MRI ja likvor puhtaat - Silti MS-tautia?
Hei kaikki MS-tautia sairastavat tai terveydenhuollon ammattilaiset! Osaatteko kertoa, voiko minulla olla MS-tauti, vaikka aivojen magneettikuva ja likvor ovat puhtaat? Näköhermotulehduksen ja tuntohäiriöiden vuoksi minut pistettiin kyseisiin tutkimuksiin, mutta mitään tautiin viittaavaa ei löytynyt. Olen aikamoisen huolissani, koska oireenihan ovat klassisisia MS-taudin oireita...
Kommentit (15)
Lääkärisi osaa parhaiten kertoa juuri sinun tilanteesta.
Voi olla kyse jostain muusta kuin ms-taudista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärisi osaa parhaiten kertoa juuri sinun tilanteesta.
Voi olla kyse jostain muusta kuin ms-taudista.
Lääkäri ei ottanut kantaa tuohon MS-tautiin, kun siihen viittaavia muutoksia ei löytynyt aivoista tai selkäydinnesteestä. Sanoi vain, että jos oireita tulee lisää/näköhermotulehdus uusii niin sitten pitää varata uutta aikaa.
-AP
Mulla oli sama tilanne noin neljä vuotta sitten. Näköhermotulehdus silmässä, vähän oli myös jalkojen puutumista. Olen käynyt magneettikuvissa ja mitään ei ole löytynyt.
Lääkärin mukaan minulla on 20% mahdollisuus sairastua ms tautiin.
Mitään oireita ei ole enää ollut.
Kuinka vanha olet? Ja kauanko sinulla on aikaa siitä näköhermotulehduksesta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne noin neljä vuotta sitten. Näköhermotulehdus silmässä, vähän oli myös jalkojen puutumista. Olen käynyt magneettikuvissa ja mitään ei ole löytynyt.
Lääkärin mukaan minulla on 20% mahdollisuus sairastua ms tautiin.
Mitään oireita ei ole enää ollut.
Kuinka vanha olet? Ja kauanko sinulla on aikaa siitä näköhermotulehduksesta?
Olen 31-vuotias. Näköhermotulehduksesta noin 4kk aikaa, sain magneettikuvan tuloksen viime viikolla. Onko todella niin, että tällainen oireisto lisää sairastumisen riskiä noin paljon?
-AP
Kuulostaa siltä, että olet KEO-vaiheessa. Jos oireita ilmenee jatkossa, niin ms-tauti diagnoosi taitaa sinulle aika helposti napsahtaa.. Minkä ikäinen olet AP ja mitä muita oireita sinulla on?
Tiedän aika paljon ms-taudista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet KEO-vaiheessa. Jos oireita ilmenee jatkossa, niin ms-tauti diagnoosi taitaa sinulle aika helposti napsahtaa.. Minkä ikäinen olet AP ja mitä muita oireita sinulla on?
Mikä tuo tuollainen KEO-vaihe on? Löytyykö siitä jotain tietoa helposti googlailemalla?
Olen 31-vuotias.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo tuollainen KEO-vaihe on? Löytyykö siitä jotain tietoa helposti googlailemalla?
Olen 31-vuotias.
-AP
Niin ja tosiaan muihin oireisiin kuuluu raajojen pistely ja puutuminen. Lievänä tosin.
-AP
Jos sinulla on niinkuin minulla, jolla on nivelpsori. Lääkäri sanoi, että minulle voi tulla selkärankareuma. Vielä ei ollut kriteerit täyttävää muutosta selkärangassa tms. Olen tehnyt ruokavaliomuutoksen pitääkseni oireet kurissa. En jaksa niitä niveltulehduksia ja lääkkeitä.
Onko sinulle tehty laser leikkausta silmiin? Minulle on tehty lasik leikkaus ja mietin jos se voisi aiheuttaa näköhermon tulehdusta.
Minulla on usein alaselkä kipeä ja se tuntuu myös jaloissa.
-vastaaja kaksi jolla myös ollut näköhermotulehdus.
Olen 43v. ja olin noin 39v. kun näköhermoeni silmästä.
Olisi kiva vaihtaa ajatuksia yksityisesti mutta miten se onnistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle tehty laser leikkausta silmiin? Minulle on tehty lasik leikkaus ja mietin jos se voisi aiheuttaa näköhermon tulehdusta.
Minulla on usein alaselkä kipeä ja se tuntuu myös jaloissa.
-vastaaja kaksi jolla myös ollut näköhermotulehdus.
Olen 43v. ja olin noin 39v. kun näköhermoeni silmästä.
Ei ole tehty leikkausta. Saako kysyä, että miten sinun näköhermotuehduksesi oireili?
-AP
Punkin puremasta, borrelioosista , samankaltaisia oireita kuin ms, saattavat vuosienkin jälkeen tulla ilmi. Likvorista näkyy sekin.
Heräsin aamulla ja huomasin että en näe kunnolla oikealla silmällä. Soitin ja sain ajan silmälääkärille joka oli leikannut laserilla silmäni. Hän tutki silmän ja teki lähetteen neurolle.
Neurolääkäri tutki ja ei mitään löytänyt ja teki lähetteen toiselle lääkärille keskussairaalaan.
Siellä otettiin likvori, joka oli puhdas. Sain kortisonia heti suoneen. Olin magneettikuvassa. Ei löytynyt mitään.
Uusi kuvaus oli puolen vuoden päästä eikä taaskaan mitään löytynyt. Eikä myös ole ollut mitään oireita.
Silmään jäi sokea kohta, mutta se ei haittaa minua enkä tarvi silmälaseja.
D-vitamiini arvot olivat matalat. Lääkäri määräsi ottamaan vahvinta vitamiinia päivittäin.
Kuinka sulla alkoi näköhermon tulehdus?
No nyt ainakin kannattaa syödä isoja annoksia d-vitamiinia jottei ms puhkeaisi.
Nosto!