En ymmärrä äitejä, jotka pääsevät töistä klo 13-15 aikaan, mutta hakevat lapsen päiväkodista vasta juuri ennen kuin se sulkeutuu.
Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Kyttääkö joku oikeasti, että mihin aikaan muut hakevat lapsensa? Keskittykää enemmän niihin omiin asioihinne.
Huvittavaa tekstiä sinulta. Opettele ihmisten tavat!
Tuntuu olevan vanhemmilla aina "paljon asioita hoidettavana". Helppohan se on jättää lapsi hoitoon siksi ajaksi, siitä kun kerran maksetaan.. luulin että tuntiperusteinen maksu helpottaisi asiaa, mutta järjestelmä on tehty niin typerästi, että ei ainakaan motivoi lyhentämään lapsen hoitopäivää vaikka se mahdollista olisikin. Kiukuttaa.
T. Lto
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihme mietteitä äityleillä taas.
Ehkä ei voi yleistää noin, että kun mun lapsi on päiväkotipäivän jälkeen väsynyt ja minä haen sen pilttipalleroni sieltä heti kun vain pystyn, niin kaikkien muidenkin on tehtävä niin - ja jos ei tee, on huono vanhempi.
Meillä vaimo yritti samankaltaista propagandaa minulle syöttää aikansa, mutta lopetti, kun tajusi itsekin, että riippuu ihan lapsesta. Toiselle voi tehdä hyvää päästä päiväkodista pois mahdollisimman äkkiä, toiselle taas siitä koituu vain hankaluuksia.
Tyttäreni oli juuri sellainen lapsi, joka itse halusi olla päiväkodissa pitkään - suuttui jos hänet haki aikaisin.
Vuorotyöläisenä itse menin aamuvarhain töihin ja vaimo vei lapset päiväkotiin. Kun klo 14 pääsin töistä ja hain tyttöä tarhasta, tämäpä suuttui aina ja olisi halunnut jäädä.
Tajusin, mistä oli kyse ja annoin tytön olla klo 16 saakka, hain pois samoihin aikoihin kuin muutkin.
Samoin tämä lapsi kannatti viedä päiväkotiin mahdollisimman aikaisin.
Kyse oli nimittäin siitä, että jos päiväkotiin menee mahdollisimman myöhään, on tyttöjen leikkiparit ja kaverit jo "jaettu". Eli siellä on toiset jo valinneet leikkikaverinsa ja myöhään tulija jää lehdelle soittelemaan tai joutuu tunkeutumaan puoliväkisin kolmanneksi pyöräksi johonkin pariin.
Sama kuvio pätee iltapäivällä pois haettaessa. Jos sinut haetaan ajoissa pois, jää ensinnäkin hyvä leikki kesken ja sosiaaliset kuviot saattavat iltapäivän aikana hakea uudet uomansa. Sinut haettiin pois ja muut tytöt keksivät sillä aikaa jotain hauskaa josta jäät osattomaksi - joka päivä.
Ja jos jäät joka iltapäivä pois niistä hauskoista jutuista, siellä on tavallaan seuraavankin aamun parit tai leikkiporukat jo "arvottu" siinä iltapäivällä, kun halutaan jatkaa sitä kivaa touhua myös heti aamusta.
Meidän sosiaaliselle lapsellemme oli kauhistus mennä tarhaan myöhään ja tulla haetuksi "etuajassa" pois, koska hänen kaverisuhteensa ja asemansa porukassa kärsivät siitä.
Tälläista lasta ei todellakaan auttanut tuo toki hyvää tarkoittava "lapsi mahdollisimman vähän aikaa päivähoidossa"-ajattelu.
Toisten äitien syyllistävän mammapropagandan uhrina omakaan vaimoni ei meinannut tätä aluksi käsittää, mutta lopulta meni perille.
Uskokaa nyt, että ne teidän lapsenne ovat yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei ole patenttiratkaisu kaikille, eikä varsinkaan sen takia, että äidit potevat syyllisyyttä (ja syyllistävät toisiaan) pitkistä hoitopäivistä.
Relatkaa vähän.
