Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinus Pilonidalis -pain in my ass!

Ihan pihalla
07.08.2017 |

Moi!

Mulla on muutaman vuoden nyt ollu tuo ihana vaiva, eli Sinus Pilonidalis. Se on siis pakaravaon yläosassa sijaitseva kysta, joka tulehtuessaan tekee märkäpaiseem, joka voi vaatia puhkaisua yms.
Noh.. mulla tuo on avattu viimeksi maaliskuussa 2016, sitä ennen ramppasin avattavana 4-6kk välein. Olen saanut antibioottikuureilla ja särkylääkkeillä hillittyä sinusta, mutta nyt tilanne on se, että kipuja on päivittäin. Se rajoittaa hitosti normaalia elämää.

Olenkin onneksi leikkausjonossa.. tai niin minä luulin, että leikataan. Toimenpiteen nimi on kuitenkin "Sinus Pilonidaliksen fenolihoito"! Siis excuse me hel**tti mikä? Toimenpide on päiväkirurgisella ja käsittääksen tuo paise alue avataan, pistetään jotain happoa ja kaavitaan? Mitä hittoa. Onko jollain kokemusta ko. hoidosta tai ylipäänsä Sinus Pilonidaliksesta?

Kirurgian Polilta on vastailtu mun soittoihin ja kysymyksiin tosi huonosti ja siksi olenkin pihalla kun lumiukko, että meinaako ne tosissaan saada ton hoidettua tolla fenolihoidolla :-D

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän että se on kovin ikävä vaiva (tutulla on) ja kai yllättävän yleinenkin, siitä ei vain paljon puhuta. Tsemppiä paranemiseen!

Vierailija
2/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä on fenolihoito. Minulla tehtiin leikkaushaava, jossa ontelo poistettiin. 1 yö sairaalassa, haavan umpeutuminen 4-5 vkoa. On pysynyt poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fenoli kuulostaa semmoiselta tökötiltä että se varmaan liuottaa koko paiseen mennessään. E mulla kyllä valitettavasti ole mitään tietoa asiasta.

Vierailija
4/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten harvinaisen vittumainen vaiva 😖 Itselläni tuo turposi kerran luumun kokoiseksi ja se kipu oli sietämätön. Onneksi se ei ole uusiutunut viimeisen muutaman vuoden aikana (mulle ei oo tehty leikkausta)

Vierailija
5/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiva on varsin yleinen ja tosi kivulias! En vain ymmärrä, miksi mulle tehdään fenoli-hoito.. siskoni samainen vaiva LEIKATTIIN n. 2vuotta sitten ja paraneminen kesti kauan. Tosin hänen elämäntapansa ja -tilanteensa oli eri, kuin minulla.

Jännittää ja pelottaa vähän, että miten ko. toimenpide menee ja kauan paraneminen kestää. Saatika toimiiko tommonen fenoli-hoito?? Ei millään huvittais maata kotona montaa viikkoa...

-ap

Vierailija
6/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten harvinaisen vittumainen vaiva 😖 Itselläni tuo turposi kerran luumun kokoiseksi ja se kipu oli sietämätön. Onneksi se ei ole uusiutunut viimeisen muutaman vuoden aikana (mulle ei oo tehty leikkausta)

Joo, tätä ei toivo pahimmalle vihamiehellekään :-D kivut on yhtä helvettiä ja mitään ei pysty silloin tekemään, kun tulehdus on päällä.. nimimerkillä kokemusta on

-ap

Vierailija
7/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kellään ole kokemusta tuosta fenoli-hoidosta? Mä siis meen ilman vertaistukea johonki s**tanan happohoitoon, enkä ees tiedä toimiiko se :-D jes!

-ap

Vierailija
8/52 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi löytyy tietoa, jopa Youtube-video toimenpiteestä... Tämä on lainaus yhdeltä sivustolta: 

In this procedure, 80% phenol is injected into the sinus, left there for 1 minute, and then expressed out of the cavity. The sinus is then curetted. This can be repeated as many as three times, for a total of 3 minutes of phenol exposure during a single treatment. The treatments may be repeated every 4-6 weeks as necessary, as wound healing progresses. Paraffin jelly may be used to protect the skin from the phenol, which destroys the epithelium.

Phenol sterilizes the sinus tract and removes embedded hair. Phenol injections may be combined with local excision of the sinus. Wound healing usually requires 4-8 weeks. The incidence of recurrence is reported to be in the range of 9-27%, which is similar to the incidence following simple excision and packing open the wound.

