Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät "osaa" laihduttaa

Vierailija
07.08.2017 |

Suurin osa siitä osaamattomuudesta on laiskuutta. Ei jakseta laskea kaloreita tai katsoa makroravinteita. Ei kiinnosta selvittää, miten insuliiniresistenssiä saa pois, ei jaksa lähteä salille tai tehdä mitään muutakaan. Syö vähemmän kuin kulutat ärsyttää, koska sitä ruokavaliota ei tuoda valmiiksi laadittuna eteen. Niin ei "onnistu". Kaiken pitää olla lusikalla syötettyä ja yhtä helppoa, kuin sen suklaapatukankin syöminen.

Laihduttaminen on helppoa, jos on valmis rutinoitumaan siihen, että punnitsee ruokansa ja merkkaa ne ylös. On jopa sovelluksia ja palveluita, jotka sitten laskee ne kalorit sinun puolesta. Mut sekin taitaa olla liian vaikeaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko itse olet laihduttanut?

38,5kg :)

Kauanko on pysynyt pois?

Laihduttaminen on tosi helppoa. Itse olen laihduttanut varmaan nykyisen painoni 90,8kg, tänä aamuna, juhannuksen jälkeen paino oli ennätykseni 96,4kg.

Eri asia miten käy kun arki alkaa, ruokaa ei ehdi syödä silloin kun pitäisi, kotiin tulee kahvivieraita, joille emännän notkuva herkkupöytä on vuoden odotettu juhla. Kyka syö jämät ja jääkö herkkuhimo taas noin miljoonannen kerran päälle?

Ai, niin yhtään en ole kaloreita laskenut, kunnon aamiainen, lounas ja kevyt päivällinen, mansikoita, porkkanoita, kivennäisvettä välipaloiksi.

Vierailija
22/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap itse tekee laihduttamisesta aivan turhan vaikeaa. Oikeasti ihminen tarvitsee vain perus ymmärryksen siitä mikä on terveellistä ja mikä on täysin turhaa höttöä. Kun syö paljon kasviksia, kanaa, kalaa ja hyviä rasvoja ja välttelee sokerihöttöä, niin mitään ruuan punnitsemista ja kalorien laskemista ei tarvita.

Tosiasiassa lähes kaikki kyllä tietävät miten pitäisi syödä. Toteutus on sitten kiinni pään sisäisistä asioista.

Itseasiassa aika harva ymmärtää, miten ja mitä kannattaa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki tietää, miten laihtuisi, mutta kun ne mieliteot!

Vierailija
24/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "laihduttaa" vai laihduttaa?

Vierailija
25/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole osaamisesta. Kaikkia ei vain kiinnosta laskea ja punnita ruokiaan. Olen joskus kokeillut eikä ollut mun juttuni rampata vaa'alla. Ei vaan kiinnostanut tarpeeksi. Liikun kyllä. En liho, mutta en laihdukaan. Ei oo mun elämän keskiössä olla hoikka. Olin alipainoinen 25 vuotta. Kokemusta on siitäkin.

Vierailija
26/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut 70-luvulla kun ei ollut mitään sovelluksia. Laihduttamisessa vaikeinta on se että tekee mieli syödä jotain hyvää ja turhaa.

Vierailija
27/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, joiden pitää laihduttaa. 

Onko ahmiminen ollut pitkään ongelmasi, ap?

Vierailija
28/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa tulkita mielitekoja ja paikata oikeanlaisella vitamiineilla/hivenaineilla himoja, niin et osaa laihduttaa. B-vitamiinia, kun tekee mieli hampurilaisia, lihapiirakoita jne, kromia makeanhimoon. Ei ole enää mieliteoista vaivaa.

Vierailija
29/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa tulkita mielitekoja ja paikata oikeanlaisella vitamiineilla/hivenaineilla himoja, niin et osaa laihduttaa. B-vitamiinia, kun tekee mieli hampurilaisia, lihapiirakoita jne, kromia makeanhimoon. Ei ole enää mieliteoista vaivaa.

Ai, mä vedän isot satsit b-vitskua joka päivä ja silti tekee jatkuvasti mieli rasvaista ruokaa. Eli miten se b-vitsku auttaa mielitekoihin? Makean perään en ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
30/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa. Huolimatta siitä että Mensan testin mukaan ÄO:ni on korkeampi kuin 99,7%:lla ihmisistä, joten älystä se tuskin on kiinni. 