Apua olihan tämä vitsi.. kai te nyt ymmärrätte, että tottakai ne lapset haluaa olla siellä hoidossa, kun on ohjelmaa ja kavereita, mutta se päiväkotipäivä käy oikeasti lapsille ihan työstä. Antakaa niiden nyt herranen aika joskus viettää aikaa kotonakin älkääkä säilökö siellä hoitopaikassa vain siksi että "lapsi halusi".
Vierailija kirjoitti:
Teen itse noin silloin, kun täytyy siivota oikein kunnolla. Samalla teen ruuan valmiiksi. Tämä on lapsellekkin mukava ratkaisu, kun saa leikkiä muiden kanssa eikä mököttää kotona, koska äiti vaan siivoaa eikä ehdi muuta. Se ei todellakaan ole minulle mitään "omaa aikaa," hiki hatussa puunaan kämppää puhtaaksi, että muun perheen on kiva tulla puhtaaseen kotiin, jossa ruoka valmiina. Miksi tästä olisi haittaa, kun lapsi kuitenkin viihtyy hoidossa, itkuopotkuraivareiden kanssa lähdetään kun on niin hauskaa
Se lapsi ei niitä "itkupotkuraivareita" vedä sen takia, että päiväkodista lähteminen on niin rankkaa, vaan sen takia, että lapsi osoittaa mieltään aikuiselle, joka hänet sinne päiväkotiin vei.
Päiväkotipäivä on lapselle tajuttoman pitkä, on käsittämätöntä miten aikuisen on sitä vaikeaa ymmärtää. Lapsi ehtii päivän aikana kysymään aika monta kertaa millon se äiti/isä tulee.
Olen itsekin työpäivän jälkeen väsynyt ja kiukkuinen, tekee mieli itkeä kaupassa kun lempijugurtti on loppu ,tai tiuskaista hidastelevalle vanhukselle "mene hemmetti vanhainkotiin !",
Miten siis voisin vaatia käyttäytymistä ja itsehillintää pieneltä lapselta, jonka keskushermosto ei ole vielä kehittynyt? Jonka tarhapäivän jännitys ja ilo äidin näkemisestä purkautuu kiukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten terveys, elämäntilanteet jne on erilaisia. Tällä palstalla kukaan ei ole tarpeeksi hyvä äiti. Ja aina sama argumentti "pakkoko niitä lapsia on tehdä...". Itse olen helposti uupuva ja masentuva ihminen.
Veimme esikoisen hoitoon, koska olin vauvan kanssa kotona ja mies opiskeli. Haimme klo 16. Kesäisin on rankkaa, kun lapset ovat koko kesän kotona ja on keksittävä ohjelmaa joka päivälle. Itse koen pikkulapsiajan työnä. Tottakai päivät ovat täynnä hyviä ja ihania hetkiä, mutta arki on myös todella uuvuttavaa. Aamulla töihin ja töistä kotoa töihin. Vaikka mies auttaa, kotityöt ja lastenhoito eivät mene ihan tasan.
Koen olevani huono äiti, koska en jaksa. Ainoa, jossa koen onnistuneeni, on rakkaus ja hellyys. Hukutan heidät haleihin ja pusuihin ja pidän lähellä.
Päivähoito voi olla monille vanhemmille ainoa aika levähtää. Vanhempi tai molemmat vanhemmat saattavat olla uupuneita tai muuten vain väliaikaisesti puoliteholla. Olenko ainoa näillä mietteillä? Vai joko hyeenat tulevat?Miksi helkkarissa tämä on saanut näin paljon alapeukkuja?
Siksi että helposti masentuva ja uupuva ihminen edes hankkii lapsia ja sitten käyttää päiväkotia siihen ettei tarvitse olla omien lapsien kanssa ja silti jaksaa vaan antaa haleja ja pusuja.
Jos päiväkotia käyttää siihen että rentoutuu hetken ja sitten jaksaa peuhata loppupäivän lapsen kanssa kunnolla se on ok mutta se että edes silti ei jaksa on ihme että lapsia edes hankkii.
Masennus ja uupumus on sairaus, ihan samalla tavalla kuin sydäri tai syöpä. Eikä se kysy lupaa tai ajankohtaa ja sen voi kohdata kuka tahansa, myös Sinä. Ainakin näin lääketiett.
