Saako yh aina elarit?
Eli pysyykö elareitten määrä samana, olkoot sitten työtön, työssä, tai hyväpalkkaisessa työssä? Mikäli ex-puolison tuloissa ei muuttumista? Entä jos tulee uusi puoliso yyhoolle, ja hän käy ok palkkaisessa työssä, tai hyväpalkkaisessa. Tuleeko yyhoolle silti elarit?
Kommentit (5)
Hän jätti sinut siksi että olit niin huono sängyssä.
Kyllä, maksat koko ajan, myöhemmin enemmänkin, kun lapsi kasvaa myös menot kasvavat.
Ne elarit on lapselle, ja tottakai lapsi saa isänsä elatuksen siinä kuin äitinsäkin. Ja äiti menettää yh korotukset lapsilisästä kun muuttaa yhteen uuden ukon kanssa. mutta se ei vaikuta lapsen oikeuteen saadan myös isän osuus elatuksesta, ei se sen uuden miehen tehtävä ole.
Siksi lapsilisät saa vaikka olisi miljonääri, ne on lapselle tarkoitettua rahaa, ja kaikki lapset ovat tasavertaisia.
Eihä yyhoo ole yyhoo enää jos muuttaa uuden puolison kanssa yhteen. Eikä tämän uuden puolison tulot vaikuta mitenkään. Ainostaan niin että hänet lasketaan toiseksi vuokran maksajaksi
Siinä tehdään lasku kummankin vanhemman elatuskyvystä ja lasku niistä menoista, joita heillä on lapsista. Tämän perusteella lasketaan elatusmaksun määrä. Jos toisen taloudellinen tilanne muuttuu, niin sitten voidaan laskea uudestaan. Jos elatusvelvollinen on aivan pee aa niin kela maksaa vähän. Käytännössä näitä on kyllä usein tosi vaikea laskea ja tietää, olen itse lähivanhempi ja kaikki menee aina omaan ja lasten elämiseen, ei jää paljoa säästöön. Miehellä on kovempi palkka kuin minulla, ja hän maksaa ihan hyvää elaria, mutta ei se kaikkea kata mitä näistä lapsista tulee menoa. Ja sehän vielä vaihteleekin kuukaudesta toiseen.
Jos ei exä maksa, niin Kela maksaa, eli aina halutessaan saa elarit.