Mikä minut on lihottanut? Kova työstressi ja aterioiden korvaaminen lukemattomilla energiajuomatölkillisillä ja karkilla, kun ei ehdi ruokalaan. Iltaisin kaljaa että rauhoittuu nukkumaan. Ei voimia eikä halua laittaa vain itselleen ruokaa kun on työpäivän jälkeen loppu, joten hese, mäkkäri, tai kebabpizzeria odottanut lähes joka päivä. 

Laihduttaa on yritetty monia, monia kertoja. Niin laillistetun ravitsemusterapeutin virallisterveellisin ohjein kuin karpaten, paleodieetillä, Painonvartijoilla ja ties millä. Ja tietysti se kalorilaskenta. Liikuntaa on useimmiten kuulunut laihdutusyrityksiini, alkuvuosina jopa tolkuttomia, pakkomielteisiä määriä, nykyisin vähän rauhallisemmin. 

Miksi laihdutus ei onnistu? Minulla on todettu ahmimishäiriö, ja se tekee syömisen tietoisesta kontrolloinnista julmetun vaikeaa. Kyllä, minä osaan laskea kaloreita niin syömisen kuin kulutuksenkin suhteen, ja ihan varmasti laihtuisin, jos vaikka söisin 1500 kcal / päivä, mutta kun välillä iskee tuo ahmimishäiriö ja ahmin lähes tiedostamatta. Syömishäiriö on kuin joku piru joka kuiskii korvaan, että anna mennä vaan, voithan sinä huomenna aloittaa laihiksen uudestaan, ja pian tahtoni kääntyykin siihen, että joo, en minä oikeastaan haluakaan laihtua, ja sitten mässy alkaa.

Vierailija
31/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mä vedän isot satsit b-vitskua joka päivä ja silti tekee jatkuvasti mieli rasvaista ruokaa. Eli miten se b-vitsku auttaa mielitekoihin? Makean perään en ole koskaan ollutkaan.

B-vitmiini auttaa hiilihydraattipitoisen ruoan himoihin. Jos tekee rasvaista mieli, silloin kehossa ei ole tarpeeksi rasvaa. Kannattaa syödä pähkinöitä ja avokadoa

Vierailija
32/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ainakaan ole ollut mitään apua kromista makeanhimoon eikä B-vitamiinistakaan. 

Vierailija
33/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap itse tekee laihduttamisesta aivan turhan vaikeaa. Oikeasti ihminen tarvitsee vain perus ymmärryksen siitä mikä on terveellistä ja mikä on täysin turhaa höttöä. Kun syö paljon kasviksia, kanaa, kalaa ja hyviä rasvoja ja välttelee sokerihöttöä, niin mitään ruuan punnitsemista ja kalorien laskemista ei tarvita.

Tosiasiassa lähes kaikki kyllä tietävät miten pitäisi syödä. Toteutus on sitten kiinni pään sisäisistä asioista.

En usko. Kyllä kaikki tietävät, että karkit ja pulla ovat ravitsemuksen kannalta turhaa höttöä. Aivan samoin joka ikinen ihminen tietää, että kasvikset ovat terveellisiä ja niitä kannattaisi syödä paljon. Tieto ja teot ei vaan kulje käsi kädessä.

Vierailija
34/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osaa. Huolimatta siitä että Mensan testin mukaan ÄO:ni on korkeampi kuin 99,7%:lla ihmisistä, joten älystä se tuskin on kiinni. 

Mikä minut on lihottanut? Kova työstressi ja aterioiden korvaaminen lukemattomilla energiajuomatölkillisillä ja karkilla, kun ei ehdi ruokalaan. Iltaisin kaljaa että rauhoittuu nukkumaan. Ei voimia eikä halua laittaa vain itselleen ruokaa kun on työpäivän jälkeen loppu, joten hese, mäkkäri, tai kebabpizzeria odottanut lähes joka päivä. 

Laihduttaa on yritetty monia, monia kertoja. Niin laillistetun ravitsemusterapeutin virallisterveellisin ohjein kuin karpaten, paleodieetillä, Painonvartijoilla ja ties millä. Ja tietysti se kalorilaskenta. Liikuntaa on useimmiten kuulunut laihdutusyrityksiini, alkuvuosina jopa tolkuttomia, pakkomielteisiä määriä, nykyisin vähän rauhallisemmin. 

Miksi laihdutus ei onnistu? Minulla on todettu ahmimishäiriö, ja se tekee syömisen tietoisesta kontrolloinnista julmetun vaikeaa. Kyllä, minä osaan laskea kaloreita niin syömisen kuin kulutuksenkin suhteen, ja ihan varmasti laihtuisin, jos vaikka söisin 1500 kcal / päivä, mutta kun välillä iskee tuo ahmimishäiriö ja ahmin lähes tiedostamatta. Syömishäiriö on kuin joku piru joka kuiskii korvaan, että anna mennä vaan, voithan sinä huomenna aloittaa laihiksen uudestaan, ja pian tahtoni kääntyykin siihen, että joo, en minä oikeastaan haluakaan laihtua, ja sitten mässy alkaa.

Juuri näin! Sama tarina.

Vierailija
35/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-vitmiini auttaa hiilihydraattipitoisen ruoan himoihin. Jos tekee rasvaista mieli, silloin kehossa ei ole tarpeeksi rasvaa. Kannattaa syödä pähkinöitä ja avokadoa

Kyllä mulla ainakin rasvaisen himo on jotain ihan muuta kuin kropan aitoa tarvetta terveellisille rasvoille. Syön paljonkin myös terveellistä rasvaa, niin avokadoja, pähkinöitä kuin oliiviöljyäkin. Mutta silti välillä iskee se hullu himo saada uppopaistettuja ranskanperunoita, suolaisia piirakoita, chipsejä, mitä vaan rasvaista. PIdän tuota enemmän psyykkisenä riippuvuutena tiettyihin roskaruoan makuihin kuin minään ravinnepuutoksena.

Vierailija
36/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laihduttamisessa on vaikeata se, ettei laihdu liikaa. Jos alan laskea kaloreita ja merkitä ruokia muistiin, mulla menee pakonomaisesti alipainon puolelle. Jos en tarkkaile syömistä, kertyy vähitellen ylikiloja. Mä en löydä keskitietä.

Vierailija
37/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he osaavat mutta eivät viitsi. En usko hetkeäkään että Suomessa kukaan edes peruskoulun käynyt ei tiedä mikä on terveellistä ruokaa ja mikä ei, vrt. Karkit ja sipsi vai kala ja salaatti. Jossain Amerikan slummissa ehkä onkin niin.

Vierailija
38/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne mieliteothan on merkki siitä, että et saa syömästäsi ruuasta sitä, mitä tarvitset. Laihduttajathan usein suosivat kaikkea keinotekoista ravintoa.  Kevyt-tuotteita, "terveysjogurtteja", makurahkoja, rasvattomia ruokia. Heille pääasia on saada syödä paljon vähillä kaloreilla, joten ruuan ravintoarvot jäävät toisijaisiksi.  Kasvikset ovat hyvää ravintoa, mutta ei niilläkään vatsaa kannata täyttää, ei ne nälkää poista, eikä niitä energian takia syödäkään.

Vierailija
39/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mieliteothan on merkki siitä, että et saa syömästäsi ruuasta sitä, mitä tarvitset. Laihduttajathan usein suosivat kaikkea keinotekoista ravintoa.  Kevyt-tuotteita, "terveysjogurtteja", makurahkoja, rasvattomia ruokia. Heille pääasia on saada syödä paljon vähillä kaloreilla, joten ruuan ravintoarvot jäävät toisijaisiksi.  Kasvikset ovat hyvää ravintoa, mutta ei niilläkään vatsaa kannata täyttää, ei ne nälkää poista, eikä niitä energian takia syödäkään.

Monella asia on valitettavasti monimutkaisempi. Esim. itse olen kasvanut perheessä, jossa syötiin pelkkää roskaruokaa ja herkkuja. Sellaiset maut on minulle hyviä muistoja lapsuudesta tuovia. Kaikki terveellinen taas on pakkopullaa, jota yrittää syödä terveellisyyden takia vaikkei yhtään maistu. Vaikka kuinka ravitsevasti ja hyvin söisin, silti vaan se lihapiirakka tai pizza tai vehnäpulla makean mehun kanssa maistuu taivaalliselta ja sitä söisi vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
40/63 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Kyllä kaikki tietävät, että karkit ja pulla ovat ravitsemuksen kannalta turhaa höttöä. Aivan samoin joka ikinen ihminen tietää, että kasvikset ovat terveellisiä ja niitä kannattaisi syödä paljon. Tieto ja teot ei vaan kulje käsi kädessä.

Ei riitä, että tietää karkkien olevan pahasta ja kasvisten hyvästä.