Usein masennus ja uupumus iskee juuri tunnollisiin, jotka kuvittelevat selviytyvän yksin kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse noin silloin, kun täytyy siivota oikein kunnolla. Samalla teen ruuan valmiiksi. Tämä on lapsellekkin mukava ratkaisu, kun saa leikkiä muiden kanssa eikä mököttää kotona, koska äiti vaan siivoaa eikä ehdi muuta. Se ei todellakaan ole minulle mitään "omaa aikaa," hiki hatussa puunaan kämppää puhtaaksi, että muun perheen on kiva tulla puhtaaseen kotiin, jossa ruoka valmiina. Miksi tästä olisi haittaa, kun lapsi kuitenkin viihtyy hoidossa, itkuopotkuraivareiden kanssa lähdetään kun on niin hauskaa
Se lapsi ei niitä "itkupotkuraivareita" vedä sen takia, että päiväkodista lähteminen on niin rankkaa, vaan sen takia, että lapsi osoittaa mieltään aikuiselle, joka hänet sinne päiväkotiin vei.
Päiväkotipäivä on lapselle tajuttoman pitkä, on käsittämätöntä miten aikuisen on sitä vaikeaa ymmärtää. Lapsi ehtii päivän aikana kysymään aika monta kertaa millon se äiti/isä tulee.
Mikä tekee suomalaista lapsista niin erityisiä, että tarvitsevat nykyään vanhempien, lue ÄIDIN huomiota, kun koskaan Suomen historiassa lapset eivät ole saaneet huomiota, kun on pitkät perhevapaat, lyhyet työpäivät, pitkät lomat ja arkipyhävapaat ja kodintöitä helpottavat kodinkoneet, toisin kun monessa muussa maassa esim. Euroopassa. Ja Suomessakin ennen äidin aika meni kotitöihin ja monet olivat vielä 6pv työssä ja lomat oli pari viikkoa. Ja lapset hoitivat vähemmän työkykyiset - vanhemmat sisaret, isoäidit jne.
Monessa maassa lapset menevät hoitoon parin kuukauden ikäisenä ja kouluun 4v. ja vanhemmat tekevät pitkää päivää, lyhyillä lomilla ja vapailla. Ja ihan tolkun lapsia sielläkin on.
Eikä äitejä syyllistetä, toisin kuin täällä.
Vai johtuuko tämä naisten huonosta itsetunnosta ja huomion hakuisuudesta, syyllistämällä muut äidit.
Koska kyseessä on kiinteähintainen päivähoitomaksu, niin tässäkin asiassa more is more. Maksaisitko sinä täyden 8 h hinnan 5 h työstä, en minä ainakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten terveys, elämäntilanteet jne on erilaisia. Tällä palstalla kukaan ei ole tarpeeksi hyvä äiti. Ja aina sama argumentti "pakkoko niitä lapsia on tehdä...". Itse olen helposti uupuva ja masentuva ihminen.
Veimme esikoisen hoitoon, koska olin vauvan kanssa kotona ja mies opiskeli. Haimme klo 16. Kesäisin on rankkaa, kun lapset ovat koko kesän kotona ja on keksittävä ohjelmaa joka päivälle. Itse koen pikkulapsiajan työnä. Tottakai päivät ovat täynnä hyviä ja ihania hetkiä, mutta arki on myös todella uuvuttavaa. Aamulla töihin ja töistä kotoa töihin. Vaikka mies auttaa, kotityöt ja lastenhoito eivät mene ihan tasan.
Koen olevani huono äiti, koska en jaksa. Ainoa, jossa koen onnistuneeni, on rakkaus ja hellyys. Hukutan heidät haleihin ja pusuihin ja pidän lähellä.
Päivähoito voi olla monille vanhemmille ainoa aika levähtää. Vanhempi tai molemmat vanhemmat saattavat olla uupuneita tai muuten vain väliaikaisesti puoliteholla. Olenko ainoa näillä mietteillä? Vai joko hyeenat tulevat?Miksi helkkarissa tämä on saanut näin paljon alapeukkuja?
Siksi että helposti masentuva ja uupuva ihminen edes hankkii lapsia ja sitten käyttää päiväkotia siihen ettei tarvitse olla omien lapsien kanssa ja silti jaksaa vaan antaa haleja ja pusuja.
Jos päiväkotia käyttää siihen että rentoutuu hetken ja sitten jaksaa peuhata loppupäivän lapsen kanssa kunnolla se on ok mutta se että edes silti ei jaksa on ihme että lapsia edes hankkii.
