Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinus Pilonidalis -pain in my ass!

Ihan pihalla
07.08.2017 |

Moi!

Mulla on muutaman vuoden nyt ollu tuo ihana vaiva, eli Sinus Pilonidalis. Se on siis pakaravaon yläosassa sijaitseva kysta, joka tulehtuessaan tekee märkäpaiseem, joka voi vaatia puhkaisua yms.
Noh.. mulla tuo on avattu viimeksi maaliskuussa 2016, sitä ennen ramppasin avattavana 4-6kk välein. Olen saanut antibioottikuureilla ja särkylääkkeillä hillittyä sinusta, mutta nyt tilanne on se, että kipuja on päivittäin. Se rajoittaa hitosti normaalia elämää.

Olenkin onneksi leikkausjonossa.. tai niin minä luulin, että leikataan. Toimenpiteen nimi on kuitenkin "Sinus Pilonidaliksen fenolihoito"! Siis excuse me hel**tti mikä? Toimenpide on päiväkirurgisella ja käsittääksen tuo paise alue avataan, pistetään jotain happoa ja kaavitaan? Mitä hittoa. Onko jollain kokemusta ko. hoidosta tai ylipäänsä Sinus Pilonidaliksesta?

Kirurgian Polilta on vastailtu mun soittoihin ja kysymyksiin tosi huonosti ja siksi olenkin pihalla kun lumiukko, että meinaako ne tosissaan saada ton hoidettua tolla fenolihoidolla :-D

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo ei ole vaivannut leikkauksen jälkeen kertaakaan. Arpi jäi, mutta ei väliä.

Leikkauksesta siis aikaa 35 vuotta.

Vierailija
22/52 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuo ei ole vaivannut leikkauksen jälkeen kertaakaan. Arpi jäi, mutta ei väliä.

Leikkauksesta siis aikaa 35 vuotta.

Kiva kuulla!! Toivon, että itseltäki tuo vaiva nyt poistuis lopullisesti!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vielä päivittelemään tänne, jos joku muu kaipaa vertaistukea tai on menossa leikkaukseen!

Eli tosiaan, leikkaus oli ja meni, tikit poistettiin. Alimman tikin poiston yhteydessä jäi pieni reikä, mutta se meni parissa päivässä umpeen.

Arpi oli siisti, mitä nyt vähän kipuili.

Viikko sitten sunnuntaina vessareissun yhteydessä havaitsin, että jostain vuotaa verta. Alaosa arvesta oli n. 1cm matkalta ratkennut. Reilu viikon sitä tarkkailin, kunnes eilen iltapäivällä se alko vuotaa hieman märkää.

Kävin tänään tk:ssa näyttämässä, jossa hieman virkaintoinen nuori lääkäri teki tähän ratkeamiskohtaan pienen viillon ja totesi, että abskessia ei ole ja että pelkkää verta vuotaa. Nyt sorbact hoidolla loppu viikko ja toivotan, ettei onkloita pääse muodostumaan!

Mutta ehdottomasti kannattaa mennä leikkaukseen jos vain mahdollista :-) elämänlaatu on parantunut huomattavasti, eikä leikkaus tai toipuminen ollut kivuliaita!

-ap

Vierailija
24/52 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne ap:lla tällä hetkellä, onko vaiva pysynyt poissa leikkauksen jälkeen?

Vierailija
25/52 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin itsekkin tänne, niin kerron oman tarinan.

Minulla on ollut tuossa häntäluun kohdalla kaksi pientä reikää jonkin aikaa, ehkä vuoden tai kauemmin. Katsoin yhtenä päivänä peilistä kun huomasin takapuolen kohdalla verta ja mätää, ja aloin peloissani katsomaan että mikä siellä on, niin nuo reiät siellä lymyili. En ottanut tuota haavaa mitenkään vakavasti kun ajattelin että se olisi tavallinen haava. Kesällä 2018 ne reiät oli edelleen siellä ja otin sen sitten viimein vakavasti. Googlasin haulle ''häntäluussa pieni reikä'', niin tuli vastaan semmoinen kuin Sinus pilonidalis, joista linkeistä katsoin tarkemmin tuota asiaa. Kysyin sukulaisilta tuosta haavasta ja kehottivat käymään lääkärissä katsomassa, johon suostuin. Elokuun alussa kävin terveystalolla ja lääkäri katseli sitä reikää ja tuli jotain karvaa pihalle, hän sanoi että se on SP, eli ihon karvatupen tulehdus. Lääkäri pisti Taysiin lähetteen ja odottelin sinne 3 viikkoa, samalla ohjeisti että pidän haavaa puhtaana, eli pesin aamuisin vedellä ja suihkussa käydessä pesusienellä.

Taysilla hoitaja katsoi haavaa ja sormiin pisti jotain nestettä vai mitä oli ja kokeili haavaani sitä. Ei kirvellyt tai tuntunut miltään. Sen jälkeen hoitaja selitti mitä toimenpiteessä tehdään ja pisti minulle lääkettä. Jonossa olin 4kk ja fenolitoimenpide tapahtuu nyt huomenna 9.1. Vähän jännittää että mitä tapahtuu, mutta toivotaan että menee paremmin.

En tiedä kuinka paha tuo haava on nyt minulla tällä hetkellä? Itse en ole tuntenut koskaan mitään kipua tai muuta vaivaa. Vuotaminen on tapahtunut silloin, jos olen ollut semmoisessa asennossa, että se koskee tohon haavaan, niin on vuotanut mätää ja verta.

Vierailija
26/52 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tays potilas kirjoitti:

Minulla on ollut tuossa häntäluun kohdalla kaksi pientä reikää jonkin aikaa, ehkä vuoden tai kauemmin. Katsoin yhtenä päivänä peilistä kun huomasin takapuolen kohdalla verta ja mätää, ja aloin peloissani katsomaan että mikä siellä on, niin nuo reiät siellä lymyili. En ottanut tuota haavaa mitenkään vakavasti kun ajattelin että se olisi tavallinen haava. Kesällä 2018 ne reiät oli edelleen siellä ja otin sen sitten viimein vakavasti. Googlasin haulle ''häntäluussa pieni reikä'', niin tuli vastaan semmoinen kuin Sinus pilonidalis, joista linkeistä katsoin tarkemmin tuota asiaa. Kysyin sukulaisilta tuosta haavasta ja kehottivat käymään lääkärissä katsomassa, johon suostuin. Elokuun alussa kävin terveystalolla ja lääkäri katseli sitä reikää ja tuli jotain karvaa pihalle, hän sanoi että se on SP, eli ihon karvatupen tulehdus. Lääkäri pisti Taysiin lähetteen ja odottelin sinne 3 viikkoa, samalla ohjeisti että pidän haavaa puhtaana, eli pesin aamuisin vedellä ja suihkussa käydessä pesusienellä.

Taysilla hoitaja katsoi haavaa ja sormiin pisti jotain nestettä vai mitä oli ja kokeili haavaani sitä. Ei kirvellyt tai tuntunut miltään. Sen jälkeen hoitaja selitti mitä toimenpiteessä tehdään ja pisti minulle lääkettä. Jonossa olin 4kk ja fenolitoimenpide tapahtuu nyt huomenna 9.1. Vähän jännittää että mitä tapahtuu, mutta toivotaan että menee paremmin.

En tiedä kuinka paha tuo haava on nyt minulla tällä hetkellä? Itse en ole tuntenut koskaan mitään kipua tai muuta vaivaa. Vuotaminen on tapahtunut silloin, jos olen ollut semmoisessa asennossa, että se koskee tohon haavaan, niin on vuotanut mätää ja verta.