Vierailija
9/52 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi löytyy tietoa, jopa Youtube-video toimenpiteestä... Tämä on lainaus yhdeltä sivustolta: 

In this procedure, 80% phenol is injected into the sinus, left there for 1 minute, and then expressed out of the cavity. The sinus is then curetted. This can be repeated as many as three times, for a total of 3 minutes of phenol exposure during a single treatment. The treatments may be repeated every 4-6 weeks as necessary, as wound healing progresses. Paraffin jelly may be used to protect the skin from the phenol, which destroys the epithelium.

Phenol sterilizes the sinus tract and removes embedded hair. Phenol injections may be combined with local excision of the sinus. Wound healing usually requires 4-8 weeks. The incidence of recurrence is reported to be in the range of 9-27%, which is similar to the incidence following simple excision and packing open the wound.

Okei, kiitos! :) ja soitin nyt aamulla kirran polille ja kyselin ko. toimenpiteestä. Kuulostaa kyllä paljon paremmalta vaihtoehdolta tuo fenoli hoito kuin leikkaus. Sitä se hoitajakin sanoi. Pääseee töihin nopeampaa ja paraneminen on pikaisempaa, kuin leikkaushoidon jälkeen. Tosin.. mua varoiteltiin myös siitä, että jos lääkäri toteaa, ettei fenoli hoitoa voi tehdä, menee sinus leikattaviin. Ja sitä en millään haluaisi..

-ap

Vierailija
10/52 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kuinka toimenpide sinulla meni ja auttoiko vaivaan? Itsellä tulossa sama toimenpide

Vierailija
11/52 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän niinku kodin putkimiestä laitettas, ku nuo hiuksetkin mainittu. Kuulostaa kyllä siinämielessä tehokkaaltakin.

Mielummin toi kyllä ku leikkaus, haava voi olla iso ja paraneminen kivuliasta.

Tsemppiä toimenpiteeseen!

Vierailija
12/52 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Tulin katsomaan onko keskustelua kommentoitu! Nyt on fenolihoidosta 3 viikkoa. Itse toimenpide oli nopea ja kivuton (paitsi puudutus hiukan sattui) ja lääkkeeksi määrättiin tonnista Panadolia. Kotiin pääsin heti toimenpiteen jälkeen.

Haava-alue oli n.2-3 pv kipeämpi, mutta ei mahdottoman kipeä kuitenkaan. Sen jälkeen 2vk oli kipeähkö senkin jälkeen ja töissä piti varoa nostelemasta mitään jne. Viime sunnuntaina kipu lakkasi melkein kuin seinään, mutta keskiviikkona tyhmänä kun päätin haravoida, kipeytyi haava-alue uudestaan. Nyt odottelen rauhassa, miten tilanne etenee.

Lääkäri soittelee mulle 24.11 ja puhutaan jatkosta. Fenolihoidon voi siis suorittaa 2 kertaa, minkä jälkeen seuraava ja viimenen vaihtoehto on leikkaus! Suosittelen kyllä fenolihoitoa, mikäli semmonen on vaan mahdollinen :)

-ap

Vierailija
13/52 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssataistelija sinuksen kanssa. Mulla on vaivannut tämä huhtikuusta asti. Huhtikuussa kipeytyi ja paise kehittyi. Korkean kuumeen johdosta päivystykseen ja heti seuraavana aamuna leikkauspöydälle. Jätettiin auki paranemaan. Ei parantunut, elokuun alussa toinen leikkaus ja leikattiin kiinni. Ei parantunut. Viikko sitten piti olla vaan puhdistus operaatio ja huonojen kudosten poistaminen niin taas tämä on apposen auki ja vuotava huoh. Olen niin kypsä ja toivoton tämän suhteen. Lukuisten hoitajien ja kirurgien kanssa jutellut ja kaikkialta tulee eri tietoa.

Uskon kun tästä selviän joskus niin tulen olemaan kovin ja rautaisin mimmi koskaan!

Tsemppiä kaikille tän paskan kanssa taistelijoille. Ehkä ensi vuosi on parempi.