Masennus ja uupumus on sairaus, ihan samalla tavalla kuin sydäri tai syöpä. Eikä se kysy lupaa tai ajankohtaa ja sen voi kohdata kuka tahansa, myös Sinä. Ainakin näin lääketiett.
Usein masennus ja uupumus iskee juuri tunnollisiin, jotka kuvittelevat selviytyvän yksin kaikista.
On eri asia sairastua siihen kerran mutta jos jo myöntää että uupuu ja masentuu helposti silloin kuulostaa enemmän persoonallisuus vaivalta.
Miksi kaupassa pitää käydä työpäivän jälkeen? Paljon näkee näitä koko perheen voimin viiden jälkeen täpötäydessä kaupassa haahuilevia, ei ihme, että kiristää hermoja. En ylipäätänsä ymmärrä miksi pitää raahata väsynyt lapsi kauppaan isoille ostoksille, miksi ei voi tilata ruoat kotiin/kaupan keräilyyn? Se kun on nykyään mahdollista lähes joka kaupungissa. Sen kus tilaat illalla ja kassit odottaa kaupassa valmiina seuraavana päivänä tai tulevat kotiovelle suoraan, kuten meillä. Ei ole edes kallis palvelu, se 12 euroa kuljetuksesta menisi helposti heräteostoksiin. Käydään kaupassa sitten, jos jotain pientä tarvitsee, ei lapsikaan kyllästy, kun kauppareissut on nopeita. Tämäkin on laatuaikaa lasten kanssa. Ainakin meillä. Siivoamisessa on jopa nuorimmalla 2 vuotiaalla oma rooli, hän haluaa ottaa osaa ja käyttää "omaa lättiä"=laatuaikaa tämäkin. Lapset haetaan tarhasta heti, kun pääsen töistä. Oli se sitten klo 15 tai klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..
On varmaan paljon asioita, joita et ymmärrä.
Isä vie lapsen päiväkotiin yhdeksältä töihin mennessään. Minä haen hänet tavallisesti kolmelta. Minä pääsen joskus aikaisin töistä ja voisin hakea lapsen jo yhdeltä mutta haen vasta kolmelta. Haluan, että lapsi saa heräillä rauhassa päikkäreiltä ja syödä välipalaa. Minä käyn sillä välin kaupassa tai teen jotain rästihommaa töissä. Jos on hyvin aikaa, saatan käydä kuntosalilla.
Jos hakisin lapsen ensin, ajaisin 20 km töistä päiväkotiin ja sitten ajaisin unenpöpperöisen ja nälkäisen lapsen kanssa takaisin 20 km kauppaan ja taas 20 km takaisin kotiin. Ei kiva kenellekään.
Käyttekö te tosiaan joka päivä kaupassa?
Eikö olisi helpompaa suunnitella viikon ruokalistoja ja ostaa kerralla useamman päivän tarpeet. Moni valittaa, ettei riitä rahat mihinkään, mutta ruokalaskussa voi säästää tosi paljon, jos ei käy siellä kaupassa joka päivä ostelemassa mitä mieleen tulee sen leivän ja maitopurkin lisäksi.
Välillä voi siivota ja käydä kaupassa tai on muuta asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin saan päiväkodin hoitajilta mulkoilua, kun teen sellaista nykyajan ihmettä kuin etätyö. Eivät tajua, että olen töissä 8-16 vaikka olenkin kotona ja työaikani määrää palkanmaksaja, ei päiväkoti. Siinähän mulkoilevat. :D
Arvaapa vaan, mulkoillaanko minua, kun olen yläkoulun aineenopettaja. Varsinkin jos sattuu olemaan jossain jaksossa yksi päivä viikosta tunniton, niin täytyisi pitää lasta kotona se päivä. Ei tajuta, että lataan siihen päivää aina kaikki aineiden tai kokeiden tarkistukset (minulla on 200-300 oppilasta jaksosta riippuen) ja muut rauhaa ja pitkäjänteistä keskittymistä tarvitsevat työt. Teen näitä "etätöitä" joko kotona tai koulussa, jossa pystyn tekemään myös esim. kopiointitöitä tuleville oppitunneille. Sitäkään ei aina tajuta, että jos yhdessä jaksossa rehtori on päättänyt minulle tällaisen lukujärjestyksen tehdä, niin se kyllä kostautuu siinä seuraavassa jaksossa, jossa onkin sitten oppitunteja kahdeksasta kolmeen joka päivä. Korjaus- ja suunnittelutyöt päälle.
