muuten aivan tolkuttomasti. Tippa silmässä ja vikisten kuinka tekee kipeetä. Ja samat setit, kun viimeksi, antibiootit ja sorbactin vaihto joka päivä. Mutta tässä kohtaa lekuri, eli tää kirurgi oli siinä mielessä fiksu, että hän ajatteli, että tuolle täytyy tehdä stoppi, muuten se uusii aina vaan uudestaan ja uudestaan. Ja antoi lähetteen sitten toiselle kirurgille, että se leikataan kuntoon. Kun tuon on kokenut jo monta keraa, niin sitä alkaa ihan tosissaan jo hieman panikoimaan, kun tietää, että taas täytyy mennä lääkäriin ja taas se sattuu niin per**leesti. Sen takia olin hyvin tyytyväinen, että laittoi lähetteen leikkaukseen. No, tänään sitten oli se päivä, kun kävin tuon leikkauksen konsultaatiokäynnillä. Kirurgi tarkisti miltä näyttää ja sanoi, että joo, tehdään seuraavalla tavalla. Ensin happo hoitoa ja kertoi, mitenkä se toimii. Ja sanoi, että jos ei parane, niin kokeillaan uudestaan happohoitoa. Ja jos ei vieläkään parane, niin kokeillaan laaserilla jotenkin hoitaa se ja nämä kaikki tapahtuisi paikallispuudutuksessa. Ja jos mikään näistä ei vieläkään estäisi sitä uusiutumasta, niin viimisenä vasta se leikkaus.
Ihmettelin, kun en ollut näistä tälläsistä laasereista ja happohoidoista ikinä kuullutkaan, mutta kuulostaa ihan hyviltä vaihtoehdoita. Sanoi, että on sellasia "kevyitä" vaihtoehtoja, ja saikkuakin tulee vain pari päivää. Katsotaan nyt, kuukauden sisään tulee sit se aika, kun aletaan tekeen sitä happohoitoa. Koitan muistaa ilmoitella, että mitenkä meni ja miltä tuntui. Tälläset kokemukset minulla aikaväliltä 20v-38v
Kysymyksiä muille:
Te ketkä olette olleet tuossa happohoidossa, niin pystyykö heti sen jälkeen istumaan? Tai lähinnä ajaan autoa? Kun autolla sinne kait täytyisi mennä ja autolla myös poies tulla. Edellis kerroilla olen kyllä onnistunut ajaan autolla sairaalasta kotio, kun puudutteet ovat kaiketi vielä vaikuttaneet. Mutta sillon kerran se ärtyi niin kipeäksi, että autolla ajaminen oli mahdotonta, niin mietin vain, että kuinkahan sitä pystyy happohoidon jälkeen ajeleen? Kaippa se onnistuu, koska ne puuduttaa sen ennen hoitoa. Entäs te, keiltä on leikattu, pystyykö sen jälkeen istumaan ollenkaan? Siinähän on aika pitkä saikku ja varmasti paikat kipeänä leikkauksen jäljiltä pitkäänkin. Tuossa mietiskelin jo itsekseni, että tilaanko vain taksin ja olen kontillani siellä takapenkeillä, vai mitenkä tuolta täytyisi kotio tulla. Kiitos vastauksista.
Kattava englanninkielinen pläjäys.
https://pilonidalsinus-zentrum.de/en/steissbeinfistel-ursache-und-entst…
Tulin tätä kommentoimaan. Itse olen 25-vuotias nainen ja tämä vaiva on aiheuttanut kipuilua häntäluun alueella niin kauan kuin muistan, mutta muuta vaivaa ei ole ollut. Kunnes tässä joitakin viikkoja sitten alueelle kehittyi kipeä ja lääkärin sanoin ”muhkea” paise (:D). Nousi kuumekin ja tulehdusarvot ylhäällä. Pelkäsin että avaaminen olisi kivuliasta, mutta minun paiseeni avannut lääkäri osasi puuduttaa alueen todella hyvin. Eli tuo sinun operaatio kuulostaa siltä, että puudutuspiikki on tökätty suoraan paiseeseen, eihän se siellä mädässä mitään puuduta. Tätä oma lääkärinikin selitti että pyrkii siihen ettei puudutuspiikki osu itse paiseonkaloon. Eli en tuntenut mitään itse avaamisoperaatiossa, oli vain helpotus. Nyt olen 11 päivää parannellut haavaa ja käynyt sorbact-nauhaa vaihdattamassa. Lisäksi lääkäri laittaa minulle lähetteen tuohon aloittajan mainitsemaan fenolisaatioon.
Mutta joo, samat sanat eli menkää kaikki tämän vaivan kanssa kärsivät rohkeasti vaan lääkäriin, itse odotin kun en kehdannut ja sitten tulikin jo kiire.