Jatkoa tähän viestiin:

Toimenpide meni hyvin, eikä kestänyt kun 10-15min. Ensin annettiin puudutus, mikä sattui kovasti ja annettiin sitten fenolia. Laitettiin vielä pikkuhousunsuoja siihen päälle verenvuodon estämiseksi. Toivotaan että kaikki menee hyvin tästä eteenpäin. Yksi hoitajista kertoi että tämä tulos on johtanut hyvään suuntaan, että en varaudu tuohon innoissani ainakaan vielä. 2kk päästä tehdään jälkitarkistus, että onko parantunut vai toimeenpiteen uusiutuminen tarpeen.

Vierailija
27/52 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän niinku kodin putkimiestä laitettas, ku nuo hiuksetkin mainittu. Kuulostaa kyllä siinämielessä tehokkaaltakin.

Mielummin toi kyllä ku leikkaus, haava voi olla iso ja paraneminen kivuliasta.

Tsemppiä toimenpiteeseen!

Missä siellä hiuksista mitään puhuttiin? Ja miten hiukset koko asiaan liittyisivät?

Vierailija
28/52 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakaravaon paiseessa on taustalla tautitila, jossa ihokarvoja, hilsettä ja vaatenöyhtää on joutunut ihonalaiseen kudokseen muodostaen onkalon, josta käytetään nimitystä sinus pilonidalis. Tämä tulehtuu helposti, jolloin seurauksena on kivulias paise.

Tauti on yleisin 15–25-vuotiailla miehillä. Yli 40-vuotiailla se on harvinainen. Sen syntymistä edistävät liikapaino, karvaisuus ja istumatyö.

Vierailija
29/52 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tays potilas kirjoitti:

Tays potilas kirjoitti:

Jatkoa tähän viestiin:

Toimenpide meni hyvin, eikä kestänyt kun 10-15min. Ensin annettiin puudutus, mikä sattui kovasti ja annettiin sitten fenolia. Laitettiin vielä pikkuhousunsuoja siihen päälle verenvuodon estämiseksi. Toivotaan että kaikki menee hyvin tästä eteenpäin. Yksi hoitajista kertoi että tämä tulos on johtanut hyvään suuntaan, että en varaudu tuohon innoissani ainakaan vielä. 2kk päästä tehdään jälkitarkistus, että onko parantunut vai toimeenpiteen uusiutuminen tarpeen.

Taas pientä päivitystä:

Kävin Hatanpään Taysilla jälkitarkistuksessa. Ei tarvinnut tehdä mitään eli 100% oli haava parantunut. Suosittelen ehdottomasti fenolihoitoa, jos sellaista tarjotaan :).

Vierailija
30/52 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulehttui 3 vuoden sisällä 5 kertaa. Alkoi jo vaikuttamaan työpaikan ilmapiiriin kun aina se vähintään 2 viikon saikku. Vaadin päästä leikkaukseen. Ensin ei oltu lähettämässä ollenkaan mutta pidin pintani. Leikkaus tehtiin päiväkirurgiassa ja illaksi kotiin. Nyt on ollut oireeton 2 vuotta. Suosittelen menemään ja vaatimaan operaatiota! Zemppiä! Itsellä lähti 1 nainenkin lätkimään kun oli kuulemma niin kuvottavaa seurailla oireilua.

Vierailija
31/52 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuota aiheuttaa?

Vierailija
32/52 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän niinku kodin putkimiestä laitettas, ku nuo hiuksetkin mainittu. Kuulostaa kyllä siinämielessä tehokkaaltakin.

Mielummin toi kyllä ku leikkaus, haava voi olla iso ja paraneminen kivuliasta.

Tsemppiä toimenpiteeseen!

Missä siellä hiuksista mitään puhuttiin? Ja miten hiukset koko asiaan liittyisivät?

Karvat, ihokarvat. Niitä voi kasvaa siinä ontelossa, joka kehittyy huonon hygienian seurauksena peräaukon taakse. Ihossa kun on karvatuppia. Joskus tuo onkalo sitten tulehtuu ja kehittyy paise.

Jännää, tuo on hyvin harvinainen naisilla, me kun pestään persettämme ja on niukasti aikaa lojua peffa penkissä!

Vierailija
33/52 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tulin kurkkimaan tänne!

Leikkauksen jälkeen kaikki on sujunut hyvin ja kivut ja oireet on pysyneet poissa! :) Ja kommentoija, joka kuvittelet tämän sairauden johtuvan huonosta hygieniasta, niin olet väärässä. Terveisin: käyn suihkussa 2kert päivässä ja tarvittaessa useammin.

-ap

Vierailija
34/52 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa on itseltäni leikattu. 97 ja 03 vuosina. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Hurjasti oli leikkaustekniikka tuossa välissä kehittynyt, kun paranemiseen jälkimmäisellä kerralla meni vain hieman yli viikko. Ensimmäisellä kerralla oli tupla tikit perseessä ja 1kk vapaata armeijasta.

Vierailija
35/52 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilijöille: Ei ole vain huonosta hygieniasta johtuvaa. Edellisellä kerralla joku hoitaja sanoi, että ei tähän ole varsinaista syytä, kenelle tahansa voi tulla. Niin lihavemmille kuin hoikille, niin niille, jotka käy suihkussa päivittäin kuin jotka ei käy lainkaan ja niin edelleen. Itse pesen perseeni päivittäin, vaikken välttämättä suihkussa kävis, olen hoikka, enkä tee istumatyötä.

Tulin ketjua lukemaan, kun mulle nyt tällä viikolla päivystyksestä laitettiin leikkaukseen lähete. Toistamiseen puolen vuoden sisään uusiutui paise ja en varmaan enää ikinä kestä sitä kipua kolmatta kertaa. Kroppa vieläkin shokissa. Tuota toista hoitoa en mielellään halua, koska mulle puudutusaineen laitto on jo ollut kummallakin kerralla sellainen, että oon huutanut, kiroillut, itkenyt ja meinannut pyörtyä siitä kivusta, eikä puudutusaine ole juurikaan edes auttanut (oon aika selkeesti tuntenut viillon paiseen pinnassa ja jokaikinen vaihe sattunut niin, että oon kummallakin kerralla joutunut hetkeksi jäämään makaamaan, kun olisin pyörtynyt muuten).

Just nyt siis parantelen sorbackt-nauhan kanssa tuota paisetta ja toivon, että pääsisin leikkaukseen jo syksyn aikana. En tiedä millaiset jonot noihin on? Edelliseen (toiseen asiaan) liittyvään leikkaukseen oli vuoden jono eli mulla on vähän hämärtynyt mielikuva noista jonoista :D

Arpi ja kivut nyt ei haittaa mitenkään. Mikä tahansa on parempi kuin se, että pyörtyilen pitkin asunnon lattioita paiseen aiheuttaman kivun takia. Oli kiva lukea suht hyviä kokemuksia!

Vierailija
36/52 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin ketjua lukemaan, kun mulle nyt tällä viikolla päivystyksestä laitettiin leikkaukseen lähete. Toistamiseen puolen vuoden sisään uusiutui paise ja en varmaan enää ikinä kestä sitä kipua kolmatta kertaa. Kroppa vieläkin shokissa.

Arpi ja kivut nyt ei haittaa mitenkään. Mikä tahansa on parempi kuin se, että pyörtyilen pitkin asunnon lattioita paiseen aiheuttaman kivun takia. Oli kiva lukea suht hyviä kokemuksia!

Oletkohan sinä jo päässyt leikkaukseen, ja miten meni?

Olipa huojentava lukea ketjua! Mulla on ollut tämä sama vaiva kauan, yleensä reagoi stressiin, vaikka kuinka suihkussa kävisin :S

Mulla myös muuten tulee karvatupentulehduksia hyvin herkästi, mikä on ilmeisesti yksi altistava tekijä tai ainakin yhteydessä tähän persepaiseeseen. Muutoin karvatupentulehdukset käytännössä loppuivat siihen, kun aloin poistaa ihokarvani sokeroinnilla. Sokeroin myös bikinialuetta ja pakaravakoa.

Kevään poikkeustilan johdosta onkin ollut pidempi tauko sokeroinnissa. Toki olen ollut myös stressaantunut koko kevään. Joka tapauksessa, paise on monen vuoden jälkeen äitynyt tosi kipeäksi. Antibiootilla hoidetaan tämä akuuttivaihe pois, ei päästy avaamaan.

Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että leikkauksella on sekä pitkä toipumisaika että huono vaikuttavuus, enkä siksi ole edes ajatellut muita vaihtoehtoja kuin vain kärsiä. Toki, ei mulla noin kipeää yleensä ole tehnyt kuin edellisellä kirjoittajalla. On vain ollut äärimmäisen ärsyttävä vaiva.

Tätä ketjua luettuani haluankin selvitellä fenolihoidon mahdollisuutta omalle kohdalleni! Kuulostaa siltä, että se parantaisi elämänlaatua.

Kiitokset omasta puolestani asiallisesta keskustelusta ja siitä, että ihmiset ovat palanneet päivittämään tilanteitaan. Koitanpa minäkin, jos/kun hoitoon pääsen :D

Vierailija
37/52 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä idea laittaa tauti Googlen kuvahakuun!

Vierailija
38/52 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (25 v nainen) on ilmeisesti ollut tuo sinus pilonidaliksen aukko pakaravaon yläosassa lapsesta saakka, joskus ihan viime vuosina googlailin mikä se mahtaisi olla ja löysin tietoa. Muistan huomanneeni tuon "kolon" ensimmäistä kertaa noin 10-vuotiaana mutta en tiedä onko minulla sellainen ollut miten paljon pidempään. Pitäisi ehkä kysyä vanhemmilta jos tietäisivät onko ollut miten pienestä saakka, syntymästä jopa.

Elin pitkään siinä käsityksessä että se olisi nimenomaan jonkin syvyinen kolo, nyt vasta ihan hiljan luin että kyseessä voi olla pidemmän käytävän tai jopa verkoston alku ja vähän pelottaa.

Toistaiseksi se ei ole suuremmin vaivannut siinä mielessä että kipeää paisetta ei ole ikinä kehittynyt enkä ole huomannut että mitään eritteitä olisi tullut. Välillä tuo jotenkin ärtyy vähän ja silloin sen alueella tuntuu ärsyttävää jomotusta. Alaselkäkipuja minulla on paljon ja usein mutta en ole yhdistänyt sinus pilonidalikseen liittyviksi, en tiedä voisiko ainakin osa kuitenkin liittyä siihen.

Mietin olisikohan "ennaltaehkäisevä" poisto ilman niiden kipeiden paiseiden esiintymistä mahdollinen? Olen toki miettinyt joka tapauksessa lääkärillä käyntiä jotta voidaan varmistaa että kyseessä todella on sinus pilonidalis ja että selvitellään millainen se ihon alla on. Sen perusteella mitä olen kuullut ne todella kipeät paiseet eivät innosta ja yksi iso miinus minulle on ihan kosmeettinen puoli josta en ole kuullut kenenkään muun puhuvan ainakaan isona asiana. Minulla tuo aukko on ihan siistin näköinen mutta pelkkä sen olemassaolo ja alueen punoitus häiritsee vaikka se ei näykään ellei pakaroita levitä auki eikä sitä näe normaalisti kukaan muu. Se kuitenkin tuo itselle pientä epävarmuutta seksiä harrastaessa asennoissa joissa mies sen näkee (vakituinen suhde "onneksi"). En tiedä saisiko sitä sinus pilonidaliksen poiston jälkeen miten hyvin häivytettyä.

Käytännössä siis tahtoisin että koko hoito leikattaisiin pois ennen kuin paiseita ehtii alkaa esiintyä vaikka sitä ei ehkä koskaan tapahtuisikaan (hygienia kunnossa ja poistatan karvat sokerilla, sanon nyt ennen kuin kukaan ehtii neuvoa), pitää juurikin hakeutua lääkäriin ja selvitellä onko sellainen mahdollista. Onko kenelläkään kokemusta? Se mitä olen kuullut leikkauksista ja etenkin haavojen pitkistä ja vaikeistakin parantumisista kyllä stressaa enkä tiedä voisiko juuri leikkaus loppupelissä omalta osaltaan aiheuttaa haavan tulehtumisen koska sinus pilonidaliksen alueen bakteerikanta on kuitenkin erilainen kuin ympäröivän ihon.

Vierailija
39/52 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla (25 v nainen) on ilmeisesti ollut tuo sinus pilonidaliksen aukko pakaravaon yläosassa lapsesta saakka, joskus ihan viime vuosina googlailin mikä se mahtaisi olla ja löysin tietoa. Muistan huomanneeni tuon "kolon" ensimmäistä kertaa noin 10-vuotiaana mutta en tiedä onko minulla sellainen ollut miten paljon pidempään. Pitäisi ehkä kysyä vanhemmilta jos tietäisivät onko ollut miten pienestä saakka, syntymästä jopa.

Elin pitkään siinä käsityksessä että se olisi nimenomaan jonkin syvyinen kolo, nyt vasta ihan hiljan luin että kyseessä voi olla pidemmän käytävän tai jopa verkoston alku ja vähän pelottaa.

Toistaiseksi se ei ole suuremmin vaivannut siinä mielessä että kipeää paisetta ei ole ikinä kehittynyt enkä ole huomannut että mitään eritteitä olisi tullut. Välillä tuo jotenkin ärtyy vähän ja silloin sen alueella tuntuu ärsyttävää jomotusta. Alaselkäkipuja minulla on paljon ja usein mutta en ole yhdistänyt sinus pilonidalikseen liittyviksi, en tiedä voisiko ainakin osa kuitenkin liittyä siihen.

Mietin olisikohan "ennaltaehkäisevä" poisto ilman niiden kipeiden paiseiden esiintymistä mahdollinen? Olen toki miettinyt joka tapauksessa lääkärillä käyntiä jotta voidaan varmistaa että kyseessä todella on sinus pilonidalis ja että selvitellään millainen se ihon alla on. Sen perusteella mitä olen kuullut ne todella kipeät paiseet eivät innosta ja yksi iso miinus minulle on ihan kosmeettinen puoli josta en ole kuullut kenenkään muun puhuvan ainakaan isona asiana. Minulla tuo aukko on ihan siistin näköinen mutta pelkkä sen olemassaolo ja alueen punoitus häiritsee vaikka se ei näykään ellei pakaroita levitä auki eikä sitä näe normaalisti kukaan muu. Se kuitenkin tuo itselle pientä epävarmuutta seksiä harrastaessa asennoissa joissa mies sen näkee (vakituinen suhde "onneksi"). En tiedä saisiko sitä sinus pilonidaliksen poiston jälkeen miten hyvin häivytettyä.

Käytännössä siis tahtoisin että koko hoito leikattaisiin pois ennen kuin paiseita ehtii alkaa esiintyä vaikka sitä ei ehkä koskaan tapahtuisikaan (hygienia kunnossa ja poistatan karvat sokerilla, sanon nyt ennen kuin kukaan ehtii neuvoa), pitää juurikin hakeutua lääkäriin ja selvitellä onko sellainen mahdollista. Onko kenelläkään kokemusta? Se mitä olen kuullut leikkauksista ja etenkin haavojen pitkistä ja vaikeistakin parantumisista kyllä stressaa enkä tiedä voisiko juuri leikkaus loppupelissä omalta osaltaan aiheuttaa haavan tulehtumisen koska sinus pilonidaliksen alueen bakteerikanta on kuitenkin erilainen kuin ympäröivän ihon.

Hei. Mielestäni sinun ei kannata stressata tuosta ulkonäköseikasta. Ihmisillä on mitä erinäisempiä vaivoja ja toisille tulee sitten tämä arpa, että saa sinus pilonidaliksen. Mulle napsahti sama arpa. Hoitaisin tuon vain lekurin kautta kuntoon ja sen jälkeen se näyttää just siltä, miltä se näyttää. En osaa sanoa jääkö siitä sitten kuinka erottuva jälki, vaiko ei mitään. Vakituinen suhde kuitenkin, niin uskoisin, että puolisosi ymmärtää asian vakavuuden, eikä ole niin pintaliitoinen, että ajattelisi vain "hyvää persettä". Eiköhän se siitä, kun alat vain hoitaan asiaa. Mielummin ennen, kun se tulehtuu kokonaan. Meinaan sitten se vasta kivuliasta onkin hoitaa.. Ittellä tämä vaiva vaivannut jo jostain parikymppisestä saakka ja nyt vasta 35 vuotiaana ymmärsin mennä lekuriin. Eipä se ennen ihan näin mahdottomaksi ole päässytkään. Turposi ja tuli todella kipeeksi. Oli pakko mennä näyttään lekurille. Ensin annettiin kefeksiini antibioottikuuri. Meni pari vuorokautta, eikä helpottanut yhtään. Päinvastoin, CRP arvo vain nousi hieman tuossa ajassa. Sain lähetteen TAYS:iin ja heti seuraavana päivänä sinne meninkin. Nehän otti heti homman työnalle ja laittoi mut kirurgin pöydälle. Tuuppasi puudutukset perseeseen ja sit vain hommiin. Sattu muuten ihan tolkuttomasti. Huh huh, että teki kipeetä. Paskaa ja mätää alkoi heti valua puudutuspiikin reijästä. Oli niin tulehtunut ja täynnä mätää, että sitä paskaa riitti varmaan kahvikupillisen verran. Ja ai että, se puudutus tosiaan sattu.. eikä edes puutunut juurikaan. Kyllä tuli vähän tippaa linssiin aikuiselle miehellekin tuossa touhussa. Siitä sitten vaan oikein kunnon viilto, persvako vähän levälleen ja verta ja mätää pois, minkä nyt sai. Sen jälkeen jotain rättejä tuuppas haavaan ja jätti sen auki. Pinnalle jotain siteitä tms. Nyt pitäisi joka toinen päivä käydä terkkarissa vaihdattaan noita rättejä. Toivon todella, että tämä olis kerrasta hoidettu. On meinaan todella ärsyttävä ja kivulias vaiva. Lekuri sanoi, että on n. 50% mahdollisuus, että tulehtuu ja ärtyy vain uudestaan. Onhan se ihan ymmärrettävää, koska 5-10cm päässä peräaukosta, missä kyllä riittää bakteereja. No, näillä mennään. Nyt on persvako levällään ja jotain sidetarpeita, tai rättiä tms. siellä haavassa ja itse haava tosiaan ihan auki. Niin ja nyt on kaksi antibioottikuuria päällekkäin. Kefeksini ja Flagyl. Yhden kuurin kerkesin jo syömään n. puoleen väliin, ennenkun koko leikkausta tehtiin. Nyt juuri siis tulin sieltä TAYS:sta ja odottelen, että saan perseeni kondikseen. On kyllä viheliäinen vaiva. Ja äärettömän kivulias hoitaa. Meinasin sairaalassa kysyä, että olisko teillä mitään suukapulaa, kun sattuu niin per***eesti.. No, en kysynyt kuitenkaan, vaan ruikutin, vaikka aikuinen mies. No tästä jatketaan. Eiköhän se siitä ajan kanssa parane. Ja toivon mukaan paranee lopullisesti, ettei tarttis enään ikinä saman vaivan takia mennä lääkärille.

Zemppiä sinulle oman vaivasi kanssa. Rohkeesti vain lekurin juttusille, niin kyllä se siitä lähtee eteneen.

Vierailija
40/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö avaaminen kipeää :(