Kaupassa on kyllä ihana käydä nykyään myöhään illalla kun lapset jo nukkuvat. Päivällä töiden jälkeen voi tehdä ihan muuta.
Oma lapsi suuttui jos hain liia aikaisin. Iltapäivän pihaleikit kun olivat ihan parasta päiväkodissa, eikä halunnut lähteä ennen kavereita.
Minä joskus. Käyn asioilla, lääkärissä, kaupassa, kirpputorilla... pääsen yleensä yhdeltä töistä eikä lapsia saa edes hakea ennen kahta. Ja minusta parempi että saavat heti unien jälkeen rauhassa syödä vielä välipalan ettei tartte heti lähteä talsimaan kotio kun sängystä nousee :) Haen yleensä klo. 14.30-15 lapset päiväkodista. Mies vie monesti vasta klo. 9. Ja keskimäärin lapsilla on 1-2 vapaapäivääkin viikolla, joten en kyllä koe huonoa omaatuntoa. Vähemmän ne siellä on kuin monen muun lapset!
Ja kyllä se maksukin vaikuttaa. Maksetaan 35 hoitotunnista viikossa vaikka harvoin niin paljoa tarvitaan (pakko kuitenkin varata tuo määrä jos jollain viikolla on tarve). Meidän lompakossa hoitomaksut on aika iso lovi, joten esim. ruokailut päiväkodissa koitetaan hyödyntää. Tuntiperusteinen maksu olisi hienoa, mutta kunnalle ilmeisesti täysin utopiaa vielä näin 2017. ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä painotetaan sitä,että päiväkoti on jokaiselle lapselle tarpeellista laadukasta varhaiskasvatusta. Akateemiset lastentarhanopettajat suunnittelevat joka päivä monta tuntia erilaisia aktiviteetteja, jotka tukevat lapsen kasvua. Toimintaa on koko päiväksi, joten lasten oletetaan olevan hoidossa 8 - 16. Minä hakisin lapsen mielellään kotiin jo klo 13, mutta se ei päiväkodille käy, koska silloin on ns. hiljainen aika ja hoitajilla lakisääteinen taukonsa.
No höpönlöpön. Voisi tämänkin "hoitajat ei anna hakea lasta" -hokeman tilalle jo keksiä jo jotain uutta.
Höpönlöpön itsellesi. Päiväkodissa kaikki lapset menevät nukkariin, sieltä ei poistuta ennen kuin klo 13.30. Ei ole tarpeeksi aikuisia olemaan leikkivien lasten kanssa, joten klo 12-13.30 lapsia ei päiväkodista noudeta.
Mikä on päiväkodin nimi?
Ohiksena kommentoin, että tuo on aivan yleinen ohje täällä Helsingissä. Että jos lapsi haetaan kotiin päivällä, niin ennen päiväunia eli pian lounaan jälkeen 11.30 tai vasta yhden jälkeen.
Hätätilanteet tietysti ovat asia erikseen, kyllä sen lapsen sieltä SAA tietysti, mutta ei sitä hyvällä katsota, eikä sallita ainakaan minään pysyväisjärjestelynä, koska juuri nukahtamaan ehtineen lapsen herättely herättää myös muut lapset.
Nyt hiulan järkeä inttämisen sijaan!
Ja juu, jos nyt välttämättä haluat päiväkodin nimen, niin omamme olivat Metsätähdessä. Oikein hyvä päiväkoti.
OK, meillä Jyväskylässä lapset saa noutaa päiväkodista siihen aikaan, kun haluaa. Ei ole meille työntekijöille mikään ongelma.
Kannattaa nyt hiukan opetella luetun ymmärrystä. Minäkin sanoin sen olevan ongelma niille MUILLE LAPSILLE.
Ymmärrän sen, siksi me toimimme työssämme niin, ettei siitä tule ongelma niille MUILLE LAPSILLE :D
Ihana elämä sulla. Ei käy kateeksi.