Vierailija
14/52 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssataistelija sinuksen kanssa. Mulla on vaivannut tämä huhtikuusta asti. Huhtikuussa kipeytyi ja paise kehittyi. Korkean kuumeen johdosta päivystykseen ja heti seuraavana aamuna leikkauspöydälle. Jätettiin auki paranemaan. Ei parantunut, elokuun alussa toinen leikkaus ja leikattiin kiinni. Ei parantunut. Viikko sitten piti olla vaan puhdistus operaatio ja huonojen kudosten poistaminen niin taas tämä on apposen auki ja vuotava huoh. Olen niin kypsä ja toivoton tämän suhteen. Lukuisten hoitajien ja kirurgien kanssa jutellut ja kaikkialta tulee eri tietoa.

Uskon kun tästä selviän joskus niin tulen olemaan kovin ja rautaisin mimmi koskaan!

Tsemppiä kaikille tän paskan kanssa taistelijoille. Ehkä ensi vuosi on parempi.

Hmm, mahtoikohan kyseessä olla leikkaus, vai vaan tyhjennys? Eli tekikö operaation kirurgi sairaalassa vai lääkäri ? Kuulostais kyllä vähän avaukselta, ei leikkaukselta :o yleensä leikkaushaavaa kun ei auki jätetä.. kyseessä on kuitenkin sen verran pitkä ja ammottava haava.

-ap

Vierailija
15/52 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei keskustelun aloittaja. Haluaisin tietää, auttoiko fenolihoito sinua kerralla vai onko vaiva uusiutunut?

Vierailija
16/52 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Tulin taas kattelemaan, onko tullut kommenteja.

Eli siis minulle on nyt tehty yhteensä 2 kertaa kyseinen fenolihoito. Ensimmäisen kerran (syyskuussa) tehdyn fenolihoidon jälkeen ei tullut tulehduksia, mutta kipuja oli lähes päivittäin, aivan kuten ennen fenolihoitoa.

Toisen fenolihoidon jälkeen, joka tehtiin omasta pyynnöstäni (joulukuussa) paise kehkeytyi ja kypsyi n. 3 vk käsittelyn jälkeen. Fenolihoidon tekopaikka pysyi auki n. 6vk. Tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa, ei kipuja, ei turvotusta, ei pienintäkään vihiä että mitään paiseita olisi koskaan muodostunutnaan! Mutta... kirurgi oli sitä mieltä, että koska paise edelleen vaan fenolihoidosta huolimatta tuli, minut täytyy leikata. Leikkaus onkin 22.3.2018 aamulla. Pelotaa hiukan.

Mutta summa summarum: jos omassa sairaalassasi on mahdollista saada fenolihoito, suosittelen ehdottomasti sitä!!! Mutta... vaikka lääkärit sanookon, että fenolihoidon jälkeen voi vaikka saman tien palata töihin, niin ottaisin itse kyllä 2-3 päivää kevyemmin.

Ap

Vierailija
17/52 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö tuollaisella hanurilla seksiä harrastamaan? Vai onko alapään alue niin kipeä ettei kärsi.

Vierailija
18/52 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites eiline leikkaus meni? Itellä tää patti ollut jo 10 vuotta ja vaivannu jatkuvasti, ei oo vaa jaksanu hoitaa pois. Nyt kuitenki leikkausjonossa ollaan. Saattaa tulla oleen yhtä helvettiä.

Vierailija
19/52 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö tuollaisella hanurilla seksiä harrastamaan? Vai onko alapään alue niin kipeä ettei kärsi.

No ei siinä mieli tee tehdä asioita, jotka aiheuttavat painetta pakaroiden alueelle ja seksi on yksi näistä asioista.

-ap

Vierailija
20/52 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persepaise kirjoitti:

Mites eiline leikkaus meni? Itellä tää patti ollut jo 10 vuotta ja vaivannu jatkuvasti, ei oo vaa jaksanu hoitaa pois. Nyt kuitenki leikkausjonossa ollaan. Saattaa tulla oleen yhtä helvettiä.

Moi! Tulin kurkkimaan keskustelua taas.. joo elikä Leikkaus meni ihan hyvin, suht kivuttomasti ja todella nopeesti. Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa ja itse toimenpide oli 30min ohi. Siitä siirryin heräämöön lepäilemään ja 2 tunnin päästä jo kävelin ja sain syödä :)

Sain niin tujuja kipulääkkeitä, että pääsin kotiutumaan ilman sen suurempia särkyjä. Kannattaa ehdottomasti mennä leikkaukseen tai fenoliin, mikäli niitä vaan tarjotaan! Saikkua tuli 3,5 viikkoa ja tikit poistetaan 3